Förbifart Stockholm hotad? - Sidan 12
Bilsnack
Sidan 12 av 20 FörstaFörsta ... 25678910111213141516171819 ... SistaSista
Resultat 166 till 180 av 295
    Konsult
    Namn
    M F
    Reg.datum
    feb 2005
    Hellre 1-2 st toppmoderna kärnkraftverk som vi dessutom kan sälja teknologin kring till övriga länder än:

"Slutsats: Det krävs kontinuerligt 1 967 st vindkraftverk i drift för att producera lika mycket som en reaktor. Under hela reaktorns livstid kommer det totalt krävas 5 886 vindkraftverk."

Jag har sagt det förr och säger det igen, MP har inget med Miljön att göra, se på Åsa "manshaterskan" Romson och hennes oljeeldade pråm i Hammarby hamnen.

Eller Sossarna, Göran "gräddfil" Persson.

Eller Kommunisterna för den delen...

Svenskarna är Idioter!

Åter till ämnet så hoppas jag ni har rätt kring förbifarten för den behövs, visst behöver vi bättre tåg och bussar mm, och även en miljövänligare bilpark (även inräknat miljöpåverkan vid tillverkning).

Ska bli intressant att se om "RÖRAN" får igenom budgeten med SD eller om det tom blir omval.

Och vilka kommer folk rösta på då med ett bättre facit än det som media har jobbat hårt för i 4år för att fantisera ihop?

Sjukt dryg jävel.
    Namn
    Tomas H
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av SLEEPY Visa inlägg
    Hellre 1-2 st toppmoderna kärnkraftverk som vi dessutom kan sälja teknologin kring till övriga länder än:

"Slutsats: Det krävs kontinuerligt 1 967 st vindkraftverk i drift för att producera lika mycket som en reaktor. Under hela reaktorns livstid kommer det totalt krävas 5 886 vindkraftverk."

Jag har sagt det förr och säger det igen, MP har inget med Miljön att göra, se på Åsa "manshaterskan" Romson och hennes oljeeldade pråm i Hammarby hamnen.

Eller Sossarna, Göran "gräddfil" Persson.

Eller Kommunisterna för den delen...

Svenskarna är Idioter!

Åter till ämnet så hoppas jag ni har rätt kring förbifarten för den behövs, visst behöver vi bättre tåg och bussar mm, och även en miljövänligare bilpark (även inräknat miljöpåverkan vid tillverkning).

Ska bli intressant att se om "RÖRAN" får igenom budgeten med SD eller om det tom blir omval.

Och vilka kommer folk rösta på då med ett bättre facit än det som media har jobbat hårt för i 4år för att fantisera ihop?
    Shit, ta en toy och lugna ner dig lite. Sådär mycket aggressioner kan inte vara bra för ditt hjärta.

Kärnkraften är som den ser ut idag en enormt farlig energikälla, vi pratar avfall som skall förvaras i 100 000 år innan det är inom rimliga gränser för vad människan klarar av att utsättas för. Dvs, visst du kan brinna för kärnkraften då det här inte kommer vara varken ditt eller dina barns problem. Det finns dock kärnkraftverk som är mer effektiva som tar tillvara på bränsleavfallet och återanvänder det så man går ner på 1000 år som nedbrytningstid. Dessa kärnkraftverk är dock enbart i utvecklingsfas, dvs man vet väl inte 100%-igt om de levererar som uttalat.

Om vi sätter ut 10000 st vindkraftverk så har vi ju iaf löst problemet med minst två reaktorer, right?

Glöm inte heller bort den löjligt dåliga säkerheten kring våra kärnkraftverk, kan vara värt att beakta den dagen något mongo skall göra något attentat mot de kärnkraftverk som fortfarande är i drift..
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Om vi sätter ut 10000 st vindkraftverk så har vi ju iaf löst problemet med minst två reaktorer, right?
    Vad är tanken att ska ge ström de riktigt kalla vintrarna under tex. flera dagars vinduppehåll?
    Även isbildning på bladen kan göra att stora delar av vindkraftverken inte kan köras, främst då det är kring +/-0grader och även när det är som kallast uppstår dessa problem.

Avvecklar man flera kärnkraftverk så klarar inte de få som finns kvar att boosta elnätet tillräckligt under sådana situationer och då är det blackouts som följer, på den värsta tidpunkten.

Sedan så ska ju dessa 10000 vindkraftverk stå någonstans också, men det är ju lungt, för nära stockholm kommer de ju inte

Konsult
    Namn
    M F
    Reg.datum
    feb 2005
    Jag delar inte din uppfattning.. Tomas h

När Stefan Bildade Regering, En Saga. by phixer - Meme Center

Lycka till!

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Namn:  naer-stefan-bildade-regering-en-saga_o_3952531.jpg
Visningar: 1072
Storlek:  611,7 KBNamn:  naer-stefan-bildade-regering-en-saga_o_3952531.jpg
Visningar: 1072
Storlek:  611,7 KB
    Citat Ursprungligen postat av sleepy Visa inlägg
    jag delar inte din uppfattning.. Tomas h

lycka till!
    spot on! :d

Men vi gör såhär ist..
    Senast redigerat av Evil E den 2014-10-08 klockan 11:55.

Registered User BeastPowers avatar
    Namn
    Rickard A
    Reg.datum
    mar 2006
    Är det inte så att EON eller Fortum ändå tänker lägga ner åtmiståne en reaktor i Oskarshamn för den går back nån miljard om året, nånting säger mig att dom kommer hålla liv i den precis tillräckligt länge för att få fet ersättning från staten för att "tvingas" stänga ner den :-)

har haft blått namn.
    Namn
    Michel B
    Reg.datum
    okt 2005
    Som vanligt med miljömuppar slänger de med siffror och statistik de själva inte har någon koll på. Säg mig en sak, hur många vindkraftverk behövs en svinkall vinterdag utan vind, när energibehovet är som störst i Sverige? Siffrorna du kommer med har egentligen ingen förankring till verkligheten. Man kan räkna ut ett genomsnitt med vindkraftverk men de kan ALDRIG ersätta ett kärnkraftverk eftersom vindkraftverken ibland kan pumpa ut så mycket som 0 W.
    Senast redigerat av Micha den 2014-10-08 klockan 14:12.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Shit, ta en toy och lugna ner dig lite. Sådär mycket aggressioner kan inte vara bra för ditt hjärta.

Kärnkraften är som den ser ut idag en enormt farlig energikälla, vi pratar avfall som skall förvaras i 100 000 år innan det är inom rimliga gränser för vad människan klarar av att utsättas för. Dvs, visst du kan brinna för kärnkraften då det här inte kommer vara varken ditt eller dina barns problem. Det finns dock kärnkraftverk som är mer effektiva som tar tillvara på bränsleavfallet och återanvänder det så man går ner på 1000 år som nedbrytningstid. Dessa kärnkraftverk är dock enbart i utvecklingsfas, dvs man vet väl inte 100%-igt om de levererar som uttalat.

Glöm inte heller bort den löjligt dåliga säkerheten kring våra kärnkraftverk, kan vara värt att beakta den dagen något mongo skall göra något attentat mot de kärnkraftverk som fortfarande är i drift..
    det är ju fortfarande bara farligt för oss människor. så ser inte riktigt problemet. jag ser hellre 2st nya reaktorer än dom gamla vi har. för som det ser ut nu har vi ingen som helst möjlighet att ersätta kärnkraften med vindkraft eller något annat alternativ utan istället så stänger man ett kärnkraftverk här så ersätts det med ett antal kolkraftverk.. vad är bäst? om dom vill får dom gärna klämma upp ett kärnkraftverk där jag bor det skiter jag totalt i. risken är för liten för att det ska vara ett problem. naturen klarar det bättre än att vi använder kolkraft

Sjukt dryg jävel.
    Namn
    Tomas H
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av Micha Visa inlägg
    Som vanligt med miljömuppar slänger de med siffror och statistik de själva inte har någon koll på. Säg mig en sak, hur många vindkraftverk behövs en svinkall vinterdag utan vind, när energibehovet är som störst i Sverige? Siffrorna du kommer med har egentligen ingen förankring till verkligheten. Man kan räkna ut ett genomsnitt med vindkraftverk men de kan ALDRIG ersätta ett kärnkraftverk eftersom vindkraftverken ibland kan pumpa ut så mycket som 0 W.
    Men snälla människa, är du inte läskunnig eller? Enligt vindlov.se som är en sida uppsatt på Energimyndighetens bekostnad så står det att de behöver ca 4m/s. (läs mer här: http://www.vindlov.se/sv/Fragor--svar/Allmant-om-vindkraft/ )

Eller så kan jag bara kopiera texten åt dig som verkar så jävla lat att du inte kan surfa in på sidorna själv:
    Vindkraftverk producerar energi när det blåser mellan cirka 4 och 25 m/s (meter per sekund). Man brukar räkna med att det blåser tillräckligt för att ett vindkraftverk ska producera el drygt 6 000 - 7000 av årets 8 760 timmar, det vill säga ungefär 70-80 procent av tiden. Om det blåser för lite (mindre än 4 m/s) kan inte vindkraftverket snurra. Blåser det alltför mycket (mer än 25 m/s) stoppas det tillfälligt.

Menar du alltså att hela Sverige står vindstilla när det är vinter? Vindkraftverken kan generera el 70-80% av årets timmar, resten kan man väl få in extra ström via t ex befintliga vattenverk/solpaneler?

Alla i Sverige nyttjar ju inte kärnkraftsenergin, vissa är helt oberoende av något annat än sina egna solpaneler på taken, men det kanske du inte tänkte på nej.

Angående att kalla mig för miljömupp så kan du ju droppa den arroganta attityden, jag lägger bara fram det som att alternativa källor gentemot kärnkraften är bra. Både för dig, din familj och dina barnbarns barn. Det är inte kärnkraften om något går åt helvete. Googla gärna Fukushima alternativt Chernobyl för en historielektion.
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    -10 grader, kolsvart ute i Januari, helt vindstilla. Låt oss slå på solpanelerna.

Måtte denna tråden aldrig dö.

Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Menar du alltså att hela Sverige står vindstilla när det är vinter? Vindkraftverken kan generera el 70-80% av årets timmar, resten kan man väl få in extra ström via t ex befintliga vattenverk/solpaneler?

Alla i Sverige nyttjar ju inte kärnkraftsenergin, vissa är helt oberoende av något annat än sina egna solpaneler på taken, men det kanske du inte tänkte på nej.
    Saken är den att befintliga vattenverk/solceller inte har en chans att ge tillräckligt med extra ström 20-30% av året när vindkraftverken inte producerar. Speciellt inte under vinterhalvåret, vilken är den tid då vindkraftverken har högst strulbenägenhet.

Hur stor del av Sveriges befolkning har tillräckliga solpaneler för att klara uppvärmningen av sitt hus under ens några timmar när det är kallt och mörkt ute?
    De som har såpass stora solcellsanläggningar kan nog räknas på några finger.

Råkade i all min hast gilla ditt inlägg, men det var inte meningen

har haft blått namn.
    Namn
    Michel B
    Reg.datum
    okt 2005
    Men snälla människa, är du inte läskunnig eller? Enligt vindlov.se som är en sida uppsatt på Energimyndighetens bekostnad så står det att de behöver ca 4m/s. (läs mer här: http://www.vindlov.se/sv/Fragor--svar/Allmant-om-vindkraft/ )

Eller så kan jag bara kopiera texten åt dig som verkar så jävla lat att du inte kan surfa in på sidorna själv:
    Vindkraftverk producerar energi när det blåser mellan cirka 4 och 25 m/s (meter per sekund). Man brukar räkna med att det blåser tillräckligt för att ett vindkraftverk ska producera el drygt 6 000 - 7000 av årets 8 760 timmar, det vill säga ungefär 70-80 procent av tiden. Om det blåser för lite (mindre än 4 m/s) kan inte vindkraftverket snurra. Blåser det alltför mycket (mer än 25 m/s) stoppas det tillfälligt.

Angående att kalla mig för miljömupp så kan du ju droppa den arroganta attityden, jag lägger bara fram det som att alternativa källor gentemot kärnkraften är bra. Både för dig, din familj och dina barnbarns barn. Det är inte kärnkraften om något går åt helvete. Googla gärna Fukushima alternativt Chernobyl för en historielektion.
    Först anklagar du mig för att inte vara läskunnig, sedan kommer du med en lång utdragen text om... Något vi båda redan visste om och även något jag skrev. Jag ställde en fråga men den var tydligen för svår för dig att svara på. Citerar en text från din första länk som du tydligen inte kan läsa.

Detta är uträknad med avseende på den totala producerade energimängden, det finns inga garantier att vindkraften producerar elen när den behövs.
    Det är lite det som är problemet, vilket jag var inne på men som du i all hast missade eftersom du var upptagen med att höja blodtrycket och skrika ut dig diverse nedvärderande kommentarer. Vi kommer inte klara oss utan kärnkraft på en lång tid framöver. Att smälla upp lite vindkraftverk här och där är ett bra komplement men knappast en permanent lösning för kärnkraften. Att börja babbla om solpaneler är väl inte så relevant, finns ju folk som lever helt utan el, vad det nu hjälper mig med när jag ska slå igång mitt PS4 och min 65" TV i min uppvärmda lägenhet.

Jag kallade inte dig miljömupp men lustigt att du tog åt dig. Dessutom har man lärt sig av historien och jag tror inte någon insatt faktiskt är rädd för en ny katastrof, men det är endast vad jag tror.
    Senast redigerat av Micha den 2014-10-08 klockan 22:22.

Effektutnyttjare
    Namn
    Denis P
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Studerar
    Citat Ursprungligen postat av Micha Visa inlägg
    vad det nu hjälper mig med när jag ska slå igång mitt PS4 och min 65" TV i min uppvärmda lägenhet.
    Lägg till alla kommande elbilar som måste laddas av svenssons.
    Citat Ursprungligen postat av E60_530i
    Original eller inte, you race what you got ;)

Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Det blir inga 100000 år med modern teknologi. Snarare under 100 om man inte forskar vidare då tror man att det blir under 10 år.

Kärnkraften är ren, riskfri och drabbar inte naturen. Bygg mer av detta och låt svenska industrin få en boost med gratis ström.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Halleluja!

Länder som har sämre geografiska förutsättningar, dvs ligger i riskzon (jordbävningar, stormar, tsunami etc) bör väl tänka sig för både en och tre ggr innan man börjar bygga nytt, men gamla Svedala har ju egentligen de ultimata förutsättningarna, inte mycket som kan hända här jämfört med ex USA eller Japan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •