Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2013

Custom Grenrör/avgasrör i stockholmstrakten

Hej,

Jag har i månader (trot eller ej) att hitta en firma/privatperson som kan böja och svetsa rostfritt stål. Det skall bli ett avgasrör, till en hoj, men jag tror att ni har lite mer erfarenhet av sådana projekt än vad de har på t.ex. sporthoj där det blev fruktlöst.

Har varit i kontakt med 20st firmor och skrivit till ytterligare 30st (seriöst) men INGEN har kunnat hjälpa mig. Och det är inget svårt projekt, men ursäkterna jag fått är:

Vi har inte tid
    Vi kan inte få tag i materialet
    Vi kan inte böja materialet (största böjda röret är 40mm rostfritt, 1mm "vägg)
    osv.

Har ni någon idé på vem man kan vända sig till i närheten av Stockholm? (radie 10mil om det är bra och går snabbt)

Tack på förhand

-B

hej va de går ! sebbazs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2006
    Är det långradieböjar eller hyffsat snäva?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2013
    Citat Ursprungligen postat av sebbaz Visa inlägg
    Är det långradieböjar eller hyffsat snäva?
    Kan vara både och...

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2006
    Det kan ju vara ganska avgörande om någon vill ta sig an och göra jobbet, dvs det går åt lite olika maskiner för att bocka rören då.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2013
    Det kan ju vara ganska avgörande om någon vill ta sig an och göra jobbet, dvs det går åt lite olika maskiner för att bocka rören då.
    Därför det kan vara vilket som helst av dem.

Det är egentligen 3 böjar, en ca 120 grader och två mindre. Sedan är det lite småjusteringar och en Y delning, som jag antar att man antingen kan svetsa själv (ytterligare 2 böjar då) eller köpa, om det går att hitta något passande, jag har inte hittat något själv eftersom jag inte riktigt vetat vad jag skall leta efter.

Själva röret är ganska kort, kanske 1.5 meter max från ände till ände. Jag har försökt att skriva ihop en inventarielista för att kunna göra en 3D modell, men vissa vinklar är för svåra för mig att uppskatta utan verktyg.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Rostfria avgassystem - Byta avgasrör, Sportavgassystem hos Ferrita

Känns ju som om Ferrita borde kunna klara biffen, å andra sidan så borde det väl ha varit det första stället du frågade på...
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2006
    Då förstår jag. Jag har tyvärr inte möjligheten att bocka så tunna rör där jag jobbar just nu, men hittar du någon som kan bocka åt dig så tillverkar jag gärna y-delningen samt svetsar ihop det åt dig.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2013
    Citat Ursprungligen postat av whitestripe Visa inlägg

Känns ju som om Ferrita borde kunna klara biffen, å andra sidan så borde det väl ha varit det första stället du frågade på...
    Det har du helt rätt i, Ferrita var bland de första jag kontaktade, fick aldrig något svar från dem...

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2013
    Då förstår jag. Jag har tyvärr inte möjligheten att bocka så tunna rör där jag jobbar just nu, men hittar du någon som kan bocka åt dig så tillverkar jag gärna y-delningen samt svetsar ihop det åt dig.
    Vad är det tunnaste du har möjlighet att bocka?
    Rören skulle möjligtvis kunna vara i 1.5mm också

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2006
    Nej jag har bara till grova rör, 5mm-->. Kan ju göra piecuts, men det ser ju lite annorlunda ut och tar rätt mycket tid, samt hojen blir ju låst den tiden det tar att bygga.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2013
    Nej jag har bara till grova rör, 5mm-->. Kan ju göra piecuts, men det ser ju lite annorlunda ut och tar rätt mycket tid, samt hojen blir ju låst den tiden det tar att bygga.
    Okej, ja det kanske inte är optimalt att göra det under den tiden av året som man faktiskt kan köra sporthoj.

Utseende är faktiskt inte viktigt alls :P det kommer att vara svart avgasbandage på röret för att skydda omkringliggande elektronik från värme, så det kommer inte att synas.

Det har faktiskt varit just böjandet av rören som har varit det "svåraste" att göra för de som varit positivt inställda till att hjälpa mig.

Tror du det går att böja rören med en billig rörböjare eller vad dom heter, för hand?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2006
    Man behöver en dragande rörbock till dom lite snävare samt en rörvals/joppe till långradie. Går säkert med en billig tryckande rörbock om du t.ex. Sandfyller rören innan, men det är stor risk att det blir väck på rören.

Långsam Zatzymedlem 9-3 Racers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Slav
    AG:s i norrköping
    Det är inte hastigheten som skapar olyckor utan oförmågan bakom ratten.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2013
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Racer Visa inlägg
    AG:s i norrköping

Mail skickat till AG's, förhoppningsvis får jag svar efter långhelgen

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2013
    Man behöver en dragande rörbock till dom lite snävare samt en rörvals/joppe till långradie. Går säkert med en billig tryckande rörbock om du t.ex. Sandfyller rören innan, men det är stor risk att det blir väck på rören.
    Hmm, okej då kanske det är bäst att söka efter någon som kan göra det åt mig.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •