Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.

Var köpa större frigolitbox/låda med lock?

Ska på en återträff för folksom gjort olika varianter på utlandstjänst, typ FN. Där vi ska vara så finns ingen tillgång till el, däremot så skulle jag ha med mig lite öl för tre dagar och då försöka hålla dessa kalla. Tanken var att ösai ölen (burkar eller flaskor) i denna box för att sedan fylla upp med (kallt) vatten. Letar runt på nätet och det enda jag hittar är ett ställe som säljer frigolitboxar för matdistrubition och 700kr känns lite dyrt i sammanhanget.
    Var hittar man en box som är stor nog att husa 2-3 flak med 33cl burkar samt även vatten (med is som man kan köpa i påsar på ett närbeläget ICA.

Cheva 34'a
    Namn
    Tim L
    Reg.datum
    okt 2004
    Jobb
    svetsare
    bygg en egen av markisolering och lim så kommer du billigt undan! samt att du kan bygga så tjock och stor du vill!

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av lutte Visa inlägg
    bygg en egen av markisolering och lim så kommer du billigt undan! samt att du kan bygga så tjock och stor du vill!
    Ok, tack, vad limmar man med? PL400/PL600?

Flottstocksintendent Grimreapers avatar
    Namn
    Mattias E
    Reg.datum
    aug 2001
    Du måste ha ett lim avsett för cellplast annars smälter du cellplasten, Byggmax har ett speciellt lim som passar för ändamålet, tyvärr så får du nog bygga en ytterlåda till din cellplastlåda annars så är nog risken stor att fogarna ger sig pga trycket från isen/ vattnet.

Mvh

Registered User
    Namn
    MathiasS
    Reg.datum
    jan 2002
    Cellplast limmar man med fogskum.

Bayerische Motoren Werke
    Namn
    Jonas I
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Designer
    Gräv ner en sån här på plats. Sorry, inte helt relevant men nästan

eCool - "Save the world" ? one earth cooled beer at a time

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Eller så kan man väl fundera på att hyra ett lämpligt tystgående litet elverk för diesel eller bensin, och ställa det på någon mer diskret plats och ha ett mindre kylskåp med sig.

sleeper Limpdjurs avatar
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Paperboy
    Har en stor rund elkylväska jag brukar använda, ett par helfrysta 2literflaskor för kyla första dagen, sen bilbatteri andra dagen, helt ok svalt tredje. + att man har kallt vatten att dricka när dom har tinat.
    Johan Lindberg
    Ford Sierra Turbo -88

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av jboy Visa inlägg

Fast kvantiteten den klarar gör man ju av med på en förmiddag! 24st x 33cl är ju frukost!

Bayerische Motoren Werke
    Namn
    Jonas I
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Designer
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Fast kvantiteten den klarar gör man ju av med på en förmiddag! 24st x 33cl är ju frukost!

Sant men man får mata på med en varm när man tar en kall

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av jboy Visa inlägg

Har sett den, riktigt smart, kostar tyvärr över 1800kr.
    men ta bort ett par plattor på uteplatsen, borrar med jordborr och sänker ner den. Den sväljer ju ett flak åt gången.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av Limpdjur Visa inlägg
    Har en stor rund elkylväska jag brukar använda, ett par helfrysta 2literflaskor för kyla första dagen, sen bilbatteri andra dagen, helt ok svalt tredje. + att man har kallt vatten att dricka när dom har tinat.
    Det får nog bli lösningen, tror jag.

Till tråden,
    Tack för era svar, relevanta eller inte så gav de en lösning, kanske inte helt perfekt, men en lösning.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    När vi ändå är inne på kyla så kan jag ju för de som klurar på en elektrisk kylbox till bilen tippas om att det kan vara väl värt att lägga på en extra slant och riktig sådan istället för nåt billigt och dåligt från Biltema eller liknande.

Det finns ju gott om olika billiga kylboxar från t ex Biltema, och visst funkar de, men de väsnas en hel del och drar rejält med ström, så de kan knappast användas några längre stunder utan att bilen är igång. Detta är typiskt boxar som kyls av Peltier-element.

Men lägger man på mer pengar så kan man köpa en riktig kylbox, med mer avancerad kompressorteknik. Waeco är väl världsledande på dessa och man kan få dem rejält mycket billigare från tyska GMT Mobiltechnik än här i Sverige.

Jag har två olika ganska stora, men det finns i storlekar från 11 liter och axelrem, upp till över 100 liter, det har även funnits en modell med laddningsbart batteri. De klarar ner till -22 grader, lika tysta som kylskåpen hemma, har inbyggd batterivakt, går på 12-24V eller 110-230V utan adapter, har belysning, och drar väldigt lite ström då de är termostatstyrda och mycket effektiva. Klarar sig säkert 2-3 dygn på ett fulladdat bilbatteri.

gmt Serie CFX

gmt Serie CCF

gmt Serie CCF

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Jag ska på den årliga återträffen för utlandsveteraner norr om Halmstad. Det brukar bli några hundra personer som snackar och dricker öl.
    Idag var det en som hörde av sig, som inte kunde åka dit i år och han erbjöd sig att låna ut sin boggivagn, en Cabby eller liknande med 7 bäddplatser. Lite overkill, men då är det nog ett stort gasoldrivet kylskåp.

Men om igen, jag måste få tacka för alla förslag, det uppskattas iaf.

Du, Kurt, De med "minikompressor" är ju flera gånger effektivare än en med peltier, men prisbilden är ju lite tokig, om man nu inte ska ha boxen mer permanent i båt eller liknande. En släpbar med kompressor ligger ju från ca. 2000kr en peltier några hundralappar. Iofs kyler ju en peltier ganska dåligt och är ganska värdelös på att kyla ner något som inte redan är kallt.
    18l volym för 3600kr, då kan man inte ens koppla in den direkt på 230v
    Kyl/frysbox Coolmatic 18lit
    Eller dennaför 7000kr Waeco kylbox CFX-35AC | RN Marin AB

Håller med om dina argument, men priserna på kompressorkylboxar gör att det inte är för alla att köpa.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Jag ska på den årliga återträffen för utlandsveteraner norr om Halmstad. Det brukar bli några hundra personer som snackar och dricker öl.
    Idag var det en som hörde av sig, som inte kunde åka dit i år och han erbjöd sig att låna ut sin boggivagn, en Cabby eller liknande med 7 bäddplatser. Lite overkill, men då är det nog ett stort gasoldrivet kylskåp.

Men om igen, jag måste få tacka för alla förslag, det uppskattas iaf.

Du, Kurt, De med "minikompressor" är ju flera gånger effektivare än en med peltier, men prisbilden är ju lite tokig, om man nu inte ska ha boxen mer permanent i båt eller liknande. En släpbar med kompressor ligger ju från ca. 2000kr en peltier några hundralappar. Iofs kyler ju en peltier ganska dåligt och är ganska värdelös på att kyla ner något som inte redan är kallt.
    18l volym för 3600kr, då kan man inte ens koppla in den direkt på 230v
    Kyl/frysbox Coolmatic 18lit
    Eller dennaför 7000kr Waeco kylbox CFX-35AC | RN Marin AB

Håller med om dina argument, men priserna på kompressorkylboxar gör att det inte är för alla att köpa.

Givetvis är det inte för alla att köpa, ville bara tipsa om dessa då det verkar som de flesta inte ens är medvetna om att det finns sådana grunkor utan verkar tro att det enda som finns är dessa ”kassa” men billiga Peltier-boxar. Dessa kan givetvis funka hyfsat bra om de bara får nog med tid på sig och det inte är allt för jäkla varmt ute, har själv haft ett par sådana och varit nöjd med prestationen sett till priset.

Men efter att ha testat en redig kompressorbox så är det rätt svårt att gå tillbaka till en Peltier-box, det är helt enkelt som natt och dag i prestanda.

Visst, de är bra mycket dyrare och tyngre, men har man behov av att det funkar bra och länge på bara ett bilbatteri även om motorn inte går och utan att riskera att dra ur batteriet om man lämnar den t ex över natten, så är en Peltier-box chanslös.

Dessa Waeco kompressorboxar jag har två olika av i mina bilar på somrarna, kan gå väldigt länge på bara bilbatteriet, och ändå kan man starta bilen efteråt. Om jag ska åka från Avesta till Västerås och ställer in boxen på säg -22° C så är den på den tempen när jag är framme i Västerås ca 45 minuter senare.

Se brukar man få lite bättre priser av GMT när man beställer, än det är i katalogpriserna. Jag vill minnas att min första CF-40 kostade ca 5200kr ink frakt från Tyskland till min dörr, och min CFX-40 ca 6200kr. Har för mig att det är 3 eller 5 års garanti dessutom. Mycket pengar om man tycker man klarar sig med en billig Peltier-box, men jag tycker de är klart prisvärda sett till vad man får i funktion kvalitet och prestanda.

Jag är mycket nöjd och funderar på att köpa en till kompressorbox i mindre mer portabelt format för att ha till tillfällen då det är mer passande.

Har de två större i några av mina lika bilar på sommaren, alltid bra att ha en kylbox i bilen utifallatt. Har de även på balkongen ibland som ölkyl eller som extra vinkyl i köket. Man hör ju inte när de går.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •