Bilsnack
Resultat 1 till 8 av 8
    Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005

Misslyckad klarlack, hur lösa?

Hejsan!

Jag undrar hur man enklast löser en dåligt lagd klarlack?

Det är dels lite apelsinskals men överlag är det inte det som stör mest utan problemet är. icke tillräckligt med klarlack lagt på sina ställen. Har nu stått ett tag. (utomhus)

Jag undrar hur man löser detta smidigast? Går det att våtslipa ner och sedan fylla på med klarlack? (eller blir det repor då under klarlacken riskerar jag att ta loss färgen då?) Hur gör man i teori jag har aldrig gjort det.

Men jag har mer klarlack samt 2000 och 2500 våtslip papper tillhands.

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Italiano! Norlanders avatar
    Namn
    Mattias N
    Reg.datum
    mar 2004
    Jobb
    mek
    kan du inte matta ner med 400-papper och sen lägga en ny klarlack?

Registered User
    Namn
    Stefan L
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Jag hade kört av den med maskin p500 för att sedan avsluta med p800. Sedan gråduka alla kanter och skrymslen innan ny klarlack. Går man någonstans igenom så får man där pysa på lite färg. Kan vara lite lurigt med vissa kulörer om man inte är van. Men solida och mörka är lättast.
    Men inför ny klarlack så ska man kanske ta en funderare vad som gick snett första gången så det inte upprepar sig.

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Jag är väldigt rädd för att skada färgbasen då jag inte har mer färg? jag har mer klarlack dock. Jag testade på en plastbit att våtslipa den dåliga klarlacken och redan med 2000papper så försvann ytan rätt omgående.

Det jag undrar är om jag våtslipa med 2000papper en jämn o fin yta kan jag sedan klarlacka över deta med gammal klarlack under eller blir det som att lägga en genomskinlig folie på en repig yta?

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Har hört att folk mellanslipar klarlacken, undrar hur det går till? har aldrig gjort det själv, men då måste det slipas ganska finkorningt?

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Registered User
    Namn
    Stefan L
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Jag har nyss beskrivit och det är inga problem problem med repor vid endast ny klarlack. Värre om man ska färga om med känsliga kulörer. Men 2000 papper tycker jag är lite väl fint då det tar lång tid och nästan kan bli för " blankt. Det är ju vad man normalt polerar på.
    Vill du envisas med våtslippapper så skulle jag köra 1200 och alt avsluta med 1500. Men se till att papperen är bra och byt ofta. En droppa diskmedel i vattnet brukar även underlätta då det sänker ytspänningen på vattnet, speciellt på ny färsk/ mjuk lack.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    du ska nog hoppa över och stå och lacka med detta väder.. blir sällan bra med den här värmen.
    ska du måla gör det mitt i natten. om du nu inte har en lackbox och bra utrustning då går det alltid att ändra blandning men en amatör lack och denna värme så är det stor chans att det går åt helvete.

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Jag nöjd nu med resultatet under förutsättningarna faktiskt... Bara lite våtslip och polering så

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •