Bilsnack
Sidan 9 av 16 FörstaFörsta ... 2345678910111213141516 SistaSista
Resultat 121 till 135 av 231
    Örebro Team Powerlifting Erikssons avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2001
    tesla verkar komma till stan på lördag när det är Örebro Raceday, ska fan försöka sno åt mig en provkörning då!
    Lamborghini Countach replika, under konstruktion!
    Ford 32 Roadster

Snoball CCs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Ja det är ju bilen man verkligen vill prova ska testa lite olika för att få en uppfattning iaf om utbudet. Ska även testa bilarna i vinter så man får svart på vitt vad dom egentligen klarar och blev lovad av nissan att få ha den i 1-2 dygn i vinter för att testa
    Facebook

Svensk Byggradio AB - När du behöver hyra eller köpa komradio

Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av CC Visa inlägg
    Vet att denna tråd handlar om Tesla MEN i Sickla så får man provköra olika elbilar varje tors-lör och varje gång är det olika modeller/tillverkare. Denna gång va det två tycken Nissan Leaf.

Jag gillade verkligen elbilsupplevelsen!! tyst bra kraft (absolut ingen sportbilskänsla men endå bra drag upp till 90) Kändes helt okej invändigt. om 2-3 veckor kommer Tesla hit sa dom då ska det provköras

Tips om man är i området och vill testa elbil. Väldigt lite folk som provkör verkar det som ingen kö iaf. Problemet med dessa bilar (leaf, zoe, i3 mfl) är ju att dom går 10-15mil riktiga mil inga 20 som de påstår, och det är helt enkelt 5-10mil verkliga mil för lite. Tesla är det enda alternativet ännu om man bortser från prislappen
    Kan det vara 20 mil med allt lull-lull avslaget och med ett ägg under gaspedalen?
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Snoball CCs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Kan det vara 20 mil med allt lull-lull avslaget och med ett ägg under gaspedalen?
    Kan så vara och nedförsbacke hela vägen så bromskraften (nåntyp motorbroms där batterierna laddas) utnyttjas konstant fick ju lite mer än en mil när man slog av ACn och slog på ett ecoläge. men när jag satte mig i bilen så var det 80% batteri och då kunde jag åka 12,4mil och det var sol och 20+ ute.

Tror det är Renault som skrivit in i sina broschyrer att verklig räckvidd är närmare 16mil och de där 20 milen är nån EU test samma som förbrukning som anges av tillverkare som aldrig stämmer.
    Facebook

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Ingen lovar 20mil. Dem specar vad bilen klarar vid NEDC, en testcykel som ser ut som följer,

New European Driving Cycle - Wikipedia, the free encyclopedia

En Nissan Leaf går ca 10mil på motorvägen och ca 15mil utanför motorvägen, ungefär hälften på vintern. Men det spelar ingen roll om man vet om det när man köper bilen. Har man 4mil till jobbet och 4 mil hem så laddar man bara på jobbet = perfekt! Jobbar man med att hämta sprit i Tyskland så är en Nissan Leaf inte rätt bil helt enkelt.

Att köra elbil blir dessutom automatiskt väldigt ECO, man tävlar med sig själv att köra snålt per automatik. Att köra en Leaf på samma sätt som där en V70 D5 drar 0.56/mil ger kort räckvidd.

Kör man V70 på ett sådant sätt som ger 17mil räckvidd i Nissan Leaf ser det ut så här,

/Henke

Registered User Jocce81s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Då kom jag iväg igår och provkörde...

WOW!...eller ja hade jag hoppats på...
    Och visst, accet t.ex. var verkligen wow, speciellt när man redan var uppe i fart, dvs omkörningsaccet...

Och klart imponerande med hur smidig den är trots sina över 2 ton, den maskar det väl...tills man pressar den hårt! (Kul att se minen på försäljaren när han sagt åt mig att gärna pressa lite men att den bärjar kana på däcken )
    Inredningsmässigt, ja, kanske inte i klass med en Tysk vagn, men klart välbyggt kändes det mesta som.
    Mycket intressant med endast vägljudet och i princip inget ljud alls när man kör sakta...

Baksätet lämnar dock mycket att önska (låg och kort sits), men längdmässigt bra då jag fick plats ok bakom mig själv (186 cm)...
    De bakre sätena är verkligen bara för barn, max 35 kg och obefintlig takhöjd. Har man inte småbarn så känns det som ett onödigt option (då man ej heller kan (eller får...) lyfta ur dem utan endast fälla ner dem...)

Visst, man får 40% "rabatt" på förmånsvärdet vilket ger, i förhållande till vad bilen kostar, ett billigt förmånsvärde.
    "Min bil", som jag specade upp den som jag ville ha den skulle kosta runt miljonen, det ger ett förmånsvärde på ca 9000-10000 kr...
    Förvisso är drivmedlet "gratis" då...men det är ändå en ganska ordentlig summa det rör sig om...framförallt för arbetsgivaren som behöver köpa in bilen.

Dock mycket goda garantier numera (8 år och fria mil på batterierna t.ex.) och t.ex. "garanterat återköp" av bilen sen, dock inte specat till vilket pris

Hade bilen i grundpris kostat 200.000-250.000 kr mindre hade den nog varit ett alternativ direkt...nu känns det som den springer iväg för mycket.
    Men de har orderstockarna fyllda, ca 4 månaders levtid just nu...så många gillar alternativet!

/Jocce
    Min fotosida: http://www.jocce.se

Fotointresserad? Besök: http://www.fotointresse.se

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Hacker
    Citat Ursprungligen postat av Jocce81 Visa inlägg
    Då kom jag iväg igår och provkörde...

WOW!...eller ja hade jag hoppats på...
    Och visst, accet t.ex. var verkligen wow, speciellt när man redan var uppe i fart, dvs omkörningsaccet...

Och klart imponerande med hur smidig den är trots sina över 2 ton, den maskar det väl...tills man pressar den hårt! (Kul att se minen på försäljaren när han sagt åt mig att gärna pressa lite men att den bärjar kana på däcken )
    Inredningsmässigt, ja, kanske inte i klass med en Tysk vagn, men klart välbyggt kändes det mesta som.
    Mycket intressant med endast vägljudet och i princip inget ljud alls när man kör sakta...

Baksätet lämnar dock mycket att önska (låg och kort sits), men längdmässigt bra då jag fick plats ok bakom mig själv (186 cm)...
    De bakre sätena är verkligen bara för barn, max 35 kg och obefintlig takhöjd. Har man inte småbarn så känns det som ett onödigt option (då man ej heller kan (eller får...) lyfta ur dem utan endast fälla ner dem...)

Visst, man får 40% "rabatt" på förmånsvärdet vilket ger, i förhållande till vad bilen kostar, ett billigt förmånsvärde.
    "Min bil", som jag specade upp den som jag ville ha den skulle kosta runt miljonen, det ger ett förmånsvärde på ca 9000-10000 kr...
    Förvisso är drivmedlet "gratis" då...men det är ändå en ganska ordentlig summa det rör sig om...framförallt för arbetsgivaren som behöver köpa in bilen.

Dock mycket goda garantier numera (8 år och fria mil på batterierna t.ex.) och t.ex. "garanterat återköp" av bilen sen, dock inte specat till vilket pris

Hade bilen i grundpris kostat 200.000-250.000 kr mindre hade den nog varit ett alternativ direkt...nu känns det som den springer iväg för mycket.
    Men de har orderstockarna fyllda, ca 4 månaders levtid just nu...så många gillar alternativet!

/Jocce
    En Tesla för 1 miljon ger ett förmånsvärde på 6980 brutto per månad ca, vilket motsvarar en välutrustad V70 D5.

Registered User Jocce81s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Citat Ursprungligen postat av HTR Visa inlägg
    En Tesla för 1 miljon ger ett förmånsvärde på 6980 brutto per månad ca, vilket motsvarar en välutrustad V70 D5.
    Antar att du räknar med "Omfattande tjänstekörning" på Teslan då?

Men ja förmånsvärdet är bra, det är som sagt 40% "rabatt" på grund av att det är en miljöbil.
    En Tesla för ca 1.000.000 kr motsvarar med andra ord en "vanlig" bil för ca 600.000 kr...
    Hur många har möjligheten att välja en tjänstebil för 600.000 kr?

Dom flesta ligger väl runt dom "magiska" 7.5 basbeloppen (ca 330.000 kr) och en del får så klart gå över detta. Men du ska gå ganska långt över för att komma till 600.000 kr...

Så som sagt, ja man får BRA rabatt på förmånsvärdet, men det blir ändå ett relativt högt förmånsvärde.
    Räknar man dock in den besparade bränslekostnaden, ja då kan man säkert "räkna hem" det...så länge företaget tillåter att man väljer den bilen...

Personligen skulle jag vilja se denna teknik i en ännu större bil (Ja vet att Model X kommer men ännu större), typ X5, XC90 eller varför inte Tahoe/Suburban...där behövs det om man säger så!

Skulle också vilja se tekniken i en mindre bil, ner med motsvarande i en Golf eller liknande och håll priset "rätt"...då skulle det ta en ordentlig fart...

Men allt detta kommer komma, tvivlar jag inte på....

/Jocce
    Min fotosida: http://www.jocce.se

Fotointresserad? Besök: http://www.fotointresse.se

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av Jocce81 Visa inlägg

Men allt detta kommer komma, tvivlar jag inte på....

/Jocce
    Det är lite hönan och ägget. Nu börjar det komma ut rätt många ägg, men inga hönor(laddmöjligheter)

Först måste man bygga tankstationerna, sen kan man sälja bilarna. Alla/nästan alla som idag kör elbil har ett brinnande intresse eller något myndihetstvång. Det finns idag inte på kartan att välja elbil med något vettigt argument eftersom det inte går att ladda dem på ett vettigt sätt.

Så jag tror småbilarna kommer komma först pga den eftersatta laddinfrastrukturen.

Teslas Superchargers byggs ju inte för att användas dagligen utan för att fixa långfärder. Jag tror att dem medvetet placerar laddarna lite "off"
    /Henke

Registered User BeastPowers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2006
    Citat Ursprungligen postat av Torpis Visa inlägg
    Det är lite hönan och ägget. Nu börjar det komma ut rätt många ägg, men inga hönor(laddmöjligheter)

Först måste man bygga tankstationerna, sen kan man sälja bilarna. Alla/nästan alla som idag kör elbil har ett brinnande intresse eller något myndihetstvång. Det finns idag inte på kartan att välja elbil med något vettigt argument eftersom det inte går att ladda dem på ett vettigt sätt.

Så jag tror småbilarna kommer komma först pga den eftersatta laddinfrastrukturen.

Teslas Superchargers byggs ju inte för att användas dagligen utan för att fixa långfärder. Jag tror att dem medvetet placerar laddarna lite "off"
    Håller bara delvis med då man normalt laddar bilen hemma och eller på jobbet, man stannar ju inte på vägen hem och köper snus o tankar med en elbil liksom, den tiden är förbi - precis som att man kunde köpa biltillbehör på macken en gång i tiden, eller att Biltema var en affär för Bilägare.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av BeastPower Visa inlägg
    Håller bara delvis med då man normalt laddar bilen hemma och eller på jobbet, man stannar ju inte på vägen hem och köper snus o tankar med en elbil liksom, den tiden är förbi - precis som att man kunde köpa biltillbehör på macken en gång i tiden, eller att Biltema var en affär för Bilägare.
    Sen tillkommer att alla använder bilen olika, alla kan inte ladda hemma eller på jobbet. Samt att ladda hemma helt plötsligt omöjliggör att använda bilen till mer än en resa per dag. Pendla till jobbet eller handla inte båda. Om man nu inte har extremt korta sträckor, men då är det frågan om man skall ha bil alls egentligen.

Ni som har bensin eller dieselbil kan testa att köra tanken tom sen tanka 7liter åt gången. Är ni på en mack som har snabbladdare för elbil när ni tankar? om så är fallet tanka de 7 litrarna på 45minuter. Är ni hemma så fyll de sju litrarna på 13timmar. Är ni i stan för att handla och det inte finns snabbladdare så är det med 13timmar som gäller.

Man märker rätt fort att den där snabbladdaren som kan fylla på 5liter på 20minuter faktiskt är väldigt användbar även om man bara köper snus eller shoppar köttförs på ICA.

En Tesla kommer längre på en tank, men tar längre tid att ladda så problemet är egentligen minst lika stort hos Tesla. Tanka en P85:a tar 47timmar hemma i väggutaget! Under tiden får du inte duscha eller använda spisen för då går säkringen.

Snabbladdare till folket!
    /Henke

Snoball CCs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Sen tillkommer att alla använder bilen olika, alla kan inte ladda hemma eller på jobbet. Samt att ladda hemma helt plötsligt omöjliggör att använda bilen till mer än en resa per dag. Pendla till jobbet eller handla inte båda. Om man nu inte har extremt korta sträckor, men då är det frågan om man skall ha bil alls egentligen.
    Hur långt har du till jobbet och mataffären? om en elbil kör 15mil på en laddning och du kan ladda upp den över natten? hur kan du då behöva välja mellan jobbet och handla? åker du 7mil för enkelresa till matbutiken och arbetet ligger 7mil åt andar hållet sett till ditt hem?

Isf ja då är inte elbil för dig

jag har 2mil till jobbet och har säkert 10-20 matbutiker på vägen eller i närområdet iaf och några ställen att ladda på dessutom om det skulle bli kris/akut.

Mvh
    Facebook

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av CC Visa inlägg
    Hur långt har du till jobbet och mataffären? om en elbil kör 15mil på en laddning och du kan ladda upp den över natten? hur kan du då behöva välja mellan jobbet och handla? åker du 7mil för enkelresa till matbutiken och arbetet ligger 7mil åt andar hållet sett till ditt hem?

Isf ja då är inte elbil för dig

jag har 2mil till jobbet och har säkert 10-20 matbutiker på vägen eller i närområdet iaf och några ställen att ladda på dessutom om det skulle bli kris/akut.

Mvh
    Att elbil inte är för alla är ju ett sjukt argument att vifta med. Nu hade du en smiley förvisso, men det funkar liksom inte att resonera så. Vi bygger en ny arena, men utan hiss/ramper. Fotboll är inget för dig som sitter i rullstol. ...och en smiley

15mil på sommaren blir hälften på vintern. Som sagt alla har olika förutsättningar. och ja, jag har jobbet 4mil åt ett håll och mataffären 2.5mil åt andra hållet. Nu finns det ju affär där jag jobbar, men det är lätt hänt att glömma köpa porr eller salt eller nått, eller hämta ut ett paket hos posthelvetet som gett fan i att sköta sitt enkla lilla uppdrag och helt enkelt gett fan i att åka ut trots att dem säger de varit på plats. (magisk lastbil som inte syns i mina kameror) typ så... eller att man akut behöver åka till sjukhuset.

1. Alltså långsamladdningen ÄR en begränsning.
    2. Alla bor inte i Stockholm

Så här långt kom jag i eUP som stått ute en natt i -7 grader, då laddade jag ändå långsamt en halvtimme medan jag åt en burgare.

/Henke

Snoball CCs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Att elbil inte är för alla är ju ett sjukt argument att vifta med.
    Jag skrev iof att elbil inte är för dig (sen om du anser dig vara en representant för jordens befolkning dvs alla låter jag vara osagt)

Sportbilar är inte heller för alla pga ekonomi eller att det blir opraktiskt.. ser inte det sjuka i det hela? Det är ingen allemansrätt vi pratar om här

Du bor helt enkelt inte där dagens elbilar med rätt kassa miltal på vintern räcker till så då är den inte för dig just nu.. eller din livsstil med porr, salt m.m som du glömmer inte passar med elbil heller Eller så får du ha två bilar helt enkelt.

I ditt fall ska du ju ha en hybrid isf och inte en ren elbil om du nu tänker på miljön/kostnad. Eller en Tesla för 700kkr eller mer (kan inget om din ekonomi så det kanske är ett vettigt alternativ) som du laddar över natten med ett kraftigare eluttag.

Just nu är det kanske bara praktiskt möjligt i storstäder att ha elbil men större delen av sveriges befolkningen bor ju där så inget konstigt att man lägger krutet där med laddmöjligheter, det är troligast där nästa elbilskund bor.

Mvh
    Facebook

Registered User BeastPowers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2006
    220 volt är inte nåt man laddar bilen med lägger man upp 1mille på bil så har man råd med 380v också

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •