Ekologiskt - Sidan 4
Bilsnack
Sidan 4 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 112

Ämne: Ekologiskt

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Jag tycker du blandar begreppen fram och tillbaka men om du pratar om hur rent mjölet är så kan jag berätta att förekomsten av Kvarnmott (och dess larver) är betydligt högre i ekologiskt mjöl.
    Hur är det med bekämpningsmedel i de olika mjölen då?
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Intressant att läsa debatter om eko vs icke-eko. Själv är jag lite sisådär till eko just pga att priset oftast är betydligt högre än på icke-eko men har inte gjort någon noggrann undersökning eller liknande utan mest när man gått runt och kikat.

Dock så köper jag gurka relativt ofta då jag har det på mackor, till dip och bara som "snacks" istället för den vanliga godispåsen man brukar köpa + att jag är rätt så dålig på att dricka vätska förutom cola och tror i min värld att jag får i mig mer vätska genom att äta gurka, nåväl, dom gånger jag köpt eko gurka så märker jag att smaken är väldigt annorlunda. Inte på ett bra sätt utan på ett "smutsigt jordigt"-sätt. Har ätit egen odlad gurka och vanlig "besprutad" gurka men i 9 av 10 fall smakar fan eko gurkan sunkigt så därför till er som äter mycket eko mat (framför allt grönsaker):

Är det så att man får räkna med att eko produkter smakar rätt så rejält annorlunda? Eller har jag bara haft väldig otur när det kommer till mitt gurk-köp?
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Riktig gurka smakar medans de stora vattenfyllda icke eko smakar iprincip noll. Vi har vant oss för länge med smaklös gurka.
    BILSNACK | crew

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Conny N
    Reg.datum
    jul 2003
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Följ gärna matfusket på Facebook!
    Följ vad ni vill, men var kritiska mot allt.

Så kunde Matfusket lura 500 000 svenskar om jordgubbar | In the Kitchen

Diskussionen om besprutade bananer och vindruvor med rekordhöga gifter var aktuellt för ett tag sedan, jag läste senare att nivåerna var så oerhört låga att det var försumbart även på "fulbananer". Köper själv ekobananer ändå...

Ekodiskussionen är dock ganska entonig tycker jag. Allt skall vara eko, oavsett vad. Allt som inte är eko, är fel. GMO är fel. Allra bäst blir det enligt vissa om man odlar utan bekämpningsmedel eller något alls, det skall planteras och växa, sen skördar man, och så är allting bra sedan. Riktigt så enkelt är det ju dock inte. Vi har växthus, och en stor del av grödorna har gått om intet för en viss typ av ohyra. Likadant kan det se ut i annan storskalig odling. Använder man noll bekämpningsmedel så är risken naturligtvis större att man tappar delar av, eller hela, skörden.

Kritiken mot GMO är också enkelriktat. GMO = satan. Punkt slut. När man gräver vidare har vi förädlat växter så länge vi kunnat, i hundra- och tusentals år. Vetet sitter kvar på stjälken för att man selekterat den sort som gör det, mot den som släpper den fritt för vinden. GMO-grödor kan ge större resistans, undvika onödig bekämpning, ge rikare skördar och fungera bättre i dåliga förhållanden.
    Däremot skall det finnas uttömmande forskning innan man släpper det fritt på marknaden, en marknad som vore trevligare om den funkade på ett annat sätt än genom ett fåtal världsomspännande företag. Naiv tanke, kanske.

När det gäller hönor så är det ett dilemma. De som fått för sig att ekologiskt hanterade höns har någon slags drömtillvaro har helt fel. De har det nästan lika eländigt som icke-ekologiska höns. De vistas också många på en trång yta, fast inte fullt lika trångt som icke-ekohöns. De får annat foder, tillgång till utevistelse, men är sönderhackade av andra hönor när de avlivas.
    Vill ni ha ordentligt goda ägg? Köp av någon med höns istället för i butik. Det går knappt att jämföra när man smakat ägg från höns som går ute i naturen så fort vädret tillåter. Vi har höns själva och trivs väldigt bra med det. Är ju lite jobb, men också en kul grej.

Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Att köpa ekologiska produkter utifrån tanken att rädda sin egen och andras hälsa, samt att spara på jordklotets resurser är egentligen inget annat än en piss i Mississippi om man samtidigt tankar sin bil med bensin en gång i veckan.

Själv köper jag ekologiska produkter i hyfsat stor utsträckning, främst mejeri, frukt, grönsaker samt ägg. Däremot skiter jag fullkomligt i hur mina vänner och bekanta handlar och skulle aldrig komma på tanken att försöka påverka dem. Dessutom tror jag knappast att ett par ekologiska varor mer eller mindre skulle förlänga mitt liv speciellt mycket med tanke på hur jag lever för övrigt, så det är nog egentligen skit samma.

Människors jakt på Messias-stämpeln blir lätt lite löjlig. Jag känner människor som odlar sina egna grönsaker, vattnar och göder grödorna med sin egen piss och skit, vägrar köpa kläder som tillverkats av något som ens kan tänkas komma från djurriket, protesterar mot pälsbärare och som vägrar köra mat i mikrovågsugn med motiveringen att "matens molekyler blir fulare efter att den mikrats", samtidigt som de har två bensindrivna bilar på garageuppfarten. Hyfsat patetiskt.
    Du menar exakt så här:

Sist men inte minst: Stöd svenska biodlare, köp lokalt producerad honung. I brist på det: köp svenskproducerad honung.

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Hehe välkommen till det nya Zatzy, ekologisk mats vara eller inte vara

Jag köper allt eko som går, helst närproducerat.

Jag tror absolut det fuskas, men generellt är det MKT bättre kvalitet på eko produkter oavsett hur det är med det andra.

En annan är ju väldigt botskämd som är uppfödd på vischan, med jägare o fiskare i familjen.
    Åker man till föräldrarnas gård så är ju 90% hemodlat, skjutet i vår skog eller våra vatten varesig man vill eller inte.

Grannen har tex eko grisupfödning, där grisarna går ute hela sommaren, och köttet är verkligen som något helt annat än äckelfilén man köper på konsum för 69kr kilot.

MVH/
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Jag köper eko främst för att de smakar bättre.
    BILSNACK | crew

Dä, alternativt Titta
    Namn
    Michael Q
    Reg.datum
    jun 2004
    Lite mindre nu sedan Biofoods grejer blivit svårtillgänligare, eller jag har inte vägarna förbi hälsokosten, plus att dom tröttnade på att beställa mina femkilospåsar med kikärtor.

Mest blev det på 90-talet när jag kunde handla både Biofood och Kung Markatta via olika kooperativ. Samt hade tillgång till bönder direkt.
    Plan A var att snacka istället. Plan B var att flytta.
    Plan C var att finta. Plan D är att springa.

Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    "Eko" och "Närproducerat" är två vanliga bluff varor. Det fuskas för miljarder i dessa områden där varorna märks som ekologiska men de endå odlats på vanligt sätt.

Båda stämplingarna är konsumentstämplingar för samvetshandlare.

Vill ni ha bra varor så köp kvalitet istället.

Tex så är ofta korven du köper i en gårdsbutik "egentillverkad" men är i själva verket fryst, tillverkad på annan ort med möjligen råvaror från just din gård blandad med allt annat skit.

Vill du göra bra mat så odlar du själv och tillverkar maten från grunden.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Så att de ekologiska bananernas bättre smak och ekologiska zucchininins halva storlek mot de traditionellt odlade zucchinin är bara fusk de också? Eller den svenska ekologiska oxfilens helt annorlunda färg och smak mot de andra är också färgämnen och fusk rakt egenom?
    BILSNACK | crew

Sjukt dryg jävel.
    Namn
    Tomas H
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av brillko Visa inlägg
    "Eko" och "Närproducerat" är två vanliga bluff varor. Det fuskas för miljarder i dessa områden där varorna märks som ekologiska men de endå odlats på vanligt sätt.

Båda stämplingarna är konsumentstämplingar för samvetshandlare.

Vill ni ha bra varor så köp kvalitet istället.

Tex så är ofta korven du köper i en gårdsbutik "egentillverkad" men är i själva verket fryst, tillverkad på annan ort med möjligen råvaror från just din gård blandad med allt annat skit.

Vill du göra bra mat så odlar du själv och tillverkar maten från grunden.
    Källor på det tack?
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Detta är ju också ett tankesätt
    Bifogade bilder Bifogade bilder

In Flames DropCores avatar
    Namn
    Daniel Borg
    Reg.datum
    aug 2002
    "Det fuskas med Eko-märkning och det håller inte alltid bättre kvalitet etc så därför köper jag inte det".

Jaha, så om det fuskas med "vanlig" mat, så köper ni inte vanlig mat alls?

Så länge det inte är löjliga prisskillnader mellan eko och icke-eko så köper vi eko. Har appen Matpriskollen och då får man redo på vilka extrapriser som gäller och det händer att de ekologiska varorna är billigare än icke ekologiska också.
    Selly: baseboll träd
    GT/E: Fan, jag som alltid undrat vad basebollar kommer ifrån =oD

Registered User
    Namn
    Niklas
    Reg.datum
    jan 2008
    Läst hela tråden nu och tycker det är rätt intressant ämne. Men seriöst matfusket på fb? Känns som jehovas eller något....

Försöker ofta köpa ekologiska grönsaker i hopp om bättre smak. Men det hjälper sällan.. Tomater tex smakar inte ett dugg i Sverige. Inte de man kan köpa på ICA Maxi iaf. Gurkan samma sak. Svensk potatis är inte heller något att hänga i granen. Antagligen beror det på vårt klimat?

Nästa gång ni åker över till Tyskland för att köpa öl eller något testa att köpa lite grönsaker där. 100 mil syd från Stockholm och en markant skillnad på just de varor jag nämnt i smak. Vet dock inte om det är ekologiskt eller inte. Men om man bryr sig om smaken så kan jag absolut rekommendera det!

VW nörd... Amazonass avatar
    Namn
    Patrik L
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    IT-Hora
    Citat Ursprungligen postat av vada110 Visa inlägg
    Läst hela tråden nu och tycker det är rätt intressant ämne. Men seriöst matfusket på fb? Känns som jehovas eller något....

Försöker ofta köpa ekologiska grönsaker i hopp om bättre smak. Men det hjälper sällan.. Tomater tex smakar inte ett dugg i Sverige. Inte de man kan köpa på ICA Maxi iaf. Gurkan samma sak. Svensk potatis är inte heller något att hänga i granen. Antagligen beror det på vårt klimat?

Nästa gång ni åker över till Tyskland för att köpa öl eller något testa att köpa lite grönsaker där. 100 mil syd från Stockholm och en markant skillnad på just de varor jag nämnt i smak. Vet dock inte om det är ekologiskt eller inte. Men om man bryr sig om smaken så kan jag absolut rekommendera det!
    Det har inte så mkt med klimatet att göra tror jag. Mkt av den svenska gurka samt tomater som säljs här hårt uppdrivna i växthus = smakar typ nada plus att de kyls ner vid leverans.
    Jag bor en bit utanför stan och har ngr bönder med gårdförsäljning i närheten samt en coop butik som nästan bara kör med närodlat. En jäkla skillnad på smak på alla grönsaker! Även köttet är ju som natt o dag.
    Har 5 min till närmsta bonden, på sommarn kan man dra ner och plocka färska jordgubbar samt potatis som smakar så jäkla gott, stor skillnad mot de svenska du köper på typ Maxi... Idag vart det även nyplockade majskolvar till middagen, galet gott
    Så ett tips är bege sig lite utanför stan på sommarn och leta gårdsförsälning.

Registered User
    Namn
    Niklas
    Reg.datum
    jan 2008
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Det har inte så mkt med klimatet att göra tror jag. Mkt av den svenska gurka samt tomater som säljs här hårt uppdrivna i växthus = smakar typ nada plus att de kyls ner vid leverans.
    Jag bor en bit utanför stan och har ngr bönder med gårdförsäljning i närheten samt en coop butik som nästan bara kör med närodlat. En jäkla skillnad på smak på alla grönsaker! Även köttet är ju som natt o dag.
    Har 5 min till närmsta bonden, på sommarn kan man dra ner och plocka färska jordgubbar samt potatis som smakar så jäkla gott, stor skillnad mot de svenska du köper på typ Maxi... Idag vart det även nyplockade majskolvar till middagen, galet gott
    Så ett tips är bege sig lite utanför stan på sommarn och leta gårdsförsälning.
    Ja får göra det men varför kan inte dessa produkter säljas på en så stor mataffär som Ica maxi...Vilket projekt för att få vettiga grönsaker om nu bor i stan. Jag måste åka ut till någon bonde för att få vettiga grönsaker. Känns väldigt ekologiskt . Antar att det heller inte finns någon miljövänlig buss till dessa gårdar?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •