Bilsnack
Sidan 7 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 91 till 105 av 112

Ämne: Ekologiskt

Livsnjutare Dee_catis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Citat Ursprungligen postat av NiKeMaN Visa inlägg
    Där har du väl ändå lite fel... Närodlat för mig betyder att det är odlat enligt svenska regler (som ju är ganska hårda ex jämför djurhållning i DK och SE likadant vilka sprutmedel som är tillåtna osv). Så för mig betyder närodlat att jag vet att det är odlat enligt Svenska regler, vilket för mig betyder bra mat. Som jag skrev på första sidan i ett långt inlägg så är ekologisk mat inte hållbart.
    Det skadar ju inte med ekologisk SVENSK mat. Det är inte så jävla stora krav för att få kalla sig ekologisk bonde. I min närhet har jag flera och jag köper kött från kossor som går drygt en mil från mig och det är både ekologiskt och nära.
    Utför allt inom bygg i Mälardalen, pm:a vid intresse.

Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    Är det INTE så stora krav på ekologiska bönder? Haha skämtar du?
    /// Niklas Johansson

Probably written from the best devices in the world.

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Dee_cati Visa inlägg
    Det skadar ju inte med ekologisk SVENSK mat. Det är inte så jävla stora krav för att få kalla sig ekologisk bonde. I min närhet har jag flera och jag köper kött från kossor som går drygt en mil från mig och det är både ekologiskt och nära.
    Jodå det är stora krav på bönderna för att få kalla sig ekologisk. Finns många som är nästan ekologiska men låter bli att certifiera sig för att den sista biten innebär stora kostnader och risker.

Samma sak nedåt europa, känner bl a en champagneodlare som oftast odlar ekologiskt men för att inte riskera sin gård så väljer han att inte certifiera sig och istället ha möjligheten att använda bekämpningsmedel eller liknande ifall det händer något att han måste köra det. För honom är det en mycket bättre lösning och känna att han inte använder bekämpningsmedel men har möjlighet att göra det istället för att hans vinstockar som i vissa fall är riktigt gamla dör.

In Flames DropCores avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Där har du väl ändå lite fel... Närodlat för mig betyder att det är odlat enligt svenska regler (som ju är ganska hårda ex jämför djurhållning i DK och SE likadant vilka sprutmedel som är tillåtna osv). Så för mig betyder närodlat att jag vet att det är odlat enligt Svenska regler, vilket för mig betyder bra mat. Som jag skrev på första sidan i ett långt inlägg så är ekologisk mat inte hållbart.
    Ja, du har rätt! Jag jämförde i min egna hjärna mot ekologisk mat, men självklart finns de svenska reglerna (som är mycket hårdare än de flesta andra länders).
    Selly: baseboll träd
    GT/E: Fan, jag som alltid undrat vad basebollar kommer ifrån =oD

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2008
    Det här med att vi har hårdare regler än andra länder har ni någon källa på det? Jag säger inte att det inte är så men är väldigt intresserad av att se någon undersökning av detta.

Jag tänker spontant på jämförlse med länder som norge,finland,danmark,tyskland,holland,polen,tjeck ien,schweiz,frankrike och spanien.

Big Fat Zatzy User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Överlever
    En snabb titt i kylen och lite dålig huvudräkning säger väl ungefär 60%.

Alla grönsaker, all mejeri förutom Kvarg..
    "There is no substitute for cubic-inches"

Livsnjutare Dee_catis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Är det INTE så stora krav på ekologiska bönder? Haha skämtar du?
    Jo då, men inte så JÄVLA stora. Jag känner en ekologisk bonde och även flera som inte är ekologiska så jag vet att det inte är enorma skillnader. Det lönar sig dock att vara ekologisk än så länge men det kan ha att göra med utbud och efterfrågan just där man producerar.

Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Jodå det är stora krav på bönderna för att få kalla sig ekologisk. Finns många som är nästan ekologiska men låter bli att certifiera sig för att den sista biten innebär stora kostnader och risker.

Samma sak nedåt europa, känner bl a en champagneodlare som oftast odlar ekologiskt men för att inte riskera sin gård så väljer han att inte certifiera sig och istället ha möjligheten att använda bekämpningsmedel eller liknande ifall det händer något att han måste köra det. För honom är det en mycket bättre lösning och känna att han inte använder bekämpningsmedel men har möjlighet att göra det istället för att hans vinstockar som i vissa fall är riktigt gamla dör.
    Stora krav, vilket är bra. På grödor är det dock annorlunda, där är det så mycket annat som påverkar en årsskörd och där kan det vara väldigt vanskligt med ekologiskt om man får ohyra till exempel.
    Utför allt inom bygg i Mälardalen, pm:a vid intresse.

Registered User BeastPowers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2006
    Citat Ursprungligen postat av overlake Visa inlägg
    Finns det ett ekologiskt alternativ till den vara jag vill ha så köper jag alltid den oavsett pris.
    yepp mee too - och/eller närodlat.

Evil Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2009
    Intressant artikel, dock är detta knappas ngt nytt. Detta har skett så länge det funnits forskning. Rökning anyone!?
    Alla som generaliserar är idioter!

Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Hemköp har fattat grejen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Dalmas i exil AXL72s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Nu har jag testat att uteslutande köpa ekologisk frukt och grönsaker under lite mer än en månad och jag kan inte påstå att jag känner mig speciellt imponerad av vare sig smakskillnader eller kvalitetsskillnader. Sett till prisskillnaden så känns det lite omotiverade att uteslutande välja ekologiskt.

Man ska äta mycket frukt och grönt, annars blir man sjuk. Men frukt och grönt innehåller rester av bekämpningsmedel som kan göra dig sjuk, därför ska du äta ekologisk frukt och grönt. Men ekologisk frukt och grönt är svindyrt, därför måste du arbeta mer för att köpa ekologisk frukt och grönt, och att arbeta för mycket gör som bekant att du blir sjuk. Känns enklast och billigast att bli sjuk av att skippa frukt och grönt.
    - POLO R WRC 2014 -

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Nu har jag testat att uteslutande köpa ekologisk frukt och grönsaker under lite mer än en månad och jag kan inte påstå att jag känner mig speciellt imponerad av vare sig smakskillnader eller kvalitetsskillnader. Sett till prisskillnaden så känns det lite omotiverade att uteslutande välja ekologiskt.

Man ska äta mycket frukt och grönt, annars blir man sjuk. Men frukt och grönt innehåller rester av bekämpningsmedel som kan göra dig sjuk, därför ska du äta ekologisk frukt och grönt. Men ekologisk frukt och grönt är svindyrt, därför måste du arbeta mer för att köpa ekologisk frukt och grönt, och att arbeta för mycket gör som bekant att du blir sjuk. Känns enklast och billigast att bli sjuk av att skippa frukt och grönt.
    Allt är väl inte svart och vitt? Man kan väl sträva efter att köpa ekologiska produkter? Jag kör ungefär 50/50. Bananer, morötter och potatis kör jag ekologiskt. Äpplen och avokado däremot inte. Svenska äpplen har jag svårt att tro att de innehåller mycke gifter? Avokado har jag hört klarar sig bra utan bekämpningsmedel.

Angående hur man har råd eller inte så är det väl frågan om prioriteringar? Köra flådig bil eller äta eko? Dricka öl med grabbarna eller ekologisk frukt till familjen?
    BILSNACK | crew

Dalmas i exil AXL72s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Allt är väl inte svart och vitt? Man kan väl sträva efter att köpa ekologiska produkter? Jag kör ungefär 50/50. Bananer, morötter och potatis kör jag ekologiskt. Äpplen och avokado däremot inte. Svenska äpplen har jag svårt att tro att de innehåller mycke gifter? Avokado har jag hört klarar sig bra utan bekämpningsmedel.

Angående hur man har råd eller inte så är det väl frågan om prioriteringar? Köra flådig bil eller äta eko? Dricka öl med grabbarna eller ekologisk frukt till familjen?
    Jag är mer av den åsikten att man antingen gör något fullt ut, annars kan man lika gärna strunta i det, ska man dutta här och där så blir ju effekten av det man gör minimal. Men visst, alla är olika! Det enda ekologiska som jag fortsättningsvis kommer att köpa på regelbunden basis är nog bananer och kött.

När det gäller kostnadsskillnaderna och vad man har råd med eller inte så har jag naturligtvis råd, men eftersom jag bara har en inkomst så prioriterar man bort de onödiga sakerna. Jag äter ca 5 kilo frukt i veckan och sedan grönsaker utöver detta. Utslaget på ett år så blir kostnadsskillnaden ganska stor och i slutänden så ger en god öl en bra mycket större ökning av livskvaliteten än vad en ekologisk broccolibukett ger.
    - POLO R WRC 2014 -

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Jag är mer av den åsikten att man antingen gör något fullt ut, annars kan man lika gärna strunta i det, ska man dutta här och där så blir ju effekten av det man gör minimal. Men visst, alla är olika! Det enda ekologiska som jag fortsättningsvis kommer att köpa på regelbunden basis är nog bananer och kött.

När det gäller kostnadsskillnaderna och vad man har råd med eller inte så har jag naturligtvis råd, men eftersom jag bara har en inkomst så prioriterar man bort de onödiga sakerna. Jag äter ca 5 kilo frukt i veckan och sedan grönsaker utöver detta. Utslaget på ett år så blir kostnadsskillnaden ganska stor och i slutänden så ger en god öl en bra mycket större ökning av livskvaliteten än vad en ekologisk broccolibukett ger.
    Jo jag håller med dig egentligen! Ekologisk broccoli är vidrigt dyrt har jag märkt. Viktigt kanske är att försöka välja bra produkter och inte fokusera enbart på ekologiskt eller inte.

Ekologiskt kött köper jag för tanken på att djuret förhoppningsvis har det bättre och får i sig bättre föda. En ekologisk bit oxfile jämfört med icke ekologisk är märkbar skillnad på tycker jag.
    BILSNACK | crew

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •