Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17
    Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005

Barn cyklade in i min stillastående bil, vad göra?

Yes, stod stilla på en gata och rätt som det var så small det till och då visade det sig att det var en unge på cykel som drämt in i passagerardörren på bilen.

Ungen klarade sig, tog mesta av smällen med hjälmen men bilen fick en buckla och tre feta repor.

Visste inte hur jag skulle lösa det hela just där och då men bad barnets far om sina kontaktuppgifter.

Hur löser man detta? Jag körde farsans bil och kan svära på att den är halvförsäkrad..
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Racing is a state of mind mAbZs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    datanörd
    Farsan får pröjsa med egna pengar så klart.

Eller om han tar det på barnets fritidsförsäkring ifall de har en sådan, men det är ju inte ditt bekymmer.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2011
    Juridiskt sätt så tror jag det är bilens vagnskadeförsäkring som ska täcka skadorna i den här situationen eftersom motparten, cyklisten, inte har någon trafik försäkring. Det hade varit en annan sak ifall det var en moped och inte en cykel som var motparten. Det är väl samma situation ifall du blir påkörd av en kundvagn utanför en mataffär, där saknar motparten också trafikförsäkring.

Men rent praktiskt sätt så håller jag med mAbZ, självklart så får pappan betala skadan.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005
    Vad innebär "stod stilla på en gata" i detta fall? Låter som att bilen inte var parkerad?

Skadan sitter på passagerarsidan, verkar som om cyklisten kom från höger?

Kan TS utveckla lite mer kring detta?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av Stallis Visa inlägg
    Vad innebär "stod stilla på en gata" i detta fall? Låter som att bilen inte var parkerad? Skadan sitter på passagerarsidan, verkar som om cyklisten kom från höger? Kan TS utveckla lite mer kring detta?
    Ungen skulle som jag förstått det passera bilen som var stillastående, jag satt i och hade stannat till. Ingen korsning eller dylikt. Han hade gott om plats mellan bil/trottoarkant men fallerade totalt och drämde med huvudet först in i sidan på bilen. Enligt vänner som varit med om samma scenario så skall det tydligen gå på barnens föräldrars hemförsäkring då de varit med om sådant själva. Får se hur det löser sig allt..
    Senast redigerat av Scootie den 2014-08-24 klockan 18:59.

Fuck you you fuckin fuck
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Borde täckas av hemförsäkringens ansvarsdel.
    www.gfaction.com

Registered User golf4gtis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2006
    Inte riktigt samma sak men en gång var jag med om att en ungre kille kastade ett ägg på min motor huv. Ägg är tydligen ganska vassa saker för det blev märke ända in till grundlacken vilket gjrde att huven fick lackas om. Killen som gjorde det fick ta det via familjens drulle / hem försäkring. Det blev ett dyrt ägg
    Golf VI GTI -10

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av golf4gti Visa inlägg
    Inte riktigt samma sak men en gång var jag med om att en ungre kille kastade ett ägg på min motor huv. Ägg är tydligen ganska vassa saker för det blev märke ända in till grundlacken vilket gjrde att huven fick lackas om. Killen som gjorde det fick ta det via familjens drulle / hem försäkring. Det blev ett dyrt ägg
    Haha

Hur gick själva skadehanteringsprocessen till? Tog du på något sätt kontakt med ditt försäkringsbolag eller skötte killen allt via sitt?

Registered User golf4gtis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2006
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Haha

Hur gick själva skadehanteringsprocessen till? Tog du på något sätt kontakt med ditt försäkringsbolag eller skötte killen allt via sitt?
    allt togs via killen försäkringsbolag
    Golf VI GTI -10

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Pratade med den überflummiga farsan i början på veckan och han menade på att hans försäkringsbolag Moderna ville få ett skadeståndanspråk, dvs att jag skulle ta mig till en plåtverkstad för att få en offert typ.

Sagt och gjort, slösar tid från en arbetsdag på att åka till plåtisen som kikar på bilen men han menar på att jag ska få ett skadenr från motparten så att de kan skicka allt elektroniskt på direkten till Moderna samt att jag borde göra en skadeanmälan till min fars bolag och stå för självrisken nu till dess att det har löst sig och motparten som är vållande får ta smällen.

Hur funkar det egentligen?? Måste jag ringa in till Moderna och fråga hur tusan det skall vara?

Vill inte på något sätt betala allting själv om det visar sig att farsan kör halvförsäkrat ellet liknande.

Eastbound and down. Daniels avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Insurances
    En ansvarsförsäkring fungerar precis så som Moderna beskriver. De tar ställning till ett anspråk och avgör om deras part varit oaktsam eller vårdslös enligt skadeståndslagen.
    Ring ditt/farsans bilförsäkringsbolag och kolla hur rutinerna ser ut för just dem angående reglering och regress.
    De ska hjälpa dig på rätt väg.
    Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt.
    - Abraham Lincoln

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
    En ansvarsförsäkring fungerar precis så som Moderna beskriver. De tar ställning till ett anspråk och avgör om deras part varit oaktsam eller vårdslös enligt skadeståndslagen. Ring ditt/farsans bilförsäkringsbolag och kolla hur rutinerna ser ut för just dem angående reglering och regress. De ska hjälpa dig på rätt väg.
    Dubbelkollade farsans bolag och de höll med som du säger, så vi börjar med att skicka offerten på drygt 10lax för tre repor och en minimal buckla så får vi se hur dom ställer sig till det.

Vad händer om dom säger nej till allt? Är det då man ska börja överväga att koppla in advokater eller bita i det sura äpplet och fixa skiten själv?

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Vill inte motpartens f-bolag ta skadan och ersätta den så får väl familjen slanta upp det själv. Gör de inte det får du väl stämma dem inför tinget, småmål, eller vad det heter, alt. kontakta kronofogden om anspråk mot dem...

Eastbound and down. Daniels avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Insurances
    Problemet ron är att motpartens bolag gör en utredning för att se om de anser familjen skyldig enligt skadeståndslagen. Gör de sitt jobb och anser att familjen inte är skadeståndsskyldig har man inte mkt att hämta i en civil process.
    Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt.
    - Abraham Lincoln

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    10 papp+ är det guldfärg som gäller?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg