Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 25
    Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde

Reklamfilm - hur ska man göra???

Hej!
    Jag har fått i uppdrag av jobbet att göra en liten reklamfilm för företaget. Den ska vara ca 1min30sek lång och ska visas på en TV i samband med mässor.

Tid att slutföra uppdraget: ca 4 veckor.

Jag har en "mall" från ett amerikanskt företag som gör något helt annat som vi vill låna idéer ifrån. Filmsnutten består mestadels av snygga kameraåkningar och "panoreringar" inom fabriken men även på området. Troligtvis filmat med Steadicam eller någon mer avancerad gimbal variant.

Frågan är: Är det ens möjlig att göra något sådant själv med ganska basic kunskaper?

Till min hjälp att filma idag har jag:
    iPhone 6
    Nikon D90
    DJI Phantom 2 Vision+

Någon som bor runt Östergötland som kan tänka sig att hjälpa till mot ersättning?
    Senast redigerat av NiKeMaN den 2014-10-01 klockan 08:08.
    /// Niklas Johansson

Probably written from the best devices in the world.

Bass Racer! Kim Bs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Det är mycket bök om du skall använda din Phantom kommersiellt, så du kanske skall vara försiktig med att redovisa hur reklamfilmen är gjord om du inte har tänkt att fixa (och inte minst betala hutlöst) för alla tillstånd.
    Extreme Fiestan 163.4dB
    FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
    SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 100 meter stål kan vara lagom ;)

Registered User Jocce81s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Kameraåkningar kan du göra ganska enkelt med t.ex. en skateboard eller liknande...

Phantomen med Gimball går att "handhålla" (med strömmen igång men ta av propparna för säkerhetsskull) för att använda gimballen som en "steadicam"...

/Jocce
    Min fotosida: http://www.jocce.se

Fotointresserad? Besök: http://www.fotointresse.se

Bass Racer! Kim Bs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Phantomen funkar skitdåligt som steadycam, varje steg du tar syns. Det är i alla fall min uppfattning av de filmer jag har tagit med den gåendes. Vet inte hur det är med Vision + men Zenmuse H3 - 3D för liv när den är igång.
    Extreme Fiestan 163.4dB
    FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
    SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 100 meter stål kan vara lagom ;)

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Vet in tillståndskrav osv men bortser från detta då det är en film som bara ska visas av det företag jag jobbar för. Alltså inget som ska säljas eller publiseras. Retar knappast upp någon genom att flyga inne i en industrilokal och precis ovan och filma ner i backen.

Har också läst om att använda P2V+en som steadicam men tycker inte kvaliten är fullgod för att filma så tight inpå som vi tänkt. Kommer tydligen något handtag man kan montera enkelt framöver också.

Så tanken är väl att filma med D90n så mycket det går... För D90n måste väl ge bättre bildkvalite än min iPhone6???
    /// Niklas Johansson

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Någon som kan tipsa om en Bra men billig Steadicam "stabilisator" som passar till tex D90? Helst i Sverige.
    /// Niklas Johansson

,,,,, .-.´____ glemmys avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    ingenjör
    Möjligt att D90 ger bättre bildkvalitet om det är i en riktigt mörkt industrilokal, men i övrigt tror jag faktiskt att iphone6 är bättre. D90 har större sensor och bör brusa mindre men samtidigt vore det väl lite tråkigt att bara ha 1280x720 att jobba med? Eller det kanske går lika bra?

Vad har du för objektiv till förresten? Har du något ljusstarkt kan du få kort skärpedjup som inte Iphone 6 kan få till och det kan ju vara snyggt ibland.

Iphone 6 klarar visserligen inte 4K men du har 1080p i 60fps att leka med så du kan t.ex. göra någon sekvens i slow motion.
    electric shock!! vadå tjock?!

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Intressant val att välja iPhonen framför D90n... Är det fler som hade gjort samma val?

Har ett 18-105VR kitobjektiv och ett fast 50mm 1.8G.

Känns som att en film som ska rulla på mässa kvittar om det är 720 eller 1080p?
    /// Niklas Johansson

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2004
    Kan vi få länken till filmen som du spånar att efterlikna ?
    Så kanske det blir lättare att komma med konkreta tips.
    Hur har du tänkt med klippning och framförallt eftereffekter ?
    Det kan ju verkligen 'lyfta' en "film" om det sköts snyggt.

Nu har jag inte sett en iphone6, men nog skulle jag försöka använda mig av D90 + 50mm på kort skärpedjup. För att få en mer 'filmatisk känsla'.

/M

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Sorry!

/// Niklas Johansson

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Tips från min polare som jobbat med musikvideos osv.

"Phantom blir väldigt stabilt men ser inte superbra ut, men borde fungera för överblickande bilder. Tror personen som svarade att det blir skakigt pratar om en hispeed kamera som också heter phantom.

Jag har inte använt D90, men jag hade nog använt Canons motsvarighet, 5D, hellre än en iPhone 6.

Objektivet kommer vara betydligt bättre ändå och kameran lite enklare att jobba med. Upplösning är långt ifrån allt när det kommer till bildkvalité.

Mitt tips: kör snygga inåkningar med DJI Phantom helikoptern, de blir verkligen stabila, klipp sedan in närbilder från systemkameran som du stabiliserar med senaste versionen av After Effects. After effects "Camera stabilisation" är super enkel att använda och blir väldigt bra."
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2004
    Tack för filmklippet.
    Ja, åk och flygbilderna grejar du ju galant med din DJI. Så där är du ju redan på det 'torra'.
    Kändes precis som du nämde väldigt mycket som steadycam över den filmen.
    Är vi inomhus och pratar om ett slätt betonggolv, då tror jag Jocce är något på spåren, ett stativ på en skateboard som man sakta rullar.

Vet inte vilken typ av verkstad/fabrik det är, men något som är effektfullt att fånga är väl just gnistregn från slipmaskin eller svets, gärna i slow-mo. Finns det någon svarv eller CNC maskin, så är det ju oxo lätt att få snyggt. Och då kan man ju alltid leka med att fokusera in eller ut, om du kör med 50mm på typ F1.8.

Det här kommer du grejja galant Niklas !

Registered User Jocce81s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Glöm inte att visa oss resultatet sen

/Jocce
    Min fotosida: http://www.jocce.se

Fotointresserad? Besök: http://www.fotointresse.se

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Beställde en 120cm camera-slider nu från UK iallafall. Hoppas den kommer typ snarast!
    /// Niklas Johansson

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    After-Effects fungerar bäst med Premiere va? Jag körde Camera-Stabilization i AE och det blev ju en rejäl skillnad! Grymt tack för tipset där! Men får inte filmen att exporteras som något vettigt format. Hade tänkt att klippa ihop filmen i iMovie men det kanske bara är att glömma.
    Frågan är hur jobbigt det blir att lära sig både After Effects och Premiere på så kort tid. Hmm
    /// Niklas Johansson

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •