Bilsnack
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 48
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006

Är Kias garantier värdelösa?

Försöker Kia urvattna sitt starkaste köpskäl, nämligen garantier?

Taget från Alrik Söderlinds blogg.
    Är Kias garantier värdelösa? - auto motor & sport

''Anmäl ett fel till ARN så drar Kia tillbaka sitt "Goodwill-erbjudande".
    Och, varför ska man serva hos Kia när garantin uppenbarligen är värdelös?
    Det hela känns väldigt oseriöst.
    Ja, så sammanfattar jag ett brev från en Kia-ägare, som är väldigt besviken. Jag har inte sett bilen, vet inte bakgrunden. Men brevet känns seriöst. Är det här det sätt som Kia tar hand om sina kunder kommer man att tappa många.
    Hoppas på en väldigt bra förklaring från Kia.
    Läs själv och tyck till!
    Har du liknande erfarenheter, från Kias eller andra märken, hör av dig!

Hej,

Undrar om ni är intresserade av att höra och skriva om hur KIA:s generösa garantier egentligen fungerar då man som ägare vill utnyttja dem?
    Har en Kia Cee'd 1,6 CRDI från 2009 där klarlacken lossnade på stora ytor vid tvätt.
    Kontaktade givetvis återförsäljaren Windahls Garantibilar i Västerås.
    De skickade in en yrkan på reparation via den 5-åriga lackgarantin.
    Sedan började en cirkus jag aldrig tidigare upplevt.
    Ca. 3 veckor senare fick jag via mail svar att KIA Sverige ej godkänt detta som garantifel, ingen motivering fanns vid denna tidpunkt.
    14 dagar senare när jag hade tjatat en hel del fick jag via mail att motiveringen var "yttre åverkan och inget som täcks av garantin". Vad de menade med yttre åverkan (stenskott, felaktig skötsel eller vad) ville de inte svara på.
    Ville ha kopia på avslaget inför fortsatta åtgärder. Fick då svar att KIA Sverige hade förbjudit återförsäljaren att ge svaret eller några andra besked skriftligt till kunden.
    All ovanstående information fick jag av återförsäljaren Windahls i Västerås efter mycket tjat och många telefonsamtal.
    Ringde då upp KIA Sverige där jag blev upplyst om att jag kunde få anledningen till avslaget med motivering skriftligt (kopia) av återförsäljaren.
    KIA Sverige ger ingen support till kunder utan de skall vända sig till återförsäljare upplystes jag även om.
    Men återförsäljaren vägrar, de menar att detta avslag med motivering är att beakta som konfidentiell handling att jämföra t.ex med en verkstadsmanual och därför inte lämnas ut.
    Och att KIA Sverige förbjudit dem att lämna ut det.
    Helt tvärt om vad jag fick som svar då jag ringde KIA Sverige.
    Vem talar osanning???
    Vidare gjorde återförsäljaren (enl. deras egen utsago) en s.k. "goodwill"-ansökan om omlackering av bilen till KIA:s regionchef.
    Svaret som kom var att de enligt "goodwill" ersätter kostnaden till en tredjedel och KIA Sverige till en tredjedel och jag själv skall betala en tredjedel till en kostnad av 9000 kr. Fast jag har gällande 5-årig lackgaranti.
    Och detta inkluderar INTE lackering av hela bilen utan bara de delar där lacken nu lossnat (överallt utom taket).
    Lär ju inte bli så snyggt på en röd bil som är nästan 5 år gammal, men bättre än vad den är nu.
    Har varit i kontakt med flera billackeringsföretag där alla har sagt att detta är ett klart fall av klarlackssläpp som skall gå på lackgarantin, orsaken till klarlacksläppet kan vara flera t.ex föroreningar vid lackeringen eller för lång tid emellan man lagt färgen innan man lagt på klarlacken.
    Samma säger en firma som säljer billacker till billackerare.
    Bekostade en opartisk test/kontroll av lacken hos LAG Testcenter AB i Stockholm där svaret också blev att lacksläppet beror på något i tillverkningsled och inte några yttre händelser eller felaktig skötsel av bilen.
    Nu har återförsäljaren slutat att svara på mina mail och det sista de sa var att om jag anmäler detta till ARN (allmänna reklamationsnämnden) så kommer deras "goodwill"-erbjudande inte att gälla efter det.
    Hela hanteringen av ärendet har lite "Roys och Rogers mack" över sig med hemliga personer man inte får kontaktuppgifter till, inga besked skriftligt och lite av utpressning att om man går vidare med saken så skiter de helt i det fast bilen hade lackgaranti när skadan upptäcktes.
    Samma sak gäller även den 7-åriga nybilsgarantin, man får åka in till verkstan gång på gång innan man får felen åtgärdade.
    Känns som att de försöker trötta ut en för att slippa stå för garantiansvaret.
    Kontakta mig gärna om ni vill/kan göra ett reportage om detta.
    Skulle gärna dela med mig av mina erfarenheter av KIA:s "generösa" garantier som nu inte är gratis med tanke på att man måste göra servicen hos KIA:s återförsäljare.
    Med vänlig hälsning,
    Pertti Niemelä
    Kolsva''
    Namn:  kia rost.jpg
Visningar: 3232
Storlek:  74,9 KB
    Namn:  kia rost.png
Visningar: 3125
Storlek:  57,4 KB
    BILSNACK | crew

Push it too the Limit Maxads avatar
    Namn
    Pedi S
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Eget
    27000 för om lackning ut av delar va i värsta laget. Kostar jo mindre med omlack ut av hela bilen.
    Push it to the Limit

Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    jag har en vän som äger en hyrbilsfirma,, han hade en Kia ett tag,, han fick veta att om han inte köpte Kia orginafälgar till vinterdäcken skulle INGEN garanti gälla,, meo om kamremmen skulle gå av skulle han ej få ut detta,,
    meo Kias garantier suger

behöver jag tillägga att han aldrig mer hade en Kia??

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Jörgen, det du skriver är en fantasiprodukt. Fälgar påverkar inte garantin. Inte om de inte är överdrivet överdimensionerade, eller så de påverkar framförandet av bilen negativt. Du skriver ju inte heller vilken modell det gäller. Så ditt inlägg verkar ju bara vara skvaller.

Auto motor & sport. Förmodar att det är en tidning. Att bara publicera något rakt ut i luften utan att kolla bakgrund är ganska amatörmässigt. Visar ju nivån på den blaskan iaf.. Nu visade det iofs att brevet stämmer. Men det visste ju inte krattan när han publicerade det.

Kan hålla med om att Kia har en del begränsningar i sin garanti. Detta med lacken hade jag själv blivit skitförbannad över. Skulle tro att spridningen av detta inte precis underlättar killens kontakt med Kia.

Efter kontakt med Kia Sverige i ärendet så skulle jag få någon form av besked imorgon.

Här är originalinfon gällande denna röda Kia. http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=47&t=3021

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Jörgen, det du skriver är en fantasiprodukt. Fälgar påverkar inte garantin. Inte om de inte är överdrivet överdimensionerade, eller så de påverkar framförandet av bilen negativt. Du skriver ju inte heller vilken modell det gäller. Så ditt inlägg verkar ju bara vara skvaller. http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=47&t=3021
    Detta kör även Audi med, har själv vart inne med lack/rostgaranti och det första de konstaterade var att den hade originalfälgarna på.

Även på en nära väns Audi. Och detta var länge sedan, så inget nytt.
    Senast redigerat av Stefan N den 2014-10-09 klockan 22:36.

Registered User
    Namn
    Stefan L
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Minst 9 av 10 bilar med sådana här klarlackssläpp är på röda kulörer. Har varit med om det på både nybilar och eftermarknadslack oavsett fabrikat. Har något med pigmenten att göra är vad leverantörerna av lackmatreal säger. Problemen har funnits länge så det borde dom vara medvetna om. Det är ingen slump vågar jag påstå.

Dalmas i exil AXL72s avatar
    Namn
    Axelsson
    Reg.datum
    maj 2003
    Det handlar ju om en asiatisk bil. Ska de ens behöva ha garantier? Överlag verkar dessa långa garantier bara vara pappersdrakar som ska locka kunder, men i skarpt läge så får man stånga sig blodig för att kunna utnyttja dem, speciellt när det har gått några år... Klart som fan att tillverkarna använder näbbar och klor för att slippa reparera bilar som är 5, 7 eller 10 år gamla! Samma sak med de märken där man kan köpa till förlängd nybilsgaranti.
    - POLO R WRC 2014 -

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Skulle tro att spridningen av detta inte precis underlättar killens kontakt med Kia.
    Haha jaha, och vad skulle han gjort då? Han har ju bevisligen försökt det mesta redan, utan resultat? Sjukt dåligt hanterat, speciellt utpressningen!
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av Camaro 69 Visa inlägg
    Minst 9 av 10 bilar med sådana här klarlackssläpp är på röda kulörer. Har varit med om det på både nybilar och eftermarknadslack oavsett fabrikat. Har något med pigmenten att göra är vad leverantörerna av lackmatreal säger. Problemen har funnits länge så det borde dom vara medvetna om. Det är ingen slump vågar jag påstå.
    Ja min röda Golf flagnade som en solbränd svennebanan på väg hem från Thailandsresan. Även polarens röda Seat leon flagnar på samma sätt.
    BILSNACK | crew

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Järnet Visa inlägg
    Haha jaha, och vad skulle han gjort då? Han har ju bevisligen försökt det mesta redan, utan resultat? Sjukt dåligt hanterat, speciellt utpressningen!
    Nä, man känner sig ganska rättslös mot storföretagen. Kia Sverige är grossist, så han borde kanske försöka pressa bilfirman ännu mer.

Allvetare Catos avatar
    Namn
    Cato A
    Reg.datum
    maj 2002
    Är det inte många som tror att kia tex har 7 års garanti? Kollar man så har de väl 2 år på batteri, radio osv 3 år, lack 5 år. Har för mig jag läste att ac-systemet hade rätt mycket mindre än 7 års garanti också.

Sen verkar ju tillverkarna vara lite som försäkringsbolag och göra det allra yttersta för att inte ge någon kompensation.
    En polare med en nissan hade hjullagerljud efter typ 2000 mil och fick reda på att eftermarknadsfälgar = ingen garanti. Spelade ingen roll att det var samma et osv.

Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    Citat Ursprungligen postat av Cato Visa inlägg
    Är det inte många som tror att kia tex har 7 års garanti? Kollar man så har de väl 2 år på batteri, radio osv 3 år, lack 5 år. Har för mig jag läste att ac-systemet hade rätt mycket mindre än 7 års garanti också.

Sen verkar ju tillverkarna vara lite som försäkringsbolag och göra det allra yttersta för att inte ge någon kompensation.
    En polare med en nissan hade hjullagerljud efter typ 2000 mil och fick reda på att eftermarknadsfälgar = ingen garanti. Spelade ingen roll att det var samma et osv.
    ok,, så då är det inte bara Kia som vägrar garanti med eftermarknadsfälgar,
    iof bra då är inte dem sämst,,, därimot läste jag att Kia står mest på verkstad av alla bilmärken,,

har för mig att det stod i teknikens värld,, men kan minnas fel

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av granadadr Visa inlägg
    ok,, så då är det inte bara Kia som vägrar garanti med eftermarknadsfälgar,
    iof bra då är inte dem sämst,,, därimot läste jag att Kia står mest på verkstad av alla bilmärken,,

har för mig att det stod i teknikens värld,, men kan minnas fel
    Nu låter det som jag idiotförsvarar Kia men det gör jag inte. Det i Teknikens värld, hur gammalt var reportaget? Eller har du bara för dig det, att Kia står på verkstad?

Kias volymmodell, Ceed, introducerades 2007. De första 2-3 åren var det mycket problem. Själv skulle jag aldrig köpa en beg. Kia från de tidigare åren.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av Cato Visa inlägg

Tror detta kan appliceras på alla märken som har garanti. Nissans tar ju slut på 3 år, så de behöver ju inte utesluta något. Mitsubishi har 8 år och den begränsas efter år liksom Opel med sina 5 år. Hyundai har med 5 år. Ingen skriver ju ut begränsningarna så de får man leta efter...
    Opel skriver lite luddigt motor, transmission, elsystem, elektronik och klimatsystem upp till 5.000 mil. Kia har två år på de grejer med kortast garanti. För mig så är 5000 mil riktigt dåligt, med mitt förra jobb hade den garantin räckt i ca 11 månader.

Ur Kias garantivillkor:
    4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti?
    Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Svaret jag fick från Kia Sverige:

Vi har rett ut det inträffade med vår återförsäljare och uppenbarligen har inte våra regler och budskap följts! Bilen kommer att lackas om utan kostnad för bilägaren.

Vi vill dock poängtera att bedömningen som gjordes baserades på bilderna vi fick vilket resulterade i avslag då dessa visar tydliga spår av högtryckstvätt som kommit för nära. Små lackskador i form av stenskott och smårepor resulterar i denna form av lacksläpp vilket inte på något sätt är unikt för Kia-bilar. Även om dessa skador inte faller under den femåriga lackgarantin rekommenderade vi en goodwill-lösning där kunden skulle ha blivit kostnadsfri.

Lackskador förorsakade av yttre åverkan godkänns inte av någon bilfabrikant.

Hälsningar
    C

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •