Bilsnack
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 48
  1. #16
    Registered Driver Mr_Bigs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    572
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Svaret jag fick från Kia Sverige:


    Vi har rett ut det inträffade med vår återförsäljare och uppenbarligen har inte våra regler och budskap följts! Bilen kommer att lackas om utan kostnad för bilägaren.

    Vi vill dock poängtera att bedömningen som gjordes baserades på bilderna vi fick vilket resulterade i avslag då dessa visar tydliga spår av högtryckstvätt som kommit för nära. Små lackskador i form av stenskott och smårepor resulterar i denna form av lacksläpp vilket inte på något sätt är unikt för Kia-bilar. Även om dessa skador inte faller under den femåriga lackgarantin rekommenderade vi en goodwill-lösning där kunden skulle ha blivit kostnadsfri.

    Lackskador förorsakade av yttre åverkan godkänns inte av någon bilfabrikant.

    Hälsningar
    C
    Kommit för nära med högtryckstvätt? Hahaha!
    Så Kia ska man inte tvätta alls med högtryck antar jag. Själv har jag använt högtryck både proffsmodell och semipoffs på nära håll på många bilmärken (förutom Kia) och det har gått alldeles utmärkt.

    Vi kan konstatera efter Kias egna utsagor att deras lack är riktigt dålig och så även deras garantier.

  2. #17
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Inlägg
    16 939
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Kommit för nära med högtryckstvätt? Hahaha!
    Så Kia ska man inte tvätta alls med högtryck antar jag. Själv har jag använt högtryck både proffsmodell och semipoffs på nära håll på många bilmärken (förutom Kia) och det har gått alldeles utmärkt.

    Vi kan konstatera efter Kias egna utsagor att deras lack är riktigt dålig och så även deras garantier.
    Läs igen, de skriver att stenskott i samband med högtryckstvätt kan ge dessa skador.

    Nu får han en omlack, så då är det väl ok. De skulle kanske kunnat låta någon inspektera bilen innan avslag bara genom bilderna...

  3. #18
    Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    5 189
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Svaret jag fick från Kia Sverige:


    Vi har rett ut det inträffade med vår återförsäljare och uppenbarligen har inte våra regler och budskap följts! Bilen kommer att lackas om utan kostnad för bilägaren.

    Vi vill dock poängtera att bedömningen som gjordes baserades på bilderna vi fick vilket resulterade i avslag då dessa visar tydliga spår av högtryckstvätt som kommit för nära. Små lackskador i form av stenskott och smårepor resulterar i denna form av lacksläpp vilket inte på något sätt är unikt för Kia-bilar. Även om dessa skador inte faller under den femåriga lackgarantin rekommenderade vi en goodwill-lösning där kunden skulle ha blivit kostnadsfri.

    Lackskador förorsakade av yttre åverkan godkänns inte av någon bilfabrikant.

    Hälsningar
    C
    Goodwill my ass.

    Bara för att det lyftes i media och sociala medier. Spyr på såna tillvägagångssätt. Vedervärdig behandling av konsumenter.

    Kunden hade ju till och med en oberoende lackspecialists bedömande men det sket ju KIA Sverige och återförsäljaren i totalt..
    Everyone: Why is your car always breaking?

    Me: Thats the German Engineering

  4. #19
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Inlägg
    16 939
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Goodwill my ass.

    Bara för att det lyftes i media och sociala medier. Spyr på såna tillvägagångssätt. Vedervärdig behandling av konsumenter.

    Kunden hade ju till och med en oberoende lackspecialists bedömande men det sket ju KIA Sverige och återförsäljaren i totalt..
    Inget försvar för just Kia. Men ta valfritt bilmärke där någon har lackproblem och du får samma resultat. Tror inte detta är unikt Kia att de vill slippa ta sitt ansvar, gäller nog hela branschen.

    Tydligen är väl en massiv röd lack ingen hit heller när det gäller lackproblem...


    Men slutresultatet med ny lack blir det iaf, synd att bilägaren ska behöva kämpa för det som man kan anse vara hans rätt..

  5. #20
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Billackerare
    Inlägg
    4 205
    Nu hänger det ju mycke på återförsäljaren hur ärendena och kundbemötande sköts, så lite fel att kanske hänga ut just ett enskilt märke eller generalagent. Men visst det är ju dom det drabbar när kunderna är missnöjda med bemötandet i återförsäljar leden.

    Sen så tycker jag dom delvis har rätt angående högtryckstvätt och stenskott. Men det ska inte då släppa på så stora ytor som det här har gjort. Men något att tänka på när man tvättar bilen, speciellt om den är röd.

  6. #21
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Inlägg
    16 939
    Citat Ursprungligen postat av Camaro 69 Visa inlägg
    Nu hänger det ju mycke på återförsäljaren hur ärendena och kundbemötande sköts, så lite fel att kanske hänga ut just ett enskilt märke eller generalagent. Men visst det är ju dom det drabbar när kunderna är missnöjda med bemötandet i återförsäljar leden.

    Sen så tycker jag dom delvis har rätt angående högtryckstvätt och stenskott. Men det ska inte då släppa på så stora ytor som det här har gjort. Men något att tänka på när man tvättar bilen, speciellt om den är röd.
    Jag hade en Kia Ceed 2007 för några år sedan.
    Kan nog inte komma ihåg alla fel det var på den. Blästring av sidor p.g.a. troligtvis för breda originaldäck. Rostskador i bakdörrar och baklucka. länkarmar bak som bara gick sönder 2-3 gånger osv m.m
    Hade en väldigt bra kontakt med den lokala ÅF och fick alla fel åtgärdade på garantin så fort de dök upp. Dessa problem var över den tid vi ägde bilen i ca. 3 år. Allt utom taket lackades dessutom om på denna bil med metalliclack.

    Ägde den mellan 2008-2011. Då köpte vi en helt ny Kia Ceed, nu har vi haft våra fel gällande Kia och det har stämt hittills. Nyckeln till tändningslåset är det enda som vi varit på verkstad med, den gick av (VW har samma nyckel av samma sort liksom fler bilmärken).

    Så nu köper vi en ny i november, 2015 årsmodell...

  7. #22
    Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    5 189
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Inget försvar för just Kia. Men ta valfritt bilmärke där någon har lackproblem och du får samma resultat. Tror inte detta är unikt Kia att de vill slippa ta sitt ansvar, gäller nog hela branschen.

    Tydligen är väl en massiv röd lack ingen hit heller när det gäller lackproblem...


    Men slutresultatet med ny lack blir det iaf, synd att bilägaren ska behöva kämpa för det som man kan anse vara hans rätt..
    Absolut, du har rätt i det du säger att flertalet biltillverkare/återförsäljare väljer att neka ersättning men det här sättet där de menar på att det är klassificerad information som kunden INTE skall få ta del av låter som ren och skär bullshit. Dom kan alltså neka dig information om vad som är fel på bilen och hävda att du inte får ut den infon pga de anser den vara "hemlig", nä du det köper jag fan inte. Det är nog ett av de grisigaste tillvägagångssätten jag stött på till dags datum.
    Everyone: Why is your car always breaking?

    Me: Thats the German Engineering

  8. #23
    Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    5 189
    Citat Ursprungligen postat av Camaro 69 Visa inlägg
    Nu hänger det ju mycke på återförsäljaren hur ärendena och kundbemötande sköts, så lite fel att kanske hänga ut just ett enskilt märke eller generalagent. Men visst det är ju dom det drabbar när kunderna är missnöjda med bemötandet i återförsäljar leden.

    Sen så tycker jag dom delvis har rätt angående högtryckstvätt och stenskott. Men det ska inte då släppa på så stora ytor som det här har gjort. Men något att tänka på när man tvättar bilen, speciellt om den är röd.
    Nej det där är bara kvalitetsproblem. Har haft två röda bilar själv och jag är inte den som står 3-4m bort när jag tvättar ibland. De bilarna hade fan inga lacksläpp, och då var den ena en golf från 91 som redan hade 13 år på nacken och 13 tidigare ägare när jag började tvätta den..
    Everyone: Why is your car always breaking?

    Me: Thats the German Engineering

  9. #24
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Billackerare
    Inlägg
    4 205
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Nej det där är bara kvalitetsproblem. Har haft två röda bilar själv och jag är inte den som står 3-4m bort när jag tvättar ibland. De bilarna hade fan inga lacksläpp, och då var den ena en golf från 91 som redan hade 13 år på nacken och 13 tidigare ägare när jag började tvätta den..
    m

    Du " kan" ha rätt men jag betonar betydelsen av den som handhar ärendet och som vanligast är en återförsäljare vilket även har kniven mot strupen. Ifrågasätter man saker blir man lätt av med auktorisiteten. Själv lever jag detta då jag är billackerare.

  10. #25
    Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Inlägg
    11 920
    hur kan man åka till Windahls och köpa en bil i huvudtaget?
    det är min första fundering..
    skulle inte köpa ett tuggummi av dom ens

    dom har funnits i Nora en längre tid och erfarenheterna är väll inte goda..
    dom gör aldrig fel och dom ordnar aldrig något så antar att det är där dom gör sig svåra att ha med att göra och slippa mycket.

  11. #26
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Inlägg
    16 939
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    hur kan man åka till Windahls och köpa en bil i huvudtaget?
    det är min första fundering..
    skulle inte köpa ett tuggummi av dom ens

    dom har funnits i Nora en längre tid och erfarenheterna är väll inte goda..
    dom gör aldrig fel och dom ordnar aldrig något så antar att det är där dom gör sig svåra att ha med att göra och slippa mycket.
    Så en kombination av Kia Sverige och denna återförsäljare kan ha påverkat ärendet mer negativt än det skulle?

  12. #27
    Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Inlägg
    11 920
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Så en kombination av Kia Sverige och denna återförsäljare kan ha påverkat ärendet mer negativt än det skulle?
    Antagligen.. det blir inte bättre iallfall.

    finns ingen bilintreserad i Örebro län som har något gott att säga om Windahls tyvärr.

  13. #28
    Registered Driver Mr_Bigs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    572
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Jag hade en Kia Ceed 2007 för några år sedan.
    Kan nog inte komma ihåg alla fel det var på den. Blästring av sidor p.g.a. troligtvis för breda originaldäck. Rostskador i bakdörrar och baklucka. länkarmar bak som bara gick sönder 2-3 gånger osv m.m
    Hade en väldigt bra kontakt med den lokala ÅF och fick alla fel åtgärdade på garantin så fort de dök upp. Dessa problem var över den tid vi ägde bilen i ca. 3 år. Allt utom taket lackades dessutom om på denna bil med metalliclack.

    Ägde den mellan 2008-2011. Då köpte vi en helt ny Kia Ceed, nu har vi haft våra fel gällande Kia och det har stämt hittills. Nyckeln till tändningslåset är det enda som vi varit på verkstad med, den gick av (VW har samma nyckel av samma sort liksom fler bilmärken).

    Så nu köper vi en ny i november, 2015 årsmodell...
    Förstår inte att du trots alla dessa fel du hade väljer KIA igen?!!

  14. #29
    See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    7 355
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Inget försvar för just Kia. Men ta valfritt bilmärke där någon har lackproblem och du får samma resultat. Tror inte detta är unikt Kia att de vill slippa ta sitt ansvar, gäller nog hela branschen..
    En kompis fick nya skärmar samt lak på dessa när det var under 3 månader kvar av Audis rostskyddsgaranti, bilen var import och saknade servicebok.

    Så nog finns det undantag haha. Iofs. inte bara lack...

  15. #30
    Granada rules
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2002
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1 612
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Förstår inte att du trots alla dessa fel du hade väljer KIA igen?!!
    precis vad jag också undrar

    samt verkar ju bara vara mer och mer sanning i att Kia står mkt på verkstad,, läste artikeln om det i våras,, men minns ej om det var i teknikens värld eller auto motor,, samt om vilka årsmodeller det gäller,,

    men i ärlighetens namn får man ju tyvärr ganska dåligt förtroende för märket när man läser det
    Senast redigerat av granadadr den 2014-10-12 klockan 19:11.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •