Bilsnack
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 43
    Registered User SVTCOBRAs avatar
    Namn
    Erik C.
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av -PLM- Visa inlägg
    Men du ska fortfarande släpa runt på drivaxlarna och snurra runt diffen, om inte fyrhjulsdriften är inkopplad elektroniskt vid navet?
    Den är elektronisk, men här finns lite förklaring till hur den funkar

Funky Four: Explaining the Ferrari FF?s Two-Gearbox Four-Wheel-Drive System | Car and Driver Blog

Registered User
    Namn
    MatoS
    Reg.datum
    sep 2003

Cool

Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Hmm, något är skumt med den presenterade informationen....

3,47kg/hk ska inte åka ifrån 2,71kg/hk...

.
    Är inte så säker på att den angivna vikten i videon stämmer överens med verkligheten. Av tester att döma verkar Ferrarin vara tyngre än 1790 kg (tomvikt) och Bmw lättare än 1940 kg (naturligtvis beroende på utrustning). Med en extra person i Ferrarin kan viktskillnaden vara eliminerad. Hade varit intressant se en jämförelse med effektkurvorna för turbomotorn kan nog ge en hög genomsnittseffekt, om M5an nu inte är en "pressbil-edition" med lite extra masserad originalmotor
    *Volvo s60 T5 - 05 Autotech - såld*
    *Porsche 996 turbo - 02 - såld*
    Renault Megane RS - Autotech edition

GTBOARD.COM
    Namn
    Gustav G
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    -
    Ej pressbil.

Push it too the Limit Maxads avatar
    Namn
    Pedi S
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Eget
    Citat Ursprungligen postat av Zafiro Visa inlägg
    BMW vann. Sluta leta ursäkter, ni ser ju vad som hände. Bara för det står en sak på ett papper betyder inte att det är så i verkliga livet.
    Och bara för att en Video visar nåt betyder inte det att det är så i verkligheten.
    Jag har själv kört mot bilar som jag ska eller borde krossa lättare sagt och där har jag förlorat i ett race och totalt sågat dem i andra.
    Räcker med att man växlar vid 8000rpm stället för 9000rpm tex eller börja gasa nån hundra del innan för att utgången ut av racet ska va annorlunda. Vi pratar fortfarande om riktigt snabba bilar och marginaler om hundra dels sekunder mellan intervallerna.
    Push it to the Limit

ST driver for life! Zafiros avatar
    Namn
    Andreas K
    Reg.datum
    okt 2002
    Jobb
    Data
    Citat Ursprungligen postat av Maxad Visa inlägg
    Och bara för att en Video visar nåt betyder inte det att det är så i verkligheten.
    Jag har själv kört mot bilar som jag ska eller borde krossa lättare sagt och där har jag förlorat i ett race och totalt sågat dem i andra.
    Räcker med att man växlar vid 8000rpm stället för 9000rpm tex eller börja gasa nån hundra del innan för att utgången ut av racet ska va annorlunda. Vi pratar fortfarande om riktigt snabba bilar och marginaler om hundra dels sekunder mellan intervallerna.
    Antar att de körde mer än en gång eller? första gången de kör dessa bilar eller?
    Ferrarin var inte snabbast, get over it and move on! Möjligt att FF är snabbare om några dagar men den tiden , den dagen. Meningslöst att analysera, som sagt videon visar hur det hela slutar.
    Sugen på blockflöjts festival?

Registered User
    Namn
    Karl B
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Systemtekniker
    Citat Ursprungligen postat av Zafiro Visa inlägg
    BMW vann. Sluta leta ursäkter, ni ser ju vad som hände. Bara för det står en sak på ett papper betyder inte att det är så i verkliga livet.
    Det handlar inte om att leta ursäkter, utan att leta förklaringar. Inte samma sak.

Namn
    Andreas K
    Reg.datum
    okt 2002
    Jobb
    Data
    Citat Ursprungligen postat av Deimos Visa inlägg
    Det handlar inte om att leta ursäkter, utan att leta förklaringar. Inte samma sak.
    Då säger jag till er alla. Lycka till!

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av Sotam Visa inlägg
    Är inte så säker på att den angivna vikten i videon stämmer överens med verkligheten. Av tester att döma verkar Ferrarin vara tyngre än 1790 kg (tomvikt) och Bmw lättare än 1940 kg (naturligtvis beroende på utrustning). Med en extra person i Ferrarin kan viktskillnaden vara eliminerad. Hade varit intressant se en jämförelse med effektkurvorna för turbomotorn kan nog ge en hög genomsnittseffekt, om M5an nu inte är en "pressbil-edition" med lite extra masserad originalmotor
    Jag har gasat M5 F10 pressbil på flygfält, menar du att de är masserade eller antar du?
    BILSNACK | crew

Namn
    Andreas K
    Reg.datum
    okt 2002
    Jobb
    Data
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Jag har gasat M5 F10 pressbil på flygfält, menar du att de är masserade eller antar du?
    Skulle inte tro det. Läser man på m3post där ägare dynotestat sina M5/M6 så har bilen utlovad effekt to m mer än vad BMw angett. Så det har inget med pressbilar att göra. Samma sak med nya M4, enligt dynotester så ligger effekten snarare runt 460 hk än de 430 hk som bmw anger.

Så jo , tror vi kan utesluta det där med masserade pressbilar.

M535, Ascona erikjakans avatar
    Namn
    Erik W
    Reg.datum
    feb 2003
    Jobb
    Entrepenör
    Det är ju allmänt känt att ferrari skickar påställda bilar till alla test.

Kundernas bilar presterar inte som dem ska.

Sen är det absolut inget konstigt, medeleffekten i en v8twinturbo LÄR vara högre än i en N/A v12a....

Plus 3 passagerare i ferrarin, det gör en hel del.

MVH Erik
    Mittmotor-Ascona i din mamma!

Registered User
    Namn
    MatoS
    Reg.datum
    sep 2003
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Har ingen aning om den bil du körde var masserad. Det går väl endast att svara på om man jämför den bilens prestandasiffror med kundbilar som kommit ut sen på marknaden och se om skillnaderna är godtagbara standardavvikelser eller inte.

Jag skrev "pressbil" med " " just för att insinuera att tidiga pressbilars prestanda sällan tillhör de sämre testresultaten för den bilmodellen utan snarare alltid bland de bättre. Jag har inte gjort någon vetenskaplig statistisk fastställd undersökning, men kan tycka mig se vissa tendenser att tester med nylanserade bilmodeller presterar bättre än tester med samma bilmodell något år senare. T.ex. finns tidiga tester med bmw 335 där acc-tiderna för 0-200 ligger i nivå med m3 e46 (typ 18-19s) och dynomätningar som visar på mer effekt än 305hk, medan senare tester snarare visar på tider rund eller strax över 20s.

Nätet florerar ju av rykten men jag har bara läst om en journalist, Chris Harris, som offentligt gått ut och berättat hur Ferrari arbetar när tidningarna får testa deras bilar.

Exempelvis Sportauto bänkade en M5a (och e63 amg) pressbil till 620hk Sport Auto Tests M5 F10 vs Panamera Turbo S and E63 AMG PP. M5 Dynos at 620 HP!
    En tidig M5a f10 som jag förmodar är kundbil bänkades till 573 hk 2013 F10 M5: First Dyno Results and Video Are In Visst, olika bilar, olika bänkar, olika väderlekar, und so weiter
    *Volvo s60 T5 - 05 Autotech - såld*
    *Porsche 996 turbo - 02 - såld*
    Renault Megane RS - Autotech edition

Registered User
    Namn
    Andreas G
    Reg.datum
    feb 2002
    458 vs FF

458 vs M5 f10

Namn
    Andreas K
    Reg.datum
    okt 2002
    Jobb
    Data
    Citat Ursprungligen postat av Sotam Visa inlägg
    Jag skrev "pressbil" med " " just för att insinuera att tidiga pressbilars prestanda sällan tillhör de sämre testresultaten för den bilmodellen utan snarare alltid bland de bättre..
    Men som Gustav sa, bilen i filmen är ingen pressbil och det gick tydligen bra ändå

Pressbil eller kundbil, köper du en M5 eller en M4 så kommer du få en bil med utlovad effekt. Känns som du är onödigt nojig. Så var inte orolig, köp du dig en M5.
    ----

Gustav, se om du kan få tag i en M5 30-års jubileum modellen, den har ju 600 hk. Finns dock endast 300 st av dem

BMW M5 Saloon : 30 Jahre Edition

Senast redigerat av Zafiro den 2014-10-25 klockan 08:35.

GTBOARD.COM
    Namn
    Gustav G
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    -
    Och vad säger dig att FF vs 458 rejset är så korrekt och att alla förare vet vad dom ska göra där?

Citat Ursprungligen postat av SideWays Visa inlägg
    458 vs FF

Besserwisser
    Namn
    Daniel K
    Reg.datum
    dec 2004
    Citat Ursprungligen postat av MDrei Visa inlägg
    Och vad säger dig att FF vs 458 rejset är så korrekt och att alla förare vet vad dom ska göra där?
    En standard m5 ska inta ta en standard korrekt körd ej trasig Ferrari FF. Punkt. Han som körde FF:en mot Arne förlorade mot andra bilar också som han absolut inte skulle torskat mot. Slutsats? Han kan inte köra bilen, eller nåt är inte helt 100 med den.
    http://blogg.kortkort.net/#home custom-made kort av alla slag

Daniel Karlsson

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •