Bilsnack
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 26 av 26
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2012
    Jag för alltså tolkningen att en modern bilmotor kan dra olja utan att det egentligen är något fel.

Om den drar uppåt en liter per 100 mil, som enligt vissa instruktionsböcker är ok, så kan man väl ändå börja undra... Om den drar en deciliter på 100 mil så är det inget att direkt grubbla på.

Det blir alltså att fylla på en skvätt olja mellan servicetillfällena. Förbrukningen har varit samma-lika sedan ny. Kanske skulle den körts hårdare under inkörningen (vilket jag har svårt för...) för att på så sätt pressa ut och slita in kolvringarna "rätt"...eller så är det bara en skröna?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2012
    Kör jag min M5 E39 dagligen så drar den ca 2 liter i månaden, detta med ''blandad'' körning. Helt normalt då det är en 99a. 00 och uppåt kom med tätare kolvringar, så då vart man kvitt med en del av det problemet iaf..

Femhundring i månaden ca i olja

Erik - Inte för att vara sån besserwiss haha, men 5 liter i månaden bör nog bli 60 liter per år räknat på 5 liter per månad x 12 månader.

Mvh J

111101001101001 rawsezxs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Egen företagare
    Samtliga bruksbilar jag ägt har dragit noll och ingenting, senaste BMW 320d -12 är likadan, jämför jag med både M3:an och M5:an så dricker dom kopiösa mängder (nåja) ju hårdare man kör desto mer måste man fylla på. När tanten rattar ungarna till dagis med M5:an så drar den knappt nån olja, värre när jag har sotar ur den.

Dvs prestandamotorer verkar vara mer benägna att förbruka olja än standard dito.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av Loeb Visa inlägg
    Kör jag min M5 E39 dagligen så drar den ca 2 liter i månaden, detta med ''blandad'' körning. Helt normalt då det är en 99a. 00 och uppåt kom med tätare kolvringar, så då vart man kvitt med en del av det problemet iaf..

Femhundring i månaden ca i olja

Erik - Inte för att vara sån besserwiss haha, men 5 liter i månaden bör nog bli 60 liter per år räknat på 5 liter per månad x 12 månader.

Mvh J
    Hhaha! De blev visst X 24.
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av Patrick Visa inlägg
    Kort och gott,, ja de ska dra lite olja.
    Att de inte drar olja brukar lura folk.
    Kolla oljan då ni byter den, är den tunn som attan fastän ni bytt enligt servicebok?
    Ja då kan motorn helt enkelt ha spätt ut oljan med lite bensin varav oljan minskar ytterst lite på stickan.
    En motor som då tar lite olja enligt beskrivning ovan vill jag faktiskt påstå är i bättre skick än den som beter sig som jag beskrev.
    Rätt svar

Det är förövrigt allmänt känt att just Audi drar olja och att de friskriver sig med växlidt generösa mängder olja som är tillåtet.

Samma sak med BMW M, där en V10 enligt vad jag "hört" skall dra (kanska mycket) olja. Ni som kör sådana kan väl förmedla om det stämmer, så slipper vi gissa.

Hur man miljöklassificerar en motor som drar så mycket olja att man behöver fylla på mellan serviceintervallen är för mig en gåta.
    /Henke

2 hjul 1800 cc M1800R2s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2010
    Framför allt kan man ju undra om DKW gått tillbaka till 2t. TFSI maskinerna är hemska.
    Man tycker ju att en modern motor ska hålla sig på rimliga nivåer kring 1dl per tankning MAX!
    Inte en hel jäkla liter och mer som inte är ovanligt. Det är ju inga tvåtaktare.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    En viss oljeförbrukning är ett måste eftersom även den övre kolvringen behöver smörjning. För att den övre kolvringen ska få smörjning så måste en del av oljan ta sig förbi oljeskrapringen, och den andra kompressionsringen (vilken även den hjälper till att skrapa bort överflödig olja från cylinderväggarna). Där uppe är dock temperaturen så pass hög att en del av oljan kommer att förångas och brinna upp under förbränningen. Går det väldigt varmt så kan man dessutom få problem med sotuppbyggnad på ringarna vilket knappast hjälper oljeförbrukningen på sikt (men så blir "low SAPS" oljor också allt vanligare).

Material i kolvringar och cylinderväggar, kolvringstyp, driftstemperatur, hur lätt oljan förångas, cylindrarnas ytstruktur mm. kommer att påverka oljeförbrukningen. Sedan finns det ju fler sätt för oljan att ta sig ut, som genom turbon, vevhusventilationen eller förbi ventilskaftstätningarna.

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    En viss oljeförbrukning är ett måste eftersom även den övre kolvringen behöver smörjning. För att den övre kolvringen ska få smörjning så måste en del av oljan ta sig förbi oljeskrapringen, och den andra kompressionsringen (vilken även den hjälper till att skrapa bort överflödig olja från cylinderväggarna). Där uppe är dock temperaturen så pass hög att en del av oljan kommer att förångas och brinna upp under förbränningen. Går det väldigt varmt så kan man dessutom få problem med sotuppbyggnad på ringarna vilket knappast hjälper oljeförbrukningen på sikt (men så blir "low SAPS" oljor också allt vanligare).

Material i kolvringar och cylinderväggar, kolvringstyp, driftstemperatur, hur lätt oljan förångas, cylindrarnas ytstruktur mm. kommer att påverka oljeförbrukningen. Sedan finns det ju fler sätt för oljan att ta sig ut, som genom turbon, vevhusventilationen eller förbi ventilskaftstätningarna.
    Finns det nån anledning till att mordärna motorer drar mera olja än äldre? Om det nu inte bara är VAG som har dylika problem. Dom bruksbilar som jag har ägt som har dragit så pass mycket olja att jag har behövt fylla på olja mellan servisarna har det i stort sätt alltid märkts på andra sätt också. Antingen på blårök, oljelukt och/eller oljelekage. Men dom nyare (2010 och nyare) VAG-bilarna vi har på jobbet får man ju hinka i olja lite nu och då. Craftern, som jag kör mest, har jag till och med slutat kolla på stickan, slår bara i nån dryg liter när nivålampan tänds. Värkar bli nån gång i veckan, och då tror jag det är rätt sällsynt att den ens går 100mil i veckan... Har däremot varken märkt av nån blårök eller sätt att den läcker olja. Ca. 20 000 mil har den gått, och då har dom hunnit byta turbo på den också...

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Hur påverkar rejäl oljeförbrukning utsläppen? Knappast miljövänligt.
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Kan man leva med det och man miljökompenserar genom att tex inte ha en båt så är det helt okej....
    /Henke

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Hög oljeförbrukning ökar mängden oförbrända kolväten vilka måste tas om hand av katalysatorn.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •