Höjd hastighet ger färre olyckor
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18
  1. #1
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm - Jarlaplan
    Inlägg
    18 925

    Höjd hastighet ger färre olyckor

    Har alltid sagt att det är bättre att köra fort

    Danish study shows that increasing speed can save lives

    We all know the received wisdom on speed in cars. Faster cars mean more accidents, damage and casualties. At least, that is what we are told. This is why there are so many speed cameras and speed limits and even speed bumps, all designed to make us drive more slowly. Now, however, results have been published of a Danish study that appears, in some situations, to show that the reverse is true: increasing speed saves lives.

    The Danish Road Directorate conducted the study over two years and looked at the way accident rates and drivers’ behaviour altered after the speed limit was increased on motorways and two lane rural roads. The speed limit on rural two lane roads was increased in certain areas to 56mph from 50mph for the purposes of the study. The key, and some would say controversial, finding was that accident rates actually fell on these stretches of road. Researchers put this down to a decrease in the differential in speed between the fastest and slowest drivers. This meant that fewer drivers felt the need to overtake and hence the dangers of these manoeuvres were reduced and accidents decreased. Interestingly, analysis of the data showed that the slowest drivers did indeed increase their speeds on these stretches of road but the fastest drivers actually slowed down by around 1mph on average. The reduction in fatalities was repeated when the study increased the speed limit on motorways from 68mph to 80mph.

    The findings of the study were welcomed by the Alliance of British Drivers, whose spokesman said: “The research would seem to suggest that we are going the wrong way in the UK. This has proven that deaths and accidents have fallen despite limits increasing.”

    A spokesman for the Transport Research Laboratory added a more cautious welcome, saying: “A key element isn’t just the risk of the crash that is proportional to travelling speed for a given road, but the risk of injury should a collision occur. We would be interested to see how the Danish study has handled confounding factors. This would all influence the applicability of this scheme to other countries or road networks."

    The Association of Chief Police Officers has so far declined to comment on the findings of the study.

    The study would seem to contradict the thinking behind UK policy, which has long been focused on containing and reducing speed. Whether any aspect of the Danish experience will be incorporated into future UK policies remains to be seen.

  2. #2
    har haft blått namn.
    Namn
    Michel B
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    5 596
    Det säger sig självt: högre hastighet = mindre tid på vägen = mindre olyckor.

  3. #3
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm - Jarlaplan
    Inlägg
    18 925
    Precis

  4. #4
    Administrator C.Devs avatar
    Namn
    Johnny
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    08
    Inlägg
    181
    Lägre hastighet = mer irritation och farligare omkörningar då trafikrytmen blir lidande.
    biturbodiesel

  5. #5
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm - Jarlaplan
    Inlägg
    18 925
    Ja speciellt idiotin att sänka till 80 km/h hela vägen ut till Upplands Väsby, anledningen är "skadliga partiklar i luften" och enligt rapporteringen så sänkte man hastigheten för att bilar med dubbdäck river upp mer i högre hastigheter. Borde inte vi som kör dubbfritt få fortsätta köra 110km/h som innan?

    Just sånt här är jävligt irriterande med vissa hastighetsgränser, fan sätt 80 km/h för de som kör dubbat om man nu måste sänka.

  6. #6
    Registered User
    Namn
    Patric
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    2 367
    Jag noterade även att de sänkt hastigheten från 90km/h > 80km/h efter Västberga i södergående riktning.
    Vad i helvete är det för idioti, seriöst. Det är ju 4-filig motorväg där. Det känns ju som man kryper fram redan när man bryter mot lagen i 100km/h...

    Det absolut farligaste som skapar mest frustration hos mig i trafiken måste ju ändå vara nötterna som inte förstår vitsen med påfarter. Det händer varje dag att jag ligger bakom någon efterbliven jävel som tänker kliva ut från påfarten till motorvägen i 50km/h. Suck alltså! Jag förstår varför folk inte ligger i innerfilen när man får tvärnitta för sådana nötter.

    Nu vart det lite OT. Var bara tvungen att bansunera ut min frustration någonstans.

    Poängen var att, jag tror helt enkelt inte att folk här skulle klara av högre hastigheter. Så vi som aktivt kör bil får anpassa oss efter trötta söndagsbilister som också är de som skapar den största faran i trafiken.

  7. #7
    Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Stockholm/Norrort
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Inlägg
    8 160
    Samma sak från Danderyd till Täby, 70-80 blås
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

  8. #8
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Inlägg
    3 008
    Det här har vi diskuterat för 4-5 år sedan minns jag.
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

  9. #9
    Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västkusten
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Inlägg
    3 845
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Det här har vi diskuterat för 4-5 år sedan minns jag.
    Känner också igen det här - och just att danska motsvarigheten till Trafikverket kom fram till detta med höjda hastigheter, det har varit uppe förut.
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

  10. #10
    Corvette C6 Assmans avatar
    Namn
    Stefan A
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    Täby
    Jobb
    Produktionschef
    Inlägg
    1 953
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Järnet Visa inlägg
    Samma sak från Danderyd till Täby, 70-80 blås
    Blir galen av det där! Skrev ett inlägg på trafikverkets FB gnällig som man är

    Namn:  Capture.PNG
Visningar: 326
Storlek:  7,0 KB
    Trance/House/Psytrance/Dubstep/DnB http://open.spotify.com/user/kamorf/...9ZOKbLl8bWQ030

  11. #11
    Registered User
    Namn
    Sebastien L
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    72
    Nästan i hela stockholm har de sänkt hastigheterna. Från Järvakrog mot Arlanda även där till 80.
    Jag har kört den vägen Norsborg-Hem till Spånga, varje dag i 2 år, i olika tider på dygnet.
    Menar alltså E4:an norrgående mot Arlanda

    Det är nästan alltid bra rytm där och man kan hålla MINST 80-90 km/h även fast det är mycket bilar.

    Ända sen det blev omskyltat till 80 så har hastigheten gått ner något sjukt på den sträckan, den faller ner till 30-40 vid påfarterna och man glider i 60 ända till avfarten och hela vägen mot väsby nästan..

    Helt sjukt. Och detta märker jag väldigt tydligt, speciellt när jag åker där varje dag!

  12. #12
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm - Jarlaplan
    Inlägg
    18 925
    Jepp och det är bara för att dubbdäck tydligen drar upp mer partiklar i högre hastigehet, skitsmart att sänka hastigheten för alla. Tyvärr kommer det väl bara innebära fler som åker fast för fortkörning.

  13. #13

    Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Upper East Side
    Inlägg
    5 050
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Jepp och det är bara för att dubbdäck tydligen drar upp mer partiklar i högre hastigehet, skitsmart att sänka hastigheten för alla. Tyvärr kommer det väl bara innebära fler som åker fast för fortkörning.
    Tyvärr för vem? Staten har med säkert inget mot de extra dinarerna.

  14. #14
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm - Jarlaplan
    Inlägg
    18 925
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Tyvärr för vem? Staten har med säkert inget mot de extra dinarerna.
    Ja de behöver väl alla inkomster för att täcka bidragsutgifterna.

  15. #15
    Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Stockholm/Norrort
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Inlägg
    8 160
    Citat Ursprungligen postat av Assman Visa inlägg
    Blir galen av det där! Skrev ett inlägg på trafikverkets FB gnällig som man är

    Namn:  Capture.PNG
Visningar: 326
Storlek:  7,0 KB
    Haha roligt skrivet! Skönt att de flesta ändå kör 100 på E18 iaf
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •