Bilsnack
Sidan 1 av 64 12345678112131 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 957
    Evil Es avatar
    Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009

Tabufrågan. Nu löser vi den. Invandring is the topic!

Som sagt. Här på Zatzy finns ju in mängd minst sagt skilda politiska vinklar. Trots detta är det få som kan påstå att det inte finns vissa problem i dagens invandringspolitik.

Denna tråd är inte för att konstatera eller samla åsikter om vad som är rätt eller fel, även om det givetvis är en del av lösningen, utan snarast för att försöka samla åsikter ur vitt skilda politiska ställningstaganden för att se om vi kan komma fram till en lösning som fungerar över ett bredare perspektiv, en Zatzyansk politisk samenighet!?

Vad är era synpunkter och framför allt FÖRSLAG TILL LÖSNING till den invandringspolitik som är så tabubelagd och känslig att diskutera på den vanliga politiska arenan?

Försök för all del att hålla god ton och saklighet!
    Senast redigerat av Erik den 2014-12-05 klockan 23:55.

Push it too the Limit Maxads avatar
    Namn
    Pedi S
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Eget
    Vad tycker du att man ska/bör göra åt kriminella Svenskar ? Det är väl där skon klämmer mot invandringen så jag undrar hur en hel svensk ska behandlas som är kriminell ?
    Push it to the Limit

...
    Namn
    Jenny.G
    Reg.datum
    okt 2003
    Citat Ursprungligen postat av Maxad Visa inlägg
    Vad tycker du att man ska/bör göra åt kriminella Svenskar ? Det är väl där skon klämmer mot invandringen så jag undrar hur en hel svensk ska behandlas som är kriminell ?
    Av 9,5 miljoner svenskar så har vi idag ca 1,5-2 miljoner nysvenska.
    Förklara gärna för mig att trots det är det 85% nysvenskar som sitter på svenska fängelser för grova brott mot andra människor så som mord, våldtäckt, grova rån, misshandel osv.
    Kriminella svenskar är en parantes.
    Detta är en parantes. Sverige och svenskarna är med stormsteg på väg mot utrotning. Se över födelsetalen så ser du att vi etniska svenskar kan vara i minoritet redan 2050. Då blir det Sharialagar med stening osv. Vill du att ditt barn ska leva i det samhället?
    Och nej. SD vill inte skicka hem NÅGON utom kraftigt kriminella.
    Men vi måste reda upp de enorma problem vi har nu. Och att då skicka in 500.000 nya från extremt lågutbildade länder med många analfabeter under 4 år kommer sänka landet till ett U-land. Ladorna är tomma NU. Politikerna vill att vi lånar till detta!
    Tack RIMEK EL OCH VENTILATION AB, GULF, BRILLKO ENGINEERING samt Johanneshovs plåtslageri AB

Push it too the Limit Maxads avatar
    Namn
    Pedi S
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Eget
    Hur många är det som sitter inne allt som allt då ?
    Frågar återstår fortfarande, vad ska samhället göra åt svenska kriminella ?
    Push it to the Limit

Vad vore livet utan turbo
    Namn
    Henrik
    Reg.datum
    maj 2006
    Kriminella svenskar ska sitta i fängelset, en kriminell invandrare ska skickas hem direkt och dennes familj ska skickas samtidigt.

Och för att lösa problemet, neka alla som inte kan betala för sig själva från dag ett

Flottstocksintendent Grimreapers avatar
    Namn
    Mattias E
    Reg.datum
    aug 2001
    Har vi svenskfödda kriminella så sätter vi dom i fängelset, har vi utlandsfödda, med svenskt medborgarskap så sätter vi dom i fängelset och sedan utvisar vi dom, jag kan känna att funkar det inte att följa svenska lagar så har man förbrukat sin rättighet att vistas i Sverige.

Högre straff är tyvärr inte lösningen på kriminaliteten, det finns studier på det från andra länder, skärper man straffen brukar endast brottslingarna grövre våld för att försöka undkomma straff.

Att ha medborgare som inte bidrar till den svenska välstaten, infödd eller utlandsfödd kostar pengar,
    har vi möjlighet att skära ned på bidragen dessa får så minskar utgifterna staten har,
    tidsbegränsa socialbidraget till 3 eller 5 år, på den tiden ska du ha kunna hittat ett jobb, om särskilda skäl inte föreligger, jag har själv startat på socialbidrag för länge sen, men jobbade hårt på att få ett jobb, efter 5 månader hade jag ett jobb och kunde sluta gå på bidrag.
    Inför snabbare handläggning samt e v deportation om personen fått avslag.

Höj egenkostnaden vid sjukvård, idag är den skrattretande låg, låt personer som medvetet "skadar" sig själv stå för en större del av kostnaden vid sjukhusbesök, är du rökare och får lungcancer, är du obesse och behöver en operation, läkarvård, då ser inte jag varför staten ska betala enorma summor för din dumhet, man måste ta ett eget ansvar och få känna konsekvenserna av sitt eget handlande.

Nu fladdrade jag iväg en den märker jag, åter till kärnfrågan.
    Vi bör begränsa invandringen till viss del, och assimilera dom utlandsfödda medborgare vi redan har i landet, trist sett så kommer dom aldrig bli svensk så länge dom tillåts bo i större områden med sina landsmän, det kan låta hårt men vi bör splittra dom och tvångsflytta (ett tungt beslut ingen vill ta) dom så dom träffar fler svenskar, lär sig språket flytande, för det är nyckeln till att komma in i det svenska samhället.

Vi har världens mest välutbildade taxikår hör man ständigt, det är läkare, tekniker, ingenjörer som kör taxi, validera deras kunskaper, lär dom flytande svenska och sätt dom i jobb, det behöver inte vara svårare än så, har du en läkarutbildning från Irak, så borde det inte vara så svårt att avlägga ett prov på irakiska men med svensk sjukvårds minimi krav på kunskap för att säkerställa deras bakgrund som ex läkare.
    Kan vi göra det behöver vi med största säkerhet inte en ev arbetskraftsinvandring.

I slutändan är det inte hudfärgen som avgör om du är svensk eller inte, det sitter i hjärta och i skallen, för varför skiljer vi på adopterade och invandrade?
    Det är en tung och svår fråga utan riktigt bra svar invandringen, hur man än gör kommer det finnas personer som hamnar i kläm och far illa.

Med vänliga hälsningar

(o)(o) 2HOT4Us avatar
    Namn
    HV553 K
    Reg.datum
    aug 2004
    Vart ska man skicka Abdul som är född i sverige och har svenskt pass?

Ni kommer nog att lösa problemet efter några folköl
    --:::Sent from my Computer using InternetExplorer:::--

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av vigg Visa inlägg
    ...är det 85% nysvenskar som sitter på svenska fängelser för grova brott mot andra människor så som mord, våldtäckt, grova rån, misshandel osv.
    Kriminella svenskar är en parantes...
    Har vi någon källa på detta?
    Som inte är skrivet av väldigt högervriden media menar jag.

Sett till andelen interner totalt så vet jag att nysvenskar är överrepresenterade i jämförelse till andel av befolkningen.
    Inte i närheten av de siffror du skriver dock (men som sagt, har du några siffror vad gäller grova våldsbrott så får du gärna referera till dem), men det kan ju bero på andra saker också.
    Typ benägenhet av domstolen att faktiskt döma ut fängelsestraff mot nysvenskar kontra "riktiga" svenskar.

Registered User
    Namn
    Bojan R
    Reg.datum
    aug 2002
    Ja du, verkar vara en jobbig fråga som man endast kan prata om i skydd av det dunkla vinter mörkret som endast lyses upp av en datorskärm. Annars, i det verkliga livet - öppet, är det ju tabu? Man kanske på sin höjd knyter näven i fickan och vänder sej om. Kommer hem till tryggheten, bakom datorskärmen och klagar, eller framför TVn och hejar på Zlatan, Jimmy, Kennedy & Co.

Förvånad att Evil E tar upp detta ämne på detta sätt. Ett så vidt och brett ämne som definitivt inte går stt lösa på ett forum på nätet. Speciellt inte på zatzy.
    Förvånad då Evil E annars brukar ha vettiga och genomtänkta inlägg.

Registered User
    Namn
    Gustav
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Student
    Människor som flyr från krigszoner eller förföljelse där deras liv faktiskt är i fara anser jag att vi har ett moraliskt åtagande att hjälpa, Syrier eller Irakier på flykt ISIS tex. Sen kanske det inte är så att dessa människor behöver stanna i Sverige livet ut, stabiliseras deras hemländer är det kanske möjligt att återvända?

Men jag anser att man måste se över invandring där man sticker från ett dåligt liv i relativ fattigdom, men utan fara för sitt liv, till Sverige i hopp om att få det bättre. Det är fullständigt orimligt att vi, eller något annat land, ska ta på oss att förbättra livet för de miljarder människor som lever hårda liv. Världen är inte, har inte, och kommer inte bli rättvis och det är inget Sverige kan påverka. Försöka förbättra deras ska livsstandard vi visserligen göra, men genom att hjälpa deras samhällen på plats.

Till sist tror jag att det kommer vara väldigt svårt att få till något bra på detta området så länge EU-invandringen fortsätter vara så skevt fördelad. Hade fler EU länder tagit sitt ansvar och flyktinginvandringen blivit mer välspridd tror inte jag att det hade varit något problem för något EU-land att ta hand om sin del.

ktm 450 sx till salu
    Namn
    ulf edgren
    Reg.datum
    dec 2004
    Jobb
    licenssvetsare
    Vad händer 2020 när eubeslutet drivs igenom att alla länder skall föda sina egna utan bidrag från Gemensamma EU pengar , Har lilla Sverige råd med detta ? Ell har alla i Sverige arbeten då? Ell skall pengarna tas från pensionärerna ?
    låglastande bärgare finnes. uthyres med ell utan chafför B-kort ring för mer info 0738203495

Flottstocksintendent Grimreapers avatar
    Namn
    Mattias E
    Reg.datum
    aug 2001
    Till fängelset, han är född i Sverige och räknas i och med det som svensk medborgare. Det finns ingen anledning att krångla till det, har du bara ett uppehållstillstånd så bör åtkommande domar om lagbrott vara skäl nog för ett upphävande.
    I det stora hela så sköter sig dom medborgare som har fått uppehållstillstånd.
    Jag bor själv i ett invandrartät område och har bra grannar som jag respekterar, jag har flertalet utlandsfödda vänner, Iranier, Syrianer, Thaländare, Indier människor jag har samma respekt för som jag har för mina svenskfödda vänner, jag har även bott i Hovsjö i Södertälje utan att bli ihjälslagen, men jag ser vad svensk integrationspolitik skapar för segregation och det är ingen upplyftande syn, kanske är vi för slappa och ställer för få krav på våra nyanlända?
    Oavsett om man är utlandsfödd eller född i Sverige så har alla ett lika värde, men att planlöst ta emot flyktingar som vi sen inte klarar av att integrera/ assimilera gör att dom hamnar i ett utanförskap dom aldrig kommer kunna bryta sig ur.

Med vänliga hälsningar

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Citat Ursprungligen postat av Biters Visa inlägg
    Förvånad att Evil E tar upp detta ämne på detta sätt. Ett så vidt och brett ämne som definitivt inte går stt lösa på ett forum på nätet. Speciellt inte på zatzy.
    Förvånad då Evil E annars brukar ha vettiga och genomtänkta inlägg.
    Så du menar alltså att Evil E är en idiot som tar upp detta ämne för diskussion - har jag förstått ditt inlägg rätt eller vill du förklara dig ytterligare? Eller han kanske rentutav är en sån där hemsk fascistisk dödsnazist som vill prata om invandringsfrågan?

Du kanske tycker som så många andra (politiker och mediamänniskor), att det kommer lösa sig självt bara man kör ner huvudet i sanden och inte pratar om problemen? Folk kommer sluta skjuta varandra och spränga varandra i Malmö, bara man inte låtsas om det?
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Registered User
    Namn
    Carl
    Reg.datum
    jul 2010
    Blåögde svensken har väl nått sin kulmen nu och det sovande folket börjar vakna upp till vardagen där man ser den allvarliga utveckling som sker om inte skadan redan är fullgjord.

Inget fel med invandring om det sker på rätt sätt att man tex tar in människor som vi faktiskt har ett behov av i näringslivet som kan ge nytta till Sverige, tex massinvandringen av finnar en gång i tiden som faktiskt genererade skattekronor första dagen dom kom hit, nu är det som sagt 56 miljarder/år som bara rinner ut från välfärden till ingen nytta.

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Att Sverige, och mer eller mindre alla övriga länder också, behöver en invandring hoppas jag att vi alla kan förstå och enas om?

Att "skicka hem" folk med svenskt medborgarskap kommer ju aldrig funka för fem öre. Är man svensk medborgare så är man, svårare än så är det inte. Däremot att få bli svensk medborgare borde innefatta någon form av krav, tex språktest och lite såna saker. Ingenting som en normalfuntad människa inte bör klara av efter säg 6 månader i landet.

Min personliga åsikt är att vi idagsläget behöver hjälpa (i brist på bättre ord) rätt flyktingar. Med rätt menar jag dom som faktiskt kommer från krigsområden osv. Inte dom som dumpar sina pass för att få allt gratis i Sverige, inte dom som varje år åker hem på semester i flera veckor/månader trots att dom precis flytt därifrån pga all hemska saker som händer, dvs inte "lyxflyktingarna".

Utöver det så måste det jobbas snabbare rent allmänt med "stanna/inte stanna". Att komma hit som flykting och skaffa sig ett liv (oavsett om det är med jobb eller bidrag) och sen efter 6-12-36 månader få veta att man blir utvisad är inte rätt. Tiden från att dom kommer till ett beslut borde vara absolut max 3 månader om ens det.

I övrigt så borde invandringen begränsas (rätt så rejält, 50% som SD föreslog skulle nog hjälpa rejält) i dagsläget i minst 1-2 år framåt till en början för att kunna integrera dom som redan finns här och styra upp saker och ting istället för att släcka små bränder lite här och där.

Ang straff så borde Sverige rent generellt öka straffen för brott, så mesiga straff vi har är ju skrattretande.

Gör asylboenden till statsägda istället för privatägda så pengarna som används iallafall inte försvinner utomlands.

En sak som är rolig (återigen brist på bättre ord) i det hela är att folk klagar på att det inte görs något annat än pratas om invandringen. Men vad exakt är det som det pratas om då? Jo, att SD är dödsknarkande rasister/nazister och nu även medias nya favorit ord nyfascister men det pratas inte om hur resterande partier ska se över det som faktiskt är ett problem utan bara om hur SD ska frysas ut.

Citat Ursprungligen postat av Grimreaper Visa inlägg

Höj egenkostnaden vid sjukvård, idag är den skrattretande låg, låt personer som medvetet "skadar" sig själv stå för en större del av kostnaden vid sjukhusbesök, är du rökare och får lungcancer, är du obesse och behöver en operation, läkarvård, då ser inte jag varför staten ska betala enorma summor för din dumhet, man måste ta ett eget ansvar och få känna konsekvenserna av sitt eget handlande.
    Intressant tankesätt. Antar att du då även syftar på folk som cyklar utan vinterdäck på vintern? Folk som kör för fort på allmän väg och orsakar olyckor eller skadar sig själva/andra? Folk på mc? Folk som tar "onödiga" risker genom extremsporter rent allmänt? Folk med tummen mitt i handen men ändå ska renovera hemma?

Att summan för sjukvård är låg beror ju till stor del att vi betalar så enormt mycket i skatt. Jag tex hade inte varit jätte sugen på att betala för dom två höftoperationerna jag gjort med tillhörande rehab/medicin m.m och är väldigt glad över högkostnadskortet som gick rätt så fort att få ihop. Och då tjänar jag ändå som en normal svensson i Sverige utan allt för stora omkostnader. (Eller enligt internet, 1.2 miljarder i veckan)

Boendet du skrev om och tvångsflytta är ju också en sån där grej som inte kommer gå att göra. "Nä tyvärr, ni bor för många svenskar här så vi kommer splittra på er. Ni 5 får flytta till skåne, ni 8 till norrland och resten till div andra små ortar", det är ju inte hållbart oavsett vilket land man är född i. Folk får ju faktiskt bo vart dom vill i Sverige, men, här har vi återigen det där med tiden mellan stanna/stanna inte-beslut osv kan jag tycka iaf. Ju fortare det går tillsammans med språktest m.m så kommer invandrarna ha (förhoppningsvis) lättare att komma in på ett annat sätt i samhället och då spelar det ju egentligen inte roll om det bor 5 eller 5000 invandrare på samma ställe.
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •