Bilsnack
Sidan 29 av 64 FörstaFörsta ... 919222324252627282930313233343536394959 ... SistaSista
Resultat 421 till 435 av 957
    Registered User
    Namn
    MatoS
    Reg.datum
    sep 2003
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg

Hur som haver tycker jag som tidigare nämnt inte att det finns några fel i att analysera situationer och kostnader för att få en tydlig blick över var i de största problemen gömmer sig. Detta är liksom nyckeln till att kunna sätta in counter measures och med tiden nå resultat. Att bara lägga locket på och hoppas att saker ska lösa sig själva är för proggigt för mig.
    Förstår din tankegång men exakt hur hjälper det dig att planera och sätta in motåtgärder av att veta att det exempelvis finns en dömd brottslimg som är född i Sverige, uppväxt i Sverige, vars mamma är svenska och pappan bördig från Finland?

På vilket sätt hjälper det att veta att det finns tex 100 dömda brottslingar med en föräldrer med ursprung i nordiska grannländer, att det finns 100 vars föräldrar har rötter i mellanöstern, osv? På vilket sätt får du ner brottsligheten och ökar integrationen genom att få reda på ursprunget?

Och så måste man väga vilka fördelar man kan få med att registerföra människor efter deras ursprung, jämfört med de nackdelar och missbruk som kan uppkomma.
    *Volvo s60 T5 - 05 Autotech - såld*
    *Porsche 996 turbo - 02 - såld*
    Renault Megane RS - Autotech edition

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Citat Ursprungligen postat av Sotam Visa inlägg
    Förstår din tankegång men exakt hur hjälper det dig att planera och sätta in motåtgärder av att veta att det exempelvis finns en dömd brottslimg som är född i Sverige, uppväxt i Sverige, vars mamma är svenska och pappan bördig från Finland?

På vilket sätt hjälper det att veta att det finns tex 100 dömda brottslingar med en föräldrer med ursprung i nordiska grannländer, att det finns 100 vars föräldrar har rötter i mellanöstern, osv? På vilket sätt får du ner brottsligheten och ökar integrationen genom att få reda på ursprunget?

Och så måste man väga vilka fördelar man kan få med att registerföra människor efter deras ursprung, jämfört med de nackdelar och missbruk som kan uppkomma.
    Ja, det verkar ju fruktansvärt. Vi borde förklara krig mot nazistländerna som USA, Spanien, Danmark, Norge mfl som redan gör sånt här sedan länge.

Det handlar ju om att kunna registrera vilka grupper som är överrepresenterade inom brottslighet för att kunna sätta in specialåtgärder direkt riktade mot just de grupperna. Om någon åtgärd behövs för att försöka motverka brottsligheten bland finnar i Sverige, så kanske inte exakt samma åtgärd passar sig så jättebra riktad mot just somalier.
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Dä, alternativt Titta
    Namn
    Michael Q
    Reg.datum
    jun 2004
    Vad pratar du om?
    a) Man får normalt inte prata om hudfärg. Zatzy har varit lite av ett undantag i alla år, det brukar hetta till rejält i diskussionerna, men inte kaosa helt okontrollerat, även om det var stängd offtopic-avdelning i många år och jag höll mig ifrån under tiden, då det var som mest rörigt.

På flashback suddades just denna diskussion:
    Flyttad: Svart man mördade 42 personer för att de var vita

Ett annat exempel: Makondes konstprojekt är ett undantag. Du kan till exempel inte börja prata hudfärg med svarta svenskar på gatan. Eller? Det kanske finns någon by där det fungerar.

b) Hur ställer du dig till detta inlägg idag?

Pfft, behöver inga vapen eller muskler, bara adrenalin och bra ställen att klappa till på. Det jag menade var bara att ni muskelnissar inte har ett skit att komma med när ni har en kula i pannan eller kniv i magen oavsett hur biffiga ni är. Som dagens samhälle ser ut är det heller inte någon direkt avlägsen tanke.
    Med tanke på den här formuleringen:
    " Nu löser vi den"
    Plan A var att snacka istället. Plan B var att flytta.
    Plan C var att finta. Plan D är att springa.

Registered User
    Namn
    Bojan R
    Reg.datum
    aug 2002
    Citat Ursprungligen postat av Fartgalen Visa inlägg
    Min betraktelse är som följer.
    Vi har skapat ett samhälle här uppe i norden som vi betalar skatt till för att vi är överrens om att vissa grundläggande funktioner behövs för att vårat samhälle ska kunna fungera över tid:
    Huvudpelarna är bra dagis, skola/utbildning, sjukvård, äldreomsorg, lag och ordning, skapa ett bra företagsklimat och försvaret.
    Arbetskraftinvandring behövs när vi inte har kompetens eller tillräckligt med folk inom landet.

Men grejen är, jag betalar inte skatt för att dessa pengar ska användas av personer från andra länder! Låt vara att de många gånger har det svårt men det är faktiskt varken mitt fel eller mitt problem. Inget fel med välgörenhet men den ska vara frivillig och inget som ska belasta statens finanser eller Sveriges medborgare.
    Word!

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Chaan Visa inlägg
    a) Man får normalt inte prata om hudfärg. Zatzy har varit lite av ett undantag i alla år, det brukar hetta till rejält i diskussionerna, men inte kaosa helt okontrollerat, även om det var stängd offtopic-avdelning i många år och jag höll mig ifrån under tiden, då det var som mest rörigt.

På flashback suddades just denna diskussion:
    Flyttad: Svart man mördade 42 personer för att de var vita

Ett annat exempel: Makondes konstprojekt är ett undantag. Du kan till exempel inte börja prata hudfärg med svarta svenskar på gatan. Eller? Det kanske finns någon by där det fungerar.
    Nu har du nog fått saken om bakfoten. Vi diskuterar inte hudfärg här.

b) Hur ställer du dig till detta inlägg idag?

Med tanke på den här formuleringen:
    " Nu löser vi den"
    Inlägget är perfekt. Vad vill du få fram?
    Alla som generaliserar är idioter!

Dä, alternativt Titta
    Namn
    Michael Q
    Reg.datum
    jun 2004
    Nu har du nog fått saken om bakfoten. Vi diskuterar inte hudfärg här.
    Får man ha olika hudfärg?

Inlägget är perfekt. Vad vill du få fram?
    Vill du lösa invandringen med våld?

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Får man ha olika hudfärg?

Vill du lösa invandringen med våld?

Du är ju helt sanslös. Vilket knark har du tagit ikväll? Eller är det den vanliga gamla psykosen som spökar?

1. Ja.

2. Nej.

Sedan, att ta lösryckta citat ur andra trådar (där du även i den tråden pissar ned med ditt uppenbart instabila raljerande) som dessutom är metaforer för ngt annat, tja... det kan bara komma från dig. Ät din medicin och gå och lägg dig. Natti natt.
    Alla som generaliserar är idioter!

AMG abuser
    Namn
    Patrick W
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Nc operatör
    Hörrni... bidrar ni med lösning på problemet med erat personliga trams?

Jag fann den här topicen intressant men med tramsandet svalnade intresset.
    Tradigt...
    Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Läge att släcka tråden och återgå till att diskutera stulna RS6r nu..?

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Personligt och omoget "käbbel" från framförallt två personer i denna tråd har förstört vad som till en början var vettigt och på en bra nivå.

Kom med något vettigt och konkreta idéer i ett bredare perspektiv eller tråden försvinner.
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Peter H
    Reg.datum
    jan 2008
    "En del tycks på allvar tro att länder blir rikare av att kraftigt sänka arbetskraftens genomsnittliga produktivitet. Få tycks överhuvudtaget känna till att invandrare i genomsnitt bidrar med 40% mindre till samhällsekonomin. Att ökad invandring därför eroderar skattebaserna och pressar ned snittinkomster bekymrar därför inte landets elit."

August | 2014 | Tino Sanandaji

Registered User
    Namn
    Henri T
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av PRH Visa inlägg
    "En del tycks på allvar tro att länder blir rikare av att kraftigt sänka arbetskraftens genomsnittliga produktivitet. Få tycks överhuvudtaget känna till att invandrare i genomsnitt bidrar med 40% mindre till samhällsekonomin. Att ökad invandring därför eroderar skattebaserna och pressar ned snittinkomster bekymrar därför inte landets elit."

August | 2014 | Tino Sanandaji
    Länken fungerade inte när jag provade den nyss, men varför skulle det i sig vara ett problem? Forna östblocket har t.ex. högre andel kvinnor på högre positioner än vad vi har i Sverige. Det beror på att det är lättare att få hjälp för hemsysslor, dvs. städhjälp, barnpassning m.fl. I Sverige är löneskillnaden för liten för att ha möjlighet för det.

Jag förespråkar fri invandring. Alla människor föds med samma rättigheter och vill man prova sin lycka någon annanstans så skall man få göra det. Det är precis detta som gjorde USA till en stormakt; Avsaknad av reglering.

Det enda som betyder något i frågan är jobb. Jag som arbetsgivare bryr mig inte om din bakgrund, hudfärg, kultur, religion eller sexuella läggning. Jag bryr mig om vad du kan producera och för vilket pris. Ju billigare och bättre jag kan göra det, desto billigare och bättre produkter får kunden. Således är invandring en arbetsmarknadsfråga. Om arbetsmarknaden är stel, vilket den är i Sverige, leder invandringen till arbetslöshet sin tur leder till kriminalitet. En gemensam faktor för kriminella är oftast fattigdom.

Det som krävs är att ställa alla invandrare på samma nivå som svenskar; Varenda myndig person bör svära en ed där man respekterar grundlagen, vare sig man är invandrare eller svensk. Genom eden blir du svensk. Då finns en gemensam värdegrund mellan svenskar och invandrare.

Grundlagen bör vara okränkbar och man bör inte kunna förändra den ens med 99% majoritet. I grundlagen definierar man de mänskliga rättigheterna och främst de negativa rättigheterna.

Hur kan någon tro att svenskhet är midsommar, jul eller övriga liknande företeelser? Fullständigt ointellektuellt. Midsommar och jul är kulturella betingelser som har firats olika under olika tider, på olika sätt i norr eller söder eller bland olika familjer. Är en läkare som alltid jobbar jul och midsommar "icke svensk"? Är det nu svenskhet att fira halloween? Eller när blir halloween en "svensk" tradition?

Svenskhet bör vara respekten för grundlagen, demokrati, mänskliga rättigheter m.fl. dvs. det som vi står för här. Bryter du mot den spelar det ingen roll om du är invandrare eller ej.

Det mest invandringsfientliga man kan göra är att blockera invandrarna från arbetsmarknaden genom höga ingångslöner. Det här är något vänstern gör och därför tycker jag att vänstern är mest invandringsfientlig. Det är också LO och andra fackförbund som försöker skydda sina medlemmar genom att förhindra invandrare att konkurrera med pris. Då blir enda utvägen för invandraren arbetslöshet eller kriminalitet.
    BMW i3 -14
    Ferrari F430 Spider -07
    Porsche Cayenne Turbo -11

Dä, alternativt Titta
    Namn
    Michael Q
    Reg.datum
    jun 2004
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Personligt och omoget "käbbel" från framförallt två personer i denna tråd har förstört vad som till en början var vettigt och på en bra nivå.

Kom med något vettigt och konkreta idéer i ett bredare perspektiv eller tråden försvinner.
    Om Zatzy tar ställning mot yttrandefrihet kan jag lika gärna bli bannad här med. Det finns mycket värre ämnen än konst jag kommer behöva skriva om.

Är du säker på att man inte får prata om hudfärg längre? Det gick bra i Sveriges Radio på 1990-talet. Till och med jag fick vara med i radio, dock diskuterade jag andra saker då. Denna låt spelades i många år i SR, det var en typisk hitlåt.

AMG abuser
    Namn
    Patrick W
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Nc operatör
    Vad som gjorde USA till en stormakt var på grund av att det fanns tillgångar i marken(guld och olja) som såg till att även ekonomin blomstrade då folk invandrade.
    Här i Sverige har vi bara malm och skog som råmatrial.
    mao inte alls samma tillgångar och således inte samma möjligheter att växa.

och den som läser på rejält om exempelvis fascism kommer upptäcka att just fackföreningarna har väldig likhet i sin ideologi.
    Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)

Registered User
    Namn
    Henri T
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av Patrick Visa inlägg
    Vad som gjorde USA till en stormakt var på grund av att det fanns tillgångar i marken(guld och olja) som såg till att även ekonomin blomstrade då folk invandrade.
    Här i Sverige har vi bara malm och skog som råmatrial.
    mao inte alls samma tillgångar och således inte samma möjligheter att växa.

och den som läser på rejält om exempelvis fascism kommer upptäcka att just fackföreningarna har väldig likhet i sin ideologi.
    ..avsaknaden av reglering samtidigt med invandring var orsaken. Tillgångar finns det på många ställen utan att ha fått samma effekt.

EDIT: Som tillägg, en suverän konstitution som bas för det.
    BMW i3 -14
    Ferrari F430 Spider -07
    Porsche Cayenne Turbo -11

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •