Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 38
    TranceOholic
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2004

Fyrhjulsdrift, varför failar vissa bilar....

.. ok helt sämst Rubrik men kunde inte komma på något bättre.

Surfa runt på yåtåb och hamnade bl.a här
    och andra liknande klipp .

Varför falierar vissa bilar när det kommer till tre hjul som spinner och det fjärde hjulet har kontakt, men inget händer? Vissa bilar i klippen har ju "riktig" fyrhjulsdrift, dem ska väll driva lika mycket oavsett, eller?
    Senast redigerat av K1 den 2014-12-29 klockan 17:09.
    тектоник

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Haha, det blev jag varse om i somras, råkade backa ner en Mazda BT-50 -09 (pickup) i ett djupt dike som skymdes av högt gräs, vänster bakhjul var nere i diket medans vänster framhjul och höger bakhjul stod "på kanten", och höger framhjul hängde i luften.

I med 4wd och lågväxel (uppenbarligen fanns ingen diffspärr på skiten heller) och gasa, men det enda hjulet som egentligen reagerade var det i luften.

Så vi lastade av flaket och två man fick hänga på motorhuven för att tynga ner bilen "rakt", alltså så det istället var vänster bakhjul som hängde i luften. Och gissa vilket hjul drivningen gick på?

Slutade med att vi drog loss bilfan med hjälp av den andra pickisen, men ändå. Totalt jävla värdelöst när det ENBART är drivning på "fel" hjul...
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Senior user TheMPGs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult
    Jag har svårt att se att Nissan Patrol inte har diffspärr i bak, det löser detta problem som alltid har funnits.
    Jag fixar din A/C

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2011
    Det är inte så himla enkelt att bygga ett system för fyrhjulsdrift ifall man tänker efter.

Jag antar att alla här förstår hur en vanlig differential fungerar, som låter två hjul snurra i olika hastighet när man till exempel svänger i en kurva.

Försök nu få samma system att fungera när du har fyrhjulsdrift och svänger runt ett gathörn eller kanske fickparkerar. Då har du fyra hjul där alla fyra hjulen ska snurra olika lång sträcka och i olika hastighet. Då är det inte så enkelt längre.

Ena alternativet är att du låter alla fyra hjulen snurra i samma hastighet. Det fungerar bara i lera och snö när alla hjulen kan spinna oberoende av varandra. På torr asfalt kommer du ha svårt att ens kunna vrida på ratten, vilket löses genom att ha inkopplingsbara spärrar för fyrhjulsdriften.

Det andra alternativet är att ha drivning på två av hjulen och låta de andra två kopplas in vid behov. Det fungerar i vissa situationer och fungerar inte i andra, vilket visar sig i filmen. Varenda biltillverkare har sitt system och inget fungerar väl riktigt bra. Ute i verkliga livet fungerar nog alla bilarna bättre, men självklart inte felfritt i varenda situation.

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Ja Patrolen lär ju ha diffspärr, hade det på Pajeron och det var klart användbart ibland.

Det går komma runt problemet med att ett eller två hjul står på ett väldigt halt underlag och bara spinner genom att bromsa lätt medan man gasar. (om man inte har en nyare bil där den dödar gasen ifall man bromsar)

Bad ass boys bad ass toys -PLM-s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Byggingenjör
    Bmw och MB har väl "fusk"diffspärr genom att de bromsar de hjul som spinner, och därför är de bra när det gäller att komma fram i isiga backar mm?
    potatoesmc.com

Rattvridare ThomasTs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Har inte både Range Rovern och Nissan Patrol diffspärrar som måste aktiveras via någon knapp/spak? Jag har för mig att Rovern kan spärra både mitten och bakaxeln.

.
    Porsche 964 C2

Bannad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2005
    Gamla bilar med gamla system, nyare system fungerar mycket bättre.

Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    Haha ja kul tråd. Hade tänkt att filma när jag försöker ta mig upp för en skidbacke med min BMW X5 2011. Åkte där förra vintern med polarens Audi A4 2012a med förvisso dubbdäck helt utan problem. Försökte häromdagen med min X5 med dubbfria Michelin-däck ("nordiska") och haha. Pinsamt! Jag hann knappt börja komma upp i backen innan något hjul slirade och bilen började glida baklänges. Jag hade inte en chans att ta mig uppför. :S
    /// Niklas Johansson

Probably written from the best devices in the world.

TranceOholic
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2004
    Citat Ursprungligen postat av Kenni Visa inlägg
    Gamla bilar med gamla system, nyare system fungerar mycket bättre.
    Fast så värst gamla va ju inte vissa bilar, Foresten t.ex är 4-5år gammal?

Vad är nyare system och vilka bilar är dessa på?
    тектоник

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Nu har jag bara hyfsad koll på BMW, men de äldre 325ix E30 och 525ix E34 skulle klarat det där då dom har låsning både i mitten och bak.

E46xi och första X5 (E53) har ingen låsning alls utan tar enbart hjälp av ABS givare och "fuskbroms" och får det därför svårt i dessa lägen.

BMWs efter E46 och E53 har låsning i mitten men jag är osäker på om nån förutom M-modellerna har nån form av diffbroms bak..
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Bannad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2005
    Citat Ursprungligen postat av K1 Visa inlägg

Audin, X5an, Volvo bilarna är ju riktigt gamla, nya system klarar sig mycket bättre. Nya system sitter i alla nämnda bilar. Volvo bilarna i videon har viskokoppling, rena skiten om man kör fast, men duger finfint till vanlig körning på hala vägar. Senare Haldex fungerar bättre förmodar jag, men tror att Volvo fortfarande är Fwd så länge man kör normalt, BMW och Audi är konstant Awd.

Det finns massor med intressant videos ute på Youtube.

Jag kör X5 40d ibland och den har jag kört in i så djupa snömassor att jag inte kunnat öppna dörren men den har aldrig fastnat. Sånt kan bero på mycket, om snön är tung och blöt eller torr och luftig osv. Man får inse att varje bil har sina begränsningar, även SUVar, Range Rovers och Landcruisers.

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av K1 Visa inlägg

Här är en Gen 3 Forester med bara grepp på 1 bakhjul, lite förvånad att den inte klarade det där i filmen.

Senast redigerat av Gurre den 2014-12-30 klockan 01:46. Anledning: Verkar inte funka med framspolade filmer, men vid 02:20 börjar det
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Rediga bilar har ordentlig drivlina. Det är ju när det ska vara Svenssonpriser på saker som det inte finns "plats" med ordentliga saker pga. prispress av totalpriset. typ japanpickuper mm.

Personbilar ses väl inte som terrängbilar och har således inga låsbara diffar, men så länge inget hjul tappar greppet helt "driver" det ju på alla hjul med viss fördröjning beroende på system (finns säkert undantag här). Jag kommer inte lista alla olika här, ni får googla erat system.

Det finns ju allt från spakstyrda diffar till luft/el/automatisk inkoppling.

Tex. Full size Cheva av senare generationerna har både 50/50 fördelningslåda i mitten samt automatisk så den är bakhjulsdriven tills grepp saknas. (ej automastisk på de grövre modellerna samt finns modeller med permanent 4wd också). Samt automatisk diffbroms i bakaxeln som tillbehör och igår i vissa modeller (G80 differential)

En förklarande video över de olika bakaxelsutförandena

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    som sagt det finns inte en personbil som inte fuckar ur när det där händer.. istort sätt kan en liten grop och is orska det där på slätmark om det vill sig illa.
    men håller man på och fjollar så sitter man betydligt enklare än om man våldar av bara fan.

satte fast ett framhjul i en grop på skolbussen så jag inte kom ur fläcken spela ingen roll hur jag gjorde så rörade sig skiten inte alls.. så fick spelet upp på varvstoppet dumpa kopplingen på 2:an sen direkt fläska i backen osv så rätt vad det var så var jag iväg igen =) men sitter man där och tror att antiskoj systeen ska göra några underverk så blir man helt enkelt stånde

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •