Bilsnack
Resultat 1 till 12 av 12
    Registered User SVTCOBRAs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005

Försäljning av bil till bilhandlare - skatten?

Hej på er!

Om man säljer en bil till en bilhandlare (ej inbyte), så brukar ju dom (väl) ställa av den medans den står där till försäljning? Vad jag sett på blocket brukar begagnade bilar oftast vara avställda i alla fall. Är det regel att jag som säljare ställer av den innan försäljning till dom eller brukar dom göra det? Är trots allt 2000kr det handlar om och är även en relativt billig bil (<50,000), därav frågan!

Följd fråga, om man kryssar i att bilen ska ställas av vid ägarbytet, återgår skatten till mig eller nya ägaren?

Tack på förhand!

/Erik

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2006
    Jo, skatten kommer bilhandlaren tillgodo.
    Du kryssar heller inte i något, utan allt sånt sköts via direktuppkopling mot Transportstyrelsen. Handlaren byter in bilen påställd, men gör också i samband med detta en avställning.

Om det handlar om en inbytesbil (alltså ej ren försäljning) så kan man vara lite ful och ta upp att "fixar ni så att skatten på min nuvarande återbetals så kör vi" efter att man förhandlat färdigt kring priser.
    Finns nog inte många säljare som orkar neka i det läget - och om de gör det så kan man nog räkna med att man affären är riktigt bra.

Snoball CCs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Ställ av och ta pengarna dom är dina (du som betalat skatten på bilen). Dom har system annars att ställa av direkt och ta pengarna sen när nästa köpare kommer så får dom ta påställningkostnad. Blir endel pengar som bilhandlar får genom detta sett extra i kassan. Inget fel i deras agerande direkt men inget som hindrar att du ställer av den via mobilen när du kärt bilen till bilhandlaren innan ägarbytet går igenom.
    Facebook

Svensk Byggradio AB - När du behöver hyra eller köpa komradio

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2006
    Det beror lite på... Läs det finstilta i avtalet.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Ok, tack för infot!

Snoball CCs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Men är jag helt ute o cyklar om jag betalat skatt för bilen som jag använder så är det ju mina pengar.. varför skulle dom pengarna tillfalla handlaren ens i juridisk mening genom avtal. skulle aldrig gå med på det. Dom ställer ju av dom direkt och cashar in dessa pengar.

Erik står det i avtalet slå avtalet i huvudet på dom och förklara att det är DINA pengar eller så får dom ge dig mellanskillnaden genom att höja priset
    Facebook

Svensk Byggradio AB - När du behöver hyra eller köpa komradio

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Följdfråga, måste man ha gula ägarpapperna vid försäljning till firma? Relativt nyinflyttad och inte lyckats hittat just den kartongen ännu haha...

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2006
    Ja.
    ...eller ja, i teorin så räcker det om du har kontrollnumret - men jag antar att det inte är så många som har det uppskrivet någon annanstans än på just den gula lappen.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Attans då! Många frågor nu, ni märker att jag inte sålt/bytt in många bilar i mitt liv men finns det nånstans i Sthlm där man kan få en ny utskriven på plats, eller går det endast beställa online? Nu kommer jag självklart leta men bara om det finns en backup plan... Hade tänkt få det klart innan helgen

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Lurigt det här med skatten. Vi sålde en av våra bilar ung. när skatten skulle förnyas. Ägarbytet gick igenom och köparen stod som ägare. Inbetalningen på skatten skickades till oss. Vi struntade i att betala, då kom det en påminnelse till oss två veckor senare att vi var skyldiga att betala skatten trots att ägarbytet hade gått igenom.
    Så det där med fordonsskatt kan vara lurigt....

Men se till att ställas av den innan ägarbytet eller gå in och kolla vid ägarbyte hur mycket skatt som återbetala om den ställs av och kräv det från köparen...

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2006
    Som sagt... Kan vara värt att kolla avtalet (efter det har man ju fortfarande valet att slå det i huvudet på säljaren).
    Tror att våra är skrivna enligt MRF:s riktlinjer, och i dem står det att skatten kommer oss tillgodo.

Visst kan det tyckas bakvänt, men det blir ju bara en del i värderingen av bilen. Om säljaren behållit så hade hen ju fått sämre betalt för bilen istället.

Brum
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2002
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Lurigt det här med skatten. Vi sålde en av våra bilar ung. när skatten skulle förnyas. Ägarbytet gick igenom och köparen stod som ägare. Inbetalningen på skatten skickades till oss. Vi struntade i att betala, då kom det en påminnelse till oss två veckor senare att vi var skyldiga att betala skatten trots att ägarbytet hade gått igenom.
    Så det där med fordonsskatt kan vara lurigt....
    Stod du som ägare vid övergången till betalningsmånaden? Om så är fallet så säger ju reglerna att det är du som ska betala, oavsett om själva avin kom två-tre veckor senare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •