Vinterhjul - Ny bil - är jag alltid förloraren?
Bilsnack
Resultat 1 till 9 av 9
    Registered User
    Namn
    Mark K
    Reg.datum
    jun 2011

Vinterhjul - Ny bil - är jag alltid förloraren?

Hej,

Har ni några god råd om följande, alternativt hur göra eller förhandla/diskutera.

Att byta bil på våren/sommaren fungerar bra. Jag lämnar min inbytesbil i byte och ibland frågar säljaren efter vinterhjul, ibland inte. Slutar oftast med att jag säljer mina vinterdäck+fälg för 5-6-7-8tusen beroende hur nya och 'fina'. Själv får jag köpa nya vinterhjul till min nya bil, självklart, 15-30tusen beroende på tjaa, ni vet.

När jag byter bil på vintern så har jag förstås vinterhjul på. Säljaren ber dock alltid om sommardäck och fälg, så jag får ge bort både vinter+sommar MEN hamnar alltid förstås köpa nya vinterdäck, för det sitter ju ALDRIG vinterdäck på en bil i bilhallen samt även om den är beggad så finns ju ALDRIG orginal vinterdäck+fälg kvar.

Ingen stor sak, jag pratar bilar 350-550k, då är kanske inte en uppsättning vinterhjul för 20k något stor sak, men en stor irritation.

Dvs, jag som konsument bör se till att min inbytesbil har vinterhjul men säljaren på bilfirman kan sälja bilar men sommarhjul på vintern? Jag skall alltid betala.

Samt, i och med att jag alltid lämnar in vinterhjul när jag byter bil, vart hamnar alla i och med att jag alltid får köpa nya även om jag köper en lätt begagnad bil? (demo-bil eller under 1500mil)

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Testat säga att du vill ha vinterhjul med bilen när du köper ny bil? Alt sommarhjul om du köper bil på vintern?

Har aldrig köpt bil från firma själv men känns som att det inte är en omöjlighet att säga att man vill ha det med så får man det, speciellt om man byter bil ofta som du verkar.
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

Bannad
    Namn
    S
    Reg.datum
    jun 2005
    Det beror på dig och säljaren. Vissa kan förhandla bra, andra inte.

Administrator C.Devs avatar
    Namn
    Johnny
    Reg.datum
    jun 2012
    Samma irritation här. Så jag har slutat säga att andra hjul ingår, då får det dealas om dom...
    biturbodiesel

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Det är, precis som andra skriver, en förhandlingsfråga... Handlaren har ju en viss förtjänst på bilen, och vinterhjulen uppenbarar sig ju inte magiskt i dennes lager. Men visst, har hen tillräckligt med pengar över på bilen så kan denne säkert övertalas att skicka med vinterhjul, alternativt ge ett bra pris på dessa.
    Men å andra sidan, de kostar som sagt, så samma förhandlingsförmåga borde kunnat ge rabatt på samma pengar!

Håller givetvis med om att det är irriterande...

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    lösa hjul säljs vid sidan om, gärna privat ska du se

Registered User
    Namn
    Henrik L
    Reg.datum
    jan 2011
    För dig som kund kvittar det ifall handlaren sänker priset på bilen med tio tusen eller om du får med vinterhjul på köpet som kostar tio tusen, det är ju samma pengar för dig. Men för handlaren så är det en helt annan sak att sänka priset med tio tusen eller skicka med hjul som han kanske köper in för fyra tusen.

Därför är det oftast mycket lättare att får med lite extra grejer i affären istället för att få en ren rabatt på priset.

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Det skiljer sig säkert en del märken emellan, men att 4.000kr in skulle kunna bli 10.000kr ut är tämligen otänkbart. Åtminstone hos en... hrm... generell... Japansk biltillverkare.
    Tvivlar på att det är dessa nivåer ens hos de tyska tillverkarna.

Men visst... Det är ju alltid bättre att skicka med något än att ge rabatt!

M-power
    Namn
    Björn A
    Reg.datum
    feb 2006
    Från en nybilshandlares synvinkel vill jag pointera det beror helt och hållet. Om det är ett premiummärke så finns det ev. marginal för att kunna bjuda på vinterhjul, vill man ha original fälgar så ligger dessa hos MB-återförsäljare Stockholm omnejd 14-25 tusen beroende på bil och däck. Då får man se det som rabatt på bilen, för rabatt + vinterhjul går aldrig hand i hand. Får ni vinterhjul + rabatt = kampanj där generalagent subventionerar eller bjuder på hjulen. Nissan körde på en sån kampanj förra året, då bjöd Nissan på hjul i sammarbete med Nokian.

Finns alltid gamla nybilar som har stått där generalagenten hjälper till att få bort genom stöd eller vinterhjul, men då gäller det att köpa just den bilen och inte beställa en.

Enligt mig är det inte en självklarhet att vinterhjul ska ingå, men kan du förhandla till dig det så är det givetvis till din fördel.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •