Hej,
Har ni några god råd om följande, alternativt hur göra eller förhandla/diskutera.
Att byta bil på våren/sommaren fungerar bra. Jag lämnar min inbytesbil i byte och ibland frågar säljaren efter vinterhjul, ibland inte. Slutar oftast med att jag säljer mina vinterdäck+fälg för 5-6-7-8tusen beroende hur nya och 'fina'. Själv får jag köpa nya vinterhjul till min nya bil, självklart, 15-30tusen beroende på tjaa, ni vet.
När jag byter bil på vintern så har jag förstås vinterhjul på. Säljaren ber dock alltid om sommardäck och fälg, så jag får ge bort både vinter+sommar MEN hamnar alltid förstås köpa nya vinterdäck, för det sitter ju ALDRIG vinterdäck på en bil i bilhallen samt även om den är beggad så finns ju ALDRIG orginal vinterdäck+fälg kvar.
Ingen stor sak, jag pratar bilar 350-550k, då är kanske inte en uppsättning vinterhjul för 20k något stor sak, men en stor irritation.
Dvs, jag som konsument bör se till att min inbytesbil har vinterhjul men säljaren på bilfirman kan sälja bilar men sommarhjul på vintern? Jag skall alltid betala.
Samt, i och med att jag alltid lämnar in vinterhjul när jag byter bil, vart hamnar alla i och med att jag alltid får köpa nya även om jag köper en lätt begagnad bil? (demo-bil eller under 1500mil)