Bilsnack
Resultat 1 till 10 av 10
    Registered User
    Namn
    Douglas P
    Reg.datum
    nov 2014

Saab 9-3 SS 2.0t Tickande vid acceleration

Min Saab 9-3 har jag noterat börjat ticka när jag accelererar hårt.. Hörs ej om jag inte gasar fullt eller nästan fullt iallafall, börjar runt 2000 rpm då turbon kommer upp på max ladd och försvinner mellan 3500-4500 rpm, turbons ladd börjar sedan sjunka runt 5000 rpm vilket det ska göra på dessa. Tickandet verkar komma från turbon vad jag skulle tro alltså, men en turbo ska väl ej kunna ticka? Några ideér på var det kan komma ifrån egentligen? Turbon laddar som den ska och ingen brist på effekt så undrar verkligen vart det kommer ifrån..
    Tickar även väldigt fort då det tickar..
    Senast redigerat av doggepe den 2015-01-29 klockan 20:46.

Registered User
    Namn
    Douglas P
    Reg.datum
    nov 2014
    Kan tillägga att det bara är ibland, senast jag körde med bilen var ca 30 minuter sen, då tickade det vid turboladd/full gas, nu tog jag en tur igen (motor fortfarande varm) och då var det inget tickande..

Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    inte någon drivknut som håller på att ge sig?,, jag har varit med om drivknut som tickar/knackade ibland och med olika belastningar,, styr bilen max åt ena hållet å ge gas,, och sen åt andra,, låter det då är det en drivknut,, givetvis måste man köra

aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    avgasläkage kan ge dessa symptom...

Registered User
    Namn
    Douglas P
    Reg.datum
    nov 2014
    Ja jag tänkte på det med, måste det vara kring grenrör/turbo eller kan det även vara i resten av avgassystemet om det låter så?

Registered User
    Namn
    Douglas P
    Reg.datum
    nov 2014
    Citat Ursprungligen postat av Mange249 Visa inlägg
    avgasläkage kan ge dessa symptom...
    Bilen tickar endast (hackar även lite vid samma varvområde, dvs. 2000-3500/4000 rpm) när den är varm. Låter konstigt tycker jag.. Tändstiften?

Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Hackar den, pröva att byta stift. Läs gärna ur felkoder, vet inte hur det är på GM-motorn men det kan finnas koder för knack osv utan att motorlampa tänds...

Hack, bludder mm är ofta tändrelaterat på turbomotorer. Detta speciellt om det är på fullgas och lågvarv.

Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Är det avgasljud, bör det vara precis vid turbo/grenrör. Bilen skulle dock inte gå dåligt med detta fel.

Registered User
    Namn
    Douglas P
    Reg.datum
    nov 2014
    Hackar den, pröva att byta stift. Läs gärna ur felkoder, vet inte hur det är på GM-motorn men det kan finnas koder för knack osv utan att motorlampa tänds...

Hack, bludder mm är ofta tändrelaterat på turbomotorer. Detta speciellt om det är på fullgas och lågvarv.
    Är det avgasljud, bör det vara precis vid turbo/grenrör. Bilen skulle dock inte gå dåligt med detta fel.
    Får pröva att läsa ur felkoderna och se vad som står.. Bör inte tickandet finnas även vid tomgång/normal körning då?

Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Mindre tryck då, så behöver inte låta då. Tror dock inte på det som sagt om den går dåligt. Då är min tanke snarare tändfel. Men, som alltid svårt när man inte kört bilen...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •