Uppvärmd spolarvätska?
Bilsnack
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 52
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001

Uppvärmd spolarvätska?

Hej.

Är det någon som har kört någon bil med uppvärmd spolarvätska?

Det ska finnas på vissa lyxigare Mercedes bland annat.

Det finns också eftermarknadssystem för runt 1000kr att köpa

Även Saab hade något passivt system som värmde spolarvätskan genom något kopparrör i kontakt med bilens kylarsystem.
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Intressant! Tänkt tanken flera gånger. Min Saab 9-5 från 2008 jag hade tidigare, frös aldrig spolarvätskan på.
    Senast redigerat av Erik den 2016-02-06 klockan 23:33.
    BILSNACK | crew

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Jonas S
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    Min gamla W124 hade det, sjukt praktiskt
    Men antar att det är rätt sällsynt numera, är väl rätt få människor som ser det som en väldigt viktig detalj...
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Intressant! Tänkt tanken flera gånger. Min Saab 9-5 från 2008 jag hade, frös aldrig spolarvätskan på.
    Saab är bra skit, men jag tänkte mer på ännu bättre rengöring.

Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg
    Men antar att det är rätt sällsynt numera, är väl rätt få människor som ser det som en väldigt viktig detalj...
    De flesta billtillverkarna verkar gömma torkarna under huven och defrostern når inte ända ner, speciellt passagerarsidans torkarblad ligger under instrumentsbrädans kant på flera bilar har jag sett.

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Just det, rengjorde det bättre tycker du? Trafikfilm, olja osv

eye in the sky
    Namn
    Andreas M
    Reg.datum
    apr 2001
    Många premiumbilar bl.a. BMW och Mercedes har ju uppvärmda munstycken.
    WrapZone.net - Helfoliering, bildekor & solfilm
    Gilla och följ WrapZone på Facebook och Instagram @wrapzone

An island of reality in this ocean of diarrhoea.

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Min kompis beställde ett sånt här, ca 1000 på ebay.

Namn:  heatshot-heated-screen-wash-kit-by-laserline-of-italy-[2]-2456-p.jpg
Visningar: 1774
Storlek:  28,3 KB

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Jonas S
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Just det, rengjorde det bättre tycker du? Trafikfilm, olja osv
    Vintertid så funkade det bättre än på andra bilar, spolarvätskan hann inte frysa så fort på rutan. Minns inte att det skulle ha rengjort nämnvärt mycket bättre, är man ute efter sånt är nog bra torkarblad enklare
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Vintertid så funkade det bättre än på andra bilar, spolarvätskan hann inte frysa så fort på rutan. Minns inte att det skulle ha rengjort nämnvärt mycket bättre, är man ute efter sånt är nog bra torkarblad enklare
    Jag tycker bara bilarna blir sämre och sämre, klen värme osv. Bästa vinterbilen jag haft var en Dodge Dakota, där jävlar fanns det värme i överflöd från den stora motorn och torkarna startade 1 dec upp på rutan också så ingen risk för is där de är nere och vänder..

Körde 60 mil i snöstormen som var i USA förra året i en Legacy hyrbil, fick konstant stanna och ta bort isklumpar trots att vi köpte stark spolarvätska. Antingen det eller stekas av defrostern..

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    sällan jag har problem med just spolarvätskan.. dock att bladen fryser.. framför allt på bussar.
    men är det sånt stort problem på personbilar?

våran 407:a 2.0hdi den är det nada värme i på vintern.. men inga problem med is endå.
    förutom att spolarna inte spolar men det spelar ingen roll hur varmt eller kallt det är =)

det bäseta med den är att den kastar på så mycket spolarvätska på framljusen att det tar 2sprut sen är det slut på spolarvätskan så när man vill ha rent rutan får man gå över till 0läge på ljusvredet riktigt genomtänkt av dom franska äklena..

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    sällan jag har problem med just spolarvätskan.. dock att bladen fryser.. framför allt på bussar.
    men är det sånt stort problem på personbilar?

våran 407:a 2.0hdi den är det nada värme i på vintern.. men inga problem med is endå.
    förutom att spolarna inte spolar men det spelar ingen roll hur varmt eller kallt det är =)

det bäseta med den är att den kastar på så mycket spolarvätska på framljusen att det tar 2sprut sen är det slut på spolarvätskan så när man vill ha rent rutan får man gå över till 0läge på ljusvredet riktigt genomtänkt av dom franska äklena..
    Vad menar du med fryser? Att de blir stela och de ritar streck/missar eller att de fastnar?

Hur kan du inte ha problem om de inte spolar, fattar inte? T.ex blir bilen "pulverlackad" av grått smuts när det är runt 0an om man kör där det är mycket trafik.

.
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Är ju rett vanligt att man monterar uppvärmda torkarblad på lastbilar. Fins ju eftermonteringssattser både med kylvatten som cirkulerar runt torkarna och elektriska varianter ( jag föredrar det senare). Scania har ju elupvärmda vindrutor som tillbehör, kan inte förstå varför inte det är vanligare. Förr i tiden var det rätt vanligt att man fräste ett litet spår precis över där torkarna låg i sitt nedre läge, så torkarna automatiskt skrapades rena från is men det är sällan man ser det nj för tiden. Varför vet jag inte, funkade kanon!

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av LLLLLL Visa inlägg
    Är ju rett vanligt att man monterar uppvärmda torkarblad på lastbilar. Fins ju eftermonteringssattser både med kylvatten som cirkulerar runt torkarna och elektriska varianter ( jag föredrar det senare). Scania har ju elupvärmda vindrutor som tillbehör, kan inte förstå varför inte det är vanligare. Förr i tiden var det rätt vanligt att man fräste ett litet spår precis över där torkarna låg i sitt nedre läge, så torkarna automatiskt skrapades rena från is men det är sällan man ser det nj för tiden. Varför vet jag inte, funkade kanon!
    Jag har en liten de-icer där torkarna vilar sig, har man den på konstant blir de lite bättre men den drar både bakruta, speglar och de-icern i samma (om man inte moddar något såklart).

Ford har uppvärmd vindruta på t.ex Focus har jag sett.

Det där med att fräsa ett spår, 3M säljer ett tillbehör där man klistrar fast några slags tejpbitar diagonalt mot där torkarna rör sig nära viloläget, jag antar att det ger samma resultat som det du beskriver..

.
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Tror nån sån lösning (tejp eller frästa spår) är effektivare om man har problem med att torkarblad fryser än att värma spolarvetskan. Fryser spolarvetskan på rutan har man nog snarare blandat för snålt. Jag brukar alltid ha en dunk koncentrerad spolarvetska att spettsa den färdigblandade sörjan med när det är kallt. Är det riktigt kallt kör jag ca 50/50 färdigblandad och koncentrerat...

Registered User
    Namn
    Björn T
    Reg.datum
    okt 2013

Uppvärmd spolarvätska?

Hade en importerad golf vr6 92:a el 93:a osäker. Den hade eluppvärmda spolarnunnstycken men inte sätesvärme el strålkastarrengörning.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •