Bilsnack
Sidan 1 av 13 1234567811 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 188
    JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001

300 mil i P85D

Snart 300 mil i en elbil - (ett litet inlägg utan att fiska klick till min blogg)

För 2-3 år sedan sa jag att jag knappast skulle ha en Mercedes innan jag fyllt 55. Något hände, A 45 AMG dök upp, och vipps åkte jag Mercedes.

Om någon för ett år sedan påstått att jag skulle det stadie där jag hyllar en el-bil och ALDRIG kommer skaffa en bil med förbränningsmotor som till/från-jobbet bil så hade jag skrattat personen rakt i ansiktet. Men så lanserade Tesla sin P85D. 0-100 nära 3 sekunder blankt… i en stor femsitsig bruksbil som kostar 2:-/milen att köra. Amen, hallelujah och ännu mer Amen! Tack gud för Elon Musk.

Så jo, den är snabb som fan till 100. Det kan man skriva hur mycket som helst om, för att inte tala om alla youtube-klipp man kan googla fram. En Tesla är dock så mycket mer än att kunna köra ifrån vad som helst vid rödljusen.

Det här med Superchargers tex. Att i skrivande stund kunna köra till Barcelona utan att betala en krona för drivmedlet. Man får planera lite mer noggrant, men det är det värt.

Långfärder är dock det svåraste att ställa om sig kring. Jag gillar att fluffa fram i 140km/h på motorvägarna. I de farterna är man inte ens nära hälften av räckvidden på 48 mil som dom påstår att min bil har. Första 10 milen var det grymt irriterande, sen kom dock lugnet. Det är ingen idé att stressa utan man kan gott fluffa fram i 100km/h också – det är ju gratis, säkrare och man blir verkligen mer harmonisk.

De tillfällen man ger sig på lite mer inspirerad körning så känns det inte att det är 2.5 ton man bryter genom rondellerna. Den ligger riktigt bra på vägen och elektroniken hanterar båda motorerna helt fantastiskt.

Sen har vi konceptet med programuppdateringarna. Vipps så rullas det ut nya funktioner och finesser till alla, gratis. Med senaste (6.2) fick jag bla en uppdaterad farthållare, den adaptiva funktionen fungerar mycket mjukare nu. Funktionen är precis som i mobiltelefonen, det dyker upp ett meddelande på displayen att det finns en uppgradering och så kan man antingen klicka att man vill ha den nu eller schemalägga så den uppdaterar på natten. Jag går och suktar efter 7.0, då får jag autopiloten!

Att glida fram ljudlöst är riktigt härligt. Visst, vägljudet tränger igenom rätt bra i högre farter, eftersom det är enda ljudet som finns… sätter man på stereon så försvinner vägljudet.

Saknar man motorljudet? Njaeh, tystnaden är liksom en bisarr del av tjusningen. Det bär iväg som fan, det skjuter på linjärt från stillastående eftersom bilen inte har några växlar. Helt tyst också.

Som enda bil så skulle den inte räcka för vår familj. Model S finns ännu inte med dragkrok och den gör sig inte som trackday-bil. Till vardags så är det dock riktigt sällan som jag kör mer än 20 mil om dagen så där är den helt perfekt.

Jag ska försöka ta mig förbi Brostugan någon onsdag relativt snart.

TranceOholic
    Namn
    Kalle V
    Reg.datum
    mar 2004
    Tesla Model E (III) eller vad den nu kommer att heta, som kombi hade inte suttit helt fel.
    Förhoppningsvis går det längre än bara konceptbil.
    тектоник

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Skriv gärna här igen när du säljer/skrotar bilen och räkna då ut milkostnaden. Antar att den hamnar på en liten bit över 2 kr/mil.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Registered User
    Namn
    Dennis F
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Playboy
    Coolt inlägg. Diggar konceptet som "vardagsbil" där man sällan kör längre sträckor runt Storstockholm. Har personligen svårt att fisa i 100 km/h på utländska motorvägar. Speciellt i dom etapperna som inte har något sevärdigt. Utan erfarenhet så är min första tanke att jag skulle nojja mig för räckvidden och kolla på mätaren mer än trafiken ;-p
    Några frågor gällande långsträckor. Hur noga planerade du laddningarna? Hur lång tid tar laddningen?
    I have to return some videotapes
    Me like music http://m.youtube.com/my_favorites?la...ient=mv-google

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Citat Ursprungligen postat av Solid Visa inlägg
    Skriv gärna här igen när du säljer/skrotar bilen och räkna då ut milkostnaden. Antar att den hamnar på en liten bit över 2 kr/mil.
    Man bör ju jämföra äpplen och äpplen... Alternativet som jag sneglade på var en E63 AMG S. Den gör 0-100 nästan lika fort, kostar lika mycket och lär rasa ännu snabbare i andrahandsvärde. De stora skillnaderna är att den dricker 2l/milen vid stadskörning och förmånsvärdet började på 26.000. Teslans (P85D) börjar vid 6000.

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Citat Ursprungligen postat av denpa1 Visa inlägg
    Utan erfarenhet så är min första tanke att jag skulle nojja mig för räckvidden och kolla på mätaren mer än trafiken ;-p
    Några frågor gällande långsträckor. Hur noga planerade du laddningarna? Hur lång tid tar laddningen?
    Räckviddsångesten är inte alls så påtaglig som man kan tro. Bilen berättar tydligt hur långt du kommer i förhållande till tempot du taktat senaste 10, 25 eller 50km. Navigatorn från 6.2 är betydligt förbättrad. Knappar man in sthlm - florens så mappar den upp hela resvägen utifrån hur mkt batteri jag har just nu. Första stopp Sillekrog, ladda 40min. Nästa stopp, Lagan, ladda 1h10min osv.

Man laddar 27 mil på 30 minuter, sen går det långsammare ju fullare batteriet blir.

Med autopiloten sen så kan man ju sitta och slösurfa på 17" skärmen... bilen har gratis 3G i hela Europa.

Registered User
    Namn
    Rigo Mortis
    Reg.datum
    maj 2004
    Kul när det pratas räckviddsångest och Tesla i samma mening. Kör en Leaf och där kan vi verkligen prata ångest när man vid motvind kapar bort 5mil typ. Eller på vintern blir det 7mil. Dessutom med helt obefintligt laddarnät och en pissig intern laddare på 3.3kW.

Teslan har ju dels mycket större batteri, dels supercharger dels en kraftig intern laddare och inte minst automatisk vägledning via laddare. Så inget gnäll om räckvidden här inte :-)
    /Henke

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Citat Ursprungligen postat av dstr Visa inlägg
    Man bör ju jämföra äpplen och äpplen... Alternativet som jag sneglade på var en E63 AMG S. Den gör 0-100 nästan lika fort, kostar lika mycket och lär rasa ännu snabbare i andrahandsvärde. De stora skillnaderna är att den dricker 2l/milen vid stadskörning och förmånsvärdet började på 26.000. Teslans (P85D) börjar vid 6000.
    Teslans (och andra moderna elbilars) andrahandsvärde är ju en helt klart intressant punkt.

Men det måste ju vara lite att ljuga för sig själv att intala sig att det kostar 2 kr/mil när det egentligen handlar om 100-200 kr/mil. Då är ju 10-20 kr/mil extra för soppa rätt oväsentligt.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Snoball CCs avatar
    Namn
    Carl Cardell
    Reg.datum
    okt 2001
    Om man köper bil som kostar 2kr/mil eller 20kr/mil (nu pratar vi ren förbrukning) så är det en jäkla skillnad iof.

säg att du kör 1500mil/år så är det en skillnad 27000kr.
    redan vid dessa 300mil har det blivit en skillnad på 5400kr.

tar man in skatten så är det 0kr för teslan årligen och E63 AMG ca 5300kr
    då är det en total skillnad på 32300kr/år.

så på 3 år har man en mindre driftskostand & skatt på 96900kr jämför med E63

Vem ärligt pratar om värdeminskning,skatt, försäkring m.m i dessa sammanhang?
    det är som att hålla på med statistik man kan alltid ta in värden för att styrka sin sak, bara kolla på politikerna släng in däckslitage och service m.m också isf

Men eftersom vi inte ännu vet värdeminskningen på Teslan så får vi väl vänta snällt o se men tror en AMG merca faller snabbar på 3 år iaf.
    Facebook

Svensk Byggradio AB - När du behöver hyra eller köpa komradio

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Intressant inlägg. Det där att lägga sig i 100 brukar jag ha som knep när det är mycket trafik då slipper man köra om alls nästan. Dessutom sparar man en förmögenhet i drivmedel och även däck på det.

Vi var ute på vägarna nu i helgen och såg en sån där, de andra i familjen trodde inte på mig när jag sa att det var en elbil. De hade tänkt sig en ful och fjantig bil inte något som ser ut som en sportbil
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av dstr Visa inlägg
    Räckviddsångesten är inte alls så påtaglig som man kan tro. Bilen berättar tydligt hur långt du kommer i förhållande till tempot du taktat senaste 10, 25 eller 50km. Navigatorn från 6.2 är betydligt förbättrad. Knappar man in sthlm - florens så mappar den upp hela resvägen utifrån hur mkt batteri jag har just nu. Första stopp Sillekrog, ladda 40min. Nästa stopp, Lagan, ladda 1h10min osv.

Man laddar 27 mil på 30 minuter, sen går det långsammare ju fullare batteriet blir.
    Då kan man ju dessutom köra i princip hur långt som helst om man får slagga 40min-1tim med ett par/tre timmars mellanrum!

Go fast or dont go at all Fartgalens avatar
    Namn
    Johan A
    Reg.datum
    apr 2001
    Först måste jag säga att det låter som en vettig bil till vardags om man pendlar i storstad och har råd med den. Men jag kan inte tycka att den är ett alternativ till en AMG eller ännu hellre en manuell M5 när man lämnat storstadens gytter bakom sig.
    Autopilot och 140 på motorvägen för att slippa en räckvidd på 20 mil låter inget vidare. Jag kan inte tycka att en Tesla i det sammanhanget prestandamässigt konkurrerar med en M5/AMG. Eller har jag missat något? (förutom hastighetsbegränsningarna
    EVERY DAY IS RACE DAY!!

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Citat Ursprungligen postat av CC Visa inlägg
    Om man köper bil som kostar 2kr/mil eller 20kr/mil (nu pratar vi ren förbrukning) så är det en jäkla skillnad iof.

säg att du kör 1500mil/år så är det en skillnad 27000kr.
    redan vid dessa 300mil har det blivit en skillnad på 5400kr.

tar man in skatten så är det 0kr för teslan årligen och E63 AMG ca 5300kr
    då är det en total skillnad på 32300kr/år.

så på 3 år har man en mindre driftskostand & skatt på 96900kr jämför med E63

Vem ärligt pratar om värdeminskning,skatt, försäkring m.m i dessa sammanhang?
    det är som att hålla på med statistik man kan alltid ta in värden för att styrka sin sak, bara kolla på politikerna släng in däckslitage och service m.m också isf

Men eftersom vi inte ännu vet värdeminskningen på Teslan så får vi väl vänta snällt o se men tror en AMG merca faller snabbar på 3 år iaf.
    Jag räknar med 3000 mil om året, så det slår ännu större. Skillnaden är ungefär 70:-/milen eller 100:-/milen. På 9000 mil utslaget på 3 år blir det rätt mycket pengar.

Ang förmånsvärdet på Teslan så vet jag det redan. Tesla själva garanterar 50% på tre år.

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Citat Ursprungligen postat av Fartgalen Visa inlägg
    Först måste jag säga att det låter som en vettig bil till vardags om man pendlar i storstad och har råd med den. Men jag kan inte tycka att den är ett alternativ till en AMG eller ännu hellre en manuell M5 när man lämnat storstadens gytter bakom sig.
    Autopilot och 140 på motorvägen för att slippa en räckvidd på 20 mil låter inget vidare. Jag kan inte tycka att en Tesla i det sammanhanget prestandamässigt konkurrerar med en M5/AMG. Eller har jag missat något? (förutom hastighetsbegränsningarna
    Delar av det du väger in är anledningen till att Teslan inte är vår enda bil. Vi har en Mercedes GL som familjebil, 100l tank och diesel täcker behovet om man måste fluffa fram fort på motorväg.

Det var jag personligen som sneglade på en E63 som till/från jobbet-bil, eftersom jag tyckte A45:an var lite liten och "trött".

Nu när vi börjat planera bilsemestern till Italien så är det dock lockande att ta Teslan och spara 8-10k i dieselkostnad.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Hur många laddninscykler tål Teslans batterier innan det är dags för byte?
    BILSNACK | crew

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •