300 mil i P85D - Sidan 3
Bilsnack
Sidan 3 av 13 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 31 till 45 av 188
    JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Citat Ursprungligen postat av Besserwisser Visa inlägg
    Det är dock mycket underligt att många människor som alla är helt medvetna att batterierna i deras telefoner och andra uppladdningsbara apparater blir väsentligt sämre efter en tids användning och normalt helt värdelösa efter 3-4 år fått för sig att när samma batterier monteras i en elbil så skulle de plötsligt få helt andra egenskaper. Det verkar som folk tror att det inte är batterier i bilen utan små urandrivna kärnkraftverk med evig livslängd.
    Eftersom batterierna i Teslan inte används eller laddas på samma sätt som en mobiltelefon så haltar jämförelsen rätt kraftigt. Om du tar ett mobiltelefonbatteri, aldrig laddar det till mer än 80% och ser till att den är full precis när du ska börja använda den, dvs inte trycker den full till 100% på kvällen och låter den ligga över natten innan den börjar användas så lär det ske rätt mycket med livslängden på telefonens batteri.

En telefon har inte heller >7000 batterier att lastbalansera mellan.

Det är inget fel på Teslan. Den som köper den får en bra och snabb bil med spännande teknik. Den som gör det utan att vara beredd på att deras bil om de laddar den lika ofta som de laddar sin mobiltelefon kommer att behöva ett nytt batteripaket lika ofta som telefonen och att det kommer kosta mer än vad bilen vid den tidpunkten ar värd att byta ut det är dock korkad eller förd bakom ljuset av en slipad försäljare som gärna berättar om den 8 åriga garantitiden. Tesla är mycket noga i sin årsredovisning att påpeka för investerarna att de även om de lämnat garanti på mellan 8 och 12 år på batterierna så garanterar de inte bortfall av laddningkapacitet.

Sid 30 i Teslas garantivillkor för Europa. Versalerna är tillagda av Tesla och inte av mig.

"The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this Battery Limited Warranty. See your owner documentation for important information on how to maximize the life and capacity of the Battery."
    Nej, precis som det är med en vanlig bilmotor. Köper man en bil med 507hk så kan man förvänta sig dom när den är ny. Efter 20.000 mil när tex vevlager, kolvringar och ventilsäten nötts ner så lär den ha tappat 10% i effekt och/eller ökat förbrukning med 10%.

Det som gör mig trygg med just den garantin är just om man skulle få en kortslutning i batteriet eller ngt annat fel att det inte tar emot laddning öht.

Andrahandsvärdet lär rasa precis som på andra bilar i den prisklassen. Jag förväntar mig inget annat. I mitt fall lär jag nyttja restvärdesgarantin från Tesla där dom köper tillbaka bilen för 50% efter 37 månader.

Inte för att det är jättevanligt med mer än minus 30 grader men det kan även vara bra att känna till att garantin inte gäller om Teslan varit ute i minus 30 eller mer i 24 timmar eller mer.
    Om man låter bilen stå urkopplad i 24 timmar, ja. Jag har min på laddning nattetid, så då håller den sig varm. I vinter får den nog stå inne i garaget också.

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Citat Ursprungligen postat av sommarvila Visa inlägg
    Förstår att kilometerkostnaden blir billig när man får åka på det här sättet för det mesta :-D

Ser ut som en bil som är på väg till/från service?

Dom kommer hem till dig med en bärgare med din låne-tesla på flaket och hämtar med din in till service.

Alternativt så är det någon som får sin nya bil hemlevererad.

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Om 8 år kommer inte en P85 att kosta 400k. Möjligtvis om 3 år. En bil med så gott som garanterad kostnad för batteribyte på runt 200k efter 3-8 år kommer dock att ha helt andra faktorer som påverkar värdeminskning än någon annan bil på marknaden. Oavsett om någon har råd eller inte så kommer väldigt få vara intresserade av att köpa reservdelar för 200k. Min tro är att när det går upp för medel-Svensson att detta är vad som väntar så kommer de inte ta i en begagnad Tesla med tång.
    Det här kan man bara spekulera kring. Ingen vet hur länge batteriet håller innan bilen blir obrukbar. Det finns gott om miljövänner som glatt harvar runt i sina i3 och Nissan Leaf med knappa 10 mils räckvidd.

Två saker är säkert:

1. Det kommer uppstå en marknad för 3:e-partstillverkare av "bilbatterier". När mitt 85kw-batteri är helt slut så kanske det räcker med ett 40kw för nästa ägare, eller så uppgraderar man till 110kw.

2. När batteriet är bytt så har bilen ny drivlina med effekt och räckvidd som vid leverans. Det gör det svårt att jämföra priserna på begagnatmarknaden med fossildrivna bilar. En helt ny modell för andrahandsvärden lär ta form.

Sätt en kalenderpåminnelse och lyft den här tråden om 4 år.

Det är inte en slump att Tesla i USA tvingats ställa garantier till finansbolagen på restvärde för att de ska vara villiga att finansiera Teslor. I Sverige har man en halvmessyr där man garanterar första ägaren att han under vissa strikta regler (såsom ursprunglig avbetalingstid och exakt nivå på kontantinsats)kan sälja tillbaka bilen till Tesla i den 37 månaden efter köpet (och enbart i denna månad. Månad 36 är för tidigt och 38 för sent) för 50% av nybilspriset.
    "strikta regler" skulle jag inte påstå att det var. Någon "exakt" nivå på kontantinsats var det inte heller. Just nu tror jag det finns två leasingbolag som erbjuder restvärdesgarantin.

Det enda som "sticker ut" var väl att man var tvungen att serva bilen enligt plan för att erhålla den. Annars så behöver man ju inte serva en Tesla, man behåller bilens garanti ändå. En annan detalj som sticker ut är att just denna inte gavs retroaktivt, som mycket annat gjorts från Tesla, tex garantin på batterierna.

...och om jag minns rätt så är ursprunget något tillfälle då Elon en gång för alla tröttnade på ifrågasättandet av andrahandsvärdet och hävde ur sig att han PERSONLIGEN skulle köpa tillbaka bilarna till X%. Detta har sedan bakats in som en del i Teslas erbjudande, först i USA, sen Norge och rätt nyligen i Sverige (tror det blev klart 10e mars och jag hämtade ut min 13e, så jag tajmade den precis).

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av dstr Visa inlägg
    Eftersom batterierna i Teslan inte används eller laddas på samma sätt som en mobiltelefon så haltar jämförelsen rätt kraftigt. Om du tar ett mobiltelefonbatteri, aldrig laddar det till mer än 80% och ser till att den är full precis när du ska börja använda den, dvs inte trycker den full till 100% på kvällen och låter den ligga över natten innan den börjar användas så lär det ske rätt mycket med livslängden på telefonens batteri.

En telefon har inte heller >7000 batterier att lastbalansera mellan.
    TACK!

Man jämför väl aldrig äpplen med päron?
    ...eller i det här fallet; äpplen med bilar!

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Såg en Tazzari utanför Ica här om dagen. Dom uppger att batteriets livslängd är ca 1000 laddningscykler.
    Elbil - Tazzari Zero Sverige - Hem || elbil förstasidan
    BILSNACK | crew

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Erik: max lastvikt 150kg HAHA, då får jag inte ta med en kompis... (jag=194cm och 94kg) Men den bilen får väl plats på flaket mitt

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Såg en Tazzari utanför Ica här om dagen. Dom uppger att batteriets livslängd är ca 1000 laddningscykler.
    Elbil - Tazzari Zero Sverige - Hem || elbil förstasidan
    "världens första elsportbil" - det skulle jag påstå att Tesla Roadster var.

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Citat Ursprungligen postat av dstr Visa inlägg
    "världens första elsportbil" - det skulle jag påstå att Tesla Roadster var.
    Dessutom överhuvudtaget "sportbil"? Njaeee va... Känns som att en Mini Cooper med valfri motor är bra mycket mer sportbil än vad den där plastburken är.
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Registered User
    Namn
    Rigo Mortis
    Reg.datum
    maj 2004
    Rätt svar ang batterierna är temperaturen. En Tesla kyler sina batterier med glykol och nedjusterad effekt. En laptop är alltid 50grader varm och går för fullt med fulladdat batteri. Det värsta man kan göra alltså.

Töm ut glykolen ur era BMW M5 så får vi se hur länge dem håller.
    /Henke

Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    Jag som är teknikintresserad och bilintresserad ser fram emot att få läsa MER av DSTR framöver vartefter milen rullar vidare! Gärna om både för och nackdelar - mot och medgångar!

Jag älskar Tesla för att det verkligen känns som en uppstickare fullmatad med "Edge technology".
    /// Niklas Johansson

Probably written from the best devices in the world.

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Går inte att lajka genom Tapa, så det får bli ett "Instämmer precis i vad NiKeMaN skriver"!

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av floppa08 Visa inlägg
    Går inte att lajka genom Tapa, så det får bli ett "Instämmer precis i vad NiKeMaN skriver"!
    Det går att "Gilla". Markera texten du vill gilla, så dyker "Citat, Gilla, Dela, MER" upp, bara att Gilla på.

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Det går att "Gilla". Markera texten du vill gilla, så dyker "Citat, Gilla, Dela, MER" upp, bara att Gilla på.
    *Doh*
    ...och tack!

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Citat Ursprungligen postat av NiKeMaN Visa inlägg
    Gärna om både för och nackdelar - mot och medgångar!
    Fördelar och medgångar finns i mängder.

Den nackdel jag upplevt är att min (och de europeiska) inte fick automatiskt stängande ladd-lucka.

Motgången som varit var att Tesla hade problem med kommunikationen mellan bil och app vilket gjorde att jag under två veckor inte alltid kunde sätta på värmen i bilen via appen på morgnarna. Dom skyllde på Telia.

Registered User Jocce81s avatar
    Namn
    Joacim Hansson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Jag kan säga att jag är MYCKET avundsjuk!

Detta har blivit lite av en drömbil för mig som jag snöat in mig massor på!
    För tillfället känns den dock aningens för dyr (och visst man kan köpa "vanliga" 85an eller den nya 70an...men man vill ju ha värst ) i inköp. Mest för att jag har svårt att motivera den höga kostnaden.

Men jag ser i princip bara fördelar. I AMS (tror jag, kan ha vart TV också) så läste jag om Räckviddsångesten som finns med elbilar och t.ex. Tesla.
    Där var de som INTE körde Elbil mycket mer oroade för detta än de som faktiskt kör Elbil. Och framförallt i Tesla så var i princip inga ägare som såg det som ett problem!

Jag hoppas på att få läsa mer om dina "äventyr" med Teslan...och vill du bjuda på en åktur eller kanske t.om. en liten provkörning, så skrik till

Edit: Adress till bloggen?

/Jocce
    Min fotosida: http://www.jocce.se

Fotointresserad? Besök: http://www.fotointresse.se

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •