300 mil i P85D - Sidan 6
Bilsnack
Sidan 6 av 13 FörstaFörsta 12345678910111213 SistaSista
Resultat 76 till 90 av 188
    Rattvridare ThomasTs avatar
    Namn
    Thomas T
    Reg.datum
    dec 2001
    Citat Ursprungligen postat av Solid Visa inlägg
    Teslan går väl rätt kasst i högre farter, vilket betyder att den är rätt trött på färder som diskuteras i tråden - Europatrippar. 100-200 är väl jämförbart med en Golf GTI snarare än en M5 / RS7.
    Om man tycker att 100-200km/h är det viktigaste i världen så väljer man väl en helt annan bil. Det går åt alldeles för mycket energi i höga hastigheter för att det skall vara en lämplig sysselsättning i långa loppet i en el-bil.

.
    Porsche 964 C2

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Om man tycker att 100-200km/h är det viktigaste i världen så väljer man väl en helt annan bil. Det går åt alldeles för mycket energi i höga hastigheter för att det skall vara en lämplig sysselsättning i långa loppet i en el-bil.

.
    Visst är det så. Men om det är något accelerationsintervall som lämpar sig att vara bra på under en Europa-resa som det diskuterades om tidigare i tråden är det väl just 100-200 km/h. Så inte bara att man får stanna varannan timme om man är på långtur med en Tesla, man får se sig frånkörd mest hela tiden på motorvägarna.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Registered User
    Namn
    Samuel Larsson
    Reg.datum
    jan 2003
    Om man nu regelbundet bränner runt i 250km/h genom hela europa är givetvis inte Teslan ett lämpligt första val, frågan är hur ofta folk i allmänhet gör dessa resor.. en gång per år? själv har jag aldrig gjort det.
    Artikeln om långresan visar mer att det skulle gå att göra en långresa om man får lust utan att skaffa en annan bil. Man skaffar ju en bil som skall fungera till de 98% vardagliga resorna och de få gånger man behöver lasta en bokhylla, sjösätta en båt, åka till fjällen osv så får man göra någon form av uppoffring för att en bil aldrig kan bli bäst i alla situationer.
    Nissan Leaf, Honda FR-V, Mazda RX-8, VW UP

Registered User
    Namn
    Rigo Mortis
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av Solid Visa inlägg
    Visst är det så. Men om det är något accelerationsintervall som lämpar sig att vara bra på under en Europa-resa som det diskuterades om tidigare i tråden är det väl just 100-200 km/h. Så inte bara att man får stanna varannan timme om man är på långtur med en Tesla, man får se sig frånkörd mest hela tiden på motorvägarna.
    Märkliga inställningar finner vi här. Bilen gör ju kvartsmilen på en hög tia. Snabbare 100-200 än en Golf väl? Får jag fråga hur du alls kan ta dig runt i en Skoda? Vad gör den 100-200? Hur ofta när du ligger med Skodan i 200 känner du att du hade velat ha 100km/h till att ge?

Eller råkade du vara en av dem som bara tycker för sakens skull?
    /Henke

Registered User
    Namn
    Rigo Mortis
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg

.
    Undrar just vilka vägsträckor som folk ligger i mer än 250km/h och hur länge. Ja, jo jag förstår att det är på väg till "ringen", men de gånger jag kört ner så har det ytterst sällan varit lämpligt att köra över 250km/h om ens möjligt. Möjligtvis 130-180km/h som en rimligt säker hastighet med tanke på hur Tyskarna kör.
    /Henke

Registered User
    Namn
    Samuel Larsson
    Reg.datum
    jan 2003
    Citat Ursprungligen postat av Besserwisser Visa inlägg
    Jag ser det mer som att livet är för kort för att spendera det vid en laddstation.

Med Vänlig Hälsning,
    Använder man bilen som det är tänkt så har du under året sluppit många omvägar till macken, sluppit stirra på pumpen helt i onödan och sluppit hamna i kön bakom familjen som kall köpa korv och glass när du skall betala. Elbilen laddar normalt när du gör andra saker precis som du laddar mobiltelefonen, hur ofta åker du iväg till en mack för att ladda telefonen och står jämte och stirrar tills den är laddad? Du laddar ju den hemma när du sover eller på jobbet eller hos en kompis osv..

Min elbil har jag på 1000mil laddat 3gånger i snabbladdare = 3x15min, all annan laddning har skett när bilen ändå varit parkerad.
    Nissan Leaf, Honda FR-V, Mazda RX-8, VW UP

Push it too the Limit
    Namn
    Pedi S
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Eget
    Jag har testat Teslan och måste säga att bortsett från ekonomin och vad den klarar av osv så är den en kass bil i mina ögon, väldigt hård fjädrad men samtidigt väldigt skumpig på motorvägen med kass vägkänsla sen förstår jag inte sammanhanget med en ekonomiskt bil som ska kosta närmare millen...just nu är det lite kult över Teslan i Sverige med status stämpel som det va med iphone, canada gose osv en gång i tiden när den dör ut så tror jag inte riktigt märket kommer finnas så länge....hur vart det med fisker ? Varför gick dem omkull någon som vet ?
    Teslan är väldigt coolt men den är inte ekonomisk åtminstone inte än. Vi vet jo ingenting om bilens livslängd och hur långt den orkar gå med batteriet osv för den lär inte va gratis precis när det är dags att byta ut den heller.
    Ni som har tesla vad händer om den står still 1 vecka på vintern, klarar den av att startas igen?
    Push it to the Limit

Very Fine User
    Namn
    Robert Z
    Reg.datum
    maj 2004
    Jag tror att det går att surfa vid de flesta laddstationer. Om det är den trevligaste miljön att göra det kan man ju fundera kring. Misstänker att rätt få som kör elbil tycker att laddstationen är en attraktiv plats att vistas på men det finns uppenbarligen undantag.

Med Vänlig Hälsning,

Citat Ursprungligen postat av Torpis Visa inlägg
    Men sitta på Yatzy och argumentera med fjuppar dygnet runt går bra. Kan man inte sitta vid laddstationen och surfa på Yatzy likaväl som någon annan stans?
    Besserwisser vet bäst!

Very Fine User
    Namn
    Robert Z
    Reg.datum
    maj 2004
    Det känns som om du inte kört en tur till Bordeaux och tillbaka. Ditt laddbeteende funkar säkert hemma men poängen med det hela är att det funkar inte när du åker ut på europatur.

Med Vänlig Hälsning,

Citat Ursprungligen postat av V6:an Visa inlägg
    Använder man bilen som det är tänkt så har du under året sluppit många omvägar till macken, sluppit stirra på pumpen helt i onödan och sluppit hamna i kön bakom familjen som kall köpa korv och glass när du skall betala. Elbilen laddar normalt när du gör andra saker precis som du laddar mobiltelefonen, hur ofta åker du iväg till en mack för att ladda telefonen och står jämte och stirrar tills den är laddad? Du laddar ju den hemma när du sover eller på jobbet eller hos en kompis osv..

Min elbil har jag på 1000mil laddat 3gånger i snabbladdare = 3x15min, all annan laddning har skett när bilen ändå varit parkerad.
    Besserwisser vet bäst!

Go fast or dont go at all Fartgalens avatar
    Namn
    Johan A
    Reg.datum
    apr 2001
    Det är extremt sällan ett problem för mig.
    Okej.
    EVERY DAY IS RACE DAY!!

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Märkliga inställningar finner vi här. Bilen gör ju kvartsmilen på en hög tia. Snabbare 100-200 än en Golf väl? Får jag fråga hur du alls kan ta dig runt i en Skoda? Vad gör den 100-200? Hur ofta när du ligger med Skodan i 200 känner du att du hade velat ha 100km/h till att ge?

Eller råkade du vara en av dem som bara tycker för sakens skull?
    En Golf GTI går jämt med de enklare Teslorna. En Golf R kör ifrån en P85 100-200 km/h enligt de uppgifter jag hittat. Min förra Skoda gick som en Golf R.

Nuförtiden kör jag i princip aldrig bil, har tyvärr inte tid med att sitta stilla, än mindre att stå och vänta vid laddstolpar. Min nuvarande Skoda används bara på långturer några gånger om året och är då förstås kvickare än alla Teslor. Den är lite törstig dock och vill ha runt 0,8 l/mil med farthållaren på körkortsgränsen och racercykeln på taket, men det gör inget eftersom den inte kostar 20.000 kr/mån att äga.
    Senast redigerat av Solid den 2015-08-12 klockan 09:16.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Snoball CCs avatar
    Namn
    Carl Cardell
    Reg.datum
    okt 2001
    Jag skulle gärna ha en Tesla tyckte den va cool och skön att åka i och kraften att accelera om från 70-120 skötte den galant. Jag bor så till och jobbar att en elbil som går över 20mil skulle göra min vardag bensinfri. Kan ladda hemma & på jobbet annars får man väl ta en avstickare till Infra.

Problemet är att hosta upp 850kkr för en bil haha (tänker på 70D då)

Jag gillar tanken att varje morgon när jag sätter mig i bilen har jag en "nytankad" bil som skött det medans jag sov.. ingen som går ut och tankar min bil idag på natten
    Och sen går det att åka ner i europa med den men det är ju verkligen inte det första jag tänker på. Då får det bli en annan bil som jag hyr eller lånar OM jag nu skulle ägt en Tesla.

Ska bli kul att se om Tesla överlever till deras Model 3 lanseras och vad som hänt på marknaden då. En Tesla med 40mil som kostar närmare 400kkr är klart mer intressant.
    Facebook

Svensk Byggradio AB - När du behöver hyra eller köpa komradio

har haft blått namn.
    Namn
    Michel B
    Reg.datum
    okt 2005
    Undrar just vilka vägsträckor som folk ligger i mer än 250km/h och hur länge. Ja, jo jag förstår att det är på väg till "ringen", men de gånger jag kört ner så har det ytterst sällan varit lämpligt att köra över 250km/h om ens möjligt. Möjligtvis 130-180km/h som en rimligt säker hastighet med tanke på hur Tyskarna kör.
    De senaste åren har jag åkt Sthlm-Nice 3-4 gånger per år och då i hastigheter runt 200-250 km/h genom Sverige, Danmark, Tyskland, Luxemburg och Frankrike. Tror det snabbaste vi åkt på var 19 timmar inkl båt mellan Rödby och Puttgarden. Såg siffror om nästan det dubbla med en Tesla (som jag antar är teoretisk?). Tyckte det lät ganska optimistiskt då vi hade en total snittfart på närmare 170 km/h om jag inte missminner mig. Sänker man snittfarten till 100 (som kanske är för hög för Tesla?) blir det ca 26 timmar om man tuffar på non-stop. Lägg till 7 timmars laddning (körsträcka 30 mil, 45 minuters laddning) och båt på 1 timme så är det upp emot 35 timmar. Förutsatt att det finns superchargers längs med vägen, utan kö och väntetid för båt. Jag skulle säga att 40 timmar låter rimligt. Det är alltså nästan ett dygn mer i tid. Och det på ca 260 mil.

Hade gärna haft en Tesla fram och tillbaka till jobbet men ute i Europa är det bara att glömma.

Registered User SVTCOBRAs avatar
    Namn
    Erik C.
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av Maxad Visa inlägg
    hur vart det med fisker ? Varför gick dem omkull någon som vet ?
    De gick omkull i samband med att de förlorade ett par hundra bilar i en översvämning och de kortslöt och brann upp i New Yorks hamn. De var tvungna att återbetala alla kunder och kunde inte leverera. De hade säkert fler problem men det hjälpte nog inte.

Push it too the Limit
    Namn
    Pedi S
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Eget
    Surt....antar att dem fick strul med försäkringa bolaget då som alltid.
    Push it to the Limit

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •