Bilsnack
Sidan 7 av 13 FörstaFörsta 12345678910111213 SistaSista
Resultat 91 till 105 av 188
  1. #91
    buksvåger med Tomkow!
    Namn
    Janislav.B
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    1 298
    Citat Ursprungligen postat av Maxad Visa inlägg
    Surt....antar att dem fick strul med försäkringa bolaget då som alltid.
    Force majoure (stava) antar jag, då är man rätt körd
    no more streetwalking,DB9 is aproaching

  2. #92
    Registered User SVTCOBRAs avatar
    Namn
    Erik C.
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 892
    Citat Ursprungligen postat av Maxad Visa inlägg
    Surt....antar att dem fick strul med försäkringa bolaget då som alltid.
    Typ!


    Namn:  ImageUploadedByTapatalk1439479198.835049.jpg
Visningar: 418
Storlek:  228,7 KB

  3. #93
    Push it too the Limit
    Namn
    Pedi S
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Eget
    Inlägg
    2 023
    Det är vid såna tillfället jag börjar tro på ödet alltså :/
    Lite off...Erik ringde dig idag men fick inget svar..tänkte svänga förbi dig..är du på plats imorgon så kan jag ta en sväng dit.
    Push it to the Limit

  4. #94
    Registered User SVTCOBRAs avatar
    Namn
    Erik C.
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 892
    Citat Ursprungligen postat av Maxad Visa inlägg
    Det är vid såna tillfället jag börjar tro på ödet alltså :/
    Lite off...Erik ringde dig idag men fick inget svar..tänkte svänga förbi dig..är du på plats imorgon så kan jag ta en sväng dit.

    Hurricane Sandy var det visst, var en hel del företag som gick under tack vare den stormen. Men som sagt, Fisker hade säkert redan problem innan.

    Är dessvärre på västkusten och ska tävla i Tjörn Runt i helgen, men nästa vecka är inga problem! Vi kan höras på måndag?

  5. #95
    räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Stockhome
    Inlägg
    1 537
    Det är ju oklart hur det gick för TS med sin Europa-resa. Men Auto Motor Sport kör Sthlm - Saint Tropez med en Tesla Model S P85D. Verkar gå sådär, räknar det till 5 st laddstopp första dagen.

    JUST NU! - auto motor & sport
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

  6. #96
    räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Stockhome
    Inlägg
    1 537
    Citat Ursprungligen postat av Micha Visa inlägg
    Hade gärna haft en Tesla fram och tillbaka till jobbet men ute i Europa är det bara att glömma.
    Samma här om någon annan (företaget) hade stått för bilen och en själv för drivmedlet. Samt om man hade levt i en sådan misär så att man måste ta bilen tiotals mil varje dag för att ta sig till och från jobbet.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

  7. #97
    räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Stockhome
    Inlägg
    1 537
    Läste bloggen ovan lite snabbt igår och missade faktumet att fyra av laddstoppen var inom Sveriges gränser, det är ju för fan helt sjukt. Snitthastigheten var ju dessutom ytterst blygsam, runt 100 km/h.

    Med en motsvarande bensinbil är det ju tveksamt om man ens skulle behöva stanna och tanka totalt fem gånger på hela resan tur och retur. En motsvarande dieselbil klarar sig troligtvis med ett tankstopp på vägen ner och ett på vägen upp. Nu är det iofs ingen frisk människa som kör så långsamt, men för jämförelse.
    Senast redigerat av Solid den 2015-08-14 klockan 21:55.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

  8. #98
    Registered User kennethRCs avatar
    Namn
    Kenneth S
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Jobb
    Lagersnubbe
    Inlägg
    518
    Herregud vad vissa här är så jädra negativa...Otto motorn har haft över 110-120 år på sig att utvecklas tills idag, och hur länge har vi haft seriösa elbilar i klass med Tesla? Vart var bensin bilen efter 20-30 års utveckling? T Ford nivå?

    Alternativt ge Tesla 110 år i utvecklingstid och motsvarande alla dom hundratals miljarder som plöjts ner av bilföretagen på den idag antika fossil motorn så kan vi snacka sen. Sen får vi ju inte "glömma" alla de andra hundratals miljarder som lagts på infrastrukturen kring fossilbränslet...

    Ser man till läget kring utvecklings tid och resurser så vinner Tesla etc etc på knock-out seger i fighten mot fossilbränsle bilar.

    Att det ens på denna korta tid som elbilarna har funnits går att göra en seriös jämförelse bilarna i mellan är för mej personligen väldigt imponerande och jag skulle lätt som 95% av Sveriges befolkning nog utan problem kunna köra elbil istället, för hur många av oss tror ni kör över 20 mil sträck om dagen? Flesta gör ju små resor till jobbet, handlar mat och bila till övriga Europa som belackarna här tar upp tillhör ju en så liten promille av användandet att det hela blir lite komiskt...Hur människor i Sverige har ens bilat till Europa någon gång i sitt liv?

    Och sen snacket om att kunna blåsa i genom Sverige i 180-250 km/h långa sträckor och att Tesla då är sega där är ju bara för mycket...Intressantare i så fall är ju omkörningspotentialen, dvs 80-120 eller 100-150 km/h vilket ju ofta inträffar vid omkörningar på 2+1 vägar eller för den delen i snabba omkörningar på E4:an..Men att sitta snacka om att kunna blåsa förbi folk i +250 km/h ska inte vara ett kriterium för en bil, oavsett effekt, iaf inte i den normala världen där vi med barnfamiljer i bilen lever..för tyvärr för oss så måste vi dela vägen med er.
    Warum!

  9. #99
    Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västkusten
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Inlägg
    3 836
    Citat Ursprungligen postat av kennethRC Visa inlägg
    Herregud vad vissa här är så jädra negativa...Otto motorn har haft över 110-120 år på sig att utvecklas tills idag, och hur länge har vi haft seriösa elbilar i klass med Tesla? Vart var bensin bilen efter 20-30 års utveckling? T Ford nivå?

    Alternativt ge Tesla 110 år i utvecklingstid och motsvarande alla dom hundratals miljarder som plöjts ner av bilföretagen på den idag antika fossil motorn så kan vi snacka sen. Sen får vi ju inte "glömma" alla de andra hundratals miljarder som lagts på infrastrukturen kring fossilbränslet...

    Ser man till läget kring utvecklings tid och resurser så vinner Tesla etc etc på knock-out seger i fighten mot fossilbränsle bilar.
    Faktiskt inte. Elbilar har funnits längre än bensin/dieselbilar, bland annat General Electric tillverkade elbilar redan på 1890-talet.

    Den första eldrivna "bilen" byggdes 1832-1839 av en skotte vid namn Robert Anderson.
    Den första vagnen med förbränningsmotor byggdes av fransk-belgaren Étienne Lenoir år 1862. Den första med bensinmotor kom år 1870 och var konstruerad av tysk-österrikaren Siegfried Marcus.

    Så, nog fan borde elbilar vara bättre då de funnits bra mycket längre än bensin/dieselbilar, så de har haft gott om tid på sig att utvecklas.
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

  10. #100
    Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1 116
    Meh.
    Oavsett om elbilar eller bilar med förbränningsmotor var först, så är det nog ändå "fair to say" att elbilar haft kortare utvecklingstid.

  11. #101
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Inlägg
    3 000
    170 i snitt genom Sverige då får man ligga på hårt
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

  12. #102
    Very Fine User
    Namn
    Robert Z
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidingös Guldkust
    Inlägg
    2 524
    Menar du att de väsentliga komponenterna elmotorer eller batterier inte producerats i några större volymer de senaste 110 åren eller vad baserar du ditt uttalande på?

    Med Vänlig Hälsning,

    Citat Ursprungligen postat av floppa08 Visa inlägg
    Meh.
    Oavsett om elbilar eller bilar med förbränningsmotor var först, så är det nog ändå "fair to say" att elbilar haft kortare utvecklingstid.
    Besserwisser vet bäst!

  13. #103
    Very Fine User
    Namn
    Robert Z
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidingös Guldkust
    Inlägg
    2 524
    Vår vän på AMS startar dagen med fulladdad bil i Lübeck (efter att hotellet turligt nog haft en ledig elkontakt) och ägnar sig åt Autobahn körning i vänsterfil och lyckas en gång att pressa upp bilen i 215 på mätaren. Efter 5,7 mils körning är det i Hamburg dags för dagens första gemytliga besök på laddstation.

    Med Vänlig Hälsning,
    Besserwisser vet bäst!

  14. #104
    Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1 116
    Citat Ursprungligen postat av Besserwisser Visa inlägg
    Menar du att de väsentliga komponenterna elmotorer eller batterier inte producerats i några större volymer de senaste 110 åren eller vad baserar du ditt uttalande på?

    Med Vänlig Hälsning,
    Men kom igen.
    Oavsett "komponenter" så baserar jag mitt uttalande på att åtminstone ett tvåsiffrigt (tresiffrigt?) antal bilfabrikanter spenderat hur många biljoner som helst på att utveckla bilar med förbränningsmotorer sedan... Trettiotalet eller så...
    Nästan uteslutande förbränningsmotorer.

    Håll med eller ej. Allra helst hade jag helst hört från dstr om hur han upplevt första tiden.

  15. #105
    Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västkusten
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Inlägg
    3 836
    Citat Ursprungligen postat av floppa08 Visa inlägg
    Men kom igen.
    Oavsett "komponenter" så baserar jag mitt uttalande på att åtminstone ett tvåsiffrigt (tresiffrigt?) antal bilfabrikanter spenderat hur många biljoner som helst på att utveckla bilar med förbränningsmotorer sedan... Trettiotalet eller så...
    Nästan uteslutande förbränningsmotorer.

    Håll med eller ej. Allra helst hade jag helst hört från dstr om hur han upplevt första tiden.

    Dock är det ju extremt många andra marknader/fabrikanter som använde elmotorer och batterier - titta bara på skillnad i storlek/kapacitet/batterityper som skett inom mobiltelefoners batterier de senaste 10-15 åren.

    Förbränningsmotorer av typen fyrtakt är ju ändå relativt begränsat användningsområde för - således är det framförallt bil/MC-tillverkarna som utvecklar dessa - batterier är det ju i princip alla som gör någonting icke-stationärt som använder och därför utvecklar.
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •