Ska man trimma Saab 9-3?
Bilsnack
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 47
    Registered User
    Namn
    Zeljko
    Reg.datum
    apr 2015

Ska man trimma Saab 9-3?

Hej.. Precis köpt mig en Saab 9-3 1.8t. Redan vid provkörning tvekade jag lite över effekten.. men fick bli ett snabbt beslut så bestämde mig raskt över att köpa bilen. är i riktigt fint skick, just därför! Har ringt runt lite till olika trimföretag för att se vad dem kan erbjuda. Vtech verkade vettiga men även något som verkar nystartat AKtuning? Någon som fått sin bil trimmad hos dem? Mailat lite och får bra. Bra effektökning till ett riktigt bra pris.. Skumt eller inte?

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Kan passa på att berätta att 1.8t är en 2.0t. Saab ströp ner den och kallar den fult nog för 1.8t.
    BILSNACK | crew

Åker numera i40 Kurgans avatar
    Namn
    Jesper M
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Datanörd
    Skulle regga mig på saab-klubben och ställa frågan där, många med bra kunskaper där.

// Jeppe
    Brillko Racing
    Guson däck i Bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs plåtslageri, JF Bildekor

Registered User frostymans avatar
    Namn
    David Frost
    Reg.datum
    feb 2002
    Ett steg 1 förvandlar de flesta ltt-saabarna. Istället för en linjär och lite tråkig effektkurva så får man ett litet sug när turbon laddar på. Men det finns många tuners där ute, och jag hade nog främst valt någon som är välrenommerad än den som utlovar mest effekt.

MapTun, Nordic, Speedparts (BSR), Trollspeed med flera är duktiga på saabar.

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Det stämmer att man får en bra effektökning till ett lågt pris. Men det är ju på bekostnad av livslängd i många fall. Man får nog vara beredd på att vissa delar kan rasa på en lite äldre bil som "optimeras" som de kallar det.
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Registered User
    Namn
    Zeljko
    Reg.datum
    apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Kan passa på att berätta att 1.8t är en 2.0t. Saab ströp ner den och kallar den fult nog för 1.8t.
    Det var precis samma sak som någon på AKtuning sa då jag pratade med dem på telefon.

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av Kurgan Visa inlägg
    Skulle regga mig på saab-klubben och ställa frågan där, många med bra kunskaper där.

// Jeppe
    Får ta och göra det

Registered User
    Namn
    Zeljko
    Reg.datum
    apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av frostyman Visa inlägg
    Ett steg 1 förvandlar de flesta ltt-saabarna. Istället för en linjär och lite tråkig effektkurva så får man ett litet sug när turbon laddar på. Men det finns många tuners där ute, och jag hade nog främst valt någon som är välrenommerad än den som utlovar mest effekt.

MapTun, Nordic, Speedparts (BSR), Trollspeed med flera är duktiga på saabar.
    Hört mycket gott om alla de du listar men AKtuning känns ganska så bra ändå, får testa. Man har ju 30 dagars öppet köp om det skulle vara något

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Det stämmer att man får en bra effektökning till ett lågt pris. Men det är ju på bekostnad av livslängd i många fall. Man får nog vara beredd på att vissa delar kan rasa på en lite äldre bil som "optimeras" som de kallar det.
    Det har du het rätt i. Men så värt det. Blir att behålla denna bil i ca 3år max. Därefter blir det något nytt

Registered User
    Namn
    Arvid S
    Reg.datum
    mar 2004
    Bara jag som ser smygreklamen för AKtuning??

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av GT3 Visa inlägg
    Bara jag som ser smygreklamen för AKtuning??
    Håller med. Avvaktar lite och annars bort.
    Senast redigerat av Erik den 2015-04-30 klockan 07:41.
    BILSNACK | crew

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    AKtuning verkar vara ett blufföretag. Det finns bara ett dolt mobilnummer och inget bolagsnamn eller någon annan information.

Pinsamt att göra smygreklam för något så uselt som AKtuning
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Zeljko
    Reg.datum
    apr 2015
    Nu är jag inte med? Skulle jag göra reklam för ett företag..? Min enda fråga jag hade var om någon kände till dem och hade gjort något med sin bil där... här blir man påhoppad direkt!? Trevlig välkomnande till forumet

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av saab2015 Visa inlägg
    Nu är jag inte med? Skulle jag göra reklam för ett företag..? Min enda fråga jag hade var om någon kände till dem och hade gjort något med sin bil där... här blir man påhoppad direkt!? Trevlig välkomnande till forumet
    Verkligen inget påhopp, men vad gjorde att du fick upp ögonen för ett nystartat bolag utan information så man kan se vilket bolag det är som AK-TUNING i Göteborg när du själv påstår att du bor i Västerås?
    BILSNACK | crew

aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Man trimmar enligt mig Saab hos Maptun. Visst slits motorn i teorin snabbare, men normalt sett är det inga problem om motorn är i ok skick. Jag har själv trimmat Saabar med 20k på mätaren till 100hk över standard utan problem. Det som är a och o är att man sköter service och inte kör hårt innan oljan är varm.

Koppling är såklart en annan femma. Den slits ju snabbare om man går över specat moment.

Saabarna är underskattade bilar även om inte alla gillar stilen. Det är ju inga premiumbilar direkt...

Registered User
    Namn
    Zeljko
    Reg.datum
    apr 2015
    Facebook gjorde det Mycket som rullar runt på Facebook. Står registrerad i Västerås men bor i Kungsbacka. Så det är inte långt ifrån Göteborg..

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av Mange249 Visa inlägg
    Man trimmar enligt mig Saab hos Maptun. Visst slits motorn i teorin snabbare, men normalt sett är det inga problem om motorn är i ok skick. Jag har själv trimmat Saabar med 20k på mätaren till 100hk över standard utan problem. Det som är a och o är att man sköter service och inte kör hårt innan oljan är varm.

Koppling är såklart en annan femma. Den slits ju snabbare om man går över specat moment.

Saabarna är underskattade bilar även om inte alla gillar stilen. Det är ju inga premiumbilar direkt...
    Tack för infon. Kan vara värt att se över kopplingen isåfall och ha det i åtanke.

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Hirsch erbjuder annars trim till 9-3 för 6 450 kr upp till årsmodell 2009, vilket många Saab godkända verkstäder kan lägga in i bilen (exempelvis Kungsbacka Bilcentrum). Då är dessutom hållbarheten motsvarande original och man får med nödvändiga papper för att registrera bilen med den nya motoreffekten. Hirsch brukar dock inte vara dem som utlovar de högsta effektökningarna.

Annars så finns förstås Maptun, lite fler hästar i deras steg 1 men samma pris. Då lägger man in mjukvaran själv med deras "Maptuner", varvid man också kan återställa bilen till original om man så önskar.

Öppet köp hjälper inte mycket om motorn tar skada tyvärr.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •