Vart hittar jag hjälp att bygga ställning till rullstol?
Bilsnack
Resultat 1 till 6 av 6
    Se och lär,Kungen är här! Danne The Kings avatar
    Namn
    Daniel Å
    Reg.datum
    dec 2001

Vart hittar jag hjälp att bygga ställning till rullstol?

Har tänkt att köpa en Can-am Spyder och behöver nåt för att kunna få med rullstolen när ja ska ut och åka.
    Har lite idéer men har själv aldrig tillverkat nåt sånt här tidigare
    Har hittat ett ryggstöd vars konstruktion bör gå att kopiera.
    Tänkte göra konstruktionen så lik som möjligt men istället för själva ryggstödet (plattan) så vänder man metallplattan bakåt och sätter ett fäste för rullstolen (ännu nåt som måste byggas), likadant fäste som jag har till min robot som lyfter in rullstolen i bilen. På så sätt kan ja använda samma fäste som redan sitter på rullstolen.

Vart vänder jag mig för att få hjälp utan att det ska kosta skjortan. Bör ju inte va så extremt svårt för den som kan... eller?
    Finns kanske någon här som kan hjälpa mig att få till det här, eller kan ge lite tips på hur jag själv kan göra det?
    Att ta hjälp ifrån en firma som jobbar med anpassning är uteslutet då dom är för dyra, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få här.

Så här ser ryggstödet ut.

Namn:  Untitled-23.jpg
Visningar: 581
Storlek:  493,9 KB

Hela monteringen av ryggstödet finns på Youtube här.

Här är fästet som hakar i rullstolen.

Namn:  Fäste.jpg
Visningar: 501
Storlek:  259,5 KB
    Senast redigerat av Danne The King den 2015-05-02 klockan 12:30.
    Second place is the first loser

http://danneking.bloggplatsen.se/

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    bör istort sätt dom mesta firmorna som jobbar med stål och konstruktioner.

hade du bott i Örebro hade jag direkt tipsat om Ekonomidelar Thomas som är Chef där är en klippa på märkliga saker. och dom jobbar i plåt/stål och gör olika konstruktioner.

Brukar få hjälp med divs märkliga grejer då jag hålls brevid honom. allt från extraljus hållare till flänsar och dvs. sen om han har tid är en annan sak.

gäller att hitta någon med lite ideer och har bra maskiner till det. går att svetsa till något fult helvete med lite plattjärn och grejer utan några större problem men det ska fungera och se bra ut

Fiskare
    Namn
    Jon Holm
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Konstruktör
    Namn:  image.jpg
Visningar: 720
Storlek:  663,7 KB

Gjorde såhär på min. Delar för ett par hundra kronor. Redskapshängare från jula, ett par vinkelprofiler och bultat i ryggstödet. Funkar prima för min panthera x
    - Corvette C6 - A6 - 2006 - med lite godis...
    - Skoda Octavia RS TSI DSG - 2015
    - Can-Am Spyder RSS - 2010 - med lite gods från HMF och KN :)

Namn
    Daniel Å
    Reg.datum
    dec 2001
    Citat Ursprungligen postat av Corollamannen Visa inlägg
    Namn:  image.jpg
Visningar: 720
Storlek:  663,7 KB

Gjorde såhär på min. Delar för ett par hundra kronor. Redskapshängare från jula, ett par vinkelprofiler och bultat i ryggstödet. Funkar prima för min panthera x
    Såg ju enkelt ut, har du någon rem till också eller hänger den kvar bara så där? Har också Panthera X men problemet (antar jag) är att jag har ett fäste under rullstolen redan som ev kan vara i vägen (till bilroboten), och sen har ja inte ryggstödet på spydern och den kostar ju en peng den också. Men kanske kan man komma på nåt enklare.
    Fästet under rullstolen sitter lite på sidan vilket också kan krångla till de lite (fixar bild i morgon) vilket ja inte tänkte på heller till min första idé med ryggstödet ja tänkt bygga.

Har även en del andra grejer ja funderar över, tex handbroms och parkeringsbroms så är de ok att köra lite PM för de?

Namn
    Daniel Å
    Reg.datum
    dec 2001
    Så här ser fästet ut på rullstolen.

Namn:  20150502_113636.jpg
Visningar: 659
Storlek:  749,9 KB

Namn
    Daniel Å
    Reg.datum
    dec 2001
    Nästa vecka hämtar jag hem en Spyder så nu gäller de att gnugga geniknölarna för att greja anpassning.

Är det någon som vet var man kan hitta liknande "skruv med handtag" som används till ryggstödet ovan, vet inte vad man ska leta efter utan att veta vad det heter. Sen undrar ja vart man kan köpa "knoppar" liknande sånna som brukar sitta som handtag för bla broms på kontorsstolar osv, runda blanka och svarta?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •