Bilsnack
Resultat 1 till 6 av 6
    Registered User
    Namn
    Magnus D
    Reg.datum
    dec 2003

ny koppling - svårväxlad när varm! (peugeot 206rc)

Hej!

Monterade en ny koppling för cirka en vecka sedan. Den gick bra första veckan men sedan har den börjat bete sig konstigt.

Den fungerar bra när lådan/motorn är kall, men när den blir varm och man stannar till så blir den mycket svårväxlad. När detta inträffar kommer det ochså ett "knarrande" ljud från kopplingsgaffeln/inne i lådan och kopplingen blir trögare. Det känns som den inte kopplar ur ordentligt.

Om den får stå tills den kallnar så går det bra igen. Stänger jag av motorn går det att få i växlarna (knarret är dock kvar även med avstängd motor). Om man kör iväg igen så går det att få i växlarna, om än lite, lite trögare än tidigare. Men stannar man till igen blir det tvärsegt.

Vad kan felet vara? Kan det ha orsakats av att man kört för hårt första tiden? (kört försiktigt för det mesta, dock blev det några hårda växlingar för några dagar sedan, den gick bra senare under samma dag, men dagen efter började den trilskas). Vore skönt om någon kunde dementera att detta skulle spela någon roll dock, så man slipper känna sig dum

En teori jag har är att "hylsan" som urtrampnibgslagret går på expanderar och att lagret då går trögt på den. Men borde detta visa sig på detta sätt?

Känns som att man behöver ta ner lådan igen vad bör jag tänka på då? Bör jag inhandla ett nytt kopplingskit för säkerhets skull? Vad kan jag ha gjort för fel förra gången?

MYCKET TACKSAM för Svar!

/maskan
    Senast redigerat av maskan den 2015-05-17 klockan 05:40.

Registered User
    Namn
    Tobias Hedlund
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    TORPED
    urtrampninglagret går tungt när axeln expanderar av värmen...

mvh

Registered User
    Namn
    Magnus D
    Reg.datum
    dec 2003
    Och vad skulle orsakerna till detta rimligtvis vara?

Drifteru Wannabe Maxizors avatar
    Namn
    Erik S
    Reg.datum
    mar 2003
    Det låter som att den inte kopplar ur bra när det börjar bli varmt, smörjde du inte axeln där urtrampningslagret glider på?
    Kör VW Passat 2013 170 TDI DSG 4-Motion, Skoda Superb 170 TDI CR DSG -10,
    Kawasaki Versys 1000 -12 med Slip-On.

Registered User
    Namn
    Magnus D
    Reg.datum
    dec 2003
    Smörjde, men kanske inte tillräckligt? Finns det risk att urtrampningslagret tagit skada om så är fallet, eller borde det tåla några dagars färd?

Det viktigaste är ju att jag vet vad felet skulle kunna vara så det kan åtgärdas

*använde biltemas MoS2-fett, borde vara korrekt?
    Senast redigerat av maskan den 2015-05-20 klockan 16:45.

Registered User
    Namn
    Magnus D
    Reg.datum
    dec 2003
    Och här kommer lösningen!

Nu har jag plockat ner lådan igen och satt i ny koppling. Axeln som urtrampningslagret glider på var smord. Det "konstiga" jag kunde se var att koppen som gaffeln roterar på var väldigt sliten (så jag bytte gaffel), men tror inte det var den som orsakade detta ändå:

Namn:  GocnUkp.jpg
Visningar: 289
Storlek:  183,5 KB
    Namn:  Y1mPJk9.jpg
Visningar: 301
Storlek:  477,9 KB

Inte jättebra bilder, men så såg iaf mitt nyss installerade urtrampningslager ut. Detta var ett LuK-kit. Nu satte jag in ett Valeo och hoppas att det håller bättre!

*ber om ursäkt för fokus på bilderna

/MVH

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •