Köpa reservdelar utomlands
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20
    Registered User
    Namn
    Karl B
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Systemtekniker

Köpa reservdelar utomlands

Är det någon som har erfarenhet av att köpa reservdelar utomlands?
    Är på jakt efter bromsbelägg och när man tittar runt på nätet ser man att det är väldigt mycket billigare i Tyskland kontra Sverige. Sen vill man så klart inte få skräpkvalité när man beställer.

buksvåger med Tomkow!
    Namn
    Janislav.B
    Reg.datum
    jan 2009
    Bildelaronline24 är bra, där kan du välja kvalitet själv
    no more streetwalking,DB9 is aproaching

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Tror t.o.m. du kan kolla på eBay, där betygssätts firmorna. Själv har jag köpt bagagerumsmatta från Polen, under halva priset mot Sverige, då med frakt i det priset, samt modellanpassade gummimattor, lika tjocka som original, innan min modell gick över till textilmattor för halva priset.

sleeper Limpdjurs avatar
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Paperboy
    Köp inte när det är bråttom, har kompisar som köpt grejjor på diverse sidor, Då har de visat sig saker varit restat dagen efter de är beställt å betalt trots att de skulle finnas i lager, mycket irriterande.
    Johan Lindberg
    Ford Sierra Turbo -88

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    beställt mängder med gånger både från dom vanliga reservdels sidorna och även ebay.
    fungerar istort sätt smärtfritt varje gång.

men att tro att man kan beställa genom att slå in reggnummret och tro att man får rätt del kan man glömma
    man får helt enkelt kolla ordenkligt att delen är rätt och passar bilen

Registered User
    Namn
    Sebastian K
    Reg.datum
    aug 2011
    Samtidigt som du köper från utlandet istället för att köpa i Sverige så minskar möjligheten för våra svenska företag att finnas, med allt vad det innebär.

Naturligtvis får varje person själv bestämma hur viktigt de tycker att vi ska behålla sysselsättningen i Sverige.

TranceOholic
    Namn
    Kalle V
    Reg.datum
    mar 2004
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian_K Visa inlägg
    Samtidigt som du köper från utlandet istället för att köpa i Sverige så minskar möjligheten för våra svenska företag att finnas, med allt vad det innebär.

Naturligtvis får varje person själv bestämma hur viktigt de tycker att vi ska behålla sysselsättningen i Sverige.
    När företagen försvinner så kanske politikerna (troligtvis inte) vaknar ur sin dvala.
    тектоник

Rattvridare ThomasTs avatar
    Namn
    Thomas T
    Reg.datum
    dec 2001
    Citat Ursprungligen postat av tumbler Visa inlägg
    Bildelaronline24 är bra, där kan du välja kvalitet själv
    Jag kan också rekommendera Bildelaronline24, bra service och halva priset mot i Sverige på exakt samma märkes prylar.

.
    Porsche 964 C2

Registered User
    Namn
    Karl B
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Systemtekniker
    Bildelaronline24 förespråkar många. Men som i mitt fall, behöver nya bromsbelägg. Finns allt ifrån 110:-/sats till 700:-/sats. Just brommsbelägg vill man ju inte riskera att få nått som inte fungerar optimalt när det just gäller. Eller är jag nojjig och borde köpa nått mitt emellan?

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb

Iofs bra argument. Men att folk vill handla till halva priset från utlandet måste ju vara ett symtom på att priserna faktiskt är högre, trots att de kanske inte hade behövt vara det. Själv har jag handlat både från Polen och Tyskland identiska varor till halva priset.

Rattvridare ThomasTs avatar
    Namn
    Thomas T
    Reg.datum
    dec 2001
    Citat Ursprungligen postat av Deimos Visa inlägg
    Bildelaronline24 förespråkar många. Men som i mitt fall, behöver nya bromsbelägg. Finns allt ifrån 110:-/sats till 700:-/sats. Just brommsbelägg vill man ju inte riskera att få nått som inte fungerar optimalt när det just gäller. Eller är jag nojjig och borde köpa nått mitt emellan?
    Jag handlade märkes/original skivor och belägg (Ate), då är det ju inga problem med veta om det passar.

.
    Porsche 964 C2

buksvåger med Tomkow!
    Namn
    Janislav.B
    Reg.datum
    jan 2009
    Citat Ursprungligen postat av Limpdjur Visa inlägg
    Köp inte när det är bråttom, har kompisar som köpt grejjor på diverse sidor, Då har de visat sig saker varit restat dagen efter de är beställt å betalt trots att de skulle finnas i lager, mycket irriterande.
    Har aldrig tagit mer en 3 arbetsdagar att få ifrån bildelar24
    no more streetwalking,DB9 is aproaching

Registered User
    Namn
    Sebastian K
    Reg.datum
    aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Iofs bra argument. Men att folk vill handla till halva priset från utlandet måste ju vara ett symtom på att priserna faktiskt är högre, trots att de kanske inte hade behövt vara det. Själv har jag handlat både från Polen och Tyskland identiska varor till halva priset.
    Inget mot dig personligen.

Men just det där med att priset är högre än vad de behövt vara är en öppen fråga.
    Ingen av våra svenska butiker gör vad jag vet några jättevinster, så därför ligger skillnaden i något annat.
    Vilket är kostnadsnivån för företagen.

Skatter:
    Dessa är högre i Sverige än i övriga Europa. Men å andra sidan har vi i Sverige en heldel annat som samhället bekostar istället för att vi själva var och en ska göra det. Tex Utbildning, sjukvård, etc.
    Om vi vill sänka dessa för företagen så innebär det att staten får in mindre pengar, vilket gör att antingen måste utgifterna sänkas eller skatten hämtas in någon annanstans.

Löner och villkor för anställda:
    Har inte pejl på lönenivåer i Tyskland. Men om vi jämför en butiksanställd i Polen och Sverige så är det ganska stor skillnad på månadslön. Killen/tjejen i den svenska butiken har även mest troligt bättre villkor när det gäller sjukersättning, övertidsersättning, OB-tillägg, Semester etc. Och då de flesta skatterna är % så är den anställde i Polen fortfarande rejält mycket billigare även om han/hon hade våra skatter.

Sen går det naturligtvis att diskutera hur bra våran utbildning, vård etc är i dagsläget, men den blir inte bättre av att vi som konsumenter väljer att skicka våra pengar utomlands och bidra till deras stadskassa istället.
    Om vi som konsumenter går på enbart pris som variabel när vi väljer vart vi köper våra grejer, så kan vi inte heller säga något när våra arbetsgivare också väljer att anlita den som jobbar till lägst lön.
    Lastbilschaufförer från öststater, IT-supporten är i Indien, Byggjobbarna från öststaterna etc etc. Vad är det som hindrar att det skulle sitta någon från tex Polen eller Bulgarien i kassan på ICA?

Ska vi som land behålla vår konkurrenskraft gentemot andra länder över tid så är jag helt övertygad om att vi på allvar behöver ändra saker och ting. I många fall kommer förändringarna vara ganska jobbiga att genomföra då det är en försämring mot idag. Vi som land tjänar helt enkelt inte lika mycket pengar som vi gjorde för 30-50 år sedan. Vi har helt enkelt inte har råd att leva som vi gjort.

Och nej lösningen på detta är inte att stänga gränsen och sparka ut invandrarna.

Registered User
    Namn
    Daniel J
    Reg.datum
    jul 2002
    Så ser det ut idag, man kan inte kräva att folk ska ändra sitt köpbeteende på grund av ideologiska skäl.
    Jag köper grejerna där det är billigast eller snabb leverans. Ofta blir det hos den lokala affären som har bra priser, men även från eBay och Tyskland.

När jag handlar från den lokala är det för att dom kan erbjuda något jag inte får via eBay, enkelhet och snabbhet.

Alla köper där det är billigast och enklast/bekvämast. Kan man inte konkurrera på pris får man möta med andra saker eller slå igen.
    Att komma och be folk köpa dyrare delar är inte ett vinnande koncept, ta fram det man är bra på och konkurrera med det.
    Att bilintresserade även upptäckt näthandeln får man leva med och kanske leta andra kunder.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Inget mot dig personligen.

Men just det där med att priset är högre än vad de behövt vara är en öppen fråga.
    Ingen av våra svenska butiker gör vad jag vet några jättevinster, så därför ligger skillnaden i något annat.
    Vilket är kostnadsnivån för företagen.

Skatter:
    Dessa är högre i Sverige än i övriga Europa. Men å andra sidan har vi i Sverige en heldel annat som samhället bekostar istället för att vi själva var och en ska göra det. Tex Utbildning, sjukvård, etc.
    Om vi vill sänka dessa för företagen så innebär det att staten får in mindre pengar, vilket gör att antingen måste utgifterna sänkas eller skatten hämtas in någon annanstans.

Löner och villkor för anställda:
    Har inte pejl på lönenivåer i Tyskland. Men om vi jämför en butiksanställd i Polen och Sverige så är det ganska stor skillnad på månadslön. Killen/tjejen i den svenska butiken har även mest troligt bättre villkor när det gäller sjukersättning, övertidsersättning, OB-tillägg, Semester etc. Och då de flesta skatterna är % så är den anställde i Polen fortfarande rejält mycket billigare även om han/hon hade våra skatter.

Sen går det naturligtvis att diskutera hur bra våran utbildning, vård etc är i dagsläget, men den blir inte bättre av att vi som konsumenter väljer att skicka våra pengar utomlands och bidra till deras stadskassa istället.
    Om vi som konsumenter går på enbart pris som variabel när vi väljer vart vi köper våra grejer, så kan vi inte heller säga något när våra arbetsgivare också väljer att anlita den som jobbar till lägst lön.
    Lastbilschaufförer från öststater, IT-supporten är i Indien, Byggjobbarna från öststaterna etc etc. Vad är det som hindrar att det skulle sitta någon från tex Polen eller Bulgarien i kassan på ICA?

Ska vi som land behålla vår konkurrenskraft gentemot andra länder över tid så är jag helt övertygad om att vi på allvar behöver ändra saker och ting. I många fall kommer förändringarna vara ganska jobbiga att genomföra då det är en försämring mot idag. Vi som land tjänar helt enkelt inte lika mycket pengar som vi gjorde för 30-50 år sedan. Vi har helt enkelt inte har råd att leva som vi gjort.

Och nej lösningen på detta är inte att stänga gränsen och sparka ut invandrarna.
    Det är kanske hållbara argument det med. Men i Sverige ska man som säljande företag roffa åt sig så mycket man kan. Köper du en vara som det säljande företaget själv importerat får du ge samma pris som de som tar via grossist. De kapar ett led, men inte till förmån för kunden. Detta ser man speciellt bland d mängder av "företag" som idag säljer extraljus och ledramper.

Sedan tror jag även att de firmor i utlandet som vi "pratar" om kan tänka sig lägre vinstpåslag mot att de säljer större volymer. Köper jag en backlampa av ledtyp (rundstrålande + bakåtriktat linsljus, cree) så betalar jag på AliExpress/eBay ca. 18kr fraktfritt, för en sådan lampa. På humanhabit tar de 249kr för samma typ av lampa!
    Sunshineled AB - Ba15s 16 Watt LED backljus CREE detta är inget unikt gällande led och denna firman, det är samma på valfri "lampfirma".
    Som sagt, det gäller att roffa åt sig, skit i om kunderna betalar för mycket

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •