Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 24
    VAC 413hk @ 8800 rpm fdes avatar
    Namn
    Fred U
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Konsult

Juridisk fråga om vem som bär ansvar?

Måste se om vi har någon som är bra på juridik här som kan hjälpa mig?

Jag och min mor var inne hos en bilfirma här om veckan och jag parkerade på deras egna kundparkering.

När vi sedan kommer ut efter besöket, så står det två killar och målar parkeringsrutorna runt min bil, där den ena halvsitter på vänster framflygel med en liten pappskiva och försöker skydda bilen från stänk, och som följd har blivit nerstänkt med färg, samt en mindre buckla på övre framskärm.

Tvisten är nu, vem som är skyldig att betala då båda frånsäger sig det inträffade.

Jag anser att bilfirman är beställare och att det är dom som bör ta denna kostnad för en rekond samt plåtjobb, då jag är kund hos dom.

De som målade avsäger sig allt och menar på att det är bilfirman som bör ta detta.

Hur ser lagen ut i detta fall, så jag vet med vilken part jag ska gå vidare med?

Tacksam för svar

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Nu är jag inte jurist, men jag kan inte föreställa mig att det skulle fungera på annat vis än enl. följande.

Stod du parkerad på privat mark får du driva ditt case mot markägaren alt. den som arrenderar marken om denne ej är den samma. Dessa bör ha huvudansvaret för det inträffade och anser de att så icke är fallet får de i sin tur driva fallet vidare mot underentreprenören.

Namn
    Fred U
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Konsult
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Nu är jag inte jurist, men jag kan inte föreställa mig att det skulle fungera på annat vis än enl. följande.

Stod du parkerad på privat mark får du driva ditt case mot markägaren alt. den som arrenderar marken om denne ej är den samma. Dessa bör ha huvudansvaret för det inträffade och anser de att så icke är fallet får de i sin tur driva fallet vidare mot underentreprenören.

nu var det så att bilfirman som hyr fastigheten och marken beställde detta jobb av målarfirman direkt, så markägaren har väl inte så mkt med detta att göra kanske som jag ser det.

Men jag är inne på samma spår som du att då de inträffade på uppdrag av beställaren så bör det vara beställaren (bilfirman) som får processa vidare med målarfirman i sin tur.

Skulle behöva ha lite mer kött på benen innan jag går vidare mot bilfirman om ovanstående är korrekt??

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Ser inte på något sätt varför bilfirman skulle vara ansvarig för detta, det är målarna som har gjort ett klåparjobb och de bör även vara försäkrade så att deras försäkring tar det ifall det blir alldeles för dyrt.

Namn
    Fred U
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Konsult
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Ser inte på något sätt varför bilfirman skulle vara ansvarig för detta, det är målarna som har gjort ett klåparjobb och de bör även vara försäkrade så att deras försäkring tar det ifall det blir alldeles för dyrt.
    Fövisso, men då jag är kund hos bilhandlaren så bör det vara bilhandlaren som är ytterst ansvarig enl min uppfattning.

Som tex en släkting som fick en armatur i huvudet på MediaMark, då var det MediaMarkt som stog för skadeståndet och gjorde sedan upp med deras elfirma i efterhand som har installerat lamparmaturerna.

Detta är i mina ögon samma senario.

Får kontakta en Jurist och höra hur de ser på saken om inte annat

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Vad är det för oseriöst företag som målade parkeringslinjer? Om dom har personal som behandlar andras egendom på det sättet och sen frånsäger sig något ansvar.

Bilfirman bör om dom har lite känsla för service kräva av bolaget som förstörde din bil att dom ska betala.
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Dennis F
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Playboy
    Beroende på hur/om bilhandlaren handlade upp entreprenaden korrekt så bör det nämnas hur man hanterar ansvar för skador mot tredje man. Vissa fall friskriver sig entreprenören från det och vissa fall inte. Entreprenören borde fått instruktioner om att sätta upp skyltar eller avspärrningar alternativ att bilhandlaren borde gjort det.

Håller med "fde" om scenariot.
    I have to return some videotapes
    Me like music http://m.youtube.com/my_favorites?la...ient=mv-google

(o)(o) 2HOT4Us avatar
    Namn
    HV553 K
    Reg.datum
    aug 2004
    då har du ju p-rutan med dig vart du än åker

sorry kunde inte låta bli
    --:::Sent from my Computer using InternetExplorer:::--

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av fde Visa inlägg
    Fövisso, men då jag är kund hos bilhandlaren så bör det vara bilhandlaren som är ytterst ansvarig enl min uppfattning.

Som tex en släkting som fick en armatur i huvudet på MediaMark, då var det MediaMarkt som stog för skadeståndet och gjorde sedan upp med deras elfirma i efterhand som har installerat lamparmaturerna.

Detta är i mina ögon samma senario.

Får kontakta en Jurist och höra hur de ser på saken om inte annat
    Är det handlaren som äger marken/fastigheten då? Visst handlaren kanske skulle kunna visa lite goodwill men det måste ju ändå vara målarfirman som är ansvarig för vad de gör?

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009

Juridisk fråga om vem som bär ansvar?

Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Är det handlaren som äger marken/fastigheten då? Visst handlaren kanske skulle kunna visa lite goodwill men det måste ju ändå vara målarfirman som är ansvarig för vad de gör?
    I slutändan ja. Men kommer en kund på besök så ansvarar nog firman för ev. skador som uppkommer / orsakas av firman själva eller deras anlitade underentreprenörer.

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    I slutändan ja. Men kommer en kund på besök så ansvarar nog firman för ev. skador som uppkommer / orsakas av firman själva eller deras anlitade underentreprenörer.
    Hehe... säg inte det, vems försäkring tror du blir drabbad ifall du får inbrott i din bil när den är inlämnad på lagning? Bilägarens om man inte kan påvisa att verksaden har varit försumlig.

Jag vet vad jag hade gjort om det var min bilfirma och jag hade anlitat en firma som klantade sig men jag är inte säker på att det är så det funkar rent juridiskt.

Jag tror inte att bilfirmans ansvarsförsäkring täcker ett inhyrt företag utan det är deras ansvarsförsäkring som bör täcka det.
    Senast redigerat av Maciej EVO VI den 2015-06-10 klockan 18:48.

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    fde: har du varit i kontakt med ditt försäkringsbolag, vad säger de?

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Så här står det på motormännens sida

Utgångspunkten är att näringsidkaren är skyldig att ersätta dig för den skada som du drabbats av om din bil skadas eller blir stulen när den är i näringsidkarens besittning eller under dennes kontroll. Ersättning kan bli aktuell inte bara om verkstaden själv har skadat bilen utan även om de varit försumliga, dvs. inte förvarat bilen på ett bra sätt. Om näringsidkaren kan visa att skadan inte beror på att verkstaden varit försumlig behöver näringsidkaren inte ersätta skadan. - See more at: Har din bil skadats eller blivit stulen när den varit hos verkstaden? - Motormannen.se

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Hmm, så det finns visst utrymme för juridiskt käbbel kring ansvarsbiten. Intressant att se uppföljningen!!

Namn
    Fred U
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Konsult
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Vad är det för oseriöst företag som målade parkeringslinjer? Om dom har personal som behandlar andras egendom på det sättet och sen frånsäger sig något ansvar.

Bilfirman bör om dom har lite känsla för service kräva av bolaget som förstörde din bil att dom ska betala.

Denna firma var det som målade: mobil.allabolag.se/viewcompany.php?orgnbr=5567854061

Och bilfirman i heter Bjurkell Bil i Bromma Seat / Mazda.

Har skickat ett erkännande där jag ber dom godkänna att jag får min bil återställd, då anläggningschefen inte vill prata med mig för att det är obekvämt antagligen, men förstår inte varför han inte endast låter mig ordna till bilen så är saken ur världen.

Pratade även med en Advokat idag och det är Bjurkell Bil som bär yttersta ansvar över vad som sker på deras arrenderade mark btr inhyrd arbetskraftz
    . De får i sin tur göra upp i godo med målerifirman, då de inte ser ut att ha ett avtal mellan parterna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •