Bilsnack
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 31 till 36 av 36
    Registered User
    Namn
    Jon S
    Reg.datum
    okt 2009
    Jobb
    Programmerare
    Provkörningsrapport

Outlander PHEV: jag får inte plats i baksätet, men i framsätet (passagerarsätet) har jag 25mm till handskfacket. Bilen är trång! För protokollet är jag 1,96m lång, så många bilar är trånga för mig. Bagaget var dock ok. Det går inte att tvinga den att köra på ren el, viket är en nyckelegenskap i den tänkta användningen. Den är slö, men inte värre än att jag skulle kunna leva med det. Vi fick ett riktigt bra pris på 2014 års modell med all utr (business+safety) + vinterhjul för < 400k + att förmånsvärdet är lågt. Bra köp för den som gillar övriga egenskaper.

Volvo D5/D6: Öppna bagaget: inte en chans att få in en barnvagn. Går att köra på ren el och är ju pigg när man kör med el och diesel. Tyvärr kunde vi inte ställa några frågor, för personalen på Bilia i sisjön var inte intresserade av oss. 15min efter provkörning gick vi därifrån i delvis ofrörättat ärende

Erik: Jag tror iofs att Golf GTE/Audi A3 etron är för trånga för att fungera i den tänkta användningen, men vad är det som gör att du inte gillar den?

Registered User
    Namn
    Mats N
    Reg.datum
    apr 2012
    Även om du inte kan tvinga en Outlander till eldrift så är det eldrift som gäller om förutsättningarna finns.

Typ:
    - Batteriet har ström.
    - Inte kör max på A/C:n sommartid.
    - Inte kör max värme vintertid.

Nu har jag bara kört min Outlander i 120 mil, men bensinmotorn har bara startat vid några enstaka tillfällen när batteriet tagit slut...i övrigt 100% el.
    Det har fungerat betydligt bättre än jag initialt hade trott, och även om det inte är ett spjut så fungerar allt över förväntan.

Den är inte så vacker, inredningen är lite plastig...men jag gillar den. Man sitter högt och bra, den är tyst och komfortabel...och hittills väldigt billig i drift. Den har dragit dryga 2 kW per mil för mig. Jag har 3,6 mil enkel resa till jobbet...och laddar både hemma och på jobbet. Kortare turer hemmavid tar inte emot...det känns inte som att kallstarta en bensin/dieselbil för att åka någon kilometer...jag vet inte ens om en elmotor bryr sig om värme och kyla...

Den är som sagt ingen raket, men det är ju inte riktigt det du egentligen är ute efter.

Det är en ny facelift till 2016 modellen som ser bättre ut, men annars finns 2014 och 2015 till direktleverans om rätt färg och utrustningsval görs...därtill 40.000:- i premie, men det har du väl redan räknat in .

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Är du så lång är ju full size jänk ett bra val. typ Tahoe / Yukon / Escalade. jag är 1.94 / 97kg och stortrivs i full size.

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av jon_s Visa inlägg
    Torpis: Håller med om att utbudet är besvärande dåligt, speciellt på elbilar. En annan sak jag inte fattar är hur det ens går att sälja hybrider som inte är plugin. Det kan ju svårligen bli effektivt i praktiken.

Tesla 85 är ju duglig på många sätt. Jag har kört den flera gånger och som sportig bil kan den ju närapå anses prisvärd, men som familjebil är den väl trång. Jag får själv inte plats i baksätet t.ex.

Ska kolla på D5/D6 och outlander idag.
    En Toyota Prius kostar 274k, en Prius Plug-in 365k. Även om Plug-in versionen är lite bättre utrustad så är det lätt att inse att prisskillnaden är så pass stor att det tar mycket lång tid att spara in merkostnaden genom minskad drivmedelsförbrukning. Alla har dessutom inte tillgång till ett eluttag där man har bilen, och då har man förstås inte nytta av plug-in funktionen.

I nya XC90 så har de väl för övrigt flyttat batteriets position så att den inte längre inkräktar på utrymmet i bagagerummet. I V60 så var systemet mer av en efterkonstruktion skulle jag tro.

Citat Ursprungligen postat av Torpis Visa inlägg
    Hybrid är inte helt fel tänk, man återvinner ju bromskraften till batteriet och kapar bort en del soppaförbrukning i stadskörning antar jag. Så för all del - men.... I dagens samhälle borde man göra tvärt om, som BMW i3 REX fast i en Octaviakaross - med en 3fas laddare :-)
    BMW i3 REX ska i princip betraktas som en elbil med nödgenerator för att få möjlighet att ta sig till nästa laddningsställe. Som långkörningsbil så är det ingen bra lösning, dels är generatorn och dess förbränningsmotor för klen för detta men det är inte heller lika effektivt vid landsvägskörning att låta förbränningsmotorn producera el som det är att låta den driva hjulen direkt, vilket är varför förbränningsmotorn i ex. Volt/Ampera har möjlighet att driva hjulen på mekanisk väg under vissa förhållanden.

Fisker Karma hade en liknande lösning som BMW i3 REX fast med en betydligt kraftigare generator och elmotorer. Denna lösning för drivlinan blev mycket tung (runt ett ton), förvisso delvis på grund av att man valde två ganska lågvarviga drivmotorer tillskillnad från ex. Teslas enkla högvarviga elmotor.

Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Man kan hålla bilen inom det område där den har bäst specifik bränsleförbrukning och pyttsa in överskotts effekten till batteriet också
    Att ladda batteriet med förbränningsmotorn kan göras vid vissa låglastförhållanden då den specifika bränsleförbrukningen är dålig och då en något ökad belastning på motorn innebär att den specifika bränsleförbrukningen sjunker - varvid man får elen nästan "gratis", men i regel så undviker man att ladda batteriet med förbränningsmotorn då detta inte är lika effektivt som att driva hjulen direkt. Vanligtvis föredras laddning av batteriet vid inbromsning, medans man försöker undvika de driftsfall där motorn har som högst specifik bränsleförbrukning genom att stänga av förbränningsmotorn och låta elmotorn driva.

Man kan också välja en mindre och svagare förbränningsmotor för en viss prestandanivå då batteriet kan bidra med extra effekt när det behövs, dvs. ett 50 kW batteri ger möjlighet att minska förbränningsmotorn med motsvarande 50 kW med bibehållen prestanda.

Hybridsystem är också en nödvändighet för vissa elektriskt drivna funktioner som ex. elektrisk AC eller elektrisk kompressormatning - en vanlig 14V generator är för klen för sådana förbrukare.

Det finns även möjlighet att ersätta den vanliga startmotorn och generatorn med ett hybridsystem, något som utnyttjas av de flesta men inte alla hybrider. Eftersom "startmotorn" på detta sätt blir betydligt kraftigare så går det också att starta förbränningsmotorn snabbare och mjukare än med en konventionell startmotor. Generatorn i en hybridbil blir också effektivare, då en vanlig 14V generator bara når verkningsgrader 45-65%. Det vanliga bilbatteriet kan vanligtvis inte ersättas, däremot reduceras i storlek genom att 12V systemet matas via en DC-DC omvandlare när bilen är igång.

Utan traditionell generator och med elektriskt drivna hjälpaggregat så går det också att göra sig av med remdrivningen som de flesta motorer har.

Registered User
    Namn
    Rigo Mortis
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    BMW i3 REX ska i princip betraktas som en elbil med nödgenerator för att få möjlighet att ta sig till nästa laddningsställe. Som långkörningsbil så är det ingen bra lösning, dels är generatorn och dess förbränningsmotor för klen för detta men det är inte heller lika effektivt vid landsvägskörning att låta förbränningsmotorn producera el som det är att låta den driva hjulen direkt, vilket är varför förbränningsmotorn i ex. Volt/Ampera har möjlighet att driva hjulen på mekanisk väg under vissa förhållanden.

Fisker Karma hade en liknande lösning som BMW i3 REX fast med en betydligt kraftigare generator och elmotorer. Denna lösning för drivlinan blev mycket tung (runt ett ton), förvisso delvis på grund av att man valde två ganska lågvarviga drivmotorer tillskillnad från ex. Teslas enkla högvarviga elmotor.
    Notera att vi idag har få möjligheter att på resande fot tanka el medan man har stora möjligheter att tanka bensin/diesel. De elladdare som finns är idag ofta iPhone-laddare aka Schuckouttag. Därför kan det vara mer effektivt att släpa runt på en generator i dagsläget jämfört mot att åka runt i en hybrid med mikroskopiskt batteri.

De flesta resor är inom räckvidden för samtliga elbilar som sälja idag, men man vill inte lägga så mycket pengar på något som inte kan agera förstabil. Ett koncept likt i3 REX är idag det som är mest skottsäkert helt enkelt. Kör på el till absolut största del men utan att behöve en ICE-backup.
    /Henke

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Har själv spanat i denna....
    Hyundai släpper en ny modell, Ioniq, 26/11. De börjar med hybrid och elbil. Tidigt 2017 kommer även en laddhybrid baserad på samma modell. Som ren elbil kommer den att ta sig 28 mil på en full laddning. Som laddhybrid 5 mil på batteri och som vanlig hybrid ska den sörpla i sig 0,34l/mil
    Elbilen kostar visst 370 000kr (supermiljöbilspremie på 40 000kr som kickback efter inköp)

Utforska IONIQ hybrid, laddhybrid och elbil | Hyundai Bilar

Namn:  2017-hyundai-ioniq-inline1-2-photo-666580-s-original.jpg
Visningar: 1703
Storlek:  50,4 KB

Namn:  6.jpg
Visningar: 2084
Storlek:  117,2 KB

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg