Bilsnack
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 27 av 27
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Kolla med Stjärncenter i Västerås. Har hört bra om dom.
    StjärnCenter i Västerås

Se och lär,Kungen är här! Danne The Kings avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Fick offerten ifrån Bilstjärnan i Falun. 7227kr vill dom ha...
    Second place is the first loser

http://danneking.bloggplatsen.se/

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Citat Ursprungligen postat av Daja Visa inlägg
    Kolla med Stjärncenter i Västerås. Har hört bra om dom.
    StjärnCenter i Västerås
    Dom ville ha 7425kr
    Även dom måste ha dyra lokaler

Registered User SVTCOBRAs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av Danne The King Visa inlägg
    Ja snackade med Mekonomen och gjorde samma service för mer än halva priset, men enligt han ja pratade med kunde han inte komma åt serviceboken utan skulle skriva i en "vanlig" istället.
    Där ja lämnat bilen tidigare har dom haft prisgaranti men de har bara varit mot andra Mercedesverkstäder då dom annars hittat nåt som skiljt från deras service, tex märke på olja.
    Har bra koll själv och är så klart noga med min bil som är relativt ny och som jag ska ha längre så tanken slog mig att ja kamske skulle göra jobbet själv (om ja inte hittar nåt annat som käns bra), har servat andra bilar tidigare och de är ju ingen rymdforskning
    Som sagt, vilken verkstad som helst kan logga in och uppdatera serviceboken. De som inte gör är det är antingen lata eller inte vet bättre.

Det svåra med att serva vissa bilar själv är då man behöver diagnosutrustning, annars är det som du säger inte hjärnkirurgi precis.

Bor i Dalarna. Har tidigare lämnat in bilen på VEHO-bil i Falun som nu mera är Bilstjärnan.
    Har kollat priser från Hanson motor i Mora, Landrins bil i Avesta samt Mekonomen i Hedemora, väntar även på en ny offert ifrån Bilstjärnan i Falun.
    I Mora skulle dom ha 8600kr och i Avesta 6434kr, Mekonomen 4766kr.

Frågade på Bilstjärnan idag vad som gäller och dom sa att man kan serva sin bil hos vilken verkstad man vill, men vill man att garantier ska gälla måste allt som gjorts och använts vara dokumenterat, och att de ska vara Mercedes delar osv.
    Jag frågade varför ja ska fortsätta serva hos dom om det är så mycket dyrare och då fick ja en broshyr om mobilitetsgaranti (Mobilo) som dom har kostnadsfritt upp till 30 år, som ger allt i från bärgning till starthjälp mm i hela Europa OM ja servat bilen hos dom. Den gäller efter varje gång bilen servats hos Mercedes och man kan alltid få tillbaka garantin även om man varit hos andra emellan (om ja förstod de rätt).
    Ungefär samma garanti som en mer-försäkring som man ofta har på sin bil från försäkringsbolaget
    Han var även noga med att poängtera att dom även gör en hel del goodwill-jobb, om man är trogen kund. Om tex vanliga garantin gått ut och något pajar så kan dom ibland ändå ta de som ett garantijobb för att vara "snälla". Vet inte riktigt om ja köper de haha
    Att de olika Mercedesverkstäderna har så olika i pris förklarade han med att det var så olika i omkostnader på tex lokaler i olika städer och att de därför var dyrare i större städer.

Edit: Mercedes-Benz Sverige - Mobilitetsgaranti - Mobilo | Bilservice
    Det behöver INTE vara Mercedes delar, det måste vara av "samma eller bättre kvalité".

Assistansförsäkringen som de erbjuder skiljer typ inget från den typ av försäkring man får när man servar bilen hos en "riktig" verkstad som tillhör bl.a. MECA's eller Mekonomens koncept. Självklart finns det även verkstäder i dem kedjorna som fortfarande inte är nåt att ha trots de dem kan erbjuda, men det finns de som är bättre än original och betydligt billigare.

Jo just de. Han sa också att alla seriösa verkstäder ska kunna gå in i "serviceboken". Om någon inte kan/vill det bör man kanske fundera på om de har något att dölja, sa han och de kan ju stämma.
    Varje verkstad ska kunna beställa inloggningsuppgifter till Mercedes kostnadsfritt så att dom ska kunna uppdatera efter utfört arbete, något tex Mekonomen då bör kunna.
    Tar 5min att fylla i företagsinfo och sen har man ett login, svårare än så är det inte!

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Rostar merca lika jävligt fortfarande så kanske det är läge att hålla sig hos Mercedes så goodwillen är "oskadad"

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    Rostar merca lika jävligt fortfarande så kanske det är läge att hålla sig hos Mercedes så goodwillen är "oskadad"
    Min har då inte börjat att rosta ännu i alla fall och förhoppningsvis kommer de inte på väldigt länge heller.
    Dom problem man haft på tidigare modeller sägs vara åtgärdad.
    Sen tror ja inte mycket på goodwill. De någon säger över disk för att försöka behålla en kund är inget ja lutar mig tillbaka på. Rostskyddsgarantin finns ju som för alla ändå, och den brukar väl nästan aldrig gälla

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Jag tror att problemen med rost var när Mercedes gick över till vattenbaserad billack runt sekelskiftet. Då var det mer aktuellt än nu.

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Rostskyddsgarantin finns ju som för alla ändå, och den brukar väl nästan aldrig gälla
    Så den gäller fast du servat på oberoende verkstad? Jag hade aldrig litat på att bedömningen ang. Om Mercedes tar på sig Rostlagning/lackning inte skiljer beroende på om den är fullstämplad hos MB eller ej.

Men kommer det ingen rost så spelat det ju mindre roll

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Så den gäller fast du servat på oberoende verkstad? Jag hade aldrig litat på att bedömningen ang. Om Mercedes tar på sig Rostlagning/lackning inte skiljer beroende på om den är fullstämplad hos MB eller ej.

Men kommer det ingen rost så spelat det ju mindre roll
    All garanti ska ju gälla oavsett var man servat bilen, så länge de är dokumenterat och "fackmannamässigt utfört" och då bör ju de gälla även för rost... eller? Ska kolla vidare vad som gäller för rostskydd.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Vad jag förstått har Mercedes hela 30års rostskyddsgaranti... men om dom lever upp till de är ju nåt helt annat. Dessutom är det väl rostskyddsgarantin mot genomrostning av karosseriet, inifrån och ut så när det väl har börjat bli hål i bilen hoppas ja att bilen är hos en annan ägare

De här va lite intressant, även om de är nåt år sen de skrevs. Är ju lite så man upplever det.
    Rostskyddsgaranti sällan till hjälp | Vi Bilägare

Och sen ett rostskyddstest av Mercedes.
    Rosttest: Mercedes E220 Bluetec | Vi Bilägare

Mercedes huv och baklucka ska vara av aluminium, vilket bör vara bra mot rost, eller?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag törst GARANTERA att huv och baklucka i alu är grymt bra i rosthänseende!
    ...eftersom det inte rostar och allt det där!

Skämt åsido, garantin behöver man nog inte fästa så stor vikt vid. Svårt att få igenom något. Och MB borde ju ha lärt sig något sedan sekelskiftet, så bilen är nog i någon annans händer när det väl börjar.

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    En kompis fick nya framskärmar på en Audi som hade en månad kvar på rostskyddsgarantin. Så nog går det att få saker på garanti. Bilen var tom. Importerad

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •