Vågar man skriva att man har ett appleproblem? Varför ringer det i min iPad?
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.

Vågar man skriva att man har ett appleproblem? Varför ringer det i min iPad?

Har en iPad Air 128GB 4g(?) och en iPhone 5S.
    När någon ringer mig på telefonen så ringer det i min iPad, begriper inte varför.
    Har ios 9 i bägge och iCloud drive aktivt på bägge, om det nu spelar någon roll.

En kul grej är iaf att jag kan skicka sms från min MacBook, även ringa upp facetime allt går via telefonen.

Reflektion....
    Beställde en iPhone 6S 64GB och samtalet avslutades med. att de rekommenderar mig att inte använda telefonen innan jag skaffat ett heltäckande skydd samt skydd för skärmen. Detta då för att skärmarna tydligen är extremt dyra.
    Kan detta även bero på att de helt enkelt inte är hållbara?
    Kan någon rekkomendera någon bra skyddslösning som inte bygger för mycket storlek på telefonen? Detta eftersom jag ändå måste ha den i fickan på jobbet...

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Det är en iCloud inställning. Samma som gör att du kan messa o ringa facetime från datorn. Kolla inställningar, iCloud så ska du nog hitta det.

Som reflektion. Har aldrig haft vare sig skydd el. skal till mina iPhones (har hunnit bli ett antal genom åren) men har trots det aldrig lyckats ha sönder en enda skärm. Detta trots otaliga tapp. Lägg till en försäkring som gör att du kan plocka ut en helt ny lur oavsett hur du råkar ta sönder din lur.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Märklig rubrik....? Varför skulle man inte våga skriva att man har ett Apple-problem...?

Det är inga som helst problem så länge man frågar som folk och inte t ex fyller på med en massa random klagan och gnäll på Apple, för då framstår det mest som om man aldrig kommer att bli nöjd och borde skippa Apple helt och hållet. Bara som ett exempel.

Nog om det, till dina frågor.

När det gäller telefonsamtalen, att det ringer i din iPad när det ringer på din iPhone är en funktion så det ska vara så och kan vara väldigt praktiskt då man faktiskt t ex kan sitta i vardagsrummet och jobba med sin Mac och iPhones ligger i en jackficka i hallen, och svara på samtal på sin Mac (eller iPad) när det ringer på iPhones.
    Man kan även ringa direkt från sin Mac eller iPad som då använder iPhones uppkoppling.

Man kan ställa in hur man vill ha det, om det ska bli ringsignal eller inte i Mac/iPad, eller stänga av funktionen helt.

Du kan läsa mer om allt detta i dessa länkar

Använda Synkad för att ansluta din iPhone, iPad, iPod touch och Mac - Apple-support

Få hjälp med att använda Synkad på din iOS-enhet eller Mac-dator - Apple-support

OS X Yosemite: Fortsätta där du var med Handoff

OS X Yosemite: enheter som stöds för Handoff, Instant Hotspot, telefonsamtal, SMS och AirDrop

How to Enable and Use Continuity, Handoff Features on iPhone, iPad, and Mac | NDTV Gadgets360.com

När det gäller skydd för din iPhone så tippar jag på att du inte beställde den från Apple? Och då handlar det nog mest om att de var kåta på att sälja på dig tillbehör för det har de ofta mer förtjänst på än själva telefonen.

Skydd kan vara bra att ha, för de som verkligen behöver det. För de flesta så funkar det utan skydd bara man är lite rädd om sin mobil. Sunt förnuft räcker långt. Har personligen aldrig någonsin haft nåt skydd alls på någon av mina iPhone sen 2008, och aldrig haft några problem med det.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    Märklig rubrik....? Varför skulle man inte våga skriva att man har ett Apple-problem...?

Det är inga som helst problem så länge man frågar som folk och inte t ex fyller på med en massa random klagan och gnäll på Apple, för då framstår det mest som om man aldrig kommer att bli nöjd och borde skippa Apple helt och hållet. Bara som ett exempel.

Nog om det, till dina frågor.

När det gäller telefonsamtalen, att det ringer i din iPad när det ringer på din iPhone är en funktion så det ska vara så och kan vara väldigt praktiskt då man faktiskt t ex kan sitta i vardagsrummet och jobba med sin Mac och iPhones ligger i en jackficka i hallen, och svara på samtal på sin Mac (eller iPad) när det ringer på iPhones.
    Man kan även ringa direkt från sin Mac eller iPad som då använder iPhones uppkoppling.

Man kan ställa in hur man vill ha det, om det ska bli ringsignal eller inte i Mac/iPad, eller stänga av funktionen helt.

Du kan läsa mer om allt detta i dessa länkar

Använda Synkad för att ansluta din iPhone, iPad, iPod touch och Mac - Apple-support

Få hjälp med att använda Synkad på din iOS-enhet eller Mac-dator - Apple-support

OS X Yosemite: Fortsätta där du var med Handoff

OS X Yosemite: enheter som stöds för Handoff, Instant Hotspot, telefonsamtal, SMS och AirDrop

How to Enable and Use Continuity, Handoff Features on iPhone, iPad, and Mac | NDTV Gadgets360.com

När det gäller skydd för din iPhone så tippar jag på att du inte beställde den från Apple? Och då handlar det nog mest om att de var kåta på att sälja på dig tillbehör för det har de ofta mer förtjänst på än själva telefonen.

Skydd kan vara bra att ha, för de som verkligen behöver det. För de flesta så funkar det utan skydd bara man är lite rädd om sin mobil. Sunt förnuft räcker långt. Har personligen aldrig någonsin haft nåt skydd alls på någon av mina iPhone sen 2008, och aldrig haft några problem med det.
    har man en iphone ska man verkligen ha alla skydd som går.. har kört lite åt swebus och lite andra sorts resor och uteslutande så är 90 av 100 iphones spräckta i skärmen. då menar jag totalt sönder spruckna visst händer det att man ser andra märken som är trasiga men inte på det sättet och i den omfattningen.
    Vi satt faktist och pratade om just det på jobbet förra veckan. eftersom det är helt omöjligt att se vad det står på skärmen när vi ska kontrollera deras biljett köp och solen skiner.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    har man en iphone ska man verkligen ha alla skydd som går.. har kört lite åt swebus och lite andra sorts resor och uteslutande så är 90 av 100 iphones spräckta i skärmen. då menar jag totalt sönder spruckna visst händer det att man ser andra märken som är trasiga men inte på det sättet och i den omfattningen.
    Vi satt faktist och pratade om just det på jobbet förra veckan. eftersom det är helt omöjligt att se vad det står på skärmen när vi ska kontrollera deras biljett köp och solen skiner.
    Visst finns det spräckta iPhones, men 90 av 100...? Sluta överdriv nu....

Jag ser massor med iPhones och andra lurar dagligen jag med, går liksom inte att undgå när det finns mobiler överallt och folk pillar på dem mer eller mindre konstant. Och det är då ljusår från dina 90/100, tror inte ens det är i närheten av 10/100 som man ser iPhones med spräckt skärm.

Problemet med sådana där påståenden du gör är att människan oftast påverkas av kognitiv bias, alltså påverkas av redan förutfattade meningar och därför lättare ser och kommer ihåg sådant som styrker det vi redan tror, men glömmer det som pekar emot det.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Det är en iCloud inställning. Samma som gör att du kan messa o ringa facetime från datorn. Kolla inställningar, iCloud så ska du nog hitta det.

Som reflektion. Har aldrig haft vare sig skydd el. skal till mina iPhones (har hunnit bli ett antal genom åren) men har trots det aldrig lyckats ha sönder en enda skärm. Detta trots otaliga tapp. Lägg till en försäkring som gör att du kan plocka ut en helt ny lur oavsett hur du råkar ta sönder din lur.
    Tack, Erik. Tror detta gäller 6S just, med den tryckkänsliga skärmen.
    Har själv klarat mig sedan första smartphonen till för 3 veckor sedan. Då hände det med min 5S rakt i asfalten. Har drulle på hemförsäkringen (750kr självrisk) så det löser sig nog.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Tack, Erik. Tror detta gäller 6S just, med den tryckkänsliga skärmen.
    Har själv klarat mig sedan första smartphonen till för 3 veckor sedan. Då hände det med min 5S rakt i asfalten. Har drulle på hemförsäkringen (750kr självrisk) så det löser sig nog.

Ingen vet väl vilka priser det är som reservdel på skärmen på 6S ännu....?

Apple lär ju fixa ett liknade serviceavtal på 6S som de har på tidigare iPhone, där det kostar ca 1300kr för att få skärmen bytt hos Apple ink. frakt t/r från din dörr, och det går på bara några dagar så har man luren tillbaka. Detta om det endast är skärmen som är skadad och behöver bytas. Man behöver inte ens ha garanti kvar på luren.

Har man hemförsäkring med drulle som du hade så kan det ju bli ändå billigare.

Men skydd är alltså inget måste, för iPhone oavsett modell går inte automatiskt sönder eller får spräckt skärm så fort man tappar den. Det kan givetvis ske första gången om man har osis, men många kan tappa många gånger utan att skärmen spricker. Men förr vissa kan ett skydd vara bra beroende på hur drilliga de är eller i vilken miljö de brukar sina lurar.
    Personligen kör jag utan skydd då jag tycker de förstör känslan av lurens design etc. Smaksak.

Kollar du mina länkar jag gav?

EDIT: Hittade länken till Apples priser på skärmbyte som inte täcks av garanti. Den är inte uppdaterad än med priser för 6S-modellerna men det torde bli likartat för dem.

Official Apple Support

Service av min iPhone omfattas inte av garantin. Vilka servicealternativ har jag?
    Apple erbjuder servicealternativ för en iPhone som inte omfattas av garantin.

Batteriservice

Om din iPhone kräver service på grund av batteriets försämrade förmåga att hålla laddningen och den inte omfattas av Apples garanti, en AppleCare-produkt eller lagstadgade konsumenträttigheter, utför Apple service på din iPhone mot en serviceavgift. Mer information finns på sidan för batteriutbytesservice.

Reparation av skärmen på iPhone

Kostnaden för reparation eller utbyte beror på din iPhone-modell och vilken AppleCare-produkt du har. Skador som beror på olyckor omfattas inte av Apples begränsade ettårsgaranti.

När du begär en skärmreparation gör Apple en reservation på ditt betalkort som täckning för kostnaden för iPhone-service efter garantitidens utgång. Hur stor kostnaden är visas nedan i avsnittet ”Service efter garantitidens utgång”. Det motsvarar kostnaden för att ersätta skärmen samt reparera eventuella ytterligare skador. Vi debiterar detta belopp om din iPhone är kvalificerad för service efter garantitidens utgång och vårt diagnostiktest visar att det finns ytterligare skador. Om det bara är skärmen på din iPhone som är skadad, behöver du bara betala serviceavgiften för skärmreparationen.

Modell Serviceavgift för skärmreparation
    iPhone 6 1 213,63 kr
    iPhone 6 Plus, iPhone 5s,
    iPhone 5c, iPhone 5 1 413,63 kr
    Serviceavgiften för skärmreparationen inkluderar en fraktavgift på 113,63 kronor. Samtliga kostnader anges i svenska kronor och inkluderar moms. Priset kan variera för skärmreparationer som utförs av en Apple-auktoriserad servicepartner.

Service efter garantitidens utgång

Om du äger en iPhone som inte omfattas av garantiservice men som ändå är berättigad till service efter att garantin har gått ut, utför Apple service på din iPhone mot den serviceavgift som anges nedan.

Modell Service efter garantitidens utgång
    iPhone 6 Plus 3 508,63 kr
    iPhone 6 3 108,63 kr
    iPhone 5s, iPhone 5c,
    iPhone 5 2 808,63 kr
    iPhone 4s 2 101,63 kr
    iPhone 4 1 613,63 kr
    I avgiften för service efter garantitidens utgång ingår en fraktavgift på 113,63 kr. Den tas endast ut om servicereparationen beställts genom Apple och om varan måste skickas. Samtliga kostnader anges i svenska kronor och inkluderar moms. Service efter garantitidens utgång för iPhone kan även erbjudas av din mobiloperatör. Priserna kan variera.

När du beställer service efter garantitidens utgång gör Apple en reservation på ditt betalkort motsvarande den maximala serviceavgiften enligt listan ovan. Detta belopp dras av från ditt betalkorts kreditgräns. Den slutliga servicekostnaden avgörs under undersökningen och kan vara mindre än servicekostnaden i listan ovan.

Vissa skador gör att produkten inte har rätt till service efter att garantin har gått ut. Exempel på sådana skador är om enheten är i flera delar eller om den inte fungerar på grund av att obehöriga ändringar har utförts på den. iPhone-enheter som slutat fungera på grund av en vätskeskada kan dock eventuellt omfattas av service efter garantitidens utgång.

Apple förbehåller sig rätten att avgöra huruvida din iPhone omfattas av rätten till service efter garantitidens utgång. iPhone-enheter som repareras eller ersätts omfattas av en 90-dagars begränsad maskinvarugaranti, täcks av standardgarantin eller av en AppleCare-produkt, beroende på vilken som har längst tid kvar. Mer information finns i Apples reparationsvillkor.
    Senast redigerat av KTL den 2015-10-02 klockan 08:08.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Jag har alltid haft Samsung och fick min första Iphone nyligen. En 6 plus. Tappade den en enda gång och nu är skärmen totalt.

Kan någon berätta hur jag för in bilder från iphone till datorn? Får det inte att funka och blir smått tokig.
    BILSNACK | crew

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Jag har alltid haft Samsung och fick min första Iphone nyligen. En 6 plus. Tappade den en enda gång och nu är skärmen totalt.

Kan någon berätta hur jag för in bilder från iphone till datorn? Får det inte att funka och blir smått tokig.
    Tråkigt det där med skärmen, max otur.... Har tappat alla mina olika iPhone många gånger i asfalt o betong, ingen skärm spräckt än, bara några små retsamma skrapmärken på aluminiumet.

Att importera bilder från iPhone till dator funkar normalt som med vilken annan digitalkamera som helst. Start ett bildprogram och iPhones brukar dyka upp i det om den är ansluten med kabel till datorn. Eller på Windows så brukar den dyka upp i listan för enheter och man klickar på den och öppnar DCIM-filen eller vad den nu heter.

Här finns info till dig.

Importera bilder och videor från din iPhone, iPad eller iPod touch till din Mac eller Windows-PC - Apple-support
    Senast redigerat av KTL den 2015-10-02 klockan 09:23.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb

I pc via ditt bildprogram eller helt enkelt öppna ikonen för datorn så ligger luren där som en enhet, klicka på den sedan så är bilderna i någon av mapparna.
    Själv har jag Photoshop (licens) den har ett inbyggt bildimporteringsprogram.

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Väljer lita på och klickar på ikonen, men det funkar inte.
    BILSNACK | crew

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Kör du Mac el. PC?

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Dubbelklick och en mapp ska öppnas. I den finns fler mappar. Tror att de senare versionerna av ios kladdar till innehållet en del.

Eller så kollar du på verktyg för att organisera foto Free Digital Photo Tools Downloads - Freeware Files.com

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Kör du Mac el. PC?
    PC och jag blir snart vansinnig!
    BILSNACK | crew

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    Visst finns det spräckta iPhones, men 90 av 100...? Sluta överdriv nu....
    Folk som åker buss har väl i regel mindre pengar!?? Så det lär väl vara mer det som gör att skärmarna inte byts på en gång och de springer runt med skiten i åratal!??

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •