Bilsnack
Resultat 1 till 12 av 12
    Registered User
    Namn
    Peter Cederblad
    Reg.datum
    okt 2015

Val av mellanklass SUV?

Hej,

Vi har köpt hus och kommer i området troligen att ha behov av en 4WD under vinterhalvåret. Det innebär att vår dugliga V70 får bytas ut.

Jag har mest tänkt på XC60, men då den dels verkar extremt vanlig i området samt inte mycket billigare än t ex Audi Q5 och BMW X3 är jag inte så säker. Tycker kanske att XC60 inte känns särskilt prisvärd eller har jag fel? Som det ser ut tittar jag på en ÅM 2011-2012 helst automat. Med tanke på hur många kunniga personer det finns här undrar jag om vägledning.

Vad behöver man mest tänka på? Antal mil? Servicekostnad? Prisvärdhet? Vilket paket behöver man för Audi Q5 kontra X3?

Jag vill helst inte lägga mer än 250 000.

Finns det något annat alternativ? Jeep Grand Cherokee eller Nissan Qashqai?

Stort tack på förhand!

Vänliga hälsningar

Peter

Registered User
    Namn
    Mats N
    Reg.datum
    apr 2012
    Subaru Legacy eller Outback kanske?

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Hade inte rekommenderat Qashqai.
    XC60, Q5 och X3 bör absolut ha automat samt diesel. Alla dessa tre bilar är supertrevliga och det är egentligen bara din smak som bestämmer.

Vad säger du annars om en XC70?
    Senast redigerat av Erik den 2015-10-18 klockan 19:54.
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Peter Cederblad
    Reg.datum
    okt 2015
    Hej,

Tack för snabba svar redan. När det gäller XC70 är det nog egentligen bara att det känns som en storvuxen V70 som talar emot. Jag bodde utomlands några år och körde en XC70 som hyrbil under en sommar och den var mycket komfortabel. Har förstått att det ska vara kanske den bästa Volvon. Känner dock att vi kanske vill komma upp lite i höjd. Vilket också är argumenten mot Subaru som också känns som fina bilar. Nissa kändes aldrig riktigt som ett alt.

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Man får rätt mycket mer bil om man väljer en 4WD kombi än en SUV, det är iaf min åsikt. Men är man i stort behov av den extra höjden så är valet så klart enklare.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

400/727 -73 & 318/833 -76
    Namn
    Lars B
    Reg.datum
    apr 2001
    Jeep SRT8 eller kanske Cheva Trailblazer SS verkar kul, fast de finns ju inte ens 2011-12.
    big block makes sense.

Registered User
    Namn
    Viktor E
    Reg.datum
    jan 2005
    Kolla även på GLK efter facelift >2012. Tycker det är en bra kandidat ihop med X3 och Q5.
    /// Viktor

M-powered www.garaget.org/viccoA

EVO 1 GSR
    Namn
    Christian E
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Säljare
    Har själv provat X3 och Q3 och där vinner X3an alla dagar i veckan enligt mig. Känns modernare och bekvämare. Min känsla är att Q3 och XC60 är lite i samma sits, de känns inte helt moderna längre när man börjar jämföra dem med andra kärror. XC70 vet jag egentligen inget om förutom att den ska vara väldigt bekväm, är nog en mycket bra bil men återigen den har ganska många år på nacken nu. Q5 ska vara väldigt bekväm har jag hört men har tyvärr inte provat den själv, brorsans svärfar åker SQ5 och verkar nöjd i alla fall.

Jag skulle gå för en X3 med automat och diesel.
    Mitsubishi Lancer Evolution 1 GSR
    BMW X1 Xdrive 2.0 D

Registered User
    Namn
    Henrik Utter
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av Boramannen Visa inlägg
    Har själv provat X3 och Q3 och där vinner X3an alla dagar i veckan enligt mig. Känns modernare och bekvämare. Min känsla är att Q3 och XC60 är lite i samma sits, de känns inte helt moderna längre när man börjar jämföra dem med andra kärror. XC70 vet jag egentligen inget om förutom att den ska vara väldigt bekväm, är nog en mycket bra bil men återigen den har ganska många år på nacken nu. Q5 ska vara väldigt bekväm har jag hört men har tyvärr inte provat den själv, brorsans svärfar åker SQ5 och verkar nöjd i alla fall.

Q3 var aldrig på tal. Det är ju småsuv á A3.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av Boramannen Visa inlägg

Q3 bör inte jämföras med varken XC60, X3 eller Q5.

Q3 är en Seatbyggd Audi i Spanien i en mindre storlek samt ojämförbar med dessa.

XC60 och X3 är oerhört trevliga bilar måste jag säga! I en XC60 duger D3 alldeles utmärkt.
    BILSNACK | crew

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Jag hade kört på XC60 av dem det är en trevlig bil.

Om du alltid har bråttom speciellt när det är halt kan Forester eller X3 vara ett smart val
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Konsult
    Namn
    M F
    Reg.datum
    feb 2005
    Jag hade inte valt XC60 av dessa.

Kompisen åker en sån och han behöver byta den för att barnvagn och packning inte får plats, maken till trång i bakluckan.

Q5 eller som någon annan sa en 4x4 Kombi, typ Audi a6 allroad eller Skoda superb, mkt mer bil för pengarna än suv i mina ögon.

M

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •