Teslas autopilot, när kommer första kraschen? - Sidan 2
Bilsnack
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 25 av 25
    JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Det som Tesla rullar ut nu är inte så mycket mer än "Lane assist 2.0".

Release-notes'en säger BETA och att man alltid ska hålla i ratten och enbart använda på landsväg/motorväg. Man blir ju nyfiken och testar dess begränsningar ändå... jag har lyckats få den att klara en högersväng i en rondell.

Fickparkering är helautomatisk - och den känner av trottoarkanten också. Min Mercedes brydde sig bara om en lucka mellan två bilar och skrapade en fälg. I den fick jag gasa och bromsa själv också. I Teslan så släpper jag både ratt och pedaler. Tesla upptäckte även första fickparkeringsluckan på gatan, dvs enbart en bil, en stolpe och trottoarkant som riktmärken.

I nästa version så kommer den förhoppningsvis kunna tolka rödljus och ändra farten vid hastighetsändringar. Byter vägen hastighet nu så får man hålla farthållarspaken mot sig några sekunder för att den ska ändra till skyltad hastighet +- den offset man själv satt.

I nästnästa version så hoppas jag att "summon the car" och att den parkerar sig själv i garaget kommer. Teslan är sen innan homelink-kompatibel, så den kommer att öppna och stänga dörren om sig automatiskt. Tesla håller på att utveckla en robotarm för laddningen, så den kommer kunna sätta sig på laddning också.

Samt att den kommer att synka mot min kalender i telefonen och stå redo, framkörd utanför dörren X minuter före första mötet.

Min bil har hårdvaran och funktionerna rullas ut gratis vartefter de blir klara - det är väl den största skillnaden mellan Tesla och de traditionella biltillverkarna.

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Man bör kunna få fram det ur loggar i bilen och jag antar att polisen/fb kommer kolla sånt framöver.
    En Tesla verkar logga rätt mkt vilket är praktiskt när man felanmäler saker i samband med service. "Är det ok att vi kollar loggarna i din bil? När och var hände det?"

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    fast det systemet är väl en "assistent" tar du bort händerna från ratten så inaktiveras den.
    Teslan kan man åka rätt långt med utan att röra ratten.

Efter en stund så verkar det som den vill veta att du är vaken, då får man röra ratten lite (räcker med att lägga handen på den). Jag har inte fått den uppmaningen ännu - har dock bara åkt Sollentuna - Upplands Väsby som längst på autopilot.
    Senast redigerat av dstr den 2015-10-28 klockan 12:35.

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    ...och för att svara på ursprungsfrågan - "aldrig".

Autopiloten fungerar bara när den har koll på situationen (vägmarkering eller bil framför att följa). Tappar den det så deaktiverar den sig själv och piper/blinkar om att du måste ska ta över. Alltså kommer autopiloten vara inaktiverad i själva smällen om du varit så pass ouppmärksam att du hamnar i den situationen.

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Tänk om den upplever sig ha koll på situationen men inte har det då?
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001

Teslas autopilot, när kommer första kraschen?

Citat Ursprungligen postat av dstr Visa inlägg
    ...och för att svara på ursprungsfrågan - "aldrig".

Autopiloten fungerar bara när den har koll på situationen (vägmarkering eller bil framför att följa). Tappar den det så deaktiverar den sig själv och piper/blinkar om att du måste ska ta över. Alltså kommer autopiloten vara inaktiverad i själva smällen om du varit så pass ouppmärksam att du hamnar i den situationen.
    Fast jag skrev aldrig att systemet måste vara inkopplat under själva kraschen

Det verkar funka riktigt bra men folk är dåliga på att läsa instruktioner och bry sig om dem. Tar man den ena filmen som finns ute där bilen plötsligt svänger mot mötande så hade det kunna bli en krasch även om systemet är oskyldigt på så sätt att det används felaktigt.

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Tänk om den upplever sig ha koll på situationen men inte har det då?
    Nu har jag inte kört så många mil med den, men den känns rätt "kompetent" på att analysera omgivningen. Tvekar den så släpper den till föraren. Man behöver uppleva den för att förstå hur den fungerar.

Man ser ju hela tiden i displayen vad bilen "ser" - även när man inte kör på autopilot. Jag har bara sett den "få spel" en gång, i Solna Business Park på vägen med spårvagnsspår. Där flappade "fil-alternativen" friskt. I det läget hade den säkerligen lämnat över till föraren också. ...och där ska man inte aktivera autopiloten i nuvarande version.

Det fräna med Teslas autopilot är dock att den är självlärande och delar med sig till alla andra Teslor. Det saknar de andra bilmärkena.

En annan skillnad jag kom att tänka på är att Teslas fungerar från 0km/h till 150km/h. VW tror jag bara har "kö-körning", så den slocknar vid 60km/h.

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Fast jag skrev aldrig att systemet måste vara inkopplat under själva kraschen
    Autopilots don't crash cars. Stupid drivers crashes cars.

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Istället för krasch så verkar Autopiloten ha räddat en oupmärksam förare...

Registered User
    Namn
    Karl B
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Systemtekniker
    Inte omöjligt att alla bilar innom 10 år kör med autopilot när AI:n kommit lite längre. Googles bilar kör redan hyfsat bra och de lär sig av varandra (ska även Teslas bilar göra).
    Om några decenium kanske man endast får köra "manuellt" på vissa områden, tex banor m.m. men ute i den riktiga trafiken måste all körning ske med autopilot.
    -Var är farfar?
    -Han är och kör bil där han styr och gasar/bromsar själv på ett äventyrsland
    -Han är inte klok, hur vågar han köra själv!!!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •