Ljuddämpning MLV (Mass Loaded Vinyl)
Bilsnack
Resultat 1 till 14 av 14
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001

Ljuddämpning MLV (Mass Loaded Vinyl)

Någon som har något bra tips på sånt dämpmaterial för bil.

Helst från Sverige. Det ska vara en bilprodukt.

Ska göra dörrarna för de ska tydligen göra underverk på min modell, jag har redan köpt Dynamat CLD constrain layer dampening.

Men eftersom de här verkar vara rena rocket-science ska man tydligen ha CLD+MLV
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Bass Racer! Kim Bs avatar
    Namn
    Kim B
    Reg.datum
    mar 2002
    Vad har du köpt? Kollade Dynamat.com men hittar ingen av de produkterna du nämner.

I normala fall så köper man en butyl-matta och sen inget mer. Det finns även mjuka ljuddämpare som man kan använda, men mitt tips är att du börjar med en butyl-matta för högst troligen så räcker det.
    Extreme Fiestan 163.4dB
    FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
    SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 100 meter stål kan vara lagom ;)

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Hej Kim. Jag har köpt den här: Dynamat.com | Dynamat SuperLite Car Audio

Det är en sådan typ som du nämde, de kallas även CLD.

Så du tror att det räcker?

Jag hade tänkt att sätta i ytterdelen av dörren sedan hela insidan.

- - - Uppdaterad - - -

Min bil ger 75db i 110km/h när jag mäter med android telefonen. Hoppas få ned det minst 6db. Tror du de funkar?

Sjukt dryg jävel.
    Namn
    Tomas H
    Reg.datum
    okt 2005
    Jag surfade det här för ett tag sedan, det kanske funkar också? Som ett extra steg liksom.

For All Who Want Less Road Noise - VW GTI MKVI Forum / VW Golf R Forum / VW Golf MKVI Forum / VW GTI Forum - Golfmk6.com
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Noisekiller på sprayburk måste ju vara smidigast. Kanske inte finns längre iofs. utöver "asfaltsmattan" då

Registered User
    Namn
    MathiasS
    Reg.datum
    jan 2002
    Ett alternativ till noicekiller är Noxudol 3100. Används i bilar, fartyg osv.

Registered User
    Namn
    Filip G
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    -
    I princip är det samma tillvägagångssätt som när man ljudisolerar byggnader enligt massa-fjäder-principen. Massan sätter man på plåten på dörrens insida samt på dörrsidan. Sedan behöver du en absorbent som dämpar inre resonanser i dörren och då fungerar det bäst med stenull, som varken möglar eller binder fukt. Det är förstås viktigt att man inte täpper till några dräneringshål i dörren, fukt och vatten måste kunna ventileras ut som det var tänkt. Däremot får det gärna vara lufttätt mot dörrsidan in i bilen.

Bass Racer! Kim Bs avatar
    Namn
    Kim B
    Reg.datum
    mar 2002
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Hej Kim. Jag har köpt den här: Dynamat.com | Dynamat SuperLite Car Audio

Det är en sådan typ som du nämde, de kallas även CLD.

Så du tror att det räcker?

Jag hade tänkt att sätta i ytterdelen av dörren sedan hela insidan.

- - - Uppdaterad - - -

Min bil ger 75db i 110km/h när jag mäter med android telefonen. Hoppas få ned det minst 6db. Tror du de funkar?
    Ursäkta sent svar, har varit utomlands..

Vart man skall dämpa beror mycket på vilken bil man har, utöver dörrar så brukar hjulhus och golvet i skuffen vara bidragande till mycket oljud. Mitt tips är att du kritiskt lyssnar runt i bilen vart oljuden kommer ifrån innan du börjar dämpa. Jag ger inte mycket för ljudmätare som sitter i telefonen, men 6dB är MYCKET. Jag som tävlar inom bilstereo (ljudtryck) brukar teoretiskt räkna med att för att öka 3dB så kräver det dubbelt så mycket effekt, d.v.s om jag spelar 140dB med 1000W så krävs det 2000W för att spela 143dB och 4000W för att spela 146dB. Om det enbart är effekten som vi ändrar på, sen är det teoretiskt och i praktiken så brukar det krävas mer effekt. Det jag vill få fram är att 6dB är väldigt mycket då dB-skalan är logaritmisk.

Det finns även ljuddämpningsmattor som inte bygger på att dämpa karossljud, t.ex Biltema har det.
    Ljuddämpningsplatta - Ljudisolering Ljuddämpande material Ljuddämpningsmatta Ljuddämparmatta - Biltema
    Extreme Fiestan 163.4dB
    FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
    SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 100 meter stål kan vara lagom ;)

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Jag täckte hela reservdelsbaljan och större delen av bagaget idag. Det tog ca 2h och blev en jättestor skillnad, ska göra dörrarna också men det vågar jag inte göra utomhus.

Vissa paneler klonkade rejält när man knackade på dem, inte nu längre

Dynamat superlite heter det man klistrar dit dem.

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    "Min bil ger 75db i 110km/h när jag mäter med android telefonen. Hoppas få ned det minst 6db. Tror du de funkar?"

71db på bara att göra bagaget med samma däck och telefon och hastighet.

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    fantastiskt, hur fan kan de hoppa över såhär enkla saker, det höjer ju känslan i en bil med massa tusenlappar

Registered User
    Namn
    Rigo Mortis
    Reg.datum
    maj 2004
    Jag har svart bälte i ljuddämpning sedan många år som värmepumpskonstruktör. Jag roade mig att fylla alla plåtytor på en S40 -01 med asfaltsmatta som hade 10mm skumgummi på sig. Asfaltsmatta sitter redan i många bilar och dämpar effektivt allt rassel. Skumgummit tar andra frekvenser och man behöver ofta en mix av material.

Som sagt alla plåtytor fyllde jag med material som blivit felkapat. skruvade loss prylar i motorrummet, drog dit matta och återmonterade delarna igen. Innerskärmar, innuti dörrar osv. inne i dörrarna fanns gigantiska plana ytor att tejpa matta på(insidan avkarossen)

Det dämpade bilen mycket effektivt, nu hörde man tydligt brus från vindrutan i motorvägsfart. Det hördes aldrig innan!

Så blanda material, gärna tejpa dit tung matta på plåtytor och fyll hålrum med skumgummi/fiber. Sen om det tunga är gummi, krita eller bitumen spelar ingen roll egentligen.

Mirakelmaterial används inte inom industrin. Tänker då på tunna tejper från 3M exempelvis. De funkar helt enkelt inte samt är väldigt dyra. Ytterst få ställen där de kan göra nytta på ett kostnadseffektivt sätt. Inte ens som hemmapulare med lite större budget så hade jag valt dessa mirakelmaterial, eftersom se suger balle rent allmänt :-)

Kul projekt som absolut fungerar om du ger det lite tid!
    /Henke

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Torpis om jag förstått rätt nu så har jag gjort steg 1 där man klistrar på dessa bitumen mattor vars primära funktion är att sänka resonansfrekvensen på material men som även absorberar en del.

Det du nämner verkar vara steg 2 där man introducerar en barriär för att bli av med luftburet ljud utifrån, materialet absorberar ljudet dvs.

Vet inte om du klassar den hära dynamat som mirakelmedel, det var onekligen inte billigt men det gjorde ju stor nytta.

Kan detta vara något i 10mm? Ljuddämpningsplatta - Ljudisolering Ljuddämpande material Ljuddämpningsmatta Ljuddämparmatta - Biltema

Inte så värst dyra och självhäftande.

Mvh

Registered User
    Namn
    Rigo Mortis
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Torpis om jag förstått rätt nu så har jag gjort steg 1 där man klistrar på dessa bitumen mattor vars primära funktion är att sänka resonansfrekvensen på material men som även absorberar en del.

Det du nämner verkar vara steg 2 där man introducerar en barriär för att bli av med luftburet ljud utifrån, materialet absorberar ljudet dvs.

Vet inte om du klassar den hära dynamat som mirakelmedel, det var onekligen inte billigt men det gjorde ju stor nytta.

Kan detta vara något i 10mm? Ljuddämpningsplatta - Ljudisolering Ljuddämpande material Ljuddämpningsmatta Ljuddämparmatta - Biltema

Inte så värst dyra och självhäftande.

Mvh
    Dynamat ser ut att vara en tung asfaltsmatta typ. Den är klassisk. Täcker hela ytan och ger tyngd.

3M säger att man istället bara sätter en remsa tejp = mirakel material som enligt min uppfattning inte funkar. Det finns säkert ställen där den funkar, men generellt behöver man tyngd över hela ytan

http://solutions.3m.com/wps/portal/3...3242555&rt=rud

Den biltema säljer är en rec-foam. Den brukade vi använda i 20mm och uppåt. Finare "skumgummi" eller polyeterfoam använde vi i tunnare typ 10mm. rec-foam är ju mer kompakt som en madrass medan polyeter foam är mer luftigt fast fortfarande ett skumgummi.

Folie på insidan är jag tveksam till. Det använder man om man kan innesluta ljudkällan helt. Då studsar ljudet runt inne i rummet man skapat, det som ändå snirklar sig ut hamnar i skumgummit. Tänk dig att du står utanför ett rum där någon kör vinkelslip. Så fyller du rummets väggar med skumgummi, sedan stänger du dörren. Vad gör mest nytta? :-) Stänga in ljudkällan är outstanding, men svårt.
    Senast redigerat av Torpis den 2016-05-07 klockan 20:20.
    /Henke

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •