Kan någon förklara hur försäkringsbolagen tänker?
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19
    eye in the sky
    Namn
    Andreas M
    Reg.datum
    apr 2001

Kan någon förklara hur försäkringsbolagen tänker?

Jag har lite svårt att begripa försäkringsbolagens tankesätt när det gäller importbilar, jag kan förstå om en helförsäkring skulle vara dyr på grund av dyra delar men hur kan dom ta 10-12000 kr per år för TRAFIKFÖRSÄKRING på en nästan 10 år gammal suv som inte är något effektmonster för någon över 40 som kört olycksfritt? När en V70 trafikförsäkring på samma förare ligger på 2900 kr på ett år?

Kan någon förklara detta för mig? Krockar en importbil bara med finare bilar?
    WrapZone.net - Helfoliering, bildekor & solfilm
    Gilla och följ WrapZone på Facebook och Instagram @wrapzone

An island of reality in this ocean of diarrhoea.

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Jonas S
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    Fråga inte efter logik, försäkringsbolagen såg en chans att ta mer betalt och högg den.

Gissningsvis grundades det från början i att det var "sämre kontroll" på stöldskydd och annat på importerade bilar så det var berättigat att ta en högre premie. Samt att det kanske var en och annan lycksökare som importerade bil till oslagbart pris, märkte att det var ett vrak och råkade ut för en olycka...
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

eye in the sky
    Namn
    Andreas M
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg
    Fråga inte efter logik, försäkringsbolagen såg en chans att ta mer betalt och högg den.

Gissningsvis grundades det från början i att det var "sämre kontroll" på stöldskydd och annat på importerade bilar så det var berättigat att ta en högre premie. Samt att det kanske var en och annan lycksökare som importerade bil till oslagbart pris, märkte att det var ett vrak och råkade ut för en olycka...

Jo fast nu snacka vi ju trafikförsäkring, dvs ingen ersättning över huvud taget för bilen som är försäkrad

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Kollade själv försäkring för min 335d när jag importerade den och där var det ingen skillnad på import eller svenksåld hos Folksam, den reggas exakt likadant som svensksålda i deras system medan andra bilag reggar den annorlunda och då går det inte på samma statistik som den svensksålda modellen.

Däremot är det så att försäkringsbolagen endast verkar gå på statistik och ingenting annat. Var en av de första spm köpte EVO 6 i Sverige och den var verkligen skitbillig i försäkring... antagligen för att det inte hade försäkrats speciellt många EVO 6 innan ( 2-3 st ) och ingen hade krockat, redan nästa år gick premien upp ordentligt och så fortsatte det.

Kan vara så att det finns väldigt få bilar av den modell du har och någon har råkat ut för en dyr trafikförsäkringsskada då blir helt plötsligt statistiken väldigt kass för den modellen.

Det här är dock bara gissningar.

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Citat Ursprungligen postat av A Visa inlägg
    Jo fast nu snacka vi ju trafikförsäkring, dvs ingen ersättning över huvud taget för bilen som är försäkrad
    Om man inte tar en annan bil och kör in i din

Registered User Oakgrounds avatar
    Namn
    Daniel E
    Reg.datum
    sep 2003
    Trafikförsäkringen har ju som sagt inget med värdet på din bil att göra utan baseras mer på risken att du orsakar skador på andra personer/bilar/egendomar. Därför är den väl ofta tom lägre på nyare bilar då de ofta körs mer försiktigt av försiktigare förare.

Ett exempel är BMW M3 som inte är så farligt dyr i trafikförsäkring första åren men som sen stiger iom att yngre och yngre och mer riskbenägna/sämre förare får möjlighet att köpa en.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    det roligare är att dom tar mer betalat och betalar sämre i ersättning.. krockade min v70N d5 för några veckor sen när en kärring bestämmde sig för att gena i en 2filig rondell. och min ersättning skulle bli lägra för att bilfan var importerade.. 2006.. rätt sjukt.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Ring bolaget och snacka! Jag tecknade försäkring på en Barchetta jag köpt på import. Fick en chock av priset, ringde och berättade att priset var orimligt. Fick ner priset typ 50%
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Gunnar L
    Reg.datum
    aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    Om man inte tar en annan bil och kör in i din
    Kostnaden drabbar ändå inte din trafikförsäkring, den hamnar på den påkörande bilen.
    Citat Ursprungligen postat av hasses Visa inlägg
    Besinna Er Förstör i Europas fördel o västerlandets förtidiga grav

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Citat Ursprungligen postat av Norrhyttan Visa inlägg
    Kostnaden drabbar ändå inte din trafikförsäkring, den hamnar på den påkörande bilen.
    Är det ett vanligt förfarande så kostar/träffar det ju alla bolag i slutändan tänkte jag mer på

Registered User
    Namn
    Gunnar L
    Reg.datum
    aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    Är det ett vanligt förfarande så kostar/träffar det ju alla bolag i slutändan tänkte jag mer på
    Tror du att det är vanligt att man importerar en bil, trafikförsäkrar den och sedan tar en annan bil och smäller in i importbilen för att få ut stålar?
    Citat Ursprungligen postat av hasses Visa inlägg
    Besinna Er Förstör i Europas fördel o västerlandets förtidiga grav

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    har inte en aning, men lite långsökt kanske haha

Registered User
    Namn
    robban o
    Reg.datum
    jan 2004
    Jobb
    al
    försäkringsbolag tänker??
    dom sitter med premietombolan och får siffror av slumpen.
    Köpte ny hoj förra året, första årsmodellen på den modellen och priserna skiljde från 12-20000 på rimliga bolag, sen fanns det iofs de som ville ha 70000 i trafik... detta baserades INTE på nån statisktik då modellen både hade startspärr, antispinn, antiwheelie och abs och min gamla saknade allt utom startspärr och statisktiken visade att inga hade krockat med modellen så med det resonemanget borde den nästan vara gratis men ändå var den dyrare än den gamla mer svårkörda hojen.
    Effektmässigt fanns det likvärdiga konkurrenter som kostade hälften i försäkring.

Resonemanget att en m3 skulle vara billigare första åren pga att första ägaren skulle vara mer försiktig tycker jag haltar lite när man tänker att den som har råd att köpa en ny m3 har nog oxå råd att laga den om man smäller, men den som köper en tre år gammal m3 är troligen inte lika välbärgad och är nog mer rädd att kvadda den.
    Kollar man på bmw överlag så är dom rätt dyra att försäkra oavsett om det är en standardbil eller sportigare modell.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Citat Ursprungligen postat av A Visa inlägg
    Det är väl ersättning från försäkringen till motparten om man krockar...

eye in the sky
    Namn
    Andreas M
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Det är väl ersättning från försäkringen till motparten om man krockar...

helt sant men betyder det att jag krockar med fetare bilar än vad en V70 gör som kostar 3000kr/år i trafik?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •