Bilsnack
Resultat 1 till 10 av 10
    Registered User
    Namn
    Fredrik E
    Reg.datum
    dec 2008

Halva NGK tändstiftet gick av

Tänkte fråga vad ni på bilsnack tycker om NGK stift? En granne skulle byta tändstift på en service på sin bil och då gick halva tändstiftet av. Så gäng delen satt kvar i toppen. Tog ett tag innan han fick bort detta men han lyckades till sist borra ut det utan att behöva lyfta toppen.

Bild på eländet finns här om nån vill se Volvosweden - forum för oss som kör volvo - Vs Blogg

Sen fick jag höra att några fler har haft otur då stiftet gått av vid byte. Dessa har i många fall varit just NGK stift. Nu är väll just detta märke på stift väldigt vanligt men är det nån fler här inne som varit om liknande eller som föredrar ett annat märke på stift ?
    www.volvosweden.se - forum för oss som kör Volvo

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009

Halva NGK tändstiftet gick av

Har han kört motortvätt med saltvatten eller!? Hur ser stiften ut egentligen!? Inte ens på min gamla Golf 1 som inte bytte stift på typ 20000mil såg de ut såhär!

Namn:  ImageUploadedByTapatalk1447262308.170717.jpg
Visningar: 1491
Storlek:  60,7 KB
    Alla som generaliserar är idioter!

Registered User
    Namn
    Fredrik E
    Reg.datum
    dec 2008
    Ja dem ser verkligen trötta ut dessa stift. Men ska enligt honom ska stiften ha bytts på senaste servicen. Tror bilen som är en Opel ska nog inte vara mer än 5 år.
    Man blir lite skakig i benen och tar i lite mer försiktigt när man ska byta stift på sin egna bil då man sett dessa bilder.

aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    För mig har ett Championstift gått av, men aldrig något annat.

Kör enbart på NGK sedan typ 15år. Tycker själv att de är bäst när det gäller...

Registered User
    Namn
    Fredrik E
    Reg.datum
    dec 2008
    Citat Ursprungligen postat av Mange249 Visa inlägg
    För mig har ett Championstift gått av, men aldrig något annat.

Kör enbart på NGK sedan typ 15år. Tycker själv att de är bäst när det gäller...
    Kanske är fel tråd att fråga i men hur gjorde du för att få bort resterna av stiftet ?. ska man våga borra detta på plats och riskera att nån bit följer med ner?. Eller blir det att lyfta toppen för säkerhets skull?
    Ska nog kanske se detta som att tändstiften är så slitna och därför gick av än att det är märket NGK man ska akta sig för.

Big Fat Zatzy User
    Namn
    Christoffer R
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Överlever
    Bara jag som har väldigt svårt att tro att det där stiftet är bytt sedan bilen gjordes?

Och hur har han lyckats få dem så hemska?

Hade själv en Volvo 740 som gick 6000 mil utan service och stiften såg inte i närheten ut som de där.
    "There is no substitute for cubic-inches"

aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    För mig gick stiftet fortfarande att ta ur som vanligt. Det gick av ovanför 6-kantfästet.

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Jag har knäckt ett stift fast ovan 6 kanten och av ren slarvighet, det har fått mig att allt sedan dess köpa 9 stift...

Registered User
    Namn
    Fredrik E
    Reg.datum
    dec 2008
    Jag har i hastigheten och slarv också knäckt stift ovanför 6 kanten. För nån sekund blev det lite svettigt när man kände att nått gick fel innan man såg att det var ovanför 6 kanten .
    Brukar ni smeta på nått på gängorna på dem nya stiften innan ni skruvar på dem ? typ vad ska man ha på kopparpasta ?

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    drar man för hårt kan dom gå av men har aldrig hörtalas om något stift som går av vid gängorna på några tändstift..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •