Lösenord i nätverk?
Bilsnack
Resultat 1 till 6 av 6
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.

Lösenord i nätverk?

En oerhörd lathet/slapphet har gjort att jag i två år kört mitt nätverk helt utan lösenord. Har fiber 100/100 och kanske någon granne har detta med.

Nu får jag nog göra något åt saken....fråga om hjälp. I min routers gränssnitt är vissa delar lika lätt att förstå, för mig, som kinesiska, alltså obegripligt. I bifogad dump så är det ju där till höger det ändras, man vad skriver jag var och vad är 2,4Ghz och 5Ghz och ska jag ge lösenord i bägge flikar och var skriver jag lösenordet jag hittat på?
    Routern är en Asus RT-AC66U
    I dumpen så finns det flerval vid dropdownmenyn där det nu står opensystem. Man kan välja WPA2 personal, WPA2 Auto personal, WPA2 enterprise och WPA Auto Enterprise. Sammaval under 5Ghz-fliken med

Så enkelt som möjligt, hur gör jag? behöver bara lägga in ett enkelt lösenord.1.JPG

De svarta prickarna är för att inte allt ska synas....

Registered User
    Namn
    Anel D.
    Reg.datum
    maj 2001
    Var inte lat, läs! The Essentials of Setting Up a Wireless Network - For Dummies

I korta drag, generellt.

2.4 och 5ghz olika radio kanaler som kör på olika frekvenser.

2.4=längre räckvid, risk för fler störningar (om man bor tätt inpå andra som också kör 2.4). Du har ett begränsat antal kanaler som alla i närheten får slåss om. 2.4 störs även av dect telefoner och microvågsugn

5 ghz, kortare räckvid, mindre störningar, oftast bättre prestanda (åter igen, omgivningen, layout på huset, väggar etc påverkar signalstyrka och därmed prestanda).

Alla devicer stödjer inte 5ghz ( t ex äldre iphones)

Så....sätt upp båda radios med olika ssid
    2.4ghz t ex ssid = fckoff-2.4
    5ghz ssid = fckoff-5

Då kan du välja vilken av de du vill ansluta till från dina enheter beroende på enhetens möjligheter, placering osv

Sätt säkerhet på WPA2 Personal och välj en lång key (16 eller fler bokstäver,siffor tecken). Just 16 är inte krav, men kör på det iaf!
    WPA encryption, AES
    Inställnignen hide-ssid och mac filter kan du skita i då det hjälper mot "hackers" med IQ <= dollar kursen

sådär...börja med det så blir det bra

ps. Uppdatera firmware på din Asus router, de haft en del säkerhetsbrister under senaste åren.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Tack för omfattande svar. Uppskattas, en eller två frågor till:
    Så med två olika namn på SSID så blir det valmöjlighet? Vad är det negativa nu, prioriteras någon av frekvenserna automatiskt före den andra? Inställningsmässigt ska jag då skapa 2 olika lösenord eller har jag samma?

Jag har ingen aning om menyer osv.
    Klickade då på ett gult utropstecken och kom till sidan på de två dumparna, den ena för 2,4 den andra för 5.
    Men enligt dig ska jag först ge dem olika namn?

Efter det, i dropdown vid "verifieringsmetod" finns de 4 val jag skrev om i första inlägget, samma val på bägge dumparna.
    Eftersom jag kört utan lösenord i ett par år, så kanske jag kan mjukstarta. Så vilken är lägsta nivå med ett kortare (6-8 tecken) lösenord? I familjen är det totalt 9 enheter plus en ATV4 som köptes igår, som ska ansluta till nätverket trådlöst.

Väljer man WPA2 personal så ser det ut som den sista dumpen. Skriver jag in lösenordet vid "fördelade WPAnycklar?

2.JPG

3.JPG

4.JPG

Registered User
    Namn
    Anel D.
    Reg.datum
    maj 2001
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Tack för omfattande svar. Uppskattas, en eller två frågor till:
    Så med två olika namn på SSID så blir det valmöjlighet? Vad är det negativa nu, prioriteras någon av frekvenserna automatiskt före den andra? Inställningsmässigt ska jag då skapa 2 olika lösenord eller har jag samma?

Jag har ingen aning om menyer osv.
    Klickade då på ett gult utropstecken och kom till sidan på de två dumparna, den ena för 2,4 den andra för 5.
    Men enligt dig ska jag först ge dem olika namn?

Efter det, i dropdown vid "verifieringsmetod" finns de 4 val jag skrev om i första inlägget, samma val på bägge dumparna.
    Eftersom jag kört utan lösenord i ett par år, så kanske jag kan mjukstarta. Så vilken är lägsta nivå med ett kortare (6-8 tecken) lösenord? I familjen är det totalt 9 enheter plus en ATV4 som köptes igår, som ska ansluta till nätverket trådlöst.

Väljer man WPA2 personal så ser det ut som den sista dumpen. Skriver jag in lösenordet vid "fördelade WPAnycklar?

2.JPG

3.JPG

4.JPG

Valmöjlighet precis. Den kan inte vara uppkopplad mot båda samtidigt och (normalt) så definierar du bara en WIFI connection i din device.
    "Riktig" roaming med virtuella ssid existerar inte på konsument produkter.

Jag skulle göra som så att om du har gamla devicer i hemmet som inte stödjer N standarden och som inte stödjer 5ghz anslut de de på 2.4Ghz SSID, allt annat på 5. Man vill helst inte mixa gamla och nya devicer då de långsamma sabbar för alla andra (sämre prestanda). Du ser det i din screenshot som b/g skydd.

Du kan ha samma lösen

Det där med optimerat för xbox har jag ingen aning om vad det är

8 är det lägsta du kan ha med WPA2 (WPA personal). Personligen så hade jag inte använt så korta för mer än tillfälligt testande, alternativt om jag skulle byta PSK-n varje vecka

Välj ngt långt som du kan komma ihåg. Jobbigt att mata in på devicer, men du gör det (för det mesta) bara en gång.
    Typ #K4ll3Kul4&58ap0rG1llarB4nan!, ja dum exempel kanske, men du förstår säkert vad jag menar

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av zsh Visa inlägg
    Valmöjlighet precis. Den kan inte vara uppkopplad mot båda samtidigt och (normalt) så definierar du bara en WIFI connection i din device.
    "Riktig" roaming med virtuella ssid existerar inte på konsument produkter.

Jag skulle göra som så att om du har gamla devicer i hemmet som inte stödjer N standarden och som inte stödjer 5ghz anslut de de på 2.4Ghz SSID, allt annat på 5. Man vill helst inte mixa gamla och nya devicer då de långsamma sabbar för alla andra (sämre prestanda). Du ser det i din screenshot som b/g skydd.

Du kan ha samma lösen

Det där med optimerat för xbox har jag ingen aning om vad det är

8 är det lägsta du kan ha med WPA2 (WPA personal). Personligen så hade jag inte använt så korta för mer än tillfälligt testande, alternativt om jag skulle byta PSK-n varje vecka

Välj ngt långt som du kan komma ihåg. Jobbigt att mata in på devicer, men du gör det (för det mesta) bara en gång.
    Typ #K4ll3Kul4&58ap0rG1llarB4nan!, ja dum exempel kanske, men du förstår säkert vad jag menar
    TACK! Äntligen! Är ytterst tacksam för detta.
    Nu delade jag upp i en för 2,4 och en för 5. La till ett lösenord på ca. 11 tecken med stora och små bokstäver samt 5-6 siffror. kallade dem 2 och 5 så jag kan hålla isär dem.

Skärmdump från telefonen.

Kör WPA2 personal, det är väl klart bättre än inget lösen alls?

Dlink 3C7B är en repeater på övervåningen...
    image1.PNG

Registered User
    Namn
    Anel D.
    Reg.datum
    maj 2001
    Lugnt

WPA2 är väl det bästa när det gäller hemanvändning. Nästa steg är att haka på certifikat och/eller radius i kombination, men det är nog inte många som gör det förutom nördarna (hello ) eller i företagsmiljö.

Nu har jag en äldre Asus router, men om du har Gäst access i din, så kan du även slänga upp det och skydda det med inloggning (ytterligare ett SSID dvs). Denna är "open" precis som du har kört tidigare, men kräver inloggning (captive portal) innan man kommer ut på nätet. Det kan vara ett enkelt sätt att koppla upp vänner som behöver access till internet utan krångliga inställningar och utan att du "lånar ut" egna nycklar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •