Varför släpper min lack i skärmkanterna?
Bilsnack
Resultat 1 till 8 av 8
    Registered User
    Namn
    Magnus D
    Reg.datum
    dec 2003

Varför släpper min lack i skärmkanterna?

Hej!

För 2 år sedan började det släppa i bakre skärmkanterna på bilen (peugeot 206). Vi lagade och det gick bra fram till vintern, sen släppte det igen. Då lagade vi lite noggrannare och det gick bra fram tills nu, nu har det släppt igen! Vad gör vi för fel?

Följande tillvägagånssätt användes:
    1. Slipa bort all rost, sen slipa mycket mer. Började med 100-papper ner till 800-papper.
    2. På med "försinkande" grundfärg, 3-5min mellan lager tills det täckt ordentligt (blev 3-4 lager). Vänta nån timme.
    3. På med vanliga färgen 10 min mellan lagrena cirka 4 lager. Vänta tills klibbtorrt
    4. På med klarlack i "lagom" mängd.
    5. vänta ett antal timmar och sen åka hem.
    synpunkter?

/MVH

Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Har du använt vanlig enkomponent-färg ur sprayburk? Isåfall klarar det inte av saltet på vägarna.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    kör med epoxigrund bara istället mycket bättre och jag tror inte problemen finns kvar..

detta tricket hjälper så klart inte mot blästring från däcken pga fel storlek på däck fel et på fälgar osv

Registered User
    Namn
    Magnus D
    Reg.datum
    dec 2003
    Citat Ursprungligen postat av infiniti Visa inlägg
    Har du använt vanlig enkomponent-färg ur sprayburk? Isåfall klarar det inte av saltet på vägarna.
    Japp vanlig spray. Man tycker dock det borde hålla för vägsalt ;D
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    kör med epoxigrund bara istället mycket bättre och jag tror inte problemen finns kvar..

detta tricket hjälper så klart inte mot blästring från däcken pga fel storlek på däck fel et på fälgar osv
    Vanlig enkomponents. Har lite större däck än normalt nu på vintern, kan ju vara det som ställer till det i kombination med extra mycket grus. Tycker dock det ser ut som att det släppt "av sig självt" på ett flertal ställen.

För tvåkomponents behöver jag spruta? Ska se om jag kan få tag på ett utrymme där det är möjligt till våren/sommaren när jag troligen gör om det igen.

Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Affärer som säljer billack brukar oftast kunna sälja 2K i sprayburksform (åtminstone här i Finland).
    Till grund behöver du en 2K epoxi sprayburk, sen får du ha dem att blanda ihop rätt kulör och lägga in i en 2K burk, samt 2K lack då.
    Sprayburkarna har en knapp i botten som du trycker in före du skakar den och målar det du ska måla, men går bara att använda den i några timmar innan den härdar inuti burken så inget man kan ställa på hyllan efteråt.

Brukar ligga på kring 30-35€/burk här iaf.

Registered User
    Namn
    Magnus D
    Reg.datum
    dec 2003
    Tack för tips!

Någon som har något tips på färg som de VET fungerar bra på burk? Lutar åt att det får bli 2k denna gång. Vill helst inte göra om det om ett år igen (sen lär det väl snart inte finnas plåt kvar). Skall helst vara tillgängligt i närheten av Karlstad!

Registered User
    Namn
    Tobias Hedlund
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    TORPED
    Mekonomen har 2k. samt blandar egen färg... gruskrosset punkterar cykeldäck och ger fula märken i lacken...

Registered User
    Namn
    Magnus D
    Reg.datum
    dec 2003
    Kan du länka till mekonomens? Hittar ingen vettig på deras sida.

De flesta verkar rekommendera "Hagmans CA Primer" som grund, men den verkar inte gå att få tag på längre? Någon som har några tips?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •