Uppvärmd spolarvätska? - Sidan 3
Bilsnack
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 52
    Registered User
    Namn
    Rigo Mortis
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Torpis kör du med den lösningen?

Spontant kan jag se dessa problem;
    *Liten buffer
    *Tveksam uppvärmningstid, koppar leder värme bra, hittade inget värmeledningstal för gummi nu.

Den elektriska varianten har en mikroprocessor som värmer vätskan till 57 grader, men jag antar att dessa excesser inte tillhandahålls för 23kr..

Mvh
    Jag har använt denna lösning ja. Man sprayar ju generellt inga mängder. Om du öppnar motorhuven och känner på din kylvätskeslang så får du bra hum om gummit leder genom värme eller inte. Jag kan nog gissa att det hamnar kring 57grader med "min" lösning även om den exakta temperaturen inte känns jätteintressant.

Tar du hela investeringen själv så har du ju 1dl varm vätska att förfoga över. Uppvärmningstiden för nästa deciliter vet jag dock inte.

Slang - Biltema
    /Henke

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Ska ta en sväng förbi biltema imorgon och prova Torpis lösning. Jag gillar den mer och mer för det är så lätt att återställa.

Löser inte det problemet så ska jag gå på värmda torkare som LLLLLL nämde.

Fick problemet en gång till idag, passagerar torkaren slutar i princip helt att ta. Stannade och kollade på bladet, det var fullt med iskristaller på undersidan ned mot motorhuven. Om man drog bort dessa med fingrarna funkar det väldigt bra ett tag igen, men sen kommer det tillbaka.
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

.
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Hur gick det?

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av LLLLLL Visa inlägg
    Hur gick det?
    Kom lite annat ivägen, jag har dock lokaliserat en mindre kylarslang på ett bra ställe nära torpedväggen.
    Jag gav tyvärr bort min sån där laser-tempmätare i somras, typiskt nu när man skulle velat ha den.

Ska bara säkerhetsställa att det är mindre än 65c där för den Torpis länkade till var på max 65c.

Den stora kylarslangen nära termostaten var ganska varm men inte så man inte kunde ta i den när bilen hade 90c enligt OBD2

.
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Mindre än 65 grader lär ingen kylarslang ha när motorn har drifttemp... Är nog bara att linda spolarslangen runt enda och hoppas på det bästa. Skulle slangen murkna på några år har du kanse råd med en ny..?

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Mindre än 65 grader lär ingen kylarslang ha när motorn har drifttemp... Är nog bara att linda spolarslangen runt enda och hoppas på det bästa. Skulle slangen murkna på några år har du kanse råd med en ny..?
    Installerat, körde några mil med bara slang runt, hände inget med den så jag monterade allt. Ska provköra imorgon till jobbet.

Namn:  20160218_203348.jpg
Visningar: 517
Storlek:  833,9 KB

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Är det bara jag som ser dåligt, eller ligger den inte farligt nära remmen!?

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Är det bara jag som ser dåligt, eller ligger den inte farligt nära remmen!?
    Det är långt mellan kanske 4cm men det ser onekligen läskigt ut på bilden.

Slangen är bara 5.5mm soch så nära har de inte dragit remmen

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Hur gick det?
    Jo det verkar funka, det har börjar gnissla från rutan nu, den är jäkligt ren och fin. Länge sen man hörde det faktiskt.

Kompisen ska få sin elektriska snart också.. Uppdaterar med vad han kommer fram till!

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Så här såg Saab's variant ut. Kolla fördelarna i texten

Namn:  saab9000.jpg
Visningar: 532
Storlek:  16,2 KB

Lite feedback på mitt system (tack Torpis mfl).

*Funkade svinbra även i minus
    *Torkaren frös inte och blev seg i -7 grader som den brukade.
    *En polare kommenterade rutan så här: alltså fan va ren din ruta är, den syns ju inte ens

Jag har faktiskt beställt EL-varianten nu också, den skall givetvis moddas den med, ska t.ex förvärma den kalla sidan

Registered User
    Namn
    Rigo Mortis
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Så här såg Saab's variant ut. Kolla fördelarna i texten

Namn:  saab9000.jpg
Visningar: 532
Storlek:  16,2 KB

Lite feedback på mitt system (tack Torpis mfl).

*Funkade svinbra även i minus
    *Torkaren frös inte och blev seg i -7 grader som den brukade.
    *En polare kommenterade rutan så här: alltså fan va ren din ruta är, den syns ju inte ens

Jag har faktiskt beställt EL-varianten nu också, den skall givetvis moddas den med, ska t.ex förvärma den kalla sidan
    Gött mos. Nackdelen är ju att det tar lite tid innan motorn är varm. Mercedes lösning med kylvattenspiral i behållaren lider av samma problem. Att värma snabbt kräver nog en elpatron, men samtidigt måste man vara medveten om att värma saker fort kräver stor effekt, en effekt som vid ett felfall kan vara direkt farligt map brand. Tänk skillnaden mellan elelement och vattanradiator. ALLA från 2 års ålder vet att man inte hänger vantarna på ett elelement. Det är ju inte för dem blir för varma utan för ett felfall skulle elda ner villan. Så var försiktiga om ni överger kylvattenmetoden.
    /Henke

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Jag hämtade ut den elektriskt uppvärmda värmaren igår kväll och klockan 1 på natten var det dags för en provkörning.

Kallstart vid -8 grader, alla hjälpmedel avstängda. Efter 30 sekunders tomgång så drog jag på torkarna och det "rök/ångade" ifrån munstyckena, man såg på direkten hur sån där brun gegga började lösas upp där torkaren vänder (vertikalt) på förarsidan.

Torkarna gick väldigt bra även att inte ens värmen från fläkten ens kommit igång.

Jag kommer göra ett större "test" sthlm-åre om ett par veckor, återkommer då.

Spontant skulle jag säga att den första lösningen är ett väldigt stort lyft ifrån ingenting alls och att det blir ännu bättre med den här lösningen. Jag gillade inte att jag var tvungen att gå så lång väg från kylarslangen på min och det såg lite ghetto ut.

Den nya installationen ser bra ut dock, den sitter en lite burk ganska dolt där det fanns plats, och den varma sidan gör endast en ringa omväg på ca 10cm.

Jag gav ca 1050kr inklusive frakt från Ebay i England. "heatshot" heter produkten.

Är man extra risk-avert kan man ju tänka sig att man sätter ett relä och bara har på värmaren vid behov, men jag fick ett bra intryck kändes som en klockren produkt.

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    En annan lösning på isiga blad + bortforsling av snön

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Lol, vafaen var det där!? Såg ju lite smått spastiskt ut!

Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Lol, vafaen var det där!? Såg ju lite smått spastiskt ut!
    Repar säkert inget alls? Tänk om det ligger ett gruskorn mellan gummi och rutan, eller om bladet separerar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •