Uppvärmd spolarvätska? - Sidan 4
Bilsnack
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 46 till 52 av 52
  1. #46
    See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Blåögd 08
    Inlägg
    7 420
    Separerar bladet har du ju en lösning tills armen slutat röra sig

  2. #47
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Inlägg
    3 008
    Inte för att jag behöver det men här är en till kul innovation från Mercedes

    "Magic Vision Control"

    Namn:  mercedes-benz-gls_x166_highlight_magic-vision-control_814x407_09-2015.jpg
Visningar: 228
Storlek:  76,2 KB
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

  3. #48
    Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Inlägg
    11 925
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Inte för att jag behöver det men här är en till kul innovation från Mercedes

    "Magic Vision Control"

    Namn:  mercedes-benz-gls_x166_highlight_magic-vision-control_814x407_09-2015.jpg
Visningar: 228
Storlek:  76,2 KB
    så där är det på deras nya bussar oxå.. fast nackdelen är att det blir dyrt som fan att byta blad. när dom är nya är en sak men när dom är 10-15år gammal så lär dom inte bytas förens besiktningen sätter en 2:A på dom..

  4. #49
    See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Blåögd 08
    Inlägg
    7 420
    har nya bilar fortfarande munstyckena på huven?

  5. #50
    1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Vasa
    Inlägg
    10 146
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Inte för att jag behöver det men här är en till kul innovation från Mercedes

    "Magic Vision Control"

    Namn:  mercedes-benz-gls_x166_highlight_magic-vision-control_814x407_09-2015.jpg
Visningar: 228
Storlek:  76,2 KB
    Det kommer dessutom bara spolarvätska när torkarbladet rör sig uppåt, dvs åt det håll som vätskan sprutar. När bladet vänder och går tillbaks ner stannar pumpen. Bladet knuffar alltså vätskan framför sig hela tiden så den hindrar aldrig sikten.

    Jag skulle bra gärna vilja veta varför bilindustrin bestämt sig för att strålkastarrengöringen ska vara på samma reglage som vindrutespolningen. På den gamla goda tiden när bilar hade strålkastarTORKARE som faktiskt gjorde nån nytta frös dom ju fast hela tiden och det kom man sällan ihåg när man fick för sig att spola bort snö och is från vindrutan. Jag lyckades ha fyra bilar med strålkastartorkare på raken och jag förstår inte hur motorerna höll misshandeln.

    Numera är det ju högtryckspump som gäller och då går det stora mängder vätska istället. Min bil kör strålkastarrengöringen var femte gång, men det nollas ju varje gång jag startar bilen så i praktiken sprutar det på strålkastarna typ fyra av fem gånger när jag spolar vindrutan. Jag kör omkring med fem liter spolarvätska i reserv under den skitiga årstiden.

  6. #51
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Inlägg
    3 008
    Perc jag skulle gissa på att folk inte skulle sköta rengöringen på lyktorna pga slarv eller okunskap om det inte skulle spola automatiskt.

    Du kan ju alltid göra som jag modda det du inte är nöjd med.

    ----

    Jag har nu kört nästan 200 mil till uppe i Norrland med det här systemet och det fungerar mycket bra, det är som en fröjd att köra i snöväder och svåra förhållanden.

    Jag har slutat helt med att greja med defroster osv och spolarvätskan fryser inte på rutan när man precis kommit iväg.

    Jag provade att mosa ned ett blad i snö och låta stå över natten, då fick man det där fenomenet att den lämnade sträck efter sig (gummit är stelt) men det gick att steka bort och få det upptinat genom att köra 4-5ggr med den uppvärmda spolarvätskan.

    Det verkar som man får lite bättre "bränsleekonomi" iom att det rengör mycket effektivare men det upphävs av att det är kul att köra systemet

    Ska testa och späda ut spolarvätskan lite för skojs skull och se vad som händer också.

    Detta är en "must have" på mina bilar i framtiden ungefär som extraljus..
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

  7. #52
    Italiano! Norlanders avatar
    Namn
    M Norlander
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nybro
    Jobb
    mek
    Inlägg
    950
    Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg

    Jag skulle bra gärna vilja veta varför bilindustrin bestämt sig för att strålkastarrengöringen ska vara på samma reglage som vindrutespolningen. På den gamla goda tiden när bilar hade strålkastarTORKARE som faktiskt gjorde nån nytta frös dom ju fast hela tiden och det kom man sällan ihåg när man fick för sig att spola bort snö och is från vindrutan. Jag lyckades ha fyra bilar med strålkastartorkare på raken och jag förstår inte hur motorerna höll misshandeln.

    Numera är det ju högtryckspump som gäller och då går det stora mängder vätska istället. Min bil kör strålkastarrengöringen var femte gång, men det nollas ju varje gång jag startar bilen så i praktiken sprutar det på strålkastarna typ fyra av fem gånger när jag spolar vindrutan. Jag kör omkring med fem liter spolarvätska i reserv under den skitiga årstiden.

    på min merca (w210 -97) så är det en knapp för spolning utav lyktorna

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •