Bilsnack
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 52
    aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    På Minin är det elframruta och det funkar oväntat bra, både mot frost och imma. Ac och elframruta/speglar gör vintern görbar även utan garage

.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Min gamla BMW 740iL -99 har eluppvärmda spelarmunstycken för lyktorna och vindrutan, samt eluppvärmning på dörrlåset.
    Sen är det eluppvärmning i vindrutan där torkarna parkerar. Att det sen är effektiv eluppvärmning av både framstolar och baksäte sant eluppvärmd ratt samt bensindriven fjärrstyrd motor och kupévärmare ger extra mysfaktor, på min sommarbil......
    Senast redigerat av KTL den 2016-02-12 klockan 20:50.

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Mange249 Visa inlägg
    På Minin är det elframruta och det funkar oväntat bra, både mot frost och imma. Ac och elframruta/speglar gör vintern görbar även utan garage
    Elframruta har jag hört mycket bra om, lite synd är ju att det är inte direkt en "mod" man gör själv.

Har dock de-icer som sagt.
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Mercan jag hade sånt på märkte jag ingen skillnad, varmgarage förstörde väl den biten. Cheva fullsize fick funktionen med togs bort, minns inte varför.

Kittet din kompis hade har jag nog ett par av, legat sen 90-talet när det skulle säljas in till några kedjor i Norden. Varför det inte vart nått kommer jag inte ihåg... Kan nog ha slaktat kitten också för delar...

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    Mercan jag hade sånt på märkte jag ingen skillnad, varmgarage förstörde väl den biten. Cheva fullsize fick funktionen med togs bort, minns inte varför.

Kittet din kompis hade har jag nog ett par av, legat sen 90-talet när det skulle säljas in till några kedjor i Norden. Varför det inte vart nått kommer jag inte ihåg... Kan nog ha slaktat kitten också för delar...
    Det ska ha varit tal om några enheter med underdimensionerat kablage så GM återkallade dem och skyllde alla problem de hade haft med bränder på det företaget. Det gick då i konkurs och tekniken köptes av ett annat företag.

Såg att Mopar säljer ett passivt system främst till Dodge/Jeep men även universal, det är i princip en värmeväxlare i koppar med ett tjockt rör för kylarvätska och ett smalare rör för spolarvätskans slang.

Namn:  82214294AB.png
Visningar: 766
Storlek:  158,8 KB

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    nått sånt var det kanske ja.

Det där kittet är ju helt klart det enklaste och driftsäkraste, tyvärr fungerar den ju inte på kall bil

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Citat Ursprungligen postat av A Visa inlägg
    Många premiumbilar bl.a. BMW och Mercedes har ju uppvärmda munstycken.
    Ja, det stämmer ju. Jag har haft eluppvärmda munstycken på dom flesta Cittror jag haft ända sen Xantia-tiden för många år sen.

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    hade inte tom. Golf 2orna uppvärmda munstycken!!? 80-tal för er ungdomar

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Peterlan Visa inlägg
    Ja, det stämmer ju. Jag har haft eluppvärmda munstycken på dom flesta Cittror jag haft ända sen Xantia-tiden för många år sen.
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    hade inte tom. Golf 2orna uppvärmda munstycken!!? 80-tal för er ungdomar
    @båda: detta är mer för att de inte ska frysa ihop om man har för klen spolarvätska va?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Brukar vara livlig fantasi på Yatzy, gick väl i graven med domänen?!

Varför köpa massa prylar för tusenlappar när det räcker med två meter slang som ni snurrar runt övre kylarslangen. Vips har till och med tre kompisar skapat sig en värmeväxlare för 23kr totalt. Är man extra duktig kan man sno ett par varv armaflex runt för högre verkningsgrad.

/Henke

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Hej.

Är det någon som har kört någon bil med uppvärmd spolarvätska?

Det ska finnas på vissa lyxigare Mercedes bland annat.

Det finns också eftermarknadssystem för runt 1000kr att köpa

Även Saab hade något passivt system som värmde spolarvätskan genom något kopparrör i kontakt med bilens kylarsystem.
    Saabs system såldes bara som tillbehör, det var en värmeväxlare som man skarvade in på övre kylvätskeröret ungefär som Torpis hemmameck ovan, fast med metallrör för spolarvätskan.

Mercedes har ett system med ett kylvätskerör i spolarvätsketanken som värmer upp spolarvätskan.

http://www.benzworld.org/forums/attachments/r129-sl-class/389168d1312069549-found-my-coolant-leak-weirdest-thing-photo-28-.jpg
    http://www.benzworld.org/forums/attachments/r129-sl-class/389169d1312069549-found-my-coolant-leak-weirdest-thing-photo-27-.jpg
    http://mbworld.org/forums/attachments/c-class-w203/304357d1424558580-code-875-heated-windshield-washer-system-_57.jpg

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Torpis kör du med den lösningen?

Spontant kan jag se dessa problem;
    *Liten buffer
    *Tveksam uppvärmningstid, koppar leder värme bra, hittade inget värmeledningstal för gummi nu.

Den elektriska varianten har en mikroprocessor som värmer vätskan till 57 grader, men jag antar att dessa excesser inte tillhandahålls för 23kr..

Mvh

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Vill man förbättra värmeväxlaren kan man ju antingen ta längre slang eller använda tex. kopparrör istället för slang. Angående mikroprocessor som ska säkerställa 57grader... Skulle det vara mera önskvärt än ca 90-100 grader (vattentempen) menar du?
    Själv förstår jag inte vittnen att värma spolarvetskan över huvud taget. Vist, bor man i ett land där man normalt inte behöver frysskydd i spolarvetskan kan det säkert vara meningsfullt att värma spolarburken och/eller munstyckena för dom dagarna det är nån minusgrad, men har man tillräckligt frostskyddsmedel i spolarvetskan förstår jag inte vad du tror det ska hjälpa imot? Har du problem med att snö och is bygger upp på torkarna så lär det ju inte hjälpa om spolarvetskan är pissljumen när den lämnar spolarmunstyckena...

Har man hela och rena torkarblad och bra spolarvätska har jag då aldrig haft problem att hålla vindrutan ren utan uppvärmd spolarvätska, så jag förstår inte poängen?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av LLLLLL Visa inlägg
    Har man hela och rena torkarblad och bra spolarvätska har jag då aldrig haft problem att hålla vindrutan ren utan uppvärmd spolarvätska, så jag förstår inte poängen?
    Nyare bilar försöker gömma torkarna för att spara soppa och att de ska se snyggt ut, då hamnar passagerarsidans torkare snett och under instrumentsbrädans kant om du kikar innifrån bilen, detta gör bilens eget system med defroster på vindrutan misslyckats kapitalt med att få någon värme överhuvudtaget på det bladet. Min torkare på andra sidan fungerar exemplariskt bra däremot för den får värme på sig..

En bil det funkade väldigt bra på var min dodge dakota 1999 års modell där satt torkarna ungefär 1 decimeter upp på vindrutan. Utöver det hade den mycket bra tillgång till värme. Bifogar en bild på en sån bil vad jag menar:Namn:  1999_dodge_dakota_2_dr_sport_standard_cab_sb-pic-56497-640x480.jpeg
Visningar: 574
Storlek:  145,9 KB

Så jag vill ha värmen i spolarvätskan till att;
    1. steka bort is/snö som byggs på torkarna
    2. det sägs att trafikfilm/flugor och annat tvättas bort mycket enklare vid de där temperaturerna jag pratar om.

Kolla skillnaden, typ så här är det på min bil:

Namn:  forester14-heated-windshield-deicer1.jpg
Visningar: 747
Storlek:  68,9 KB

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Som sagt, då är det ju inte spolarvetskan du ska ha värme på, utan torkarbladen. Fins som tillbehör till lastbilar, både en variant där kylvätska leds runt torkarbladen och en elektrisk variant. Googla, kanse Fins 12v varianter också...
    Lär ju gå åt skapliga mängder spolarvätska om du ska tina upp torkarna med spolarna...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •