Mitsubishi Outlander PHEV 2016
Bilsnack
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 50
    Registered User
    Namn
    Per Andersson
    Reg.datum
    feb 2016

Hej, har haft en sån i en månad och uppmätt genomsnittlig förbrukning vid långfärd på 0,9 l/mil. På en full tank har jag använt en full laddning. Är det någon annan som har erfarenhet av denna bil. Är väldigt skön att köra i övrigt.
    Mvh
    Per

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Inte helt säker på att jag förstår frågan? Finns det någon?
    Är det förbrukningssiffran som är knasig? I sånt fall tycker jag nog inte det - det är mycket bil att "kånka runt" på.
    Genomsnittlig förbrukning kommer säkert att sjunka efterhand som du börjar köra lite kortare sträckor - och därför nyttjar batteriet till större del.

Har du kört väldigt långt, förresten?
    ...eller varför laddas batteriet inte mer än en gång på en full tank?

Registered User
    Namn
    Mats N
    Reg.datum
    apr 2012
    Jag har en PHEV 2015.
    Snittet ligger hittills på 0,12 l/mil för dryga 1000 mil.
    Landsväg så har den dragit 0,7 l/mil vid ren bensindrift.

Jag har 3,5 mil enkel resa till jobbet, och kan ladda bilen både hemma och i jobbgaraget.
    Vintertid måste man köra motorn för att nå fram och motorn går igång vare sig man vill eller inte om det diffar för mycket mellan utetemperatur och det man vill ha i kupén. Trots vintertid så ligger snittet runt 0,2 l/mil, men inte verifierat vid pumpen än.

För mitt vidkommande så fungerar den bättre än jag trott sett till bränsleförbrukningen .

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Synd att den inte är fyrhjulsdriven i verkligheten.

Fyrhjulsdriven ? med förbehåll | Vi Bilägare
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Ehh. Ok. Känns som reklamen är ute på god cykeltur!
    Med tanke på hur den marknadsföra så känns detta ju som en rätt duktig blåsning:

"Någon mekanisk koppling mellan främre och bakre drivhjul finns inte, all kraftfördelning mellan axlarna styrs elektroniskt. Systemet är programmerat för att bilen inte ska sladda vid gaspådrag i exempelvis kurvor, hellre då att den understyr. Enligt Mitsubishi ska man främst förstå fyrhjulsdriften som ett körstabiliserande system, inte för ökad framkomlighet. Programmeringen medför att vridmomentet i den bakre elmotorn begränsas vid fullt gaspådrag om inte anti-spinn- och antisladdsystemet är urkopplat. Det är detta som gör att framhjulen fortsätter spinna vid start i backe, i våra nya tester även på underlag som är hala på riktigt."

...med särskild betoning på just denna mening:
    "Enligt Mitsubishi ska man främst förstå fyrhjulsdriften som ett körstabiliserande system, inte för ökad framkomlighet."

aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Har inte Mitzu en reklam på TV nu där det pratas om en SUV för de som är äventyrliga mm? Känns lite off om det är en framhjulsdriven tjockis som spinner bort sig...

Aldrig kört bilen i fråga och den är säkert bra på många sätt, där förbrukningen känns som en av de uppenbara.

Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Renata Chlumska får stå och skämmas lite nu efter citatet i reklamen som lyder "Med Outlander plug-in hybrid kan jag ta mig till platser jag aldrig varit på".

Skämt å sido, när marknadsföring är så extremt långt från verklig produkt får det mig att helt tappa förtroendet för ett varumärke. Tyckte nya PHEV såg rätt trevlig ut och som intresserad av plug-in-hybrider skulle absolut kunnat tänka mig en eftersom räckvidd etc verkar hyffsad. Samt att - jag trodde - den var fyrhjulsdriven.

Senior user User219s avatar
    Namn
    .............
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult
    Lexus RX400h har också enbart elmotorer på bakhjulen, och den fyrhjulsdriften är nog det sämsta jag har testat, i princip alltid hjulspinn på framhjulen när det är halt
    Jag fixar din A/C

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Man får nog se det där som ett påhängssystem för att efterlikna fyrhjulsdrift ungefär som Haldex.
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009

Men det finns ju en uppsjö liknande varianter. Ger man sig på att marknadsföra en produkt som skall ha framkomlighet över det vanliga ska man nog ha en produkt som klarar vad man lovar.

Det på bilderna skulle fan min 330 klara av på sommardäck.... men å andra sidan, vad klarar inte en 330?

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Man får nog se det där som ett påhängssystem för att efterlikna fyrhjulsdrift ungefär som Haldex.
    Med den skillnaden att Haldex funkar.

Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Men det finns ju en uppsjö liknande varianter. Ger man sig på att marknadsföra en produkt som skall ha framkomlighet över det vanliga ska man nog ha en produkt som klarar vad man lovar.

Det på bilderna skulle fan min 330 klara av på sommardäck.... men å andra sidan, vad klarar inte en 330?
    Man tycker ju att det borde gå att göra en extremt bra fyrhjulsdrift när man har en elmotor och en förbränningsmotor på ena drivaxeln och en elmotor på den andra drivaxeln att använda sig av. Liksom inget behov av slirande mekanik utan bara ut med kraften till det hjul där den behövs.

Sorgligt av Mitshubishi, de har ju en rätt god renommé av fina 4WD-bilar annars.

Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg
    Med den skillnaden att Haldex funkar.
    En liten skillnad.

Haldex-system har väl spöat det mesta i en hel del tester. Gick inte S60 som vinnare ur ett gigantiskt tyskt test för några år sen, ihop med då nya Cayenne. Var väl 10 bilar med.

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Solid Visa inlägg
    Man tycker ju att det borde gå att göra en extremt bra fyrhjulsdrift när man har en elmotor och en förbränningsmotor på ena drivaxeln och en elmotor på den andra drivaxeln att använda sig av. Liksom inget behov av slirande mekanik utan bara ut med kraften till det hjul där den behövs.

Sorgligt av Mitshubishi, de har ju en rätt god renommé av fina 4WD-bilar annars.
    Kollade lite på XV hybrid (liten suv) där hade de löst det genom att sätta el-motorn "i mitten" och på så sätt bibehållt symmetrical awd.

Namn:  06f5f59881486bb72819fb37144cc1.jpg
Visningar: 1033
Storlek:  52,1 KB
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Som jämförelse rent förbrukningsmässigt så kan vi ta min bruksbil. Honda CR-V 2.0 bensin 4x4 automat. Den drar 0.81 blandad kökörning i sthlmstrafiken vintertid och 0,67 landsväg.
    BILSNACK | crew

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •