Ursprungligen postat av
Gurre
Det var ett intressant test Solid, jag har själv kört ca 8000 mil med en Haldex 4 bil, dock ej en Volvo. Den drog extremt bra bogserade 2 bilar varav en uppför på ren blankis som vägde 3 ton (husbil).
Däremot twitchade den fram och tillbaka mellan under och överstyr varje gång man försökte lägga upp den på ställ i kurvor och stabiliteten var inte mycket att hänga i julgranen.
Det var ett roligt test du länkade, speciellt 0-60 tiden var kul. En automat-diesel på relativt smala vinterdäck mot en "fulldiffad" 300 hästars STI på 245'or dragracar upp till 60! Hinner ens STI'ns gamla laggiga motor bygga upp något laddtryck på den sträckan, den laddar knappt under 4000
Mvh
Om vi nu är inne på däckens betydelse, testade du olika däck på din Haldex-bil? Jag har haft olika upplevelse av konsekvens med dåliga och bra vinterdäck. Säger inte att det inte finns bättre system. Men att kalla Haldex för ett "påhängssystem" som inte får att jämföra med "riktig" fyrhjulsdrift känns väl lite tröttmössa idag när det är bevisat att det fungerar rätt bra.
Jag har inte hittat något större test av moderna 4WD-system än det jag länkade till. Men om du har nåt så läser jag gärna det. Står inför bilbyte snart så det är lika bra att börja läsa på så man inte gör ett dåligt val.
Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt