Bilsnack
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 50
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Det var ett intressant test Solid, jag har själv kört ca 8000 mil med en Haldex 4 bil, dock ej en Volvo. Den drog extremt bra bogserade 2 bilar varav en uppför på ren blankis som vägde 3 ton (husbil).

Däremot twitchade den fram och tillbaka mellan under och överstyr varje gång man försökte lägga upp den på ställ i kurvor och stabiliteten var inte mycket att hänga i julgranen.

Det var ett roligt test du länkade, speciellt 0-60 tiden var kul. En automat-diesel på relativt smala vinterdäck mot en "fulldiffad" 300 hästars STI på 245'or dragracar upp till 60! Hinner ens STI'ns gamla laggiga motor bygga upp något laddtryck på den sträckan, den laddar knappt under 4000

Mvh
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2012
    Citat Ursprungligen postat av Solid Visa inlägg
    Gjorde lite snabb överslagsräkning på en e-Golf (nypris knappt 400kkr) jmf en Golf Blumotion (nypris ca 250.000 för likvärdig). Det betyder knappt 150 kkr bränsle att tanka för, vilket är ca 12.000 liter. Det betyder i runda slängar i att man kan köra ca 25.000 mil innan elbilen lönar sig. Med supermiljöbilspremien sjunker ju dessa mil en del, men man måste sitta sorgliga många timmar av sitt liv i bilen för att En elbil ska gå att räkna hem än, tyvärr.
    Absolut, men jag har alltså min PHEV som förmånsbil och det låga förmånsvärdet är det som kan räkna hem detta. Som privatperson så finns det inte en chans att få det på plus.

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Det var ett intressant test Solid, jag har själv kört ca 8000 mil med en Haldex 4 bil, dock ej en Volvo. Den drog extremt bra bogserade 2 bilar varav en uppför på ren blankis som vägde 3 ton (husbil).

Däremot twitchade den fram och tillbaka mellan under och överstyr varje gång man försökte lägga upp den på ställ i kurvor och stabiliteten var inte mycket att hänga i julgranen.

Det var ett roligt test du länkade, speciellt 0-60 tiden var kul. En automat-diesel på relativt smala vinterdäck mot en "fulldiffad" 300 hästars STI på 245'or dragracar upp till 60! Hinner ens STI'ns gamla laggiga motor bygga upp något laddtryck på den sträckan, den laddar knappt under 4000

Mvh
    Om vi nu är inne på däckens betydelse, testade du olika däck på din Haldex-bil? Jag har haft olika upplevelse av konsekvens med dåliga och bra vinterdäck. Säger inte att det inte finns bättre system. Men att kalla Haldex för ett "påhängssystem" som inte får att jämföra med "riktig" fyrhjulsdrift känns väl lite tröttmössa idag när det är bevisat att det fungerar rätt bra.

Jag har inte hittat något större test av moderna 4WD-system än det jag länkade till. Men om du har nåt så läser jag gärna det. Står inför bilbyte snart så det är lika bra att börja läsa på så man inte gör ett dåligt val.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Citat Ursprungligen postat av Manor Visa inlägg
    Som privatperson så finns det inte en chans att få det på plus.
    Det är synd. Hoppas Skoda Superb plug-in hybrid blir nåt för oss privatbilister att fundera över. Kommer 2019.

Skoda Superb to get plug-in hybrid power | Auto Express

Individual oscarbs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Som jämförelse rent förbrukningsmässigt så kan vi ta min bruksbil. Honda CR-V 2.0 bensin 4x4 automat. Den drar 0.81 blandad kökörning i sthlmstrafiken vintertid och 0,67 landsväg.
    Jag har oxå en CR-V dock en 08 men same same. Min förbrukning ligger dock på 0.92 då går den 4 mil motorväg och nästan 1 mil landsväg enkel varje dag. Varför drar min så mycket? Ligger i ca 120 på motorvägen. Är det för fort? Det är sambon som har den. Själv kör jag 3,5 mil enkel varje dag men endast landsväg. Kanske bättre om vi byter bil?
    ..

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Solid Visa inlägg
    Om vi nu är inne på däckens betydelse, testade du olika däck på din Haldex-bil? Jag har haft olika upplevelse av konsekvens med dåliga och bra vinterdäck. Säger inte att det inte finns bättre system. Men att kalla Haldex för ett "påhängssystem" som inte får att jämföra med "riktig" fyrhjulsdrift känns väl lite tröttmössa idag när det är bevisat att det fungerar rätt bra.

Jag har inte hittat något större test av moderna 4WD-system än det jag länkade till. Men om du har nåt så läser jag gärna det. Står inför bilbyte snart så det är lika bra att börja läsa på så man inte gör ett dåligt val.
    Om du PM'ar mig kan jag ta bilder på ett intressant nytt test och maila dig.

Om du gillar tester kan du ju åka och provköra t.ex en Subaru XV med manuell låda och dubbdäck en dag när det är dåligt väglag sedan går du upp på mittsträngen i en kurva på en 90-väg och kör fram och tillbaka på den så kan du ju bilda dig en egen uppfattning om det här med balans osv är en plojgrej eller inte.

Gillar du skoda hade jag kollat på Yeti den tycker jag är häftig annars så har 'Daniel' här på forumet bytt till en sån här:
    "Skoda OCTAVIA COMBI 3 2016 Octavia Combi Scout 4X4 TDI 184 DSG (5E5S9X)" och är extremt nöjd.

Evil Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Gillar du skoda hade jag kollat på Yeti den tycker jag är häftig annars så har 'Daniel' här på forumet bytt till en sån här:
    "Skoda OCTAVIA COMBI 3 2016 Octavia Combi Scout 4X4 TDI 184 DSG (5E5S9X)" och är extremt nöjd.
    Skoda är faktiskt en rätt vettig bil ekonomiskt och detta till trots är den ändå ej helt själlös.
    Alla som generaliserar är idioter!

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jag har tyvärr knappt tid att köra min egen bil, så att låna en Subaru XV och åka 100 mil norrut till där det finn snö för att testa 4WD finns inte riktigt på kartan. Dessutom finns det exakt 0 anledningar för mig att byta från en bil med Haldex då den aldrig har gjort mig besviken, trots ganska elaka prövningar. En XV är väl dessutom så stor att jag får plats med den i bagarutrymmet på Superben misstänker jag. Har ju marknadens rymligaste kombi av en anledning.

Yeti är fantastiskt kul! Körde den när den kom, som en högbyggd 4WD Golf GTI nästan. Faller oxå på storleken förstås. Nya Scout verkar klart intressant, men har inte riktigt nåt som lockar och behövs som min bil inte har. Väntar in för att se vad som blir av Skoda Vision S och hoppas att marknaden av rymliga plug-in hybrider med 4WD växer framöver.

Du får gärna PMa mig testet.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Ni som har PHEV är ni nöjda med den? Vad drar den i t.ex 90 när batteriet är slut eller vad man ska säga.

Jag körde en Toyota RAV 4 Hybrid den drog 0.57 blandad med ganska mycket kökörning och sedan resten motorväg.
    Dock så verkar den dra runt 0.60 i 90 dvs samma som min nuvarande bil. Det verkar lite knepigt.

Jag har tankat för ca 90000kr på 2½ år och ~7400 mil. 0.94 i snitt

Om man kollar totalkostnad med ett inbytesförlsag jag fick så är fördelningen 40% värdeminskning, 20% service/försäkringetc, 40% bf98

Om man kan får en PHEV för en 400'hundring så borde de ju kunna bli rätt bra ändå? Det är ju en stor bil.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2012

Mitsubishi Outlander PHEV 2016

Jag har haft min PHEV som förmånsbil i ett år nu. 1500 mil med snittförbrukningen 0.11 l/mil är inte så illa . Senaste tankningen låg på 0.07 l/mil, och då det krävs att man tankar 15-20 mil efter 3 månader (bilen kollar detta själv så att inte bensinen blir för gammal) så kan man inte komma ner i 0,00 l/mil hur gärna man än skulle vilja.

Merparten av mina resor är 3,7 mil till jobbet...där laddar jag och åker hem på el igen. Bästa resan så hade jag el kvar för 18 km, vilket skulle kunna ge 5,5 mil på en laddning. I vanliga fall har jag mellan 5-8 km kvar. Vintertid drar den mer...och vill man ha värme så går bensinmotorn igång om önskad temperatur diffar mer än 15 grader mot uteluften. Stänger man av ACC:n så kan man åka på batteri ner till minus 18-20 grader...vid lägre temperatur så startar motorn oavsett.

Ren bensindrift på landsväg blev 0.7 l/mil för mig.
    Sett till min månadskostnad så är jag mer än nöjd. PHEV:en passar mig och mina behov i det närmaste perfekt, men den är ganska trött även om man hänger med hyggligt i trafikrytmen.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Ska man på långresa 100 mil så undrar jag vad förbrukningen blir
    BILSNACK | crew

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Ska man på långresa 100 mil så undrar jag vad förbrukningen blir
    0.7 som Manor skrev ovan?

Individual oscarbs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Jag läste någonstans att den fått mycket kritik för att dra mycket vid ren bensinkörning, strax över litern enligt något test. Men om den enligt Manor drar 0.7 på bensin så låter det helt otroligt bra för en sån stor och tung bil. Kör själv en Honda Crv och den snittar 0.84
    ..

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2012
    Citat Ursprungligen postat av oscarb Visa inlägg
    Jag läste någonstans att den fått mycket kritik för att dra mycket vid ren bensinkörning, strax över litern enligt något test. Men om den enligt Manor drar 0.7 på bensin så låter det helt otroligt bra för en sån stor och tung bil. Kör själv en Honda Crv och den snittar 0.84
    Det drog 0,7 vid landsvägskörning, ska jag tillägga. Jag antar att det blir andra siffror i stan, men i mitt fall så klarar jag mig oftast med eldrift hemmavid.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Jag har haft en PHEV som förmånsbil i knappt två år och har väl hunnit avverka ca 7000 mil. På ren bensindrift drar den omkring 0,9 l/mil.
    Förutom ett havererat hjullager har ”ägandet” varit problemfritt och i förhållande till vad den kostar mig betraktar jag den som ett riktigt fynd.
    Sen upplever jag ingen vidare körglädje men det hade jag inte heller förväntat mig av den här typen av bil oavsett kraftkälla. Som tur är har jag en busbil jag kan ta om jag känner att behovet av att köra bil blir för stort
    Som det ser ut just nu skulle jag nog välja en likadan om jag skulle plocka ut en ny bil via jobbet. Hade jag varit tvungen att köpa den privat hade jag dock valt något annat för pengarna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •