Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 31
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.

Felaktigt utförd operation, skadestånd, hur anmälqa?

En systerdotter gjorde för två år sedan en magsäcksreduktion. Detta utfördes på Ljungby lasarett av en läkare som har erfarenhet av denna sorts operation. Ansågs bra så min systerdotter sökte till detta sjukhus. Tror hon vägde runt 130kg när denna operation utfördes. P.g.a. tidigare problem hade hon medicinerats kraftigt med psykmedicin och då fått denna övervikt.

Hon har efter 2 års ständiga problem nu en vikt på under 55 kilo till sin längd på 175 cm. Hon tillgodogör sig inte näring och hon har legat inne med jämna mellanrum för att få samma fettdropp som de med kronisk tarminfektion får och mellan det får hon näringsdryck. Nu har hon dessutom utvecklat en insulinbehandlad diabetes. Hon är under 35 år gammal...

Efter ett försök att rädda de tarmar som inte ruttnat efter sammanväxningar med en 8 timmars operation i förrgår har hon dessutom utvecklat en insulinbehandlad diabetes.

Så hur går man tillväga för att få ut skadestånd och med lite tur pricka läkaren eller få han bort från yrket? Denna Lars Raarup borde inte få sätta kniven i människor. Han och sjukhuset erkänner ingen felbehandling om han frågas om det.

Har man rätt till juridisk hjälp (rättshjälp)?
    Var anmäler man och hur anmäler man?

Evil Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2009

Felaktigt utförd operation, skadestånd, hur anmälqa?

Skulle tro att det är IVO man vänder sig till.
    Klaga på vården | IVO.se

Att få läkare prickade är svårt, att få bort dom från yrket är snudd på omöjligt. Typ lika omöjligt som att få en snut dömd för brott utförd under yrkesutövning. Men det går om det är en allvarlig miss / felbehandling och en upprepning. Att få bort ngn från läkaryrket pga en miss, nästan oavsett hur grov den är inte görbart.

I läkaryrket förekommer som överallt annars en viss procentuell felmarginal, även bland skickliga läkare. Det som är den stora skillnaden och oket de får bära är att det får stora och inte sällan livsavgörande konsekvenser för den som drabbas.
    Alla som generaliserar är idioter!

Dalmas i exil AXL72s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Är det en gastric bypass- eller en gastric sleeve-operation som man har utfört?

Just gastric bypass-operationer verkar ungefär vara, hjärnkirurgi borträknat, något av det mest vanskliga som man kan ge sig på att operera. Antalet patienter som drabbas av komplikationer i form av läckage, tarmvred på grund av att tarmarna växer samman, näringsbrist etc är väldigt stort, något som inte verkar ha speciellt stor koppling till hur skicklig kirurgen anses vara.
    Men man ska ju naturligtvis göra en anmälan till IVO om man anser att man felbehandlats! Även om man inte går vinnande ur striden så skapar ju alla anmälningar ett underlag för eventuella framtida förbättringar av all vård som utförs.
    - POLO R WRC 2014 -

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Man kan också vända sig till patientnämnden.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2010
    Det är alltid en Lex Maria anmälan du ska göra, har själv gjort det då läkaren fick en varning, men det är många herrans år sen, sent 80-tal.

EDIT: Såg nu att man som privatperson inte kan anmäla därigenom längre utan det verkar vara IVO som ovan sa tidigare hänvisas till.

Herregud vad man från staten försöker undahålla privatpersoner sätta dit auktoriteter i dagens Sverige, det står du ska tala med den avdelningen eller mottagning din systerdotter blivit behandlad för att lösa situationen, uppenbart kan dom då kan filtrera bort på ett enkelt sätt klagomål för att skydda läkaren.

Enda sättet är att en annan läkare anmäler till IVO men kommer förmodligen aldrig ske då de håller varandra om ryggen
    Senast redigerat av Likvid den 2016-03-12 klockan 00:34.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Är det en gastric bypass- eller en gastric sleeve-operation som man har utfört?

Just gastric bypass-operationer verkar ungefär vara, hjärnkirurgi borträknat, något av det mest vanskliga som man kan ge sig på att operera. Antalet patienter som drabbas av komplikationer i form av läckage, tarmvred på grund av att tarmarna växer samman, näringsbrist etc är väldigt stort, något som inte verkar ha speciellt stor koppling till hur skicklig kirurgen anses vara.
    Men man ska ju naturligtvis göra en anmälan till IVO om man anser att man felbehandlats! Även om man inte går vinnande ur striden så skapar ju alla anmälningar ett underlag för eventuella framtida förbättringar av all vård som utförs.
    Tack för svar.

Det är en bypass, alltså en minskning av magsäcksvolymen där de "syr bort" en del av magsäcken. Detta är en del i det som blev fel, den "läcker" vätska från fel håll till tarmen.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Jag får tacka för alla svar, ska meddela min syster om de olika alternativen.

Systerdottern är nu efter operationen i stort sett döende, så det är avgörande de närmaste dagarna hur det går för henne.
    Nu lär ju varken prickning av läkare eller skadestånd gottgöra vad som hänt, men min syster tycker att man på något sätt ska markera att detta inte går för sig.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Hejsan.
    Jag är själv gastric opererad. Hade väldiga komplikationer i början. Vart opererad 4ggr på 1mån. Gick också ner till undernärig bmi, men har tagit mig upp nu till ett bra bmi. Tyvärr är det inte så mycket ni kan göra förutom en Lex Maria anmälan, och det ger tyvärr inte så mycket det heller. Inte för att vara jävlig eller så. Men man måste innan operation vara insatt på vad som kan hända, alla sorters ingrepp kan tyvärr medföra komplikationer. Enda sättet som jag kan tänka mig att hon skulle kunna få ut några pengar på. Är ifall hon har privata person, fritids försäkringar? Kan inte mer än att beklaga eländet, jag lider med henne. Förhoppningsvis så blir det ordning på det hela och hon får ett värdigt liv.

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Så jävla galet att det är så illa att sjukvården väljer att skära bort friska organ när allt som behövs är rätt kost. Hoppas verkligen hon klarar sig.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Evil Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Solid Visa inlägg
    Så jävla galet att det är så illa att sjukvården väljer att skära bort friska organ när allt som behövs är rätt kost. Hoppas verkligen hon klarar sig.
    Problemet är (oftast) att folk helt enkelt inte har någon självdiciplin. Det finns självfallet sjukdomsbilder som medför sjuklig fetma, men alltför ofta ligger det på individnivå och där är det svårt för sjukvården att åstadkomma de permanenta förändringar som behövs. Det de kan bistå med som är permanent är kirurgi.

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Kanske.

Folk må vara lite lata och dumma. Men det är väl snarare så att det inte finns några pengar att tjäna inom sjukvårdsorganet och läkemedelsindustrin när man lägger tid och energi på att få människor att förstå att de kan medicinera sig med mat och motion. Hade man lagt samma pengar på enkel information och uppföljning hade man nog nått mycket längre.

Har själv gått från att vara en tv-spelstjockis på 125 kg till en uthållig och stark gosse på 85 kg genom enkla kostförändringar (ingen operation mao) samt med insikten att man måste röra på sig ibland, speciellt om man har ett stillasittande arbete. Hade någon förklarat för mig hur enkelt det egentligen var hade förändringen skett mycket tidigare.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2010
    Obehagligt det där med magoperationer när man skär bort saker och sen hoppas på det bästa, känns inte som ett utvecklat ingrepp utan lite rysk roulette av det hela, finns ju inte heller nån återvändo för patientien när slaktaren varit igång plockat bort mycket i buken.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Alltså...........Jag vet inte ifall jag ska skratta eller gråta? Tror ni att det är så jävla enkelt som ni säger? Skulle kunna hålla ett helt jävla föredrag för er. Det enda jag kan säga är att ni verkligen saknar kunskap inom ämnet. Om ni tror att det är så jävla lättlöst så kan ni ju passa på och lösa flyktingspolitiken när ni ändå är igång!

Italiano! Norlanders avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2004
    Jobb
    mek
    Citat Ursprungligen postat av Mercedes Visa inlägg
    Alltså...........Jag vet inte ifall jag ska skratta eller gråta? Tror ni att det är så jävla enkelt som ni säger? Skulle kunna hålla ett helt jävla föredrag för er. Det enda jag kan säga är att ni verkligen saknar kunskap inom ämnet. Om ni tror att det är så jävla lättlöst så kan ni ju passa på och lösa flyktingspolitiken när ni ändå är igång!
    du som vet skulle väl kunna dra det lite snabbt?

Evil Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2009
    Operationer av detta slag är oerhört komplexa, utförda på inte sällan multisjuka patienter. Mag/tarmregionen är även ett område i kroppen som är i ständig rörelse vilket ytterligare adderar risk för komplikationer i form av läckage m.m.

Vidare är denna op frivillig och pat. informeras grundligt om riskerna. Dessa patienter löper så hög risk att dö av sin fetma och klarar av olika anledningar ej andra sätt att gå ned i vikt, så detta är inte på ngt vis rysk roulette.

Vidare är ju all vetenskap "outvecklad" så till vida att man hela tiden kommer på bättre och mer effektiva sätt. Detta ingrepp är dock inte ett dugg obeprövat, det har utförts många tusentals gånger / år bara i Sverige, dock är som sagt risken för komplikationer hög dels pga ingreppets placering på kroppen dels patienternas hälsostatis vid op.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •