Påbackad - inte nöjd med FOLKSAMs behandling, råd?
Bilsnack
Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Registered User
    Namn
    Lillekitte
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    5

    Påbackad - inte nöjd med FOLKSAMs behandling, råd?

    Hej,

    är det OK att ställa frågor kring försäkringssaker här?

    Undrar om någon har varit i liknande situation som jag, och/eller har råd att ge? (Ber om ursäkt för långt text...)

    Jag blev påbackad i ett parkeringshus när jag satt i bilen och bilen var i gång.

    Situationen:

    - Jag sitter i bilen, som är igång men står still/i park, och väntar på att bilen framför skall köra ut ur porten, så att jag kan köra ut.
    - Bilen framför börjar plötsligt och oväntat att backa.
    - Avståndet mellan bilarna är ganska kort, så han lyckas inte få upp någon hög fart, men jag hinner inte heller backa i tid.
    - Jag tutar istället, för att varna, bilen framför lyckas dock inte stanna i tid, och träffar min bil.
    - Föraren av den andra bilen ropar ut igenom fönstret att han inte såg mig, ber om ursäkt, och lämnar platsen, utan att ens komma ut ur bilen.
    - Han kommer dock tillbaks ca 10 minuter senare, ovisst varför. Då står jag kvar på platsen, tillsammans med ett "halv-vittne"
    - Motparten hävdar att han inte träffade min bil, utan att han hann stanna innan han träffade. Han hävdar också att eventuella skador på min bil, måste jag ha haft sedan innan.
    - Min bil är ca 2 månader gammal, och hade inga skadar sedan innan.
    - Svårt att se om min bil är skadad (halvmörkt + smuts), vilket jag tycker är konstigt, för jag både såg, hörde och märkte ju att den andra bilen träffade.
    - Vi avtalar att jag skall få bilen undersökt och återkomma. Jag har förarens namn och registreringsnummer.
    - Det finns ett vittne på plats som hörde vad som hände och som såg motparten köra iväg, men som inte såg just om bilarna träffade varandra. Vittnet var också med i diskussionen när motparten kom tillbaks.
    - Jag fotograferar den andra förarens bil, där det finns skador på bakre stötfångare.
    - Jag ringer Folksam, som ber mig få gjort en skadebesiktning, och det konstateras att det är svaga lackskador, men i tillägg att stötfångaren är tryckt innåt/uppåt, och att också strålkastaren på ena sidan har ”flyttats” något.
    - Jag kontaktar motparten, som igen hävdar att han inte träffade min bil, att han inte har några skador på sin bil, men om jag är säker på att han träffade, så litar han på det, och skall skriva på skadeanmälan.
    - Sedan ändrar han sig, efter att ha diskuterat med sitt försäkringsbolag, och vill inte skriva papper tillsammans, utan skicka in egna papper.
    - Jag ringer Folksam igen, som är väldigt trevliga och stödjande på telefon, och ber mig skicka in anmälan och all info jag kan, så skall dom utreda saken.
    - Om dom kommer fram till att den andra föraren orsakade skadan, så skulle jag slippa betala självrisken. Annars skulle självrisken vara ca 6-7000 kr.
    - Jag fotograferar motpartens bil några dagar senare (vi parkerar i samma P-hus varje dag), eftersom jag noterar att skadan på stötfångaren ser ut att vara borta/reparerat! Jag bifogar bilder av motpartens bil med anmälan, både bilderna MED och bilderna UTAN skada på stötfångaren.

    Jag trodde att jag hade en ganska stark sak, med tanke på

    - skadan på min bil (jag har väntat med att reparera för att Folksam skall ha möjlighet att besiktiga skadan)
    - bilden på skadan på motpartens bil - som stämmer överens med skadan på min
    - bilden på motpartens bil en vecka senare - utan skada
    - motparten bekräftar ju själva situationen, men hävdar alltså att han inte träffade min bil, att han PRECIS lyckades stanna i tid (och att min skada måste ha funnits tidigare)
    - ett vittne som ganska riktigt inte såg själva träffen eftersom han tittade på sin telefon just då, men befann sig på plats, hörde mitt tutande, och var med i min diskussion med motparten

    Dock har jag nu - efter nästan 2 månader - äntligen fått svar från försäkringsbolaget, och det var inget glatt besked:

    - Dom säger att det "inte går att styrka att motpartens bil backade in i min".
    - Och att dom varken kommer undersöka min eller motpartens bil, eftersom "Skadornas utseende kan aldrig till 100 % styrka vad som har hänt".
    - Och att dom inte kommer kontakta vittnet, eftersom vittnet "inte har sett exakt vad som har hänt".

    Dom säger att det råder motstridande uppgifter, men väljer alltså att inte göra några vidare undersökningar, för att försöka reda ut om det är jag eller motparten som har rätt.

    Vilket betyder att jag får en kostnad på 6-7000 kr, och motparten ingen kostnad (förutom den som han evt redan har haft för att fixa reporna på sin stötfångare).

    Kan Folksam verkligen göra så - är det vanligt i såna situationer att försäkringsbolaget inte alls undersöker något?

    Enligt vad jag har hört/läst, bland annat på Trafikförsäkringens hemsida, så skall det räcka "det är klart mer sannolikt" att saken ligger till så som den skadedrabbade säger. Och enligt TFF så vill bl.a skadans utseende ofta ha betydelse för bedömningen. Men Folksam väljer alltså att inte ens titta på skadorna och göra en bedömning.

    Jag har meddelat Folksam att jag inte är nöjd med hanteringen, och önskar att gå vidare med detta, och ber om svar på hur jag går vidare. Väntar på svar.

    Någon som har tips/upplevt liknande/erfarenhet med andra försäkringsbolag som agerar annorlunda i liknande situation? I så fall tas dessa mycket tacksamt emot!

    Inte speciellt sugen på att stanna hos Folksam just nu, kan jag säga...

  2. #2
    Registered User
    Namn
    Marcus D
    Reg.datum
    aug 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    424
    Tyvärr så kan jag inte tillföra mycket mer än att det här är exakt den uppfattningen som jag har av folksam. En nära anhörig har ett pågående ärende med dom sedan två år gällande personskada. De har inte alls varit speciellt intresserade av att lösa situationen.

    Jag hade ett ärende med Länsförsäkringar där jag blev påkörd i en rondell och där motparten direkt tog på sig det hela. Det ändrades dock någonstans på vägen och han gjorde sig oanträffbar och inte alls ville erkänna att han varit med om något fel.

    Länsförsäkringar skötte sig exemplariskt och hörde hela tiden av sig med uppdateringar om hur det gick och vilka besluts som togs. Och de löste även det hela till min fördel. Det är inte bara därför som jag är så nöjd med det försäkringsbolaget utan det är för att de hela tiden var engagerade och verkade vilja lösa det hela på ett smidigt sätt.

  3. #3
    See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Blåögd 08
    Inlägg
    7 416
    Tyvärr är det nog bara en dashcam som skulle fixa detta. Inte allt här i livet som är rättvist när det finns fega/snåla/idioter till människor...

  4. #4
    Registered User
    Namn
    Lillekitte
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    5
    @nothing:

    Tack för ditt svar. Slapp du att betala självrisk? Det vore intressant att veta lite mer om vad Länsförsäkringar företog sig, hur dom gick fram för att utreda ärendet. (Eftersom jag ju har upplevt Folksams hantering, som tydligen går ut på att inte utreda alls.) T.ex om Länsförsäkringar undersökte din bil, motpartens bil etc - eller om dom bara avgjorde att det hela skulle lösas i din favör, utan att utreda så mycket.

    Jag har nu haft en längre mailkonversation med Folksam, som står fast på att dom inte kommer undersöka bilarna eller höra vittnet, och att det inte är möjligt att bevisa till 100 % att det var just motparten som körde på min bil. Och dom står fast vid att det MÅSTE bevisas till 100 % för att kostnaden skall täckas av motpartens trafikförsäkring. Begrepp som "klart mer sannolikt", som Trafikförsäkringsföreningen använder (sitat från dom i Högsta Domstolen, om jag förstår det rätt), gäller alltså INTE hos Folksam.

    Folksam har nu meddelat att detta är deras slutgiltiga beslut, och att om jag vill gå vidare med detta, får jag gå via Kundombudsmannen.

    Så det kommer jag självklart att göra, även om det nog kommer ta tid. 6-7 000 kr är mycket pengar att betala för något som någon annan har orsakat. Och det vore som sagt intressant att veta hur andra försäkringsbolag hanterar liknande ärenden.

  5. #5
    Registered User
    Namn
    Lillekitte
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    5
    @ Stefan N:

    Det var det jag också tänkte. Om man skall kunna bevisa till 100 % vad som hände, och motparten inte vill stå för det hen har gjort, så måste man tydligen enligt Folksam ha just dashcam för att kunna vinna fram. Mycket intressant att veta om andra försäkringsbolag har samma krav till bevis...

  6. #6
    Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Stockholm/Norrort
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Inlägg
    8 165
    Jävligt pissigt av Folksam!
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

  7. #7
    Registered User
    Namn
    Simon S
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11
    Fy, vilken situation. Och så väldigt dåligt skött av Folksam, man hoppas att folk googlar nu och hittar hit..Tyvärr är min uppfattning densamma om Folksam även om det var några år sedan jag hade med dem att göra nu. Trist att inget har förändrats sedan dess. Lillekitte, du skrev att du hört av dig och väntar på svar, fick du något vettigt ur dem efter att du drivit vidare detta?

  8. #8
    Evil Es avatar
    Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Upper East Side
    Inlägg
    5 042
    Men det absolut sämsta med Folkskam / Folksam är att de köpte upp ett fint bolag som hette SalusAnsvar. Hade dom som fb under många år och det funkade kanon i vilket ärende jag än behövde dom i. När de köptes upp av Folkskam så fick de leva kvar ett tag men då under Folkskams moniker, men nu är det slut med det.
    Har dock kvar mina försäkringar där då jag tycker att de andra är ungefär likvärdiga. IF här särskilt äcklig kundtjänst, snorkiga, otrevliga, dryga och allmänt ovilliga att hjälpa till.

  9. #9
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Småland
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Inlägg
    17 091
    Var är din polisanmälan? Även om de inte gör något mer än registrerar din anmälan är det något du kan referera till. Det hade iaf stärkt din position lite mer...

    Hoppas att din anmälan till kundombudsmannen går bra.

  10. #10
    Registered User
    Namn
    Lillekitte
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    5
    Ursäkta sent svar till er som har varit så trevliga och engagerat er - jag får inga mails från denna site, så jag visste inte att någon hade svarat efter 29/3...

    @carmaster:

    Ja, jag hoppas också att andra googlar in och läser om min sak, och funderar en extra gång på om dom vill ha Folksam som försäkringsbolag.

    Jag lyckades till slut i mitten av april få Folksam att skicka mig kopia på motpartens anmälan (dom ignorerade flera uppmaningar om att skicka denna, så jag fick ligga på). När jag till slut mottog den, såg jag att den innehöll flera direkta lögner om händelsesförloppet och vad jag enligt motparten skulle ha sagt/gjort. Samt ett något intressant sätt att formulera sig... Tycker nog att Folksam borde ha reagerat på detta, och faktiskt följt upp både motparten och mig med uppföljande frågor, som en del av den "utredning" som dom hävdar sig ha genomfört. Men dom har alltså valt att varken prata med mig, motparten, vittnet, bilmekanikaren, samt valt att inte undersöka bilarna och valt att helt bortse från mina inskickade bilder, som faktiskt visar att motpartens bil HADE skador (vilket han hävdar i sin anmälan att den inte hade).

    Detta var i april, och pga extremt mycket att göra på jobbet, hann jag inte med att anmäla till Folksams oberoende Kundombudsman för i dag - tillbaks från semester med nya krafter! :-)

    Fortsättning följer när jag får svar från Kundombudsmannen, för den som är intresserad.

    I mellantiden har jag bytt försäkringsbolag, till Länsförsäkringar (@nothing :-)).

    - - - Uppdaterad - - -

    @r_o_n: Enligt Folksam var det inget poäng i att göra en polisanmälan, eftersom dom inte skulle ha tagit en polisanmäan med i betraktning i utredningen i alla fall. Detta eftersom polisen ju inte SÅG vad som hände ändå. Folksam kräver ju - enligt Folksam själva - att det är bevisat till 100 % vem som orsakade skadan, och inte ens en besiktning av skadorna på bilarna tycker dom är värt att göra.

    Men som sagt: Vi får se om jag lyckas få en annan bedömning av saken från Folksams Kundombudsman - även om jag inte har största förhoppningarna...

  11. #11
    Registered User
    Namn
    Lillekitte
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    5
    Och här kommer en uppföljning av saken, i fall någon är intresserad:

    Jag överklagade som sagt saken till Folksams "oberoende kundombudsman". Det gav tyvärr ingenting - vilket jag kanske inte borde bli så överraskad över.

    Kundombudsmannen siterade Trafikskadelagens § 10:
    "Skadas motordrivet fordon som är i trafik eller egendom som befordras med sådant fordon, utgår trafikskadeersättning endast om skadan har uppkommit i följd av trafik med annat motordrivet fordon och därvid orsakats genom vållande i samband med förandet av det andra fordonet eller genom bristfällighet på det fordonet. I sådant fall utgår ersättningen från trafikförsäkringen för det andra fordonet."

    Detta visste jag ju, och det var detta jag hade hoppats att försäkringsbolaget skulle konkludera med, att skadan på min bil HADE orsakats av motparten. Problemet var ju att Folksam - såvitt jag kunde se - inte hade gjort några undersökelser alls för att kunna konkludera detta. Motparten och jag hade som sagt olika versioner av händelseförloppet, så att det enda sätt att konkludera vad som faktiskt har skett, skulle ju vara att undersöka skadorna på bilarna, eller åtminstone mina inskickade bilder på båda bilar. Motparten hävdade att det inte fanns skador på hans bil. Jag hade dock skickat in bilder på motpartens bil dagen efter händelsen (tydliga skador), och bilder på motpartens bil 2 veckor senare (skadorna reparerade), samt bilder på skadorna på min egen bil.

    Kundombudsmannen skrev vidare:

    "Lagrummet stadgar två sätt för vilka ersättning kan krävas av motparten. Dels genom att den som vill ha ersättning av den andra parten visar att motparten har orsakat skadan på ett vårdslöst sätt. Dels genom att visa ett samband mellan skadan på sitt eget fordon och någon bristfällighet på motpartens fordon." Precis - jag behöver VISA ETT SAMBAND MELLAN SKADORNA på båda bilarna.

    Men trots att jag har skickat in bilder på skadorna på min bil, OCH skadorna på motpartens bil (de som motparten hävdade inte fanns), för att just VISA ETT SAMBAND MELLAN SKADORNA, så har både Folksam, och senare deras "oberoende" Kundombudsman, valt att helt bortse från dessa. Man kommenterar inte bilderna med ett ord. Jag tycker att bilderna visar tydligt att motpartens bil har skador som överensstämmer med min version, som säger att motparten backade in i min bil (se bifogade bilder och se vad ni tycker). Det borde väl också ringa en varningsklocka om att inte allt står rätt till, när bilder direkt efter händelsen visar skador på motpartens bil, som 2 veckor senare är "borta"?

    Men detta väljer alltså Folksam att ignorera, och Kundombudsmannen konkluderar altså med att tidigare handläggares hantering är korrekt; om jag säger att det var på ett visst vis, och motparten nekar till detta, så kan Folksam inget göra.

    Jättekonstigt - man undrar om Folksam gör avtal med andra försäkringsbolag, typ "vi släpper den här saken, om ni släpper den där".

    Så:
    Pga att motparten inte ville stå för det han hade gjort, och pga att Folksam inte ville utreda saken, så kunde inte skadan gå på motpartens trafikförsäkring (vilket hade kostat motparten ca 1000-1500 kr). Därmed fick jag betala självrisk på ca 7000 kr. Tråkigt.

    Hoppas verkligen att mitt nya försäkringsbolag, Länsförsäkringar, är mer behjälpeliga. För i lördags smällde en smitare in i sidan på min bil, i långt över 100 km/t på E4 söder om stan...
    Bifogade bilder Bifogade bilder     

  12. #12
    Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Inlägg
    11 925
    Citat Ursprungligen postat av nothing Visa inlägg
    Tyvärr så kan jag inte tillföra mycket mer än att det här är exakt den uppfattningen som jag har av folksam. En nära anhörig har ett pågående ärende med dom sedan två år gällande personskada. De har inte alls varit speciellt intresserade av att lösa situationen.

    Jag hade ett ärende med Länsförsäkringar där jag blev påkörd i en rondell och där motparten direkt tog på sig det hela. Det ändrades dock någonstans på vägen och han gjorde sig oanträffbar och inte alls ville erkänna att han varit med om något fel.

    Länsförsäkringar skötte sig exemplariskt och hörde hela tiden av sig med uppdateringar om hur det gick och vilka besluts som togs. Och de löste även det hela till min fördel. Det är inte bara därför som jag är så nöjd med det försäkringsbolaget utan det är för att de hela tiden var engagerade och verkade vilja lösa det hela på ett smidigt sätt.
    Råkade ut för exakt samma sak i en rondell nära hemmet där jag bokstavligen blev överkörd av en lexus suv som genade mellan ytterfil och innerfil. dessutom drog kärringfan så fick åka ikapp henne och verkligen slå stopp på hennes färd.
    även hon sket i att skicka in skadeanmälan trotts flera påtryckningar. hade Volvia och Volvia tog min sida av allt utan minsta problem dock fick jag ligga ute med 5K på min självrisk som dom efter 1månad skickade till mig. inget trasel eller något. Förvänta mig en hel del problem när jag insåg att hon inte skickat in skadeanmälan. men jag tog bild på hennes körkort och på hennes bil med synlig reggplåt och bild på skadorna på hennes bild men behövde inte visa dom för Volvia.


    men folksam är kända för att strula så förstår inte varför någon väljer det skit bolaget. skulle inte förvåna mig om det är samma bolag på båda bilarna

  13. #13
    Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Stockholm/Norrort
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Inlägg
    8 165
    Lägg upp allt på deras Facebooksida om det går, värdelöst!
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •