Bilsnack
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 63
  1. #1
    Registered User
    Namn
    Anders K
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 324

    ÄNNU mer trängselskatt!

    Det flaggas för ännu mer och ännu högre trängselskatter. Bland annat vill man belägga västerbron med tull. Samtidigt flaggar man för att skatten måste höjas kraftigt för att, guess what, betala för mer spår! Den som trodde att trängselskatten handlade om miljö... Det har uppenbarligen från början handlat om att mjölka bilisterna på ännu mer pengar. När politiker väl har fått en skatt på plats kommer den givetvis utökas och höjas. I slutändan kanske Lafferkurvan kommer visa sig fungera. Skatterna blir så höga att intäkterna istället kommer minska. Då kommer man istället hitta nya sätt. De har ju redan aviserats att man vill höja boendeparkeringen kraftigt. Ett bonus-malus system ska införas. Bränsletörstiga bilar straffskattas och snåla bilar får sänkt skatt (absurt. Om en Ferrar F12 körs 300 mil på ett år och en Polo körs 3000 mil kommer Polon släppa ut mer CO2 per år).

  2. #2
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 389
    Jag tycker att man bör sluta att straffa vissa. Ska det vara trängselskatt så ska det vara i alla kommuner i hela Sverige. Tänk er trängselskatt för att köra till till Kiruna Centrum


    Hörde att Magdalena Andersson och company tog runt en halv miljard från trängselskatterna till den så kallade flyktingkrisen istället för att gå till trafikverket som det var tänkt.



    Hatar trängselskatt!
    BILSNACK | crew

  3. #3
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 389
    Lite text från Riksdagen:

    ''Begäran hos konstitutionsutskottet om granskning av regeringens hantering av intäkter från trängselskatten



    Sedan trängselskatten i Stockholm infördes permanent år 2007 har regeringens hantering av intäkterna från den knappast präglats av stringens, konsekvens och spårbarhet. Istället har en mängd olika konstruktioner, anslagskonton, redovisningsmodeller och andra administrativa hanteringar skett som i princip gjort det omöjligt att veta om regeringen uppfyller en av de viktigaste förutsättningarna för skattens införande att överskottet skulle gå tillbaka till investeringar i väginfrastruktur i Stockholmsområdet.



    I samband med beslutet att införa skatten hösten 2006 föreslogs att överskottet skulle fonderas enligt den modell som föreslagits av regeringens utredare i frågan.1 Detta bekräftades i vårpropositionen för 2007 som skrevs innan någon fond hade hunnit inrättas.2 I sitt yttrande över propositionen skrev trafikutskottet att man "vill starkt understryka betydelsen av att systemet garanterar riksdagens insyn i investeringsbesluten och möjligheten att i efterhand genomföra uppföljning och utvärdering av hur investeringsmedlen har använts."3 Finansutskottet föreslog också i sitt betänkande att en helt annan modell än fondering för att säkra att överskotten gick till investeringar. Pengarna borde anligt utskottet kunna redovisas i anslag på statsbudgeten både på inkomst- och utgiftssidan. Riksdagen beslutade senare i enlighet med förslagen i betänkandet.



    Regeringen återkom i samband med budgetpropositionen för 2008 med förslag i enlighet med riksdagens beslut samt beräkningar av intäkter och kostnader samt ett netto som skulle kunna föras över till anslaget för väghållning. I samband härmed konstaterades att överskottet från 2008 års verksamhet delvis behövde användas för att täcka underskottet från 2007.4



    I samband med budgetpropositionen för 2010 anges i en tabell att överskottet från trängselskatten, efter avräkning av underskottet 2007, uppgick till 156 miljoner. [Tabell: se pdf (nytt fönster)]5



    För 2009 års verksamhet budgeterades hösten 2008 ett överskott på 567 miljoner, i samband med budgetpropositionen hösten 2009 beräknades överskottet till 162 miljoner och det slutliga resultatet blev 481 miljoner. Dessa oerhörda svängningar i beräkningar bottnar antagligen i någon form av systemfel. Som återrapportering till riksdagen så att man har möjlighet att använda informationen som underlag för hur väginvesteringarna i Stockholmsregionen ska finansieras är det helt otillfredsställande.



    Ett tecken på systemfel återfinns även i det faktum att det över åren, inklusive prognostiserat utfall för år 2010, ackumulerats en summa på drygt 673 miljoner kronor som ännu inte återinvesterats i Stockholmsregionens väginfrastruktur (se tabell nedan). Detta trots att det i stockholmsregionen finns en mängd angelägna projekt som för närvarande får stå tillbaka i brist på finansiering.



    I budgetpropositionen för 2011 ändras åter systemet för hur trängselskatten ska redovisas: "Den 1 januari 2011 förs ett nytt anslag 1:11 Trängselskatt i Stockholm upp på statsbudgeten. Regeringen avser att samtidigt föra över medel avseende den del av anslagsposten Överskott från trängselskatt under anslag 1:1 Väghållning som trängselskatten i Stockholm genererat till det nya anslaget. Anslag 1:17 Trängselskatt i Stockholm: Administrationskostnader m.m. förs vid samma tidpunkt bort från statsbudgeten."6



    Till detta fogas en tabell (se nedan) över det beräknade överskottet från trängselskatten i Stockholm. Där uppges att överskottet från 2008 års verksamhet är drygt 28 miljoner jämfört med tidigare uppgivna 156 miljoner.







    Som synes har här drygt 127 miljoner "försvunnit" i regeringens redovisning till Riksdagen. Jämför detta med finansutskottets krav på "att systemet garanterar riksdagens insyn". Den bristande och ständigt förändrade redovisningen av trängselskattens överskott gör det i princip helt omöjligt för en enskild riksdagsledamot att förstå hur mycket pengar som kommit in, hur stora kostnaderna varit och hur överskotten sedan använts.



    Med den av regeringen givna informationen återvänder jag till min ursprungliga fråga det går inte att säkert säga att överskotten från trängselskatten går tillbaka till investeringar i väginfrastruktur i enlighet med riksdagens beslut från 2007. Eftersom riksdagen har finansmakten är regeringen skyldig att följa riksdagens beslut i frågor som rör finansiering och anslag. I regeringsformens 9 kap. 2 § står tydligt att "Statens medel får icke användas på annat sätt än riksdagen har bestämt".



    Jag vill därför att konstitutionsutskottet granskar regeringens hantering av trängselskatten speciellt utifrån följande aspekter:

    - Har regeringen använt statens medel på annat sätt än riksdagen bestämt?

    - Har regeringens redovisning av trängselskatten uppfyllt kraven på garanterad insyn för riksdagen?



    Anders Ygeman, Riksdagsledamot (S)''
    BILSNACK | crew

  4. #4

    Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Upper East Side
    Inlägg
    5 043
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Hörde att Magdalena Andersson och company tog runt en halv miljard från trängselskatterna till den så kallade flyktingkrisen istället för att gå till trafikverket som det var tänkt.

    Hatar trängselskatt!
    Hatar soccar, miljömuppar och fittvänstern! Skicka packet till en öde ö där de kan sitta och rulla dreadlocks och röka braj hela dagarna! Och ett extra tack till alla jävla idioter som röstat fram denna katastrof!

  5. #5
    Snoball CCs avatar
    Namn
    Carl Cardell
    Reg.datum
    okt 2001
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    4 024
    Vilket datum har herr Ygeman skrivit detta?

    Var det när dom inte var vid makten själva eller nu när dom är i makten?
    Facebook

    Svensk Byggradio AB - När du behöver hyra eller köpa komradio

  6. #6
    räddar världen Solids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Stockhome
    Inlägg
    1 564
    Jag har inte tid att sitta i köer. Betalar gärna några kronor extra om det håller alla lata jävlar som ändå kan ta benen/cykeln/bussen/tuben/tåget till jobbet borta från vägarna de gånger jag verkligen behöver ta bilen i rusningstrafiken. Men folk har ju tydligen råd att betala trängselskatten, så de kommer fortsätta skapa i köer. Tyvärr.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

  7. #7
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 389
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Hatar soccar, miljömuppar och fittvänstern! Skicka packet till en öde ö där de kan sitta och rulla dreadlocks och röka braj hela dagarna! Och ett extra tack till alla jävla idioter som röstat fram denna katastrof!
    Landsförrädaren Reinfeldt körde dock samma stil om inte värre.
    BILSNACK | crew

  8. #8
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 389
    Citat Ursprungligen postat av CC Visa inlägg
    Vilket datum har herr Ygeman skrivit detta?

    Var det när dom inte var vid makten själva eller nu när dom är i makten?
    2011-01-21 var det.
    BILSNACK | crew

  9. #9
    Eηdlεss Powεr
    Namn
    Zam E
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Arosiensis
    Jobb
    Livsnjutare
    Inlägg
    1 698
    Det är för jävligt!

  10. #10
    Snoball CCs avatar
    Namn
    Carl Cardell
    Reg.datum
    okt 2001
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    4 024
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    2011-01-21 var det.
    Undrar om han likt resten av sossepacket lider av schizofreni och nu säkert inte alls tycker detta är viktigt när dom höjt och utökat trängselskatten för att bekosta sveriges undergång eller vill han fortfarande se till att dessa pengar redovisas korrekt och går tbx till infrastrukturen och då gå direkt mot Magdalena Andersson (sveriges kanske sämsta finansminister som ljugit om tomma lador som sen va fulla efter 6 månader och nu antar jag är tomma igen)

    Om du tycker Reinfeldt är landsförrädare vad är då nuvarande makthavare som ser till att göra det ännu värre?
    Facebook

    Svensk Byggradio AB - När du behöver hyra eller köpa komradio

  11. #11
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 389
    Citat Ursprungligen postat av CC Visa inlägg
    Undrar om han likt resten av sossepacket lider av schizofreni och nu säkert inte alls tycker detta är viktigt när dom höjt och utökat trängselskatten för att bekosta sveriges undergång eller vill han fortfarande se till att dessa pengar redovisas korrekt och går tbx till infrastrukturen och då gå direkt mot Magdalena Andersson (sveriges kanske sämsta finansminister som ljugit om tomma lador som sen va fulla efter 6 månader och nu antar jag är tomma igen)

    Om du tycker Reinfeldt är landsförrädare vad är då nuvarande makthavare som ser till att göra det ännu värre?
    Ogillar båda packen rejält! Räknar man på Reinfeldts affärer med NUON så svimmar man ju nästan. Sen kan man ju även räkna på alla gånger då statligt ägda företag så som vårdmottagningar, apotek, bilprovningar med mera såldes ut till rabattpris.
    BILSNACK | crew

  12. #12
    Snoball CCs avatar
    Namn
    Carl Cardell
    Reg.datum
    okt 2001
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    4 024
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Ogillar båda packen rejält! Räknar man på Reinfeldts affärer med NUON så svimmar man ju nästan. Sen kan man ju även räkna på alla gånger då statligt ägda företag så som vårdmottagningar, apotek, bilprovningar med mera såldes ut till rabattpris.
    Ja fast alliansen skötte ekonomin överlag rätt bra anser jag endå. Och med facit/fakta jämfört med omvärlden skötte dom det extremt bra.

    Man ska inte glömma att i alla debatter innan valet så försökte han (landsförrädaren) påpeka gång på gång hur läget såg ut men sossarna/miljöpartet lovade massa tomma saker (som alliansen sa tidigt inte gick ekonomiskt) som dom fått backa på gång på gång nu.
    Nu har man tömt statliga tillgångar på pengar genom utdelningar, lånat massor av pengar och höjt/utökat trängselavgifter på kort tid. Lyxfällan kan inte ens klura ut den här skiten

    I min värld finns det resurser/tillgångar/intäkter och sen utgifter. Utgifterna får ju aldrig bli så höga så sparkontot töms och intäkterna inte räcker till och man får ta nödlån. Men där är vi nu med regeringens budget och dom ökar på skulden/utgiftern. Jag är på riktigt orolig faktist över detta.
    Facebook

    Svensk Byggradio AB - När du behöver hyra eller köpa komradio

  13. #13
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Inlägg
    3 008
    Landet visar med och mer tecken på en så kallad "Failed State" tyvärr.
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

  14. #14
    Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Stockholm/Norrort
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Inlägg
    8 160
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Hatar soccar, miljömuppar och fittvänstern! Skicka packet till en öde ö där de kan sitta och rulla dreadlocks och röka braj hela dagarna! Och ett extra tack till alla jävla idioter som röstat fram denna katastrof!
    +1 så jävla hårt så tangenterna flyger åt helvete!!
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

  15. #15
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 389
    Kan det finnas någon zatzyan (bilsnackare) som är sosse och nöjd med dagens Sverige?
    BILSNACK | crew

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •